Technologická válka nabírá na obrátkách. A USA potřebují lepší plán útoku, než je omezování investic do technologií v Číně.
Letošní rok byl díky šílenství v oblasti umělé inteligence z velké části skvělý pro akcie technologických a elektromobilních společností. Pomáhá tomu i skutečnost, že ceny benzínu stále rostou, což podporuje poptávku po hybridních a elektrických vozidlech. Podle posledních údajů prodaly automobilky během 2. čtvrtletí 2023 zhruba 300 000 elektromobilů.
Tato rekordní statistika představuje nárůst poptávky o více než 48 %.
Podle všech měřítek by se akcie elektromobilů měly připravovat na další vynikající čtvrtletí. Situace by se však mohla brzy změnit k horšímu. Proč?
Nové politické rozhodnutí by mohlo ohrozit akcie elektromobilů i zbytek odvětví čisté energie.
USA se v současné době soustředí na udržení své geopolitické převahy nad Čínou. To zahrnuje zákaz investic do jejího technologického sektoru ve snaze omezit jeho pokrok a omezit potenciální monopoly.
To by bohužel mohlo vést k omezení inovátorů v oblasti čisté energie v USA, zejména těch v oblasti elektrických vozidel, kteří jsou závislí na čínském vývozu.
Zdroj: BurzovníSvět.cz
Jak by napětí mezi USA a Čínou mohlo ovlivnit akcie výrobců elektromobilů
Carolyn Kissaneová v článku pro časopis Barron’s zdůraznila význam loňského zákona o snížení inflace (Inflation Reduction Act, IRA), který pomohl USA udržet si vedoucí postavení v oblasti čisté energie. Přijetí zákona IRA podpořilo odvětví čisté energie a pomohlo tak prudkému růstu akcií elektromobilů. Jak však poznamenává Kissane, novější politika může mít nezamýšlené důsledky. Podle jejích slov:
„Od té doby Spojené státy podnikly kroky, aby zintenzivnily své úsilí o distancování se od Číny. K tomu patří i krok Bidenovy administrativy z tohoto měsíce, kdy zakázala investice do strategických technologických odvětví: a polovodičů. Nasazení těchto obranných nástrojů k omezení konkurence ze strany Číny znamená důležitý posun. Dokonce i v kdysi nadějném prostoru pro spolupráci v oblasti klimatu je stále zřejmější, že nyní převládá unilateralismus.“
Tato redaktorka také vyzdvihuje další klíčový bod: Zákazem investic v Číně by USA mohly zbrzdit globální energetickou transformaci omezením kritických oblastí technologií. Patří sem i vývoj elektrických vozidel a rozšiřování jejich výroby.
Čína má monopol na vzácné kovy, včetně lithia, niklu a kobaltu, což jsou komponenty, které jsou pro výrobce elektrických vozidel klíčové. V roce 2022 časopis WIRED uvedl, že svět se zřejmě nedokáže „odnaučit“ těžit lithium z Číny. Od té doby se tento problém s rostoucí poptávkou po bateriích pro elektromobily jen zrychlil.
Začátkem letošního roku popsal časopis MIT Technology Review baterie pro elektromobily jako pravděpodobný bod napětí mezi USA a Čínou. Upozornil také na to, že Čína již má kontrolu nad rafinovanými materiály nezbytnými pro výrobu elektrických vozidel. Zpráva popisuje tento faktor jako „natolik důležitý, že západní výrobci automobilů, kteří chtějí přejít z automobilů na plyn, to nebudou moci udělat, aniž by se obrátili na baterie vyráběné v Číně“.
Proč je to důležité
To nás přivádí k dalšímu důležitému bodu pro investory. Američtí výrobci elektromobilů budou mít mnohem větší problémy s výrobou vozidel bez pomoci Číny v oblasti baterií.
Pokud se tento trend projeví, akcie elektromobilů v USA budou pravděpodobně tlačeny dolů, zatímco jejich čínské protějšky porostou. Takový scénář by mohl umožnit předním čínským výrobcům elektromobilů, jako jsou BYD (OTCMKTS:BYDDY) a Nio (NYSE:NIO), pokračovat v růstu své přítomnosti na asijských a evropských trzích. To by mohlo být velmi problematické pro výrobce automobilů, kteří vyrábějí elektromobily v USA.
Prezident Joe Biden a jeho administrativa usilovně pracují na tom, aby pomohli urychlit přechod na čistou energii, který USA potřebují. Jak poznamenal Kissane, IRA byla historickým krokem k budování udržitelnější budoucnosti.
Bílý dům by si však měl pozorně uvědomit, že opatření proti Číně by mohla mít neblahé důsledky pro americké výrobce elektrických vozidel, zejména pro ty, kteří nemohou vyrábět bez čínských kovů. Investoři do elektromobilů, mějte se na pozoru.
Zdroj: Shutterstock
Technologická válka nabírá na obrátkách. A USA potřebují lepší plán útoku, než je omezování investic do technologií v Číně.Letošní rok byl díky šílenství v oblasti umělé inteligence z velké části skvělý pro akcie technologických a elektromobilních společností. Pomáhá tomu i skutečnost, že ceny benzínu stále rostou, což podporuje poptávku po hybridních a elektrických vozidlech. Podle posledních údajů prodaly automobilky během 2. čtvrtletí 2023 zhruba 300 000 elektromobilů.Tato rekordní statistika představuje nárůst poptávky o více než 48 %.Podle všech měřítek by se akcie elektromobilů měly připravovat na další vynikající čtvrtletí. Situace by se však mohla brzy změnit k horšímu. Proč?Nové politické rozhodnutí by mohlo ohrozit akcie elektromobilů i zbytek odvětví čisté energie.USA se v současné době soustředí na udržení své geopolitické převahy nad Čínou. To zahrnuje zákaz investic do jejího technologického sektoru ve snaze omezit jeho pokrok a omezit potenciální monopoly.To by bohužel mohlo vést k omezení inovátorů v oblasti čisté energie v USA, zejména těch v oblasti elektrických vozidel, kteří jsou závislí na čínském vývozu.Carolyn Kissaneová v článku pro časopis Barron’s zdůraznila význam loňského zákona o snížení inflace , který pomohl USA udržet si vedoucí postavení v oblasti čisté energie. Přijetí zákona IRA podpořilo odvětví čisté energie a pomohlo tak prudkému růstu akcií elektromobilů. Jak však poznamenává Kissane, novější politika může mít nezamýšlené důsledky. Podle jejích slov:„Od té doby Spojené státy podnikly kroky, aby zintenzivnily své úsilí o distancování se od Číny. K tomu patří i krok Bidenovy administrativy z tohoto měsíce, kdy zakázala investice do strategických technologických odvětví: a polovodičů. Nasazení těchto obranných nástrojů k omezení konkurence ze strany Číny znamená důležitý posun. Dokonce i v kdysi nadějném prostoru pro spolupráci v oblasti klimatu je stále zřejmější, že nyní převládá unilateralismus.“Tato redaktorka také vyzdvihuje další klíčový bod: Zákazem investic v Číně by USA mohly zbrzdit globální energetickou transformaci omezením kritických oblastí technologií. Patří sem i vývoj elektrických vozidel a rozšiřování jejich výroby.Čína má monopol na vzácné kovy, včetně lithia, niklu a kobaltu, což jsou komponenty, které jsou pro výrobce elektrických vozidel klíčové. V roce 2022 časopis WIRED uvedl, že svět se zřejmě nedokáže „odnaučit“ těžit lithium z Číny. Od té doby se tento problém s rostoucí poptávkou po bateriích pro elektromobily jen zrychlil.Začátkem letošního roku popsal časopis MIT Technology Review baterie pro elektromobily jako pravděpodobný bod napětí mezi USA a Čínou. Upozornil také na to, že Čína již má kontrolu nad rafinovanými materiály nezbytnými pro výrobu elektrických vozidel. Zpráva popisuje tento faktor jako „natolik důležitý, že západní výrobci automobilů, kteří chtějí přejít z automobilů na plyn, to nebudou moci udělat, aniž by se obrátili na baterie vyráběné v Číně“.To nás přivádí k dalšímu důležitému bodu pro investory. Američtí výrobci elektromobilů budou mít mnohem větší problémy s výrobou vozidel bez pomoci Číny v oblasti baterií.Pokud se tento trend projeví, akcie elektromobilů v USA budou pravděpodobně tlačeny dolů, zatímco jejich čínské protějšky porostou. Takový scénář by mohl umožnit předním čínským výrobcům elektromobilů, jako jsou BYD a Nio , pokračovat v růstu své přítomnosti na asijských a evropských trzích. To by mohlo být velmi problematické pro výrobce automobilů, kteří vyrábějí elektromobily v USA.Prezident Joe Biden a jeho administrativa usilovně pracují na tom, aby pomohli urychlit přechod na čistou energii, který USA potřebují. Jak poznamenal Kissane, IRA byla historickým krokem k budování udržitelnější budoucnosti.Bílý dům by si však měl pozorně uvědomit, že opatření proti Číně by mohla mít neblahé důsledky pro americké výrobce elektrických vozidel, zejména pro ty, kteří nemohou vyrábět bez čínských kovů. Investoři do elektromobilů, mějte se na pozoru.