Pomoc investorům
Invest mentoring
Odebírat Ranního Bullionáře
Podcast
Burzovnisvet Logo
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar

    Nadcházející IPO.

    MDLN 17 prosince, 2025

    Americký výrobce a distributor zdravotnických potřeb a zařízení

    CDNL 10 prosince, 2025

    Stavební společnost specializující se na infrastrukturní projekty

    471A 16 prosince, 2025

    Holdingová společnost poskytující služby záruky nájemného

    TBA Bude oznámeno

    Americká platforma pro nákup a prodej vstupenek na sportovní a kulturní akce

    Minulé IPO.

    PPHC.L 1 prosince, 2025

    Společnost specializující se na komunikaci v oblasti vládních vztahů

    UGAI 3 prosince, 2025

    UltraGreen.ai míří na burzu: vše podstatné o nadcházejícím IPO

    2685.HK 27 listopadu, 2025

    Digitální společnost zaměřená na e-commerce a využívající prvky AI

    2788.HK 24 listopadu, 2025

    Společnost působící v oblasti výroby elektrolytického hliníku

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
  • Login
Burzovnisvet.cz - Akcie, kurzy, burza, forex, komodity, IPO, dluhopisy - zpravodajství
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar

    Nadcházející IPO.

    MDLN 17 prosince, 2025

    Americký výrobce a distributor zdravotnických potřeb a zařízení

    CDNL 10 prosince, 2025

    Stavební společnost specializující se na infrastrukturní projekty

    471A 16 prosince, 2025

    Holdingová společnost poskytující služby záruky nájemného

    TBA Bude oznámeno

    Americká platforma pro nákup a prodej vstupenek na sportovní a kulturní akce

    Minulé IPO.

    PPHC.L 1 prosince, 2025

    Společnost specializující se na komunikaci v oblasti vládních vztahů

    UGAI 3 prosince, 2025

    UltraGreen.ai míří na burzu: vše podstatné o nadcházejícím IPO

    2685.HK 27 listopadu, 2025

    Digitální společnost zaměřená na e-commerce a využívající prvky AI

    2788.HK 24 listopadu, 2025

    Společnost působící v oblasti výroby elektrolytického hliníku

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
    • Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
BS Logo

Krize lodní dopravy v Rudém moři začíná mít větší dopady. Tyto akcie z toho mohou těžit

V posledních měsících začíná mít násilná blokáda Rudého moře, kterou vyvolali jemenští ozbrojenci Hútíové, stále silnější ekonomické důsledky, které se mohou projevit v inflaci a dalších ekonomických údajích.

Jan Golda Autor: Jan Golda
28 ledna, 2024
5 min. čtení
Zdroj: Getty Images

Zdroj: Getty Images

5 min.
čtení
Přihlaste se k odběru newsletteru
Chcete využít této příležitosti?

Klíčové body

  • Blokáda Rudého moře, způsobená jemenskými Hútíy, má ekonomické důsledky, které ovlivňují světovou ekonomiku, s dopady na různými odvětví.
  • Společnosti jako Maersk a Hapag-Lloyd přesměrovaly trasy svých lodí, což vedlo k výraznému zvýšení sazeb za přepravu a problémům s tankerovým trhem.
  • Zvýšení nákladů na námořní dopravu může mít celosvětový dopad na spotřebitelské ceny, ačkoli konkrétní důsledky závisí na délce trvání blokády.
  • Některé společnosti, jako Scorpio Tankers, profitují z výraznějších zisků díky růstu sazeb za přepravu ropy a ropných produktů.

 

Tento vývoj je reakcí na izraelskou válku v Gaze a neúnavně pokračuje navzdory protiútokům amerických a britských sil. Došlo k citelnému ekonomickému dopadu, jehož důsledky se výrazně projevují v celé světové ekonomice. Některé podniky, jako jsou ropné a kontejnerové přepravní společnosti, uprostřed chaosu profitují, zatímco jiné, které jsou závislé na dovozu a vývozu, jsou výrazně znevýhodněny.

Významné společnosti, jako jsou Maersk a Hapag-Lloyd, které mimo jiné kontrolují významnou lodní dopravu, byly nuceny se ohrožené oblasti vyhnout a místo toho se rozhodly pro jiné trasy kolem afrického mysu Dobré naděje. Toto strategické přesměrování mělo za následek výrazné zvýšení sazeb za přepravu pro lodě obchodující na trasách z Asie do Evropy a pro lodě obsluhující americký trh. Sazby se ztrojnásobily, resp. zdvojnásobily v důsledku snížené celkové dostupnosti tankerů. Kromě toho může Panamským průplavem proplouvat méně lodí kvůli velkému suchu v této zóně, což tento problém ještě více zkomplikovalo.

Ačkoli ekonomové projevují opatrnost při odhadování přesných číselných důsledků těchto narušení, předchozí výzkum Mezinárodního měnového fondu (MMF) ukazuje, že když se náklady na lodní dopravu zdvojnásobí, jako tomu bylo v uplynulém měsíci, může to mít za následek zvýšení celosvětových spotřebitelských cen v následujícím roce o 0,7 procentního bodu. Přesný dopad a jeho načasování by však do značné míry závisely na tom, jak dlouho by blokáda trvala.

Zdroj: Getty Images

Ben May, ředitel globálního makrovýzkumu ve společnosti Oxford Economics, ve své dřívější zprávě uvedl, že ačkoli by blokáda mohla potenciálně zvýšit inflaci za rok přibližně o 0,6 procentního bodu, pravděpodobně by nevedla k výraznému odchýlení od širšího trendu globální dezinflace. Centrální banky by i nadále uvolňovaly měnovou politiku, i když ne takovým tempem, jak trh v současnosti očekává. Tento nárůst vyplývá ze současných nákladů na kontejnerovou dopravu na všech trasách, které se drží na úrovni přibližně 90 %, což je oproti předchozím údajům výrazný nárůst.

Hospodářský dopad blokády je podle očekávání poměrně specifický pro jednotlivá odvětví. Například výrobci oděvů a spotřebičů, kteří dovážejí výrobky nebo zahraniční komponenty, pociťují zátěž v důsledku rostoucích přepravních sazeb. Suezským průplavem, který spojuje Rudé moře se Středozemním mořem, proplouvá přibližně 21 % světových kontejnerových lodí. Mezi společnostmi, které v důsledku blokády zaznamenaly přerušení provozu, jsou například Ikea a Tesla.

Obavy z nákladů a zpoždění začíná vyjadřovat i několik amerických společností. Stanley Sutula, finanční ředitel společnosti Colgate-Palmolive, během nedávného prohlášení zmínil, že se společnost připravuje na “delší dodací lhůty” výrobků kvůli přerušení provozu v Rudém moři. Podobně společnost ResMed se sídlem v San Diegu, která vyrábí například lékařské masky na spaní, minulý týden v rámci hovoru k výsledkům oznámila, že očekává nárůst nákladů na přepravu, který ovlivní výsledky za nadcházející čtvrtletí.

Advertisement

Naopak blokáda se ukázala být určitým pozitivem pro společnosti jako Maersk, jejíž akcie od listopadového dna vzrostly o 32 %. Tyto společnosti profitovaly z nárůstu přepravních sazeb, který si vyžádala změna trasy jejich flotil. Například společnost Hapag-Lloyd, jejíž akcie od prosincového minima vzrostly o 49 %, nyní nabízí jako řešení narušení provozu pozemní trasy přes Saúdskou Arábii z měst v Perském zálivu do měst u Rudého moře.

Chcete využít této příležitosti?
Zdroj: Bloomberg

Těžařský gigant BHP podle zprávy deníku Wall Street Journal plánuje přesměrování zásilek, což by mohlo mít potenciální dopad na materiály používané v průmyslu. Přibližně 8 % tankerů přepravujících surovou ropu, 12 % tankerů převážejících produkty, jako je benzín, a 11 % tankerů přepravujících zkapalněný zemní plyn obvykle proplouvá Suezským průplavem, ale kvůli současným poruchám musely některé ropné tankery, včetně saúdskoarabských plavidel, zvolit jiné námořní trasy. Problémy v lodní dopravě způsobené blokádou způsobily minulý týden nárůst mezinárodních cen ropy o 6 %.

Tyto okolnosti také vytvořily lukrativní investiční příležitosti. Například u tankerů na přepravu ropných produktů klasifikovaných jako “long range II nebo LR2” vzrostly jejich sazby na nejvyšší úroveň za poslední čtyři roky. V letech 2022 a 2023 se tyto sazby pohybovaly v průměru kolem 40 000 USD za den. V uplynulém týdnu však překonaly hranici 100 000 dolarů. Jak upozornil analytik společnosti Jefferies Omar Nokta, společnost Scorpio Tankers Inc. (STNG) stojí na pozici společnosti s největším počtem těchto tankerů. Vzhledem k nárůstu sazeb by společnost měla zaznamenat výrazné zisky a Nokta následně v pátek zvýšil cílovou cenu ze 74 na 90 USD, což znamená 26% růst akcií, které v pátek uzavřely na 71,65 USD.

Závěrem lze říci, že násilná blokáda Rudého moře vyvolala vlny napříč světovou ekonomikou, které nerovnoměrně ovlivnily jednotlivá odvětví, přičemž převážně zvýšily sazby za nákladní dopravu a ceny ropy. Blokáda vedla k přesunu kontejnerové dopravy, výraznému přesměrování a následným dopadům na inflaci. Ekonomové se sice opatrně, ale přece jen snaží odhadnout budoucí dopady těchto narušení, přičemž potenciální důsledky silně závisí na délce trvání a závažnosti blokády. Mezitím se některým společnostem a odvětvím podařilo v chaosu dosáhnout zisku, což odhaluje mnohostranné dopady globálního narušení v rozsahu blokády Rudého moře.

Tento vývoj je reakcí na izraelskou válku v Gaze a neúnavně pokračuje navzdory protiútokům amerických a britských sil. Došlo k citelnému ekonomickému dopadu, jehož důsledky se výrazně projevují v celé světové ekonomice. Některé podniky, jako jsou ropné a kontejnerové přepravní společnosti, uprostřed chaosu profitují, zatímco jiné, které jsou závislé na dovozu a vývozu, jsou výrazně znevýhodněny.Významné společnosti, jako jsou Maersk a Hapag-Lloyd, které mimo jiné kontrolují významnou lodní dopravu, byly nuceny se ohrožené oblasti vyhnout a místo toho se rozhodly pro jiné trasy kolem afrického mysu Dobré naděje. Toto strategické přesměrování mělo za následek výrazné zvýšení sazeb za přepravu pro lodě obchodující na trasách z Asie do Evropy a pro lodě obsluhující americký trh. Sazby se ztrojnásobily, resp. zdvojnásobily v důsledku snížené celkové dostupnosti tankerů. Kromě toho může Panamským průplavem proplouvat méně lodí kvůli velkému suchu v této zóně, což tento problém ještě více zkomplikovalo.Ačkoli ekonomové projevují opatrnost při odhadování přesných číselných důsledků těchto narušení, předchozí výzkum Mezinárodního měnového fondu ukazuje, že když se náklady na lodní dopravu zdvojnásobí, jako tomu bylo v uplynulém měsíci, může to mít za následek zvýšení celosvětových spotřebitelských cen v následujícím roce o 0,7 procentního bodu. Přesný dopad a jeho načasování by však do značné míry závisely na tom, jak dlouho by blokáda trvala.Ben May, ředitel globálního makrovýzkumu ve společnosti Oxford Economics, ve své dřívější zprávě uvedl, že ačkoli by blokáda mohla potenciálně zvýšit inflaci za rok přibližně o 0,6 procentního bodu, pravděpodobně by nevedla k výraznému odchýlení od širšího trendu globální dezinflace. Centrální banky by i nadále uvolňovaly měnovou politiku, i když ne takovým tempem, jak trh v současnosti očekává. Tento nárůst vyplývá ze současných nákladů na kontejnerovou dopravu na všech trasách, které se drží na úrovni přibližně 90 %, což je oproti předchozím údajům výrazný nárůst.Hospodářský dopad blokády je podle očekávání poměrně specifický pro jednotlivá odvětví. Například výrobci oděvů a spotřebičů, kteří dovážejí výrobky nebo zahraniční komponenty, pociťují zátěž v důsledku rostoucích přepravních sazeb. Suezským průplavem, který spojuje Rudé moře se Středozemním mořem, proplouvá přibližně 21 % světových kontejnerových lodí. Mezi společnostmi, které v důsledku blokády zaznamenaly přerušení provozu, jsou například Ikea a Tesla.Obavy z nákladů a zpoždění začíná vyjadřovat i několik amerických společností. Stanley Sutula, finanční ředitel společnosti Colgate-Palmolive, během nedávného prohlášení zmínil, že se společnost připravuje na “delší dodací lhůty” výrobků kvůli přerušení provozu v Rudém moři. Podobně společnost ResMed se sídlem v San Diegu, která vyrábí například lékařské masky na spaní, minulý týden v rámci hovoru k výsledkům oznámila, že očekává nárůst nákladů na přepravu, který ovlivní výsledky za nadcházející čtvrtletí.Naopak blokáda se ukázala být určitým pozitivem pro společnosti jako Maersk, jejíž akcie od listopadového dna vzrostly o 32 %. Tyto společnosti profitovaly z nárůstu přepravních sazeb, který si vyžádala změna trasy jejich flotil. Například společnost Hapag-Lloyd, jejíž akcie od prosincového minima vzrostly o 49 %, nyní nabízí jako řešení narušení provozu pozemní trasy přes Saúdskou Arábii z měst v Perském zálivu do měst u Rudého moře.Chcete využít této příležitosti?Těžařský gigant BHP podle zprávy deníku Wall Street Journal plánuje přesměrování zásilek, což by mohlo mít potenciální dopad na materiály používané v průmyslu. Přibližně 8 % tankerů přepravujících surovou ropu, 12 % tankerů převážejících produkty, jako je benzín, a 11 % tankerů přepravujících zkapalněný zemní plyn obvykle proplouvá Suezským průplavem, ale kvůli současným poruchám musely některé ropné tankery, včetně saúdskoarabských plavidel, zvolit jiné námořní trasy. Problémy v lodní dopravě způsobené blokádou způsobily minulý týden nárůst mezinárodních cen ropy o 6 %.Tyto okolnosti také vytvořily lukrativní investiční příležitosti. Například u tankerů na přepravu ropných produktů klasifikovaných jako “long range II nebo LR2” vzrostly jejich sazby na nejvyšší úroveň za poslední čtyři roky. V letech 2022 a 2023 se tyto sazby pohybovaly v průměru kolem 40 000 USD za den. V uplynulém týdnu však překonaly hranici 100 000 dolarů. Jak upozornil analytik společnosti Jefferies Omar Nokta, společnost Scorpio Tankers Inc. stojí na pozici společnosti s největším počtem těchto tankerů. Vzhledem k nárůstu sazeb by společnost měla zaznamenat výrazné zisky a Nokta následně v pátek zvýšil cílovou cenu ze 74 na 90 USD, což znamená 26% růst akcií, které v pátek uzavřely na 71,65 USD. Závěrem lze říci, že násilná blokáda Rudého moře vyvolala vlny napříč světovou ekonomikou, které nerovnoměrně ovlivnily jednotlivá odvětví, přičemž převážně zvýšily sazby za nákladní dopravu a ceny ropy. Blokáda vedla k přesunu kontejnerové dopravy, výraznému přesměrování a následným dopadům na inflaci. Ekonomové se sice opatrně, ale přece jen snaží odhadnout budoucí dopady těchto narušení, přičemž potenciální důsledky silně závisí na délce trvání a závažnosti blokády. Mezitím se některým společnostem a odvětvím podařilo v chaosu dosáhnout zisku, což odhaluje mnohostranné dopady globálního narušení v rozsahu blokády Rudého moře.
Tagy: A.P. Moller-MaerskAkcieburzyHapag-Lloydlodní dopravaRudé mořeScorpio Tankers Inc.STNGsvětUSA


    Chcete využít této příležitosti?


    Zanechte své kontaktní údaje, ozve se Vám licencovaný specialista a zároveň získáte:

    • Přístup k nejžhavějším IPO a investičním trendům.

    • Pravidelnou dávku aktuálních tipů pro Vaše portfolio v našem Newsletteru.

    • Investiční portfolio

    Máte zkušenosti s investováním?

    Jakou částku jste připraven použít na investování?



    Odesláním formuláře souhlasíte se zasíláním newsletteru Burzovní svět. Odhlásit se můžete kdykoli.

    Advertisement

    Breaking.

    01:53

    Klíčové body: Americká sněmovna schválila komplexní obranný zákon pro rok 2026 zahrnující platy vojáků, Ukrajinu a sociální otázky.

    01:47

    Moody’s zlepšuje výhledy pro CNX Resources a CNX Midstream na pozitivní.

    01:43

    Citizens Bank snižuje základní úrokovou sazbu na 6,75 % ze 7 %.

    01:37

    Akcie InfuSystem rostou po zařazení pump na seznam plateb CMS.

    01:32

    Akcie Stewart Information Services klesají po oznámení veřejné nabídky.

    01:27

    Akcie Nuvve prudce klesly po oznámení zpětného rozdělení akcií v poměru 1 ku 40.

    Advertisement

    Příležitosti.

    Zdroj: Getty Images
    Akcie

    Raymond James sází na obrat u Blue Owl Capital a zvyšuje rating

    10 prosince, 2025

    Společnost Blue Owl Capital se v posledních měsících potýkala s výraznou volatilitou a její akcie za letošní rok poklesly o...

    Zdroj: Getty Images

    JPMorgan zaujímá optimističtější postoj k akciím společnosti PepsiCo

    10 prosince, 2025
    Zdroj: Getty images

    GE Vernova se veze na vlně elektrifikace, akcie stoupají na rekordní úroveň

    10 prosince, 2025
    Zdroj: CNBC

    Proč dát přednost akciím TSMC před Nvidií, když boj o AI čipy sílí

    10 prosince, 2025
    Zdroj: Shutterstock

    Vzrostou akcie kontroverzní společnosti Joby Aviation v roce 2026?

    10 prosince, 2025

    IPO Radar.

    Medline Inc.

    Datum IPO: 17 prosince, 2025
    Potenciální ocenění: 55,3 miliardy USD

    Buďte u toho

    Nejčtenější zprávy.

    Akcie jsou před rozhodnutím Fedu volatilní; pozornost se soustředí na trh práce

    9 prosince, 2025

    S&P 500 klesá kvůli opatrnému obchodování před klíčovým zasedáním Fedu

    8 prosince, 2025

    Jak Netflix ukradl Warner Bros Davidu Ellisonovi a co to znamená v praxi

    6 prosince, 2025

    Regulátoři vyzývají k přijetí opatření proti „front-runningu“ od tvůrců trhu

    8 prosince, 2025

    Applied Materials posiluje díky silnému oživení trhu paměťových čipů

    6 prosince, 2025

    S&P 500 uzavřel níže, investoři jsou opatrní před rozhodnutím Fedu

    9 prosince, 2025

    S&P 500 končí výše, Fed snížil sazby již potřetí v tomto roce

    10 prosince, 2025

    Goldman Sachs vidí další růst u akcií Nvidia, Wynn Resorts i dalších titulů

    7 prosince, 2025
    Advertisement

    Tip editora.

    Zdroj: BurzovníSvět.cz
    Tip editora

    Bublina na trhu nezastavila boom umělé inteligence v Silicon Valley

    30 listopadu, 2025

    Během technologického boomu, který definoval druhou dekádu tohoto století, byla uniformou Silicon Valley obyčejná mikina s kapucí. Tento symbol ležérnosti...

    Advertisement

    Veškeré materiály a informace umístěné na internetových stránkách Burzovního Světa jsou čerpány z veřejně dostupných zdrojů, jako napriklad tyto a slouží výhradně pro informační účely. Při jejich tvorbě bylo postupováno s vynaložením maximální péče. Informace uveřejněné na internetových stránkách Burzovní Svět nemají charakter právních, daňových či jiného doporučení, analýz nebo návrhů a nabídek ke koupi či prodeji investičních nástrojů, jejichž realizací může dojít k poklesu či ztrátě investovaného majetku. Investiční doporučení, která jsou takto označena, jsou pouze informativní a nezávazná. Burzovní Svět neodpovídá za jakoukoli případnou škodu, která v souvislosti s nimi vznikne. Pro obchodování s investičními nástroji proto využívejte výhradně společnosti s udělenou licencí ČNB, popřípadě s platným povolením k činnosti na území České Republiky.

    Burzovní Svět zároveň prohlašuje, že neodpovídá za přímou i nepřímou škodu vzniklou v důsledku obchodování na kapitálových trzích všeobecně a příspěvky v diskusích vyjadřující názory čtenářů, nemusí být v souladu s postojem provozovatele a není možno je tím pádem považovat za jeho názory. Udělením souhlasu / přijetím podmínek zároveň souhlasíte s možností zasílání, či jiného kontaktování v rámci marketingových služeb obchodních partnerů Burzovního Světa. Více informací o cookies

    • Zásady ochrany osobních údajů a cookies
    • Reklama
    • Kontakt

    Burzovnisvet.cz © 2025

    Burzovnisvet.cz © 2025

    Název nebo symbol
    Žádný výsledek
    Zobrazit všechny výsledky
    • Burzy
      • Headlines
      • Breaking
      • Akcie
      • ETF
      • Dividendy
      • IPO
      • Forex
      • Komodity
      • Kryptoměny
      • Ekonomika
      • Hospodářské výsledky
    • Příležitost
    • DIP
    • IPO Radar
    • Nejčtenější
    • Bullionář Daily
    • Úspěch
      • Alternativní investice
      • Škola bullionáře
      • Miliardáři
      • Business
      • Bullionářova knihspirace
      • Bullionářův almanach
      • Bullionářův slovníček
    • AI
    • Česko
    • Invest mentoring
    • E-booky
    • Srovnávač brokerů
    • Kariéra
    • Pomoc investorům
    Odebírat Ranního Bullionáře Podcast

    Retrieve your password

    Please enter your username or email address to reset your password.

    ·
    Poslední událost
    Poslední událost