General Motors (GM), nadnárodní americký koncern vyrábějící automobily, bojuje s pracovními nepokoji na dvou frontách, což vyvolává překvapení v odvětví, kde se tradičně vyjednává podle vzoru. Společnost se potýká se stávkami kanadských zaměstnanců automobilového průmyslu i členů United Auto Workers (UAW) v USA.
V rámci bezprecedentní odborové akce zahájilo přibližně 4 280 zaměstnanců automobilky ve třech závodech GM v Kanadě o úterní půlnoci oficiální stávky poté, co se jim nepodařilo ratifikovat předběžnou dohodu před pondělní uzávěrkou. Tato stávkující pracovní síla patří k významnému odborovému svazu Unifor, který zastupuje kanadské zaměstnance automobilového průmyslu.
Národní prezidentka Unifor Lana Payneová se k tomu vyjádřila v prohlášení zaslaném e-mailem. Uvedla: “Tato stávka je o tom, že General Motors tvrdošíjně odmítá plnit vzorovou dohodu. Společnost ví, že naši členové nikdy nedovolí GM porušit náš vzor – ne dnes, ne nikdy. Společnost nadále neplní naše požadavky týkající se důchodů, podpory příjmů pro pracovníky v důchodu a smysluplných kroků k přechodu dočasných pracovníků na stálá pracovní místa na plný úvazek.”
Vzorné vyjednávání bylo v minulosti přístupem, který odbory používaly při vyjednávání s detroitskou trojkou – GM, Ford Motor a mateřskou společností Chrysler, Stellantis. Tato metoda spočívá v uzavření dohody s jednou automobilkou, která pak slouží jako základ pro vyjednávání se zbývajícími dvěma.
Zaměstnanci Unifor ve Fordu ratifikovali novou dohodu koncem září těsným rozdílem, když pro ni hlasovalo 54 % zaměstnanců. Dohoda zahrnovala zvýšení základních mezd o přibližně 15 až 20 % po celou dobu platnosti tříleté smlouvy a nabízela lepší důchodové programy, včetně rozšířených penzijních výhod a zvýšených příspěvků.
GM Canada se nepodařilo dosáhnout podobné dohody s Uniforem. V prohlášení GM Canada vyjádřila své zklamání, ale zároveň deklarovala své odhodlané úsilí o dosažení nové kolektivní smlouvy s Uniforem, jejímž cílem je spravedlnost a flexibilita.
Stávka se týká tří závodů GM v jižním Ontariu: Oshawa Assembly Complex, St. Catharines Powertrain Plant a Woodstock Parts Distribution Centre. Zejména závod v Oshawě je klíčovým výrobcem modelu Chevy Silverado, který je považován za jedno z nejdůležitějších vozidel GM, vyráběných také v USA a Mexiku.
V USA UAW, která přijala jinou strategii, současně vyjednává a stávkuje s detroitskou trojkou, aby uzavřela novou dohodu. Jakmile bude dosaženo dohody s jednou společností, bude použita jako vzor pro řešení pracovních sporů se zbylými dvěma. V současné době probíhá čtvrtý týden stávek UAW proti GM, Fordu a Stellantisu, které se týkají přibližně 25 000 pracovníků ze zhruba 145 000 zaměstnanců UAW v rámci celé detroitské trojky. Kromě toho bylo propuštěno dalších přibližně 4 500 pracovníků kvůli narušení výrobního systému v důsledku stávky.
Prezident UAW Shawn Fain zahájil stávku 15. září a zaměřil se na jeden závod na jednoho zaměstnance automobilky a 22. a 29. září akci rozšířil. Fain ocenil vstřícný postoj GM a poukázal na to, že společnost souhlasila s tím, že bude s pracovníky v závodech na výrobu baterií pro elektromobily zacházet podobně jako s ostatními pracovníky ve výrobě. Tento ústupek je podstatný, protože GM by pravděpodobně upřednostnila odbory sdružené pracovníky baterií při vyjednávání nové smlouvy podobně jako u jiných dodavatelů automobilů zastoupených odbory.
Navzdory pracovním nepokojům akcie GM v úterý v předobchodní fázi mírně vzrostly o 0,5 %, což dokazuje, že zprávy o stávce nemají na akcie okamžitý dopad. Za poslední tři měsíce však akcie GM i Ford zaznamenaly pokles o přibližně 21 %, zatímco index S&P 500 za stejné období klesl přibližně o 1 %. Naopak akcie společnosti Stellantis vzrostly přibližně o 9 %.
Stellantis působí z detroitské trojky spíše v globálním měřítku, takže americká stávka na něj má relativně menší dopad. Akcie Stellantisu se také obchodují za méně než čtyřnásobek odhadovaného zisku v roce 2024, zatímco akcie GM se obchodují za méně než pětinásobek a akcie Fordu za méně než sedminásobek odhadovaného zisku v roce 2024.
General Motors , nadnárodní americký koncern vyrábějící automobily, bojuje s pracovními nepokoji na dvou frontách, což vyvolává překvapení v odvětví, kde se tradičně vyjednává podle vzoru. Společnost se potýká se stávkami kanadských zaměstnanců automobilového průmyslu i členů United Auto Workers v USA. V rámci bezprecedentní odborové akce zahájilo přibližně 4 280 zaměstnanců automobilky ve třech závodech GM v Kanadě o úterní půlnoci oficiální stávky poté, co se jim nepodařilo ratifikovat předběžnou dohodu před pondělní uzávěrkou. Tato stávkující pracovní síla patří k významnému odborovému svazu Unifor, který zastupuje kanadské zaměstnance automobilového průmyslu. Národní prezidentka Unifor Lana Payneová se k tomu vyjádřila v prohlášení zaslaném e-mailem. Uvedla: “Tato stávka je o tom, že General Motors tvrdošíjně odmítá plnit vzorovou dohodu. Společnost ví, že naši členové nikdy nedovolí GM porušit náš vzor – ne dnes, ne nikdy. Společnost nadále neplní naše požadavky týkající se důchodů, podpory příjmů pro pracovníky v důchodu a smysluplných kroků k přechodu dočasných pracovníků na stálá pracovní místa na plný úvazek.” Vzorné vyjednávání bylo v minulosti přístupem, který odbory používaly při vyjednávání s detroitskou trojkou – GM, Ford Motor a mateřskou společností Chrysler, Stellantis. Tato metoda spočívá v uzavření dohody s jednou automobilkou, která pak slouží jako základ pro vyjednávání se zbývajícími dvěma. Zaměstnanci Unifor ve Fordu ratifikovali novou dohodu koncem září těsným rozdílem, když pro ni hlasovalo 54 % zaměstnanců. Dohoda zahrnovala zvýšení základních mezd o přibližně 15 až 20 % po celou dobu platnosti tříleté smlouvy a nabízela lepší důchodové programy, včetně rozšířených penzijních výhod a zvýšených příspěvků. GM Canada se nepodařilo dosáhnout podobné dohody s Uniforem. V prohlášení GM Canada vyjádřila své zklamání, ale zároveň deklarovala své odhodlané úsilí o dosažení nové kolektivní smlouvy s Uniforem, jejímž cílem je spravedlnost a flexibilita. Stávka se týká tří závodů GM v jižním Ontariu: Oshawa Assembly Complex, St. Catharines Powertrain Plant a Woodstock Parts Distribution Centre. Zejména závod v Oshawě je klíčovým výrobcem modelu Chevy Silverado, který je považován za jedno z nejdůležitějších vozidel GM, vyráběných také v USA a Mexiku. V USA UAW, která přijala jinou strategii, současně vyjednává a stávkuje s detroitskou trojkou, aby uzavřela novou dohodu. Jakmile bude dosaženo dohody s jednou společností, bude použita jako vzor pro řešení pracovních sporů se zbylými dvěma. V současné době probíhá čtvrtý týden stávek UAW proti GM, Fordu a Stellantisu, které se týkají přibližně 25 000 pracovníků ze zhruba 145 000 zaměstnanců UAW v rámci celé detroitské trojky. Kromě toho bylo propuštěno dalších přibližně 4 500 pracovníků kvůli narušení výrobního systému v důsledku stávky. Prezident UAW Shawn Fain zahájil stávku 15. září a zaměřil se na jeden závod na jednoho zaměstnance automobilky a 22. a 29. září akci rozšířil. Fain ocenil vstřícný postoj GM a poukázal na to, že společnost souhlasila s tím, že bude s pracovníky v závodech na výrobu baterií pro elektromobily zacházet podobně jako s ostatními pracovníky ve výrobě. Tento ústupek je podstatný, protože GM by pravděpodobně upřednostnila odbory sdružené pracovníky baterií při vyjednávání nové smlouvy podobně jako u jiných dodavatelů automobilů zastoupených odbory. General Motors Company Navzdory pracovním nepokojům akcie GM v úterý v předobchodní fázi mírně vzrostly o 0,5 %, což dokazuje, že zprávy o stávce nemají na akcie okamžitý dopad. Za poslední tři měsíce však akcie GM i Ford zaznamenaly pokles o přibližně 21 %, zatímco index S&P 500 za stejné období klesl přibližně o 1 %. Naopak akcie společnosti Stellantis vzrostly přibližně o 9 %. Ford Motor Company Stellantis působí z detroitské trojky spíše v globálním měřítku, takže americká stávka na něj má relativně menší dopad. Akcie Stellantisu se také obchodují za méně než čtyřnásobek odhadovaného zisku v roce 2024, zatímco akcie GM se obchodují za méně než pětinásobek a akcie Fordu za méně než sedminásobek odhadovaného zisku v roce 2024. Stellantis N.V.