Klíčové body
- Agentura nechá vyšetřování závady otevřené a bude sledovat nápravu
- Společnost Tesla v reakci na to vydala zprávu o odvolání
- Výsledek nápravných opatření společnosti Tesla pravděpodobně vytvoří precedens
Toto rozhodnutí je součástí probíhajícího vyšetřování možných závad ze strany NHTSA, který bude situaci nadále sledovat, zatímco Tesla bude provádět nezbytné opravy.
Podle mluvčího NHTSA byly metody společnosti Tesla pro udržení zapojení řidiče shledány jako nevyhovující. “Automatizovaná technologie je velkým příslibem pro zlepšení bezpečnosti, ale pouze tehdy, pokud je nasazována zodpovědně,” uvedla ve středu NHTSA. “Dnešní opatření je příkladem zlepšování automatizovaných systémů upřednostňováním bezpečnosti.” K tomuto kroku dochází v důsledku zvýšené kontroly systémů automatického řízení společnosti Tesla, které byly spojeny se stovkami automobilových nehod, včetně několika, které měly za následek smrtelné zranění.
Společnost Tesla v reakci na to vydala zprávu o odvolání, v níž uvedla, že plánuje nasadit aktualizaci softwaru prostřednictvím mechanismu over-the-air, který by zavedl další kontrolní prvky a výstrahy. Tyto aktualizace měly být zahájeny 12. prosince nebo krátce po tomto datu.

Toto nedávné stažení je letos již druhé, které se týká asistenčních systémů řidiče společnosti Tesla. Generální ředitel společnosti Tesla, Elon Musk, již několik let plánuje budoucnost, kdy vozidla Tesla dosáhnou zcela autonomního řízení. Prozatím však funkce Autopilot i plně samořídící systém Tesla
Autopilot, standardní funkce všech nových vozidel Tesla, využívá palubní kamery k synchronizaci rychlosti vozidla s převládajícím provozem a zároveň pomáhá řidičům při manévrování v jasně vymezených jízdních pruzích. Společnost nabízí také balíček funkcí vyšší úrovně známý jako FSD Beta. Společnost Tesla představila koncem roku 2016 systém FSD Beta, který v únoru odvolala v návaznosti na obavy úřadu NHTSA z používání tohoto systému vozidly Tesla potenciálně nebezpečným a nepředvídatelným způsobem, jako je překračování rychlostních limitů a nedokončení zastavení.
V souvislosti s touto kontroverzí generální ředitel Musk loni na webu X, dříve známém jako Twitter, naznačil, že by Tesla mohla aktualizovat systém FSD Beta tak, aby některým řidičům umožnil vypnout výstrahy a ponechat ruce na volantu. Tento návrh se setkal s okamžitou žádostí NHTSA o další informace.
Systém Autopilot společnosti Tesla se poprvé dostal pod kontrolu NHTSA po smrtelné nehodě v roce 2016, ale systém byl počátkem roku 2017 schválen. V srpnu 2021 a únoru 2022 však byla zahájena dvě probíhající vyšetřování závad po četných incidentech, kdy vozidla Tesla narazila do vozidel první pomoci a sporadicky brzdila na dálnicích.
Úřad NHTSA provedl více než 50 zvláštních vyšetřování nehod týkajících se vozidel Tesla s podezřením na souvislost se systémem Autopilot, přičemž četnost těchto šetření se během Bidenovy vlády zvýšila.

Kontrola ze strany NHTSA nekončí. V lednu společnost Tesla zveřejnila, že od ministerstva spravedlnosti obdržela žádosti o dokumentaci týkající se funkcí Autopilot a FSD Beta. Současně agentura Bloomberg informovala, že Komise pro cenné papíry a burzy vyšetřuje Muskovu roli při utváření veřejného narativu kolem samořídicích schopností společnosti Tesla.
Vzhledem k tomu, že debata o autonomním řízení pokračuje, je zřejmé, že klíč k této futuristické mobilitě do značné míry závisí na bezpečnosti. Výsledek nápravných opatření společnosti Tesla pravděpodobně vytvoří precedens pro ostatní výrobce automobilů, kteří se pohybují v tomto odvážném novém světě samořídící technologie.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky