Načasování dalších závodů by přišlo jen něco málo přes týden poté, co odbory oznámily cílené stávky v montážních závodech všech „velkých tří“ detroitských automobilek a poslaly na demonstrace přibližně 12 700 zaměstnanců.
„Automobiloví dělníci čekali na nápravu ve velké trojce dost dlouho. Nebudeme čekat a nebudeme se s tím párat. Takže v pátek 22. září v poledne je nový termín,“ řekl Fain ve videu, které odbory zveřejnily na internetu.
Fain již dříve uvedl, že odbory plánují prodloužení odstávek podle toho, jak budou probíhat jednání se společnostmi. Toto oznámení následuje po schůzce odborů s jednotlivými automobilkami od pátku, kdy byly zahájeny cílené stávky.
Na rozdíl od původních smluvních termínů Fain neřekl, že je třeba dosáhnout předběžných dohod ve společnostech, aby se předešlo dalším stávkám, ale pouze „vážného pokroku“. Mluvčí odborů bezprostředně neodpověděl na žádost o komentář ohledně toho, co jej definuje kromě předběžné dohody.

V současné době stávkují zaměstnanci závodu GM na výrobu středně velkých nákladních vozů a dodávek v missourském Wentzville, závodu Fordu na výrobu středně velkých pick-upů Ranger a SUV Bronco v michiganském Wayne a závodu Stellantis na výrobu vozů Jeep Wrangler a Gladiator v ohijském Toledu.
Odbory si tyto závody vybraly v rámci cílených stávkových plánů, protože Fain a vedoucí představitelé UAW netradičně jednají se všemi třemi automobilkami najednou. Přerušení práce nazývá „stávkami vstoje“, což je narážka na historické stávky „vsedě“, které UAW pořádala ve 30. letech 20. století.
„Stávka ve stoje“ je novým přístupem ke stávkám. Namísto toho, aby se stávkovalo ve všech závodech najednou, byly vybrané lokální závody vyzvány, aby se ‚postavily na nohy‘ a zahájit stávku. Pokud se automobilkám nepodaří dosáhnout pokroku v jednáních a vyjednávat v dobré víře i nadále, budou vyzvány další lokality, aby se postavily na nohy a připojily se ke stávce,“ uvedl v pondělí Fain.
Cílené stávky se obvykle zaměřují na klíčové závody, které pak mohou způsobit, že ostatní závody zastaví výrobu kvůli nedostatku dílů. Nejsou bezprecedentní, ale způsob, jakým je odbory vedou, není typický.
Ford ani Stellantis na žádost o komentář k novému „termínu“ bezprostředně nereagovali.

GM a Ford vydaly obecná prohlášení k probíhajícím jednáním, ale obě společnosti se odmítly přímo vyjádřit k termínu, který odbory stanovily v pondělí večer. Stellantis odkázal na prohlášení vydané v pondělí odpoledne o tom, že diskuse s odbory dříve během dne byly „konstruktivní a zaměřené na to, kde můžeme najít společnou řeč, abychom dosáhli dohody“.
Další plány na stávku se objevily navzdory tomu, že automobilka předložila odborům rekordní nabídky, které zahrnují zhruba 20% zvýšení hodinových mezd, tisíce dolarů na bonusech, zachování platinové zdravotní péče a další sladké benefity pro odbory.
Klíčové požadavky odborů zahrnovaly mimo jiné zvýšení hodinových mezd o 40 %, zkrácení 32hodinového pracovního týdne, návrat k tradičním penzím, zrušení stupňů odměňování a obnovení úprav životních nákladů.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky