Nyní mladé společnosti, jako je Rivian Automotive Inc. a Lucid Group Inc. čelí v letošním roce naléhavější výzvě: Potřebují napravit provoz svých továren dříve, než vyčerpají své hotovostní rezervy.
Výsledky hospodaření těchto výrobců elektromobilů za posledních několik týdnů ukázaly naléhavost jejich situace. Přestože tyto společnosti nyní vyrábějí vozidla, ztráty se stále zvyšují, protože se jim nedaří rozjet montážní linky a zvýšit prodeje podle plánu, což snižuje jejich finanční rezervy a zvyšuje pravděpodobnost, že budou muset získat další peníze.
Společnost Rivian, která kdysi oplývala kapitálem poté, co v roce 2021 získala téměř 12 miliard dolarů v rámci primární veřejné nabídky, loni minula 6,6 miliardy dolarů v hotovosti. Analytici předpovídají, že na základě předpokládaných výdajů na letošní rok by mohla utratit dalších zhruba 6 miliard dolarů.
Navzdory úsporným opatřením a snahám o zvýšení výroby v jediné továrně v Normalu ve státě Illinois očekává vedení společnosti obtížný rok. Společnost Rivian v únoru předpověděla, že v roce 2023 vyrobí 50 000 elektrických nákladních a sportovně-užitkových vozidel a dodávek, což je výrazně pod odhady Wall Street a tento údaj následující den způsobil pokles akcií o 18 %.
Společnost Lucid, výrobce špičkových elektrických sedanů, také v některých ohledech zaostala: v poslední polovině roku zaznamenala pokles rezervací z 37 000 v červnu na 28 000 na konci prosince a pro letošní rok stanovila nedostatečný výrobní cíl.
„V loňském roce jsme se soustředili na řešení úzkých míst ve výrobě,“ řekl výkonný ředitel společnosti Lucid Peter Rawlinson. „Nyní se zaměřuji na prodej.“

Společnost Fisker Inc., kalifornský startup v oblasti elektromobilů, který vstoupil na burzu v roce 2020 prostřednictvím reverzní fúze, měla optimističtější zprávu o výsledcích a investorům sdělila, že plánuje dodat svůj první model – elektrické SUV Ocean – v nadcházejících měsících. Akcie společnosti po únorovém oznámení výsledků vzrostly o 30 %.
Přesto má Fisker na splnění svého celoročního výrobního cíle napjatý časový plán a jen málo prostoru pro chyby. Společnost oznámila, že na konci roku 2022 měla 736 milionů dolarů v hotovosti, a uvedla, že letos očekává výdaje v celkové výši až 610 milionů dolarů.
Prostředí pro tyto startupy se dramaticky změnilo od doby, kdy byly původně zveřejněny v letech 2020 a 2021.
Investoři se tehdy velmi zajímali o společnosti, které slibovaly, že změní podobu automobilového průmyslu, a finanční trhy vrhaly peníze do oblasti elektromobilů v naději, že najdou další společnost Tesla Inc. Tito ambiciózní výrobci automobilů vydělali miliardy dolarů ještě předtím, než vyrobili nebo prodali jediný vůz.
Podle společnosti Dealogic investoři v posledních třech letech vložili do těchto začínajících elektromobilů více než 123 miliard dolarů prostřednictvím veřejných nabídek, reverzních fúzí a dalších mechanismů financování.
Během posledního roku se však trpělivost Wall Street s výrobními problémy startupů začala vypařovat.
Některé začínající elektromobily, jako například Lordstown Motors Corp., Faraday Future Intelligent Electric Inc. a Nikola Corp. se již dostaly do problémů s hotovostí, což je donutilo odložit výrobu vozidel a omezit své ambice.

Jiné společnosti, jako například Polestar Automotive Holding UK, vykázaly lepší tržby a nižší čistou ztrátu, než se očekávalo. Švédský startup očekává, že objem prodeje se letos zvýší o 60 % na 80 000 kusů, a nedávno získal 1,6 miliardy dolarů, což podle vedení stačí na financování letošního provozu.
Silná poptávka po automobilech, která v minulých letech přispěla k růstu jejich cen, začíná slábnout. Někteří výrobci elektromobilů již upravili ceny směrem dolů nebo nabízejí slevy.
Analytici tvrdí, že potřeba získávání kapitálu by mohla vzrůst, protože tyto začínající podniky se potýkají s náklady na rozšiřování svého podnikání a kapitálové trhy se zpřísňují.
Akcie společnosti Rivian klesly oproti ceně při vstupu na burzu asi o 80 % poté, co v loňském roce snížila svůj výrobní cíl na polovinu a kvůli chybějícím dílům stále těsně nedosáhla cíle 25 000 vozů.
V letošním roce plánuje společnost Rivian další odstávky v továrně, aby mohla reorganizovat linku a vyrábět více vozů. Společnost již dvakrát propouštěla a odložila klíčové projekty, například novou generaci vozidel, aby ušetřila hotovost. Vedení společnosti tvrdí, že omezení v dodavatelském řetězci, zejména v oblasti polovodičů, budou v letošním roce nadále snižovat počet vyrobených kusů, ale společnost má dostatek hotovosti, aby vydržela až do roku 2025.
Společnost Lucid nedávno získala 1,5 miliardy dolarů z prodeje akcií a na konci prosince měla celkem 1,74 miliardy dolarů v hotovosti a peněžních ekvivalentech – což podle vedení postačí až do prvního čtvrtletí roku 2024. Startup se sídlem v kalifornském Newarku však nabídl opatrný pohled na letošní rok a vyjádřil obavy ohledně poptávky spotřebitelů.
Společnost Fisker uvedla, že má dostatek hotovosti na uvedení svého prvního vozu Ocean na trh, ale zároveň uvedla, že zkoumá možnost získání dalších finančních prostředků od věřitelů.

Automobilový průmysl byl dlouho kapitálově náročným odvětvím, do kterého se nováčci těžko dostávali. Společnost Tesla po léta vykazovala ztráty, zatímco se snažila vybudovat výrobní škálu a spoléhala se na pravidelné finanční injekce, aby se udržela nad vodou.
„Nejtěžší je vyrobit auta a celý dodavatelský řetězec, který s nimi souvisí,“ řekl ve středu šéf Tesly Elon Musk. „Jedná se o mimořádně náročnou logistickou výzvu.“
V mnoha ohledech má tato nová skupina začínajících elektromobilů obtížnější cestu. Když Tesla před více než deseti lety uvedla na trh Model S, měla pro své vozy jen málo konkurentů, uvedl Doug Betts, prezident automobilové divize společnosti J.D. Power, která se zabývá analýzou dat.
Nyní se tyto začínající společnosti utkávají také s tradičními automobilkami, které mají zavedené dodavatelské řetězce a rozsáhlé výrobní provozy. Podle analytiků se konkurence zostřuje i na trhu s luxusními elektromobily, kde se tyto mladé společnosti snaží oslovit zákazníky.
„Musí porazit BMW a Mercedes, které už mají elektrické vozy,“ řekl Betts.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky