Podle nových podrobností o nabídce, které společnost zveřejnila v sobotu, by návrh výrobce Jeepů, který je v souladu s návrhy společností Ford a General Motors, také nadále nabízel zaměstnancům podíl na zisku.
„Týmy velmi, velmi pečlivě naslouchaly, velmi pečlivě se snažily, abychom přišli s nejlepšími nabídkami, které můžeme udělat a které zároveň chrání společnost,“ řekl provozní ředitel Mark Stewart v sobotním hovoru s novináři.
Patová situace mezi UAW a největšími automobilkami Stellantis, Ford a General Motors se v pátek dostala do horečné fáze a odbory zahájily přerušení práce poté, co dohoda nebyla dosažena do čtvrtečního termínu. Takzvaná stávková pohotovost začala stávkou ve třech klíčových závodech – po jednom pro každou automobilku – s tím, že UAW může v případě potřeby vyzvat další své členy, aby se ke stávce připojili.

Odbory mimo jiné usilují o 40% zvýšení hodinových mezd, zkrácení 32hodinového pracovního týdne, návrat k tradičním penzím, zrušení stupňů odměňování a obnovení úprav životních nákladů. UAW na žádost o komentář k návrhu okamžitě nereagovala.
Ford a GM mezitím v sobotu obnovily jednání poté, co předchozí den nedošlo k žádnému rozhovoru mezi odbory a automobilkami. Stellantis uvedl, že plánuje znovu pokračovat v rozhovorech v pondělí.
Prezident UAW Shawn Fain na začátku týdne uvedl, že Stellantis již dříve nabídl 17,5% zvýšení.
Podle nového návrhu by se nástupní mzda doplňkových zaměstnanců zvýšila o 4,22 dolaru, tedy o téměř 27 %, na 20 dolarů na hodinu.
Společnost také uvedla, že zkrátí časový plán pro vzestup hodinové mzdové stupnice na polovinu, tedy na čtyři roky, což znamená, že všichni zaměstnanci na plný úvazek s hodinovou mzdou by dosáhli vrcholu před vypršením smlouvy. Podle této nabídky by byl systém mzdových stupňů zcela zrušen pro divizi Mopar, která je známá servisem, náhradními díly a kontaktem se zákazníky.
Stellantis rovněž nabídl v rámci odměňování opatření na ochranu proti inflaci. Společnost uvedla, že se zavázala poskytnout více než 1 miliardu USD na zlepšení penzijních plánů a plánů důchodového spoření pro současné zaměstnance a důchodce.
Vedení Stellantisu se také ohradilo proti popisu odborů, že automobilka plánuje zavřít nebo prodat 18 závodů. Společnost uvedla, že jejím cílem je efektivněji provozovat distribuční centra náhradních dílů a pokračovat v přesunu zdrojů směrem k elektromobilům. Pracovní místa v těchto závodech zůstanou zachována, uvedla společnost.

Automobilka rovněž zdůraznila svůj závazek vyjednávat a dosáhnout dohody, která bude finančně proveditelná, což odráží obavy, které vyjádřilo vedení společností Ford a GM. Generální ředitel Fordu Jim Farley v pátečním rozhovoru pro CNBC uvedl, že požadavky UAW by společnost donutily „zvolit bankrot místo podpory našich zaměstnanců“. Vedení Stellantisu poznamenalo, že společnost potřebuje zůstat konkurenceschopná vůči automobilkám, které nemají zaměstnance v odborech.
„Nejde o válku, ale o vítězství pro obě strany,“ řekl Stewart. „Jde o to, abychom našli něco, co je skvělé pro naše lidi dnes, schopné zachovat budoucnost pro zítřek … aby naše společnost byla schopna pokračovat v investiční cestě, kterou máme pro elektrifikaci, a aby naše americké provozy byly silné, abychom mohli konkurovat transplantacím a abychom mohli konkurovat novým účastníkům trhu.“
Prezident Joe Biden v pátek prohlásil, že společnosti by měly zlepšit své současné nabídky, aby se v období rekordních zisků dohodly na silné smlouvě.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky