Invest mentoring
Odebírat Ranního Bullionáře
Podcast
Burzovnisvet Logo
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar

    Nadcházející IPO.

    NAVN 31 října, 2025

    Společnost specializující se na řízení služebních cest a firemních výdajů

    BETA 3 listopadu, 2025

    Americká letecká společnost vyvíjející a vyrábějící elektrická letadla

    TBA Bude oznámeno

    Americká platforma pro nákup a prodej vstupenek na sportovní a kulturní akce

    TBA Bude oznámeno

    Komunikační platforma zaměřeá na hlasovou, video a textovou komunikaci

    Minulé IPO.

    Zdroj: Burzovni Svet
    06687.HK 21 října, 2025

    Technologická společnost JST Group úspěšně vstoupila na burzu!

    ALEC 15 října, 2025

    Přední stavební společnost působící v regionu Perského zálivu

    VSURE 8 října, 2025

    Bezpečnostní společnost poskytující monitorované bezpečnostní služby

    NP 1 října, 2025

    Americká technologická společnost využívající AI k predikci rizik

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
  • Login
Burzovnisvet.cz - Akcie, kurzy, burza, forex, komodity, IPO, dluhopisy - zpravodajství
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar

    Nadcházející IPO.

    NAVN 31 října, 2025

    Společnost specializující se na řízení služebních cest a firemních výdajů

    BETA 3 listopadu, 2025

    Americká letecká společnost vyvíjející a vyrábějící elektrická letadla

    TBA Bude oznámeno

    Americká platforma pro nákup a prodej vstupenek na sportovní a kulturní akce

    TBA Bude oznámeno

    Komunikační platforma zaměřeá na hlasovou, video a textovou komunikaci

    Minulé IPO.

    Zdroj: Burzovni Svet
    06687.HK 21 října, 2025

    Technologická společnost JST Group úspěšně vstoupila na burzu!

    ALEC 15 října, 2025

    Přední stavební společnost působící v regionu Perského zálivu

    VSURE 8 října, 2025

    Bezpečnostní společnost poskytující monitorované bezpečnostní služby

    NP 1 října, 2025

    Americká technologická společnost využívající AI k predikci rizik

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
    • Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
BS Logo

Krize lodní dopravy v Rudém moři začíná mít větší dopady. Tyto akcie z toho mohou těžit

V posledních měsících začíná mít násilná blokáda Rudého moře, kterou vyvolali jemenští ozbrojenci Hútíové, stále silnější ekonomické důsledky, které se mohou projevit v inflaci a dalších ekonomických údajích.

Jan Golda Autor: Jan Golda
28 ledna, 2024
5 min. čtení
Zdroj: Getty Images

Zdroj: Getty Images

5 min.
čtení
Přihlaste se k odběru newsletteru
Chcete využít této příležitosti?

Klíčové body

  • Blokáda Rudého moře, způsobená jemenskými Hútíy, má ekonomické důsledky, které ovlivňují světovou ekonomiku, s dopady na různými odvětví.
  • Společnosti jako Maersk a Hapag-Lloyd přesměrovaly trasy svých lodí, což vedlo k výraznému zvýšení sazeb za přepravu a problémům s tankerovým trhem.
  • Zvýšení nákladů na námořní dopravu může mít celosvětový dopad na spotřebitelské ceny, ačkoli konkrétní důsledky závisí na délce trvání blokády.
  • Některé společnosti, jako Scorpio Tankers, profitují z výraznějších zisků díky růstu sazeb za přepravu ropy a ropných produktů.

 

Tento vývoj je reakcí na izraelskou válku v Gaze a neúnavně pokračuje navzdory protiútokům amerických a britských sil. Došlo k citelnému ekonomickému dopadu, jehož důsledky se výrazně projevují v celé světové ekonomice. Některé podniky, jako jsou ropné a kontejnerové přepravní společnosti, uprostřed chaosu profitují, zatímco jiné, které jsou závislé na dovozu a vývozu, jsou výrazně znevýhodněny.

Významné společnosti, jako jsou Maersk a Hapag-Lloyd, které mimo jiné kontrolují významnou lodní dopravu, byly nuceny se ohrožené oblasti vyhnout a místo toho se rozhodly pro jiné trasy kolem afrického mysu Dobré naděje. Toto strategické přesměrování mělo za následek výrazné zvýšení sazeb za přepravu pro lodě obchodující na trasách z Asie do Evropy a pro lodě obsluhující americký trh. Sazby se ztrojnásobily, resp. zdvojnásobily v důsledku snížené celkové dostupnosti tankerů. Kromě toho může Panamským průplavem proplouvat méně lodí kvůli velkému suchu v této zóně, což tento problém ještě více zkomplikovalo.

Ačkoli ekonomové projevují opatrnost při odhadování přesných číselných důsledků těchto narušení, předchozí výzkum Mezinárodního měnového fondu (MMF) ukazuje, že když se náklady na lodní dopravu zdvojnásobí, jako tomu bylo v uplynulém měsíci, může to mít za následek zvýšení celosvětových spotřebitelských cen v následujícím roce o 0,7 procentního bodu. Přesný dopad a jeho načasování by však do značné míry závisely na tom, jak dlouho by blokáda trvala.

Zdroj: Getty Images

Ben May, ředitel globálního makrovýzkumu ve společnosti Oxford Economics, ve své dřívější zprávě uvedl, že ačkoli by blokáda mohla potenciálně zvýšit inflaci za rok přibližně o 0,6 procentního bodu, pravděpodobně by nevedla k výraznému odchýlení od širšího trendu globální dezinflace. Centrální banky by i nadále uvolňovaly měnovou politiku, i když ne takovým tempem, jak trh v současnosti očekává. Tento nárůst vyplývá ze současných nákladů na kontejnerovou dopravu na všech trasách, které se drží na úrovni přibližně 90 %, což je oproti předchozím údajům výrazný nárůst.

Hospodářský dopad blokády je podle očekávání poměrně specifický pro jednotlivá odvětví. Například výrobci oděvů a spotřebičů, kteří dovážejí výrobky nebo zahraniční komponenty, pociťují zátěž v důsledku rostoucích přepravních sazeb. Suezským průplavem, který spojuje Rudé moře se Středozemním mořem, proplouvá přibližně 21 % světových kontejnerových lodí. Mezi společnostmi, které v důsledku blokády zaznamenaly přerušení provozu, jsou například Ikea a Tesla.

Obavy z nákladů a zpoždění začíná vyjadřovat i několik amerických společností. Stanley Sutula, finanční ředitel společnosti Colgate-Palmolive, během nedávného prohlášení zmínil, že se společnost připravuje na “delší dodací lhůty” výrobků kvůli přerušení provozu v Rudém moři. Podobně společnost ResMed se sídlem v San Diegu, která vyrábí například lékařské masky na spaní, minulý týden v rámci hovoru k výsledkům oznámila, že očekává nárůst nákladů na přepravu, který ovlivní výsledky za nadcházející čtvrtletí.

Advertisement

Naopak blokáda se ukázala být určitým pozitivem pro společnosti jako Maersk, jejíž akcie od listopadového dna vzrostly o 32 %. Tyto společnosti profitovaly z nárůstu přepravních sazeb, který si vyžádala změna trasy jejich flotil. Například společnost Hapag-Lloyd, jejíž akcie od prosincového minima vzrostly o 49 %, nyní nabízí jako řešení narušení provozu pozemní trasy přes Saúdskou Arábii z měst v Perském zálivu do měst u Rudého moře.

Chcete využít této příležitosti?
Zdroj: Bloomberg

Těžařský gigant BHP podle zprávy deníku Wall Street Journal plánuje přesměrování zásilek, což by mohlo mít potenciální dopad na materiály používané v průmyslu. Přibližně 8 % tankerů přepravujících surovou ropu, 12 % tankerů převážejících produkty, jako je benzín, a 11 % tankerů přepravujících zkapalněný zemní plyn obvykle proplouvá Suezským průplavem, ale kvůli současným poruchám musely některé ropné tankery, včetně saúdskoarabských plavidel, zvolit jiné námořní trasy. Problémy v lodní dopravě způsobené blokádou způsobily minulý týden nárůst mezinárodních cen ropy o 6 %.

Tyto okolnosti také vytvořily lukrativní investiční příležitosti. Například u tankerů na přepravu ropných produktů klasifikovaných jako “long range II nebo LR2” vzrostly jejich sazby na nejvyšší úroveň za poslední čtyři roky. V letech 2022 a 2023 se tyto sazby pohybovaly v průměru kolem 40 000 USD za den. V uplynulém týdnu však překonaly hranici 100 000 dolarů. Jak upozornil analytik společnosti Jefferies Omar Nokta, společnost Scorpio Tankers Inc. (STNG) stojí na pozici společnosti s největším počtem těchto tankerů. Vzhledem k nárůstu sazeb by společnost měla zaznamenat výrazné zisky a Nokta následně v pátek zvýšil cílovou cenu ze 74 na 90 USD, což znamená 26% růst akcií, které v pátek uzavřely na 71,65 USD.

Závěrem lze říci, že násilná blokáda Rudého moře vyvolala vlny napříč světovou ekonomikou, které nerovnoměrně ovlivnily jednotlivá odvětví, přičemž převážně zvýšily sazby za nákladní dopravu a ceny ropy. Blokáda vedla k přesunu kontejnerové dopravy, výraznému přesměrování a následným dopadům na inflaci. Ekonomové se sice opatrně, ale přece jen snaží odhadnout budoucí dopady těchto narušení, přičemž potenciální důsledky silně závisí na délce trvání a závažnosti blokády. Mezitím se některým společnostem a odvětvím podařilo v chaosu dosáhnout zisku, což odhaluje mnohostranné dopady globálního narušení v rozsahu blokády Rudého moře.

Tento vývoj je reakcí na izraelskou válku v Gaze a neúnavně pokračuje navzdory protiútokům amerických a britských sil. Došlo k citelnému ekonomickému dopadu, jehož důsledky se výrazně projevují v celé světové ekonomice. Některé podniky, jako jsou ropné a kontejnerové přepravní společnosti, uprostřed chaosu profitují, zatímco jiné, které jsou závislé na dovozu a vývozu, jsou výrazně znevýhodněny.Významné společnosti, jako jsou Maersk a Hapag-Lloyd, které mimo jiné kontrolují významnou lodní dopravu, byly nuceny se ohrožené oblasti vyhnout a místo toho se rozhodly pro jiné trasy kolem afrického mysu Dobré naděje. Toto strategické přesměrování mělo za následek výrazné zvýšení sazeb za přepravu pro lodě obchodující na trasách z Asie do Evropy a pro lodě obsluhující americký trh. Sazby se ztrojnásobily, resp. zdvojnásobily v důsledku snížené celkové dostupnosti tankerů. Kromě toho může Panamským průplavem proplouvat méně lodí kvůli velkému suchu v této zóně, což tento problém ještě více zkomplikovalo.Ačkoli ekonomové projevují opatrnost při odhadování přesných číselných důsledků těchto narušení, předchozí výzkum Mezinárodního měnového fondu ukazuje, že když se náklady na lodní dopravu zdvojnásobí, jako tomu bylo v uplynulém měsíci, může to mít za následek zvýšení celosvětových spotřebitelských cen v následujícím roce o 0,7 procentního bodu. Přesný dopad a jeho načasování by však do značné míry závisely na tom, jak dlouho by blokáda trvala.Ben May, ředitel globálního makrovýzkumu ve společnosti Oxford Economics, ve své dřívější zprávě uvedl, že ačkoli by blokáda mohla potenciálně zvýšit inflaci za rok přibližně o 0,6 procentního bodu, pravděpodobně by nevedla k výraznému odchýlení od širšího trendu globální dezinflace. Centrální banky by i nadále uvolňovaly měnovou politiku, i když ne takovým tempem, jak trh v současnosti očekává. Tento nárůst vyplývá ze současných nákladů na kontejnerovou dopravu na všech trasách, které se drží na úrovni přibližně 90 %, což je oproti předchozím údajům výrazný nárůst.Hospodářský dopad blokády je podle očekávání poměrně specifický pro jednotlivá odvětví. Například výrobci oděvů a spotřebičů, kteří dovážejí výrobky nebo zahraniční komponenty, pociťují zátěž v důsledku rostoucích přepravních sazeb. Suezským průplavem, který spojuje Rudé moře se Středozemním mořem, proplouvá přibližně 21 % světových kontejnerových lodí. Mezi společnostmi, které v důsledku blokády zaznamenaly přerušení provozu, jsou například Ikea a Tesla.Obavy z nákladů a zpoždění začíná vyjadřovat i několik amerických společností. Stanley Sutula, finanční ředitel společnosti Colgate-Palmolive, během nedávného prohlášení zmínil, že se společnost připravuje na “delší dodací lhůty” výrobků kvůli přerušení provozu v Rudém moři. Podobně společnost ResMed se sídlem v San Diegu, která vyrábí například lékařské masky na spaní, minulý týden v rámci hovoru k výsledkům oznámila, že očekává nárůst nákladů na přepravu, který ovlivní výsledky za nadcházející čtvrtletí.Naopak blokáda se ukázala být určitým pozitivem pro společnosti jako Maersk, jejíž akcie od listopadového dna vzrostly o 32 %. Tyto společnosti profitovaly z nárůstu přepravních sazeb, který si vyžádala změna trasy jejich flotil. Například společnost Hapag-Lloyd, jejíž akcie od prosincového minima vzrostly o 49 %, nyní nabízí jako řešení narušení provozu pozemní trasy přes Saúdskou Arábii z měst v Perském zálivu do měst u Rudého moře.Chcete využít této příležitosti?Těžařský gigant BHP podle zprávy deníku Wall Street Journal plánuje přesměrování zásilek, což by mohlo mít potenciální dopad na materiály používané v průmyslu. Přibližně 8 % tankerů přepravujících surovou ropu, 12 % tankerů převážejících produkty, jako je benzín, a 11 % tankerů přepravujících zkapalněný zemní plyn obvykle proplouvá Suezským průplavem, ale kvůli současným poruchám musely některé ropné tankery, včetně saúdskoarabských plavidel, zvolit jiné námořní trasy. Problémy v lodní dopravě způsobené blokádou způsobily minulý týden nárůst mezinárodních cen ropy o 6 %.Tyto okolnosti také vytvořily lukrativní investiční příležitosti. Například u tankerů na přepravu ropných produktů klasifikovaných jako “long range II nebo LR2” vzrostly jejich sazby na nejvyšší úroveň za poslední čtyři roky. V letech 2022 a 2023 se tyto sazby pohybovaly v průměru kolem 40 000 USD za den. V uplynulém týdnu však překonaly hranici 100 000 dolarů. Jak upozornil analytik společnosti Jefferies Omar Nokta, společnost Scorpio Tankers Inc. stojí na pozici společnosti s největším počtem těchto tankerů. Vzhledem k nárůstu sazeb by společnost měla zaznamenat výrazné zisky a Nokta následně v pátek zvýšil cílovou cenu ze 74 na 90 USD, což znamená 26% růst akcií, které v pátek uzavřely na 71,65 USD. Závěrem lze říci, že násilná blokáda Rudého moře vyvolala vlny napříč světovou ekonomikou, které nerovnoměrně ovlivnily jednotlivá odvětví, přičemž převážně zvýšily sazby za nákladní dopravu a ceny ropy. Blokáda vedla k přesunu kontejnerové dopravy, výraznému přesměrování a následným dopadům na inflaci. Ekonomové se sice opatrně, ale přece jen snaží odhadnout budoucí dopady těchto narušení, přičemž potenciální důsledky silně závisí na délce trvání a závažnosti blokády. Mezitím se některým společnostem a odvětvím podařilo v chaosu dosáhnout zisku, což odhaluje mnohostranné dopady globálního narušení v rozsahu blokády Rudého moře.
Tagy: A.P. Moller-MaerskAkcieburzyHapag-Lloydlodní dopravaRudé mořeScorpio Tankers Inc.STNGsvětUSA

Chcete využít této příležitosti?

Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky

      Související:

      1. Konkurence v oblacích: United a Frontier útočí na opuštěné trasy!
      2. Maersk zvyšuje výhled zisku díky silné globální poptávce – USA jsou výjimkou
      3. 20. září — Elon Musk a jeho SpaceX mění historii vesmírných letů
      Advertisement

      Breaking.

      11:12

      OpenAI: Skutečná hrozba pro Google, nebo přehnaný strach?

      11:02

      USA a Vietnam: Nová obchodní éra bez celních bariér

      10:53

      Eurozóna investuje do obrany, rozpočtové deficity rostou

      10:32

      American Airlines plánuje návrat do Tel Avivu v roce 2026

      10:22

      Rostoucí rizika na americkém úvěrovém trhu znepokojují MMF

      10:17

      Drony mění pravidla hry: Revoluce v moderních konfliktech

      Advertisement

      Příležitosti.

      Zdroj: Shutterstock
      Akcie

      Microsoft může znovu růst díky Azure a Copilotu, říkají analytici

      25 října, 2025

      Akcie společnosti Microsoft se v posledních měsících nachází ve fázi konsolidace, kdy po silném růstu z dubnových minim a dosažení...

      Zdroj: Getty Images

      KeyBanc věří v růst Amazonu díky AI a expanzi v cloudu i reklamě

      24 října, 2025
      Zdroj: Getty Images

      Las Vegas Sands hlásí silné čtvrtletní výsledky a táhne růst sektoru

      24 října, 2025
      Zdroj: Getty Images

      Core Scientific posiluje díky upgradu, zatímco dohoda s CoreWeave slábne

      24 října, 2025
      Zdroj: Shutterstock

      Robinhood Markets dnes hlásí návrat v éře boomu krypta a opcí

      23 října, 2025

      IPO Radar.

      Navan, Inc.

      Datum IPO: 31 října, 2025
      Potenciální ocenění: 6,45 miliardy USD

      Buďte u toho

      Nejčtenější zprávy.

      Fed naráží na limity, mladí Američané v technologiích zůstávají bez práce

      25 října, 2025

      KeyBanc věří v růst Amazonu díky AI a expanzi v cloudu i reklamě

      24 října, 2025

      S&P 500 klesá kvůli obavám z obchodní války USA a Číny a propadu Netflixu

      22 října, 2025

      Dow uzavřel poprvé nad hranicí 47 000 bodů díky mírné inflaci

      24 října, 2025

      Warner Bros. Discovery zvažuje prodej, akcie prudce rostou

      22 října, 2025

      Fed potřebuje jasnější strategii, aby investory provedl nejistým obdobím

      25 října, 2025

      USA riskují, že v závodě o EV ztratí další pozice ve prospěch Číny

      26 října, 2025

      S&P 500 stoupá díky technologiím a uvolnění napětí mezi USA a Čínou

      23 října, 2025
      Advertisement

      Tip editora.

      Zdroj: Burzovní svět
      Akcie

      Tři hvězdné IPO roku 2025: od čínských elektromobilů po evropské alarmy

      14 října, 2025

      Po dvou letech opatrnosti se globální trh s primárními emisemi (IPO) znovu probouzí. Rok 2025 přinesl několik mimořádně úspěšných debutů,...

      Advertisement

      Veškeré materiály a informace umístěné na internetových stránkách Burzovního Světa jsou čerpány z veřejně dostupných zdrojů, jako napriklad tyto a slouží výhradně pro informační účely. Při jejich tvorbě bylo postupováno s vynaložením maximální péče. Informace uveřejněné na internetových stránkách Burzovní Svět nemají charakter právních, daňových či jiného doporučení, analýz nebo návrhů a nabídek ke koupi či prodeji investičních nástrojů, jejichž realizací může dojít k poklesu či ztrátě investovaného majetku. Investiční doporučení, která jsou takto označena, jsou pouze informativní a nezávazná. Burzovní Svět neodpovídá za jakoukoli případnou škodu, která v souvislosti s nimi vznikne. Pro obchodování s investičními nástroji proto využívejte výhradně společnosti s udělenou licencí ČNB, popřípadě s platným povolením k činnosti na území České Republiky.

      Burzovní Svět zároveň prohlašuje, že neodpovídá za přímou i nepřímou škodu vzniklou v důsledku obchodování na kapitálových trzích všeobecně a příspěvky v diskusích vyjadřující názory čtenářů, nemusí být v souladu s postojem provozovatele a není možno je tím pádem považovat za jeho názory. Udělením souhlasu / přijetím podmínek zároveň souhlasíte s možností zasílání, či jiného kontaktování v rámci marketingových služeb obchodních partnerů Burzovního Světa. Více informací o cookies

      • Zásady ochrany osobních údajů a cookies
      • Reklama
      • Kontakt

      Burzovnisvet.cz © 2025

      Burzovnisvet.cz © 2025

      Název nebo symbol
      Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
      • Burzy
        • Headlines
        • Breaking
        • Akcie
        • ETF
        • Dividendy
        • IPO
        • Forex
        • Komodity
        • Kryptoměny
        • Ekonomika
        • Hospodářské výsledky
      • Příležitost
      • DIP
      • IPO Radar
      • Nejčtenější
      • Bullionář Daily
      • Úspěch
        • Alternativní investice
        • Škola bullionáře
        • Miliardáři
        • Business
        • Bullionářova knihspirace
        • Bullionářův almanach
        • Bullionářův slovníček
      • AI
      • Česko
      • Invest mentoring
      • E-booky
      • Srovnávač brokerů
      • Kariéra
      Odebírat Ranního Bullionáře Podcast

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.