Elektromobilní průmysl je sice stále v rozmachu – závratná rychlost jeho boomu ale mnoho analytiků a investorů přivádí do rozpaků. Někteří se totiž se nechali strhnout k až přehnanému optimismu.
Směřuje však toto odvětví skutečně k udržitelné budoucnosti, nebo se pouze veze na vlně pomíjivého humbuku? Pod povrchním nadšením se skrývají problémy a potenciální překážky, které by mohly zpomalit revoluci v oblasti elektromobilů.
Pro akcie elektromobilů, které se potýkají s problémy, jsou charakteristické především peněžní toky a provozní potíže. Zatímco společnost Tesla (NASDAQ:TSLA) mnohé z nich překonala a upevnila si dominantní postavení, ostatní takové štěstí nemají. Přesto i přes její úspěch někteří považují společnost Tesla za nadhodnocenou.
Běžné poměrové ukazatele tuto tezi potvrzují, neboť vysoký poměr ceny k zisku společnosti Tesla naznačuje, že jde o předraženou akcii. Investoři by se však měli mít na pozoru, pokud jde o Teslu, protože mnozí se na této strategii spálili. Prodejci krátkých pozic jsou totiž proti Muskovi nejlépe připraveni o více než 6 miliard dolarů.
Za tímto účelem by se ti, kteří chtějí shortovat nadhodnocené akcie elektromobilů, měli raději podívat na tyto poražené. Nebo, pokud máte tu smůlu, že je držíte ve svém portfoliu, prodávejte hned.
Fisker (FSR)
Společnost Fisker (NYSE:FSR) čelí následným dopadům svého nadhodnocení v podmínkách omezené ekonomiky, což může tuto akcii elektromobilů brzy srazit na kolena. Na začátku měsíce automobilka oznámila masivní snížení výroby.
Fisker se již nyní potýká s problémy při prosazování svých produktů na trhu. Dříve předpokládala čistou produkci v roce 2023 ve výši pouhých 36 000 kusů, revize připisuje konečný počet kolem 20 000 kusů. To je o více než třetinu méně, než kolik činily minulé prognózy, a nevěstí to pro společnost, která je hladová po hotovosti, nic dobrého.
Zdroj: Pexels
Ve výše uvedeném rozhovoru ze 4. srpna generální ředitel Henrik Fisker uvedl, že očekává, že „[na] konci srpna by tento problém měl být vyřešen“. No, tento týden jsme na konci srpna a zatím se neobjevily žádné podstatné zprávy, které by naznačovaly, že Fisker svůj problém s výrobou vyřešil.
Pozoruhodné je, že společnost se zaměřuje především na segment luxusních vozů, podobně jako Tesla, která má úspěšný herní plán. Tento krok se však nevyvíjí tak dobře jako v případě Tesly, protože Fisker výrazně nedosáhl svého cíle v oblasti SUV Ocean (ve druhém čtvrtletí se prodalo 1 022 vozů oproti plánovaným 1 700).
Rivian (RIVN)
I když institucionální investoři zvyšují svůj podíl v EV akciích Rivian (NASDAQ:RIVN), společnost zůstává nadhodnocená. Tato EV akcie má možná lepší vyhlídky než jiní, otřesenější konkurenti, ale to nepopírá její finanční nestabilitu.
Společnost krvácí v hotovosti a v roce 2022 jí hrozí ztráta zisku ve výši 6 miliard dolarů. Společnost Rivian si tuto nevýraznou trajektorii udržuje i dnes, neboť její poslední čtvrtletní zpráva znamenala další ztrátu ve výši 1 285 milionů dolarů. Abychom byli spravedliví, je to lepší než v předchozím období, ale stále to nestačí na to, aby se Rivian dostal do první ligy EV akcií.
Zdroj: Getty Images
Kritické je, že navzdory hotovostní rezervě ve výši 10 milionů dolarů tempo spalování společnosti převyšuje její aktiva. Ve stejném čtvrtletí vykázala společnost Rivian záporný volný peněžní tok. Vzhledem k výdajům na výzkum a vývoj, kapitálovým výdajům a podobným peněžním výdajům může Rivian brzy vyčerpat svou tenkou a rychle se zmenšující pokladničku.
Nikola (NKLA)
Společnost Nikola (NASDAQ:NKLA) je nějakým způsobem stále hráčem na poli elektromobilů, přestože byl její zakladatel v roce 2022 odsouzen za podvod. Přesto jsou akcie navzdory cenám na spodní hranici ceny stále nadhodnocené. A institucionální investoři s tím souhlasí. Tento týden investoři nakoupili neuvěřitelných 225 139 prodejních opcí na akcie, což je rozhodně medvědí nálada.
Dokonce i insideři se snaží odejít, přestože je akcie téměř za babku. Finanční ředitelka Anastasia Pastericková na začátku měsíce prodala část svých akcií. Stejně tak ředitel Michael Lohscheller prodal téměř 10 % svých podílů za pouhých 135 000 USD.
Zdroj: Getty Images
Společnost krvácí hotovostí s malou vyhlídkou na provozní úspěch, což vede výrobce k tomu, že se uchyluje k neoptimálnímu finančnímu inženýrství. V rámci rychlého hotovostního tahu prodala společnost Nikola konvertibilní dluhopisy v hodnotě 325 milionů dolarů. I když to představuje rychlý příliv hotovosti, konvertibilní dluhopisy vyplácejí 5% kupón. Přesto to bude dále brzdit budoucí peněžní toky společnosti Nikola, protože časem zaplatí poměrně vysoké náklady na dluh. A pokud kupující převedou tyto dluhopisy na vlastní kapitál, dojde k podstatnému zředění stávajících akcionářů.
V konečném důsledku se Nikola pohybuje na tenkém ledě a všichni zbývající držitelé pytlů by neměli doufat ve zvrat.
Elektromobilní průmysl je sice stále v rozmachu – závratná rychlost jeho boomu ale mnoho analytiků a investorů přivádí do rozpaků. Někteří se totiž se nechali strhnout k až přehnanému optimismu.Směřuje však toto odvětví skutečně k udržitelné budoucnosti, nebo se pouze veze na vlně pomíjivého humbuku? Pod povrchním nadšením se skrývají problémy a potenciální překážky, které by mohly zpomalit revoluci v oblasti elektromobilů.Pro akcie elektromobilů, které se potýkají s problémy, jsou charakteristické především peněžní toky a provozní potíže. Zatímco společnost Tesla mnohé z nich překonala a upevnila si dominantní postavení, ostatní takové štěstí nemají. Přesto i přes její úspěch někteří považují společnost Tesla za nadhodnocenou.Běžné poměrové ukazatele tuto tezi potvrzují, neboť vysoký poměr ceny k zisku společnosti Tesla naznačuje, že jde o předraženou akcii. Investoři by se však měli mít na pozoru, pokud jde o Teslu, protože mnozí se na této strategii spálili. Prodejci krátkých pozic jsou totiž proti Muskovi nejlépe připraveni o více než 6 miliard dolarů.Za tímto účelem by se ti, kteří chtějí shortovat nadhodnocené akcie elektromobilů, měli raději podívat na tyto poražené. Nebo, pokud máte tu smůlu, že je držíte ve svém portfoliu, prodávejte hned.Společnost Fisker čelí následným dopadům svého nadhodnocení v podmínkách omezené ekonomiky, což může tuto akcii elektromobilů brzy srazit na kolena. Na začátku měsíce automobilka oznámila masivní snížení výroby.Fisker se již nyní potýká s problémy při prosazování svých produktů na trhu. Dříve předpokládala čistou produkci v roce 2023 ve výši pouhých 36 000 kusů, revize připisuje konečný počet kolem 20 000 kusů. To je o více než třetinu méně, než kolik činily minulé prognózy, a nevěstí to pro společnost, která je hladová po hotovosti, nic dobrého.Ve výše uvedeném rozhovoru ze 4. srpna generální ředitel Henrik Fisker uvedl, že očekává, že „[na] konci srpna by tento problém měl být vyřešen“. No, tento týden jsme na konci srpna a zatím se neobjevily žádné podstatné zprávy, které by naznačovaly, že Fisker svůj problém s výrobou vyřešil.Pozoruhodné je, že společnost se zaměřuje především na segment luxusních vozů, podobně jako Tesla, která má úspěšný herní plán. Tento krok se však nevyvíjí tak dobře jako v případě Tesly, protože Fisker výrazně nedosáhl svého cíle v oblasti SUV Ocean .I když institucionální investoři zvyšují svůj podíl v EV akciích Rivian , společnost zůstává nadhodnocená. Tato EV akcie má možná lepší vyhlídky než jiní, otřesenější konkurenti, ale to nepopírá její finanční nestabilitu.Společnost krvácí v hotovosti a v roce 2022 jí hrozí ztráta zisku ve výši 6 miliard dolarů. Společnost Rivian si tuto nevýraznou trajektorii udržuje i dnes, neboť její poslední čtvrtletní zpráva znamenala další ztrátu ve výši 1 285 milionů dolarů. Abychom byli spravedliví, je to lepší než v předchozím období, ale stále to nestačí na to, aby se Rivian dostal do první ligy EV akcií.Kritické je, že navzdory hotovostní rezervě ve výši 10 milionů dolarů tempo spalování společnosti převyšuje její aktiva. Ve stejném čtvrtletí vykázala společnost Rivian záporný volný peněžní tok. Vzhledem k výdajům na výzkum a vývoj, kapitálovým výdajům a podobným peněžním výdajům může Rivian brzy vyčerpat svou tenkou a rychle se zmenšující pokladničku.Společnost Nikola je nějakým způsobem stále hráčem na poli elektromobilů, přestože byl její zakladatel v roce 2022 odsouzen za podvod. Přesto jsou akcie navzdory cenám na spodní hranici ceny stále nadhodnocené. A institucionální investoři s tím souhlasí. Tento týden investoři nakoupili neuvěřitelných 225 139 prodejních opcí na akcie, což je rozhodně medvědí nálada.Dokonce i insideři se snaží odejít, přestože je akcie téměř za babku. Finanční ředitelka Anastasia Pastericková na začátku měsíce prodala část svých akcií. Stejně tak ředitel Michael Lohscheller prodal téměř 10 % svých podílů za pouhých 135 000 USD.Společnost krvácí hotovostí s malou vyhlídkou na provozní úspěch, což vede výrobce k tomu, že se uchyluje k neoptimálnímu finančnímu inženýrství. V rámci rychlého hotovostního tahu prodala společnost Nikola konvertibilní dluhopisy v hodnotě 325 milionů dolarů. I když to představuje rychlý příliv hotovosti, konvertibilní dluhopisy vyplácejí 5% kupón. Přesto to bude dále brzdit budoucí peněžní toky společnosti Nikola, protože časem zaplatí poměrně vysoké náklady na dluh. A pokud kupující převedou tyto dluhopisy na vlastní kapitál, dojde k podstatnému zředění stávajících akcionářů.V konečném důsledku se Nikola pohybuje na tenkém ledě a všichni zbývající držitelé pytlů by neměli doufat ve zvrat.