Podle finančního ředitele společnosti ChargePoint Rexe Jacksona však tato myšlenka může pramenit z nepochopení toho, jak by nabíjení elektromobilů mělo vypadat.
Jackson navrhuje změnu paradigmatu ve vnímání nabíjení EV a trvá na všudypřítomné nabíjecí infrastruktuře, která by rozptýlila obavy z dojezdu. Podle agentury BloombergNEF bylo na konci roku 2022 v USA přibližně 160 000 veřejných dobíjecích stanic pro elektromobily, což je v porovnání s odhadovaným počtem 1,2 milionu benzinových pump mizivé číslo. Jackson trvá na tom, že cílem není kopírovat čerpací stanice, ale učinit z nabíjení běžnou součást života, podobnou spíše Wi-Fi než palivu.
Podle Jacksonovy vize by se doba, kdy elektromobil stojí, využila k nabíjení – v práci, v hotelu, na nákupech nebo na kávě – a téměř všechna parkovací místa by se tak stala potenciálními nabíjecími místy. Tato všudypřítomná ideologie nabíjení se vyhýbá myšlence nabíjení jako povinnosti.

V rámci rozšíření inkluzivity nabíjení Jackson také navrhuje, že mnoho takových příležitostí k nabíjení by mohlo být zdarma, jako náklady na podnikání. Tento přístup, přirovnávaný k poskytování bezplatné Wi-Fi v kavárně nebo bezplatného HBO v hotelových pokojích, by mohl být integrován do stávajících infrastruktur a poskytování služeb.
Společnost ChargePoint, přední nabíjecí společnost pro elektromobily v USA, která provozuje přibližně 225 000 portů, založila svou obchodní praxi na této filozofii. Na rozdíl od běžných poskytovatelů pohonných hmot se společnost zaměřuje na instalaci a údržbu nabíjecích míst, aniž by sama vlastnila tato aktiva. Nabízí komplexní řešení pro potřeby nabíjení, ať už poskytuje dojezd 25 nebo 250 mil za hodinu, a zároveň spravuje provozuschopnost a platby.
Řešení rychlého nabíjení, jaká poskytuje společnost Tesla, jsou nezbytná pro jízdu na dlouhé vzdálenosti. Podle Jacksonova odhadu však tento druh nabíjení představuje méně než 10 % celkové potřeby nabíjení. Trvá na tom, že skutečná potřeba spočívá v bezproblémovém nabíjení všude.
Nejen v oblasti infrastruktury platí analogie s Wi-Fi. Zhruba 80 % Američanů má doma vysokorychlostní internet, přičemž k většině využití dochází na domácí půdě. Podobně se většina nabíjení elektromobilů odehrává v domácnostech.

Tato vize je však konfrontována s realitou přetrvávající úzkosti z dojezdu, která je hlavní obavou 67 % respondentů průzkumu Kanadské automobilové asociace týkajícího se majitelů jiných vozidel než elektromobilů. Tato obava klesla na 30 % poté, co si elektromobil vyzkoušeli na vlastní kůži. Zjištění australské Rady pro elektrická vozidla to dále potvrzují a zdůrazňují, že dojezd není pro mnoho současných majitelů elektromobilů významnou překážkou. Tvrdí, že majitelé vozů Tesla jezdí stejně často jako jejich benzinové protějšky, přičemž téměř polovina z nich jezdí se svým vozem na delší cesty a 90 % využívá veřejné nabíjení méně než jednou týdně.
V současné době se zdá, že radost z dojezdu elektromobilů je pro mnohé spíše teoretická než zkušenostní. Přestože je ChargePoint největším poskytovatelem možností nabíjení, jeho akcie za posledních 12 měsíců zaznamenaly 72% pokles. Přičítá se to zvýšeným úrokovým sazbám a zpomalující se ekonomice, která ovlivňuje nerentabilní společnosti. V reakci na to se vedení společnosti ChargePoint zavázalo, že do čtvrtého čtvrtletí roku 2024 dosáhne kladného zisku před úroky, zdaněním a odpisy

Nový pohled na dojezd a nabíjení elektromobilů zpochybňuje tradiční chápání tankování vozidel. Trvá na tom, že nabíjení je nedílnou a bezproblémovou součástí vlastnictví elektromobilu, přičemž “obavy z dojezdu” jsou nahrazeny “radostí z dojezdu” díky všudypřítomnosti a pohodlí. Navzdory současným obavám naznačují rostoucí zkušenosti současných majitelů elektromobilů pozitivní posun směrem k rozpoznání radosti z dojezdu. I když je trh v současné době možná znepokojený, zdá se, že vize, jako je vize společnosti ChargePoint, odrážejí náboj směrem k budoucnosti zaměřené na radost z jízdy s elektromobilem.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky