Očekává se, že o víkendu Memorial Day bude cestovat více než 42 milionů Američanů, čímž bude zahájeno rekordní léto. Letos však drahé letenky nejsou jedinou překážkou pro ty, kteří chtějí změnit prostředí – přísnější pravidla pro návrat do práce omezila svobodu, kterou si mnozí zaměstnanci užívali předtím, než byli povoláni zpět do svých kanceláří.
Objevilo se jedno řešení: V tomto případě se jedná o hybridní pracovní úvazky, ale s určitým časovým úsekem – obvykle dva až čtyři týdny – který je určen zaměstnancům na to, aby si mohli užívat života na dálku.
Podle Roba Sadowa, výkonného ředitele společnosti Scoop Technologies Inc., která sleduje zásady práce na dálku ve více než 4000 společnostech, jsou takzvané týdny práce odkudkoli (WFA) stále poměrně neobvyklé. V poslední době však tuto politiku zatím přijala hrstka společností zvučných jmen, od špičkových firem z oblasti finančních služeb, jako jsou American Express Co., Visa Inc. a Mastercard Inc. a technologických gigantů, jako je Google ze společnosti Alphabet Inc. až po malé startupy, progresivní zaměstnavatele, jako je Patagonia, a dokonce i vládou sponzorovaný poskytovatel hypoték Freddie Mac.
Zaměstnanci mají obvykle možnost využít týdny WFA v průběhu roku, kdy jim to nejvíce vyhovuje. Některé firmy uplatňují strukturovanější přístup: Citigroup Inc. loni umožnila svým zaměstnancům pracovat na dálku poslední dva týdny v srpnu a prosinci. Některé organizace, jako například Freddie Mac, stanovují, že tyto týdny mají být využívány nepřetržitě.
„Z neoficiálních zdrojů víme, že společnosti, které zavádějí týdenní pracovní dobu „odkudkoli“, ji často zavádějí současně se zvýšenými požadavky na přítomnost v kanceláři,“ aby snížily odpor zaměstnanců, uvedl Sadow.
Cílem těchto opatření je zajistit volnost pohybu – zejména v období hlavních svátků a rušné letní cestovní sezóny – a zároveň zachovat širší mandát pro návrat do zaměstnání. A na trhu práce, který zůstává překvapivě napjatý i při snižování firemních rozpočtů, považují zaměstnavatelé týdny WFA za nákladově efektivní způsob, jak přilákat a udržet si své nejlepší zaměstnance.
„Pro pracovníky, kteří mají rodiče, rodinu a přátele ve vzdálených regionech nebo zemích, to může znamenat celý měsíc společně,“ řekl Prithwiraj Choudhury, profesor Harvard Business School, který se zabývá prací na dálku. „Myslím, že je to skvělý nápad.“
Pro společnost Mastercard se nabídka čtyř týdnů WFA ukázala jako levný způsob – vedle dalších sladkých prvků, jako jsou dny bez schůzek a flexibilní pátky – jak se společnost může odlišit jako zaměstnavatel.
„Když to fungovalo tehdy, funguje to i teď,“ řekl Michael Fraccaro, personální ředitel společnosti Mastercard, o práci na dálku, někdy i ze vzdálených míst, během pandemie. Fraccaro sám využívá benefit, který byl zaveden v loňském roce, a kombinuje dva týdny dovolené na zotavenou se dvěma týdny WFA, aby mohl trávit více času se svými starými rodiči v Austrálii. „Je to součást portfolia benefitů,“ řekl Fraccaro. Kromě finančních výhod, jako je například 401(k)(důchodové spoření), „je jednou z věcí, které lidé hledají, čas“.
Tato výhoda je samozřejmě spojena s praktickými aspekty: Zaměstnanci musí přizpůsobit svou pracovní dobu různým časovým pásmům a společnost jasně upozorňuje, že je na nich, aby pochopili daňové důsledky, které mohou být spojeny s prací mimo jejich domovskou zemi. A v tomto ujednání je obsažen prvek důvěry: Fraccaro říká: „Můžete pracovat čtyři týdny z Bali.“ „Ale stále očekáváme, že budete pracovat.“
Pro společnosti, které se potýkají s přechodem z plně vzdáleného na hybridní systém, může tato politika stanovit jasné normy a struktury oprávnění pro zaměstnance, uvedla Caitlin Duffy, ředitelka výzkumu v oblasti lidských zdrojů v poradenské společnosti Gartner Inc. Mnozí zaměstnanci si stále nejsou jisti, jak velká volnost je v rámci hybridní politiky povolena, a její dodržování je přinejlepším nejasné: Více než 40 % vedoucích pracovníků v oblasti lidských zdrojů v průzkumu společnosti Gartner uvedlo, že jejich zaměstnanci neplní požadavky na docházku. Mezitím zůstává vymáhání dodržování pravidel laxní a jen málo společností (nebo manažerů) je ochotno zasáhnout příliš tvrdě.
Nabídka určitého počtu týdnů WFA může společnostem umožnit, aby vyhověly touze po flexibilitě v průběhu celého roku, aniž by se zavázaly k budoucímu plně vzdálenému zaměstnávání, jako to udělaly společnosti jako Airbnb Inc.. Podle nedávných údajů webu pro vyhledávání pracovních míst Flexa poptávka po práci na dálku klesá a mění se s ročními obdobími: V loňském roce po skončení léta vyhledávání plně vzdálených pozic pokleslo a v prosinci se propadlo na historické minimum přibližně 25 % všech vyhledávání, ale od té doby se v březnu opět zvýšilo na téměř 60 %.
Pro Suzanne Rosnowski, zakladatelku a výkonnou ředitelku společnosti Relevance International, která se zabývá vztahy s veřejností, se dva týdny WFA spolu s hybridním rozvrhem tří dnů v týdnu staly logickým kompromisem s jejím týmem, jak se po pandemii vrátit zpět do kanceláře. „Tak nějak jsme to vymysleli,“ řekla a zdůraznila, že tento plán je projevem ocenění pracovníků a jejich času.
„Ukázali jsme, že práce z domova může být produktivní, ale také jsme ukázali, že příliš mnoho práce z domova může být kontraproduktivní, alespoň pro naši agenturu,“ řekla. „Je to vstřícné vůči modernímu životu.“
Očekává se, že o víkendu Memorial Day bude cestovat více než 42 milionů Američanů, čímž bude zahájeno rekordní léto. Letos však drahé letenky nejsou jedinou překážkou pro ty, kteří chtějí změnit prostředí – přísnější pravidla pro návrat do práce omezila svobodu, kterou si mnozí zaměstnanci užívali předtím, než byli povoláni zpět do svých kanceláří. Objevilo se jedno řešení: V tomto případě se jedná o hybridní pracovní úvazky, ale s určitým časovým úsekem – obvykle dva až čtyři týdny – který je určen zaměstnancům na to, aby si mohli užívat života na dálku. Podle Roba Sadowa, výkonného ředitele společnosti Scoop Technologies Inc., která sleduje zásady práce na dálku ve více než 4000 společnostech, jsou takzvané týdny práce odkudkoli stále poměrně neobvyklé. V poslední době však tuto politiku zatím přijala hrstka společností zvučných jmen, od špičkových firem z oblasti finančních služeb, jako jsou American Express Co., Visa Inc. a Mastercard Inc. a technologických gigantů, jako je Google ze společnosti Alphabet Inc. až po malé startupy, progresivní zaměstnavatele, jako je Patagonia, a dokonce i vládou sponzorovaný poskytovatel hypoték Freddie Mac. Zaměstnanci mají obvykle možnost využít týdny WFA v průběhu roku, kdy jim to nejvíce vyhovuje. Některé firmy uplatňují strukturovanější přístup: Citigroup Inc. loni umožnila svým zaměstnancům pracovat na dálku poslední dva týdny v srpnu a prosinci. Některé organizace, jako například Freddie Mac, stanovují, že tyto týdny mají být využívány nepřetržitě. „Z neoficiálních zdrojů víme, že společnosti, které zavádějí týdenní pracovní dobu „odkudkoli“, ji často zavádějí současně se zvýšenými požadavky na přítomnost v kanceláři,“ aby snížily odpor zaměstnanců, uvedl Sadow. Cílem těchto opatření je zajistit volnost pohybu – zejména v období hlavních svátků a rušné letní cestovní sezóny – a zároveň zachovat širší mandát pro návrat do zaměstnání. A na trhu práce, který zůstává překvapivě napjatý i při snižování firemních rozpočtů, považují zaměstnavatelé týdny WFA za nákladově efektivní způsob, jak přilákat a udržet si své nejlepší zaměstnance. „Pro pracovníky, kteří mají rodiče, rodinu a přátele ve vzdálených regionech nebo zemích, to může znamenat celý měsíc společně,“ řekl Prithwiraj Choudhury, profesor Harvard Business School, který se zabývá prací na dálku. „Myslím, že je to skvělý nápad.“ Pro společnost Mastercard se nabídka čtyř týdnů WFA ukázala jako levný způsob – vedle dalších sladkých prvků, jako jsou dny bez schůzek a flexibilní pátky – jak se společnost může odlišit jako zaměstnavatel. „Když to fungovalo tehdy, funguje to i teď,“ řekl Michael Fraccaro, personální ředitel společnosti Mastercard, o práci na dálku, někdy i ze vzdálených míst, během pandemie. Fraccaro sám využívá benefit, který byl zaveden v loňském roce, a kombinuje dva týdny dovolené na zotavenou se dvěma týdny WFA, aby mohl trávit více času se svými starými rodiči v Austrálii. „Je to součást portfolia benefitů,“ řekl Fraccaro. Kromě finančních výhod, jako je například 401 , „je jednou z věcí, které lidé hledají, čas“. Tato výhoda je samozřejmě spojena s praktickými aspekty: Zaměstnanci musí přizpůsobit svou pracovní dobu různým časovým pásmům a společnost jasně upozorňuje, že je na nich, aby pochopili daňové důsledky, které mohou být spojeny s prací mimo jejich domovskou zemi. A v tomto ujednání je obsažen prvek důvěry: Fraccaro říká: „Můžete pracovat čtyři týdny z Bali.“ „Ale stále očekáváme, že budete pracovat.“ Pro společnosti, které se potýkají s přechodem z plně vzdáleného na hybridní systém, může tato politika stanovit jasné normy a struktury oprávnění pro zaměstnance, uvedla Caitlin Duffy, ředitelka výzkumu v oblasti lidských zdrojů v poradenské společnosti Gartner Inc. Mnozí zaměstnanci si stále nejsou jisti, jak velká volnost je v rámci hybridní politiky povolena, a její dodržování je přinejlepším nejasné: Více než 40 % vedoucích pracovníků v oblasti lidských zdrojů v průzkumu společnosti Gartner uvedlo, že jejich zaměstnanci neplní požadavky na docházku. Mezitím zůstává vymáhání dodržování pravidel laxní a jen málo společností je ochotno zasáhnout příliš tvrdě. Nabídka určitého počtu týdnů WFA může společnostem umožnit, aby vyhověly touze po flexibilitě v průběhu celého roku, aniž by se zavázaly k budoucímu plně vzdálenému zaměstnávání, jako to udělaly společnosti jako Airbnb Inc.. Podle nedávných údajů webu pro vyhledávání pracovních míst Flexa poptávka po práci na dálku klesá a mění se s ročními obdobími: V loňském roce po skončení léta vyhledávání plně vzdálených pozic pokleslo a v prosinci se propadlo na historické minimum přibližně 25 % všech vyhledávání, ale od té doby se v březnu opět zvýšilo na téměř 60 %. Pro Suzanne Rosnowski, zakladatelku a výkonnou ředitelku společnosti Relevance International, která se zabývá vztahy s veřejností, se dva týdny WFA spolu s hybridním rozvrhem tří dnů v týdnu staly logickým kompromisem s jejím týmem, jak se po pandemii vrátit zpět do kanceláře. „Tak nějak jsme to vymysleli,“ řekla a zdůraznila, že tento plán je projevem ocenění pracovníků a jejich času. „Ukázali jsme, že práce z domova může být produktivní, ale také jsme ukázali, že příliš mnoho práce z domova může být kontraproduktivní, alespoň pro naši agenturu,“ řekla. „Je to vstřícné vůči modernímu životu.“
Společnost Silvaco Group je poskytovatelem softwaru pro technologické počítačové navrhování (TCAD), elektronické navrhování automatizace (EDA) a polovodičového...