Startup Halo Car, který využívá vzdálené operátory k doručování pronajatých vozů až ke dveřím zákazníka, zahájil provoz bez řidiče v Las Vegas.
Provoz bez řidiče znamená pro společnost Halo něco jiného než pro společnosti vyrábějící autonomní vozidla, jako je Cruise nebo Waymo, protože vozidla společnosti Halo nejsou schopna samostatného řízení.
Flotila startupu je vybavena sadou šesti kamer, modemů, antén a dalších komponent, které odesílají data zpět pilotům na dálku do operačního centra Halo. Tito piloti pak využívají přenášené video a data ze senzorů k dálkovému řízení vozidel. Jakmile vzdálený řidič dokončí dodávku vozu, předá řízení vozidla zákazníkovi a přesune se k dalšímu vozidlu, které čeká na dálkové doručení nebo vyzvednutí.
Společnost Halo rozváží vozidla zákazníkům v Las Vegas pomocí teleoperace přibližně rok, ale z bezpečnostních důvodů je na předním sedadle vždy přítomen lidský řidič. Nyní budou vozy Halo doručovány zákazníkům bez řidiče ve vozidle.
Podle Ananda Nandakumara, zakladatele a generálního ředitele společnosti Halo, je to důležitý krok k dosažení vize ekonomické životaschopnosti vozidel na vyžádání.
![](https://burzovnisvet.cz/wp-content/uploads/2023/06/halo-car-1024x650.jpeg)
Halo však ještě není ve fázi, kdy by dosahovalo kladných jednotkových ekonomických výsledků. Společnost bude zpočátku stále používat dálkově ovládané pronásledovací vozidlo, které jede v závěsu za dálkově řízenými vozidly. Řidič zadního vozu může dálkově řízené vozidlo zastavit a v případě potřeby převzít řízení.
Zadní vůz funguje také jako nárazník pro případ, že by vůz Halo musel zastavit, a zabraňuje tak potenciální nehodě zezadu s ostatními účastníky silničního provozu. Vozy Halo zastaví v jízdním pruhu, pokud systém zjistí anomálii, což znamená, že splňují nevadskou podmínku minimálního rizika pro AV vozidla, která říká, že vozidla musí být schopna zastavit, pokud dojde k poruše systému.
Společnost Halo tvrdí, že se v příštím roce zbaví zadního vozu na základě toho, jak se bude dařit současnému provozu. Podle Nandakumara se tak stane postupně v různých provozních zónách a v závislosti na denní době.
Společnost Halo je sice první firmou, která úspěšně dodala zákazníkům v Las Vegas dálkově řízené elektromobily, ale není jediná, která se o něco takového pokouší. V prosinci 2022 se společnost Arcimoto, výrobce tříkolových elektrických vozidel Fun Utility Vehicles, spojila se společností Faction, aby vyvinula elektromobily, které mohou být doručeny do hotelu zákazníka díky kombinaci autonomie na nízké úrovni a technologie teleasistence.
Čtvrteční oznámení společnosti Halo přichází po šesti měsících intenzivního testování a interního školení, říká Nandakumar. Startup původně plánoval spuštění systému bez řidiče na konec roku 2022, ale odložil ho, aby zajistil bezpečnost systému.
![](https://burzovnisvet.cz/wp-content/uploads/2023/06/011svzustJCB8UeU2GrGjkF-2..v1625831345-1024x576.jpg)
„Jak jsme viděli při zavádění AV, existuje spousta scénářů, které je třeba řešit, když vozidla nemají řidiče uvnitř,“ řekl Nandakumar a možná tím narážel na mnoho případů, kdy robotické osy Cruise a Waymo zastavily uprostřed provozu a bránily mu. „Chceme se ujistit, že naše nasazení způsobí minimální narušení veřejného pořádku a samozřejmě bude naprosto bezpečné pro všechny účastníky silničního provozu.“
Proto je konektivita pro obchodní model společnosti Halo Car tak důležitá. Vozidla jsou dálkově řízena prostřednictvím sítě 5G společnosti T-Mobile, přičemž AT&T a Verizon využívají záložní síť. Společnost Halo vyvinula algoritmus, který umožňuje, aby datové toky využívaly to síťové připojení, které je v danou chvíli nejsilnější, a zajistil tak spolehlivé a kvalitní streamování a nízkou latenci.
Od čtvrtka jsou dodávky bez řidiče společnosti Halo dostupné v centru Las Vegas mezi 8. a 18. hodinou a v následujících měsících se rozšíří do dalších oblastí města. Flotilu 20 vozidel startupu tvoří podle společnosti vozy Chevy Bolt EV a Kia Niro EV.
Společnost Halo uvádí, že plánuje rozšířit svůj vozový park ve Vegas na stovky vozidel a v roce 2024 se rozšířit do dalších měst.
„Přechod na doručování bez řidiče je pro nás jako společnost významným milníkem. Dokazuje, že naše technologie dálkového ovládání je nejen inovativní, ale také komerčně životaschopná a připravená k rozšíření,“ uvedl Nandakumar v prohlášení. „Zatímco se připravujeme na expanzi a uvedení nových trhů, naše poslání zůstává nezměněno: poskytovat cenově dostupnou, přístupnou a efektivní přepravu na elektrických vozidlech.“
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky