Klíčové body
- Integrace umělé inteligence do profesionálních služeb není pouhým doplněním
- Zvýšení produktivity díky AI by se mohlo projevit ve zkrácení pracovního týdne
V centru těchto transformačních změn v oblasti profesních sítí stojí LinkedIn, platforma, která se rozvíjí pod bedlivým dohledem Daniela Shapera, provozního ředitele společnosti. Shapero, který je v LinkedIn veteránem od roku 2008, přečkal otřesy Velké recese a nyní se zaměřil na to, aby platformu provedl její další významnou transformací: umělou inteligencí.
LinkedIn, který vlastní technologický gigant Microsoft Corp., je gigantem v oblasti profesních sítí a jeho vstup do technologie umělé inteligence by mohl znamenat rozsáhlé důsledky pro profesionály i podniky. Shapero, který se svezl na vlnách strategických změn, tvrdí, že integrace umělé inteligence do profesionálních služeb není pouhým doplněním stávajících systémů, ale spíše jejich přepracováním, které si vyžádá novou definici téměř každé profesní role.

Za současného stavu každý obor, od inženýrství přes právo, marketing až po finance, očekává v souvislosti s možnostmi AI výrazné přepracování. Shapero si je těchto nadcházejících změn vědom a upozorňuje na jednu z klíčových výzev, kterým čelí týmy talentů po celém světě: najímat pracovníky s dovednostmi zaměřenými na AI a poskytovat stávajícím zaměstnancům školení potřebná k využití potenciálu AI v jejich každodenních úkolech. “Dalo by se dokonce říci, že jednou z nejdůležitějších dovedností v každé práci bude právě pochopení toho, jak uvolnit sílu AI v každodenním životě,” řekl Shapero a vymezil naléhavost tohoto adaptačního požadavku.
V prostředí, které je rychle redefinováno umělou inteligencí, Shapero označuje datové vědce a platformové inženýry za role, které budou svědky zvýšené poptávky. Tento vzestup se neomezuje pouze na technologický sektor, ale šíří se napříč všemi odvětvími, která touží implementovat efektivní technologie AI. Konkurenční prostředí pro tyto dovednosti je na vzestupu a nyní, kdy se AI stává klíčovou, se očekává, že konkurence ještě zesílí.
Nasazení AI není v podnikové sféře jednotné, některé organizace se vrhají do experimentování po hlavě, zatímco jiné zaujímají opatrnější a pozornější postoj. Když byl Shapero dotázán na zdravější strategii, odvolal se na jedinečnou pozici společnosti LinkedIn jako součásti Microsoftu, která poskytla včasný vhled do rozvíjejících se technologií, jako je ChatGPT. Toto odhalení vedlo společnost LinkedIn k tomu, že změnila konfiguraci svého produktového plánu tak, aby se stala podnikem zaměřeným na umělou inteligenci, podobně jako tomu bylo v případě přechodu na precedenty typu mobile-first a social-first. “Otázka, jak AI změní každou část zkušeností LinkedIn, se stala úkolem pro celou organizaci,” řekl Shapero, což znamená všezahrnující povahu AI v budoucí strategii LinkedIn.

Pokud jde o rozruch kolem generativní AI, Shapero se vyhýbá představám o jejím přehnané popularitě. Vzhledem k tomu, že praktické aplikace, které jsou připraveny zlepšit profesní funkce, jsou již v oběhu, zůstává optimistický ohledně role AI v současných pracovních postupech. Integrace generativní AI do nejrůznějších oblastí práce je podle Shapera bezprecedentní a s počínajícím potenciálem.
Diskuse o vlivu AI nevyhnutelně vede ke spekulacím o struktuře práce, včetně budoucnosti pracovního týdne. Shapero, stejně jako Jamie Dimon z JP Morgan, uvažuje o tom, že by se zvýšení produktivity AI mohlo projevit ve zkrácení pracovního týdne. Naznačuje, že budoucnost rovnováhy mezi volným časem a prací je sice nejistá, ale schopnost umělé inteligence ulehčit všední úkoly by mohla uvolnit lidskou kreativitu a zvýšit spokojenost s prací. Jak se společnost časově přizpůsobí těmto zlepšením produktivity, zůstává zajímavým tématem pro zkoumání.
Vzhledem k tomu, že mladí profesionálové vyhlížejí kariérní prostředí, které se díky pokroku v oblasti AI rychle vyvíjí, Shapero radí, aby se učili a zvykli si na nástroje AI. Znalost technologií poskytuje příležitosti, přesto zdůrazňuje, že rostoucí poptávce po technických dovednostech bude odpovídat potřeba lidských dovedností, jako je kreativita a komunikace. Poukazuje na to, že vzdělávací systémy, které dokáží tyto kompetence kultivovat, jsou klíčové pro přípravu uchazečů o zaměstnání na to, co zaměstnavatelé hledají.

Na závěr Shapero nabízí osobní poznámku o kariérních radách, které vycházejí z jeho vlastních zkušeností, a zdůrazňuje význam společnosti, kterou člověk udržuje ve svém pracovním prostředí. “Nejlepší kariérní rozhodnutí, která jsem kdy učinil, se týkala lidí, s nimiž jsem měl možnost pracovat.”
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky