Tyto společnosti spojené s cestovním ruchem patřily k těm, které byly v roce 2020 nejvíce postiženy zastavením činnosti kvůli Covid-19. Následná finanční krize udělala v jejich rozvahách značné díry a donutila je kumulovat dluhy, aby se udržely na trhu. Jak se však postupně zotavovaly z pandemie, většina z nich obnovila čtvrtletní výplaty posílené návratem volného peněžního toku spolu s cestovním ruchem.
Nebylo by přehnané tvrdit, že tyto čtyři společnosti přečkaly neuvěřitelně náročné období. V letech 2020 až 2022 vyplatily přibližně 68 miliard dolarů, což je více než dvojnásobek 32 miliard dolarů vydělaných ve třech letech předcházejících roku 2020, a to především na přežití. Nová realita jim však vykresluje mnohem jasnější obrázek, protože jejich peněžní toky jsou opět v pořádku. Podle společnosti FactSet se v roce 2023 očekává, že společný volný peněžní tok bude činit přibližně 9 miliard dolarů. Zdá se, že tato vzestupná trajektorie bude pokračovat i v letech 2024 a 2025, kdy se předpokládá, že dosáhne přibližně 11, resp. 17 miliard USD.
Vyplacení 50 % předpokládaného volného peněžního toku v roce 2024 ve formě dividend by mohlo vést k výnosu blížícímu se 3 %. Společnosti však mohou být obezřetné, pokud jde o restart rozdělením poloviny volného peněžního toku, který mají k dispozici, ve formě dividend. Výplata 40 % z peněžního toku, což odpovídá výnosu přibližně 2,1 %, by je vyrovnala ostatním akciím v indexu S&P 500 vyplácejícím dividendy. Podobně by výplata 30 % mohla vést k výnosu odpovídajícímu průměrnému výnosu indexu S&P 500 ve výši přibližně 1,6 %.
Je důležité si uvědomit, že obnovení výplaty dividend automaticky nesignalizuje oživení cen akcií. Společnosti jako Las Vegas Sands a Southwest Airlines zaznamenaly po obnovení čtvrtletních výplat pokles akcií, pravděpodobně kvůli problémům, které s výplatami nesouvisely. Kromě boje čínské ekonomiky a potíží celého systému mohou podniky přimět k váhání i další faktory. Primárním problémem může být například zadlužení.

Podle údajů společnosti FactSet mají v současné době společnosti Boeing, American Airlines, Royal Caribbean a Carnival dohromady hodnotu přibližně 318 miliard USD, včetně čistého dluhu a akcií. Toto číslo se nápadně blíží ocenění 327 miliard dolarů na konci roku 2019, tedy krátce před vypuknutím pandemie. Trh naznačuje, že se tyto podniky v podstatě vrátily do stavu před pandemií. Jejich hodnota však dnes zahrnuje přibližně 200 miliard USD v hodnotě vlastního kapitálu a přibližně 118 miliard USD v čistém dluhu, zatímco jejich ocenění v roce 2019 bylo rozděleno na zhruba 261 miliard USD v hodnotě vlastního kapitálu a 66 miliard USD v čistém dluhu. Proto by splácení dluhu bylo rozumným krokem.
Nicméně i když upřednostníme splácení dluhu před dividendami, může to být pro akcie výhodné. Použití celého odhadovaného volného peněžního toku v roce 2024 na snížení dluhu by při zachování kombinované hodnoty mohlo zvýšit hodnotu vlastního kapitálu na zhruba 221 miliard USD a snížit dluh na přibližně 107 miliard USD. Tato strategie by mohla znamenat 10% návratnost vlastního kapitálu.
Souhrnně lze říci, že většina společností z indexu S&P 500, včetně společností Boeing, Royal Caribbean, Carnival a American Airlines, má dobrý důvod vyplácet dividendy a pravděpodobně je vyplácet bude. Jde jen o to, kdy, a současná doba se zdá být příhodná.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky