Maloobchodní trh s použitým zbožím, známý také jako recommerce, se těší zvýšené pozornosti v souvislosti s rostoucím zájmem spotřebitelů o použité zboží a obavami o dopad módního průmyslu na produkci odpadu. Zprávy předpovídají, že celosvětový trh dalšího prodeje dosáhne do roku 2027 přibližně 350 miliard USD.
Stále však může být náročné najít zboží z druhé ruky, zejména v Latinské Americe. Několik začínajících firem v tom vidí příležitost pro integraci technologií do maloobchodního řetězce, což umožňuje prodejcům bezproblémové přijímání a distribuci výrobků. Mezi tyto firmy patří Devolut a Reversso, které se zaměřují na vracení zboží. Uruguayský start-up Vopero se zaměřuje na aspekt dalšího prodeje.
Společnost Vopero, což ve španělštině znamená v překladu “jejich virtuální šatník”, byla založena v roce 2020 s cílem seznámit novou generaci latinskoamerických spotřebitelů s konceptem výběru zboží z druhé ruky jako první. Generální ředitel společnosti Alejandro Esperanza to prozradil v rozhovoru pro TechCrunch.
Společnost, kterou Esperanza založil spolu s Maggie Ferberovou a Ignaciem Cattivellim, má namířeno na latinskoamerický trh dalšího prodeje v hodnotě 40 miliard dolarů. Vymysleli výraz “přeprodej jako služba” a vytvořili komplexní řešení. Vlastní technologie společnosti Vopero má schopnost vypořádat se s velkým množstvím výrobků a kombinuje ji s kompletním servisem pro další prodej na trhu s módou. Prodejcům nabízí omnichannel přístup k marketingu jejich produktů, spolu s analýzou poptávky a prodeje a personalizovaným online nákupem a prodejem.
Jedinečný prodejní proces Vopero probíhá následovně: prodejci si stáhnou aplikaci Vopero a objednají si sadu Vopero, tašku s QR kódem s kapacitou pro přibližně 30 kusů oděvů. Prodejce si poté naplánuje vyzvednutí ze svého domova naskenováním QR kódu. Podle metody, kterou používají ThredUP, Poshmark a The RealReal, Vopero oblečení zpracuje a nahraje obrázky na platformu, kde mohou prodejci dohlížet na proces prodeje.
V současné době může trvat až týden, než se oblečení na platformě objeví; Ferber však uvedl, že společnost upozorňuje prodejce, že to může trvat až tři týdny. Podle Esperanza trvá v průměru asi 15 dní, než se zboží na webu prodá.
Prodejci jsou informováni, jakmile se předmět prodá, a mají možnost výdělek uložit do banky, darovat místním nadacím nebo nakoupit na platformě. Pokud některé položky nejsou vybrány k dalšímu prodeji, jsou prodejci informováni o důvodu a tyto položky mohou být darovány pro přímý dopad, upcyklaci nebo recyklaci.
Kupující využívající službu Vopero mohou vyhledávat použité oblečení a doplňky od významných značek, jako jsou Zara a Prada, a to buď online, nebo prostřednictvím aplikace pro iOS nebo Android. Vyhledávání lze upřesnit pomocí kritérií, jako je značka, barva a velikost.
Obchodní model Vopero se podobá zásilkovému obchodu a vydělává peníze, když se zboží prodá. Průměrná míra výběru je 60 %, může však kolísat v závislosti na prodávaném výrobku, uvedl Ferber.
Společnost v současné době působí v Mexiku a Uruguayi a může se pochlubit velkou základnou stálých zákazníků, především prostřednictvím aplikace. Jak uvedla společnost Esperanza, v loňském roce bylo zaznamenáno téměř 400 000 stažení aplikace, přičemž společnost Vopero zpracovala více než milion unikátních oděvů a roční tržby přesáhly 5 milionů dolarů.
Jako uznání svého růstu se společnosti Vopero podařilo získat v nedávném kole financování rizikovým kapitálem ve výši 4 milionů dolarů, které vedla společnost Cencosud Ventures a na němž se podílel i stávající investor Grupo Axo. K dnešnímu dni společnost získala celkem 10 milionů dolarů v rámci rizikového financování.
Financování podle spoluzakladatelů přispěje k urychlení růstu, franšízovému programu a zvýšení povědomí o společnosti.
Společnost Vopero chce do konce roku zahájit prodej v Chile a prezentovat 1 000 svých položek v “koutcích” fyzických prodejců, přičemž očekává, že během příštích 18 měsíců zřídí 40 takových koutků v pařížských obchodech, které vlastní společnost Cencosud. Společnost rovněž hodlá posílit svůj franšízový program ve fyzických obchodních domech s cílem mít do konce roku nejméně 20 franšíz v Mexiku.
V neposlední řadě společnost plánuje zvýšit zavádění postupů dalšího prodeje mezi renomovanými módními značkami a zároveň využít více než 450 módních influencerů, kteří budou v aplikaci vystavovat své šatníky. Esperanza uvedla, že společnost doufá, že bude vnímána jako udržitelná a dostupná módní volba, a zároveň upozorní spotřebitele na dopad módy na životní prostředí.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky