Klíčové body
- BYD překonává Teslu podruhé za sebou tím, že v roce 2023 vyrobil více než 3 miliony nových energetických vozidel (NEV).
- Tesla zatím nezveřejnila své výrobní rekordy za rok 2023, ale předtím vyrobila 1,35 milionu NEV za první tři čtvrtletí.
- BYD nabízí nižší cenovou kategorii než Tesla a hybridní modely, zatímco Tesla prodává čistě bateriová elektrická vozidla.
- Čínský trh s elektromobily rychle roste a několik společností soutěží s novými nabídkami, zatímco některé expandovaly na zámořské trhy, zejména do Evropy.
Vozidla na novou energii zahrnují jak čistě bateriová elektrická vozidla
Společnost Tesla sice ještě nezveřejnila své celoroční výrobní rekordy za rok 2023, ale již dříve uvedla, že za první tři čtvrtletí letošního roku vyrobila 1,35 milionu vozidel NEV. Pro srovnání, v roce 2022 Tesla vyrobila 1,37 milionu vozidel, což je méně než 1,88 milionu vozidel společnosti BYD. Je pozoruhodné, že většina nabídky společnosti BYD zaujímá nižší cenovou kategorii než Tesla a je k dispozici v hybridních modelech, zatímco Tesla Elona Muska prodává výhradně čistě bateriová elektrická vozidla.
Čína je pro obě společnosti významným trhem, přičemž ve čtvrtletí končícím 30. září připadala na Čínu přibližně pětina prodejů společnosti Tesla. Přesto akcie společnosti BYD v Hongkongu zaznamenaly v úterý ráno pokles o více než 2 %.
I přes překročení třímilionové hranice roční prodeje společnosti BYD mírně zaostaly za prognózou společnosti CLSA, která počítala s 3,05 milionu vozidel. V roce 2023 společnost prodala 3,02 milionu NEV, což zahrnuje 1,6 milionu osobních vozů pouze na baterie a 1,4 milionu hybridů. Od března 2022 společnost BYD ukončila výrobu vozů s čistě benzinovým a naftovým pohonem.

Vzhledem k tomu, že čínský trh s elektromobily rychle roste, několik společností se vrhlo do ringu s novými nabídkami. Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi nedávno představil svůj záměr uvést na trh elektromobil, který by konkuroval značkám Porsche a Tesla. Společnost Li Auto se také chystá v březnu uvést na trh svůj první bateriový elektromobil MEGA, jehož dodávky by měly být zahájeny ještě téhož měsíce. Společnost Li Auto již dříve zaznamenala úspěch s modely, které disponují palivovou nádrží pro dobíjení baterií a zvyšování dojezdu.
Kromě nových uvedení na trh společnost Li Auto hlásí výrazný nárůst dodávek, které v roce 2023 dosáhly celkem 376 030 kusů, což představuje 182% meziroční nárůst. Kromě toho společnost Xpeng v pondělí uvedla na trh své MPV X9, jehož dodávky byly zahájeny okamžitě. Společnost zaznamenala 17% meziroční nárůst dodávek elektromobilů, když jen v prosinci zaznamenala celkem 141 601 kusů a stanovila nový rekord s 20 115 vozy.
Mezitím značka NEV společnosti Huawei Aito v pondělí oznámila, že objednávky na její nové SUV M9 překročily hranici 30 000 kusů během jednoho týdne od uvedení na trh, a předpokládá zahájení hromadných dodávek koncem února. Kromě toho společnost Aito oznámila, že v roce 2023 dodala 94 380 vozů, z toho 24 468 jen v prosinci. Společnost Zeekr, podporovaná společností Geely, zahájila v pondělí dodávky svého nejnovějšího modelu, elektrického sedanu 007, což znamená celkový nárůst dodávek o 65 % na 118 685 kusů v roce 2023.
Kromě těchto značek oznámila společnost Nezha dodávky 127 496 vozů v roce 2023, zatímco spin-off společnosti GAC Motor, společnost Aion, zaznamenala prodej více než 480 000 vozů, což představuje 77% meziroční nárůst.
Současně několik čínských hráčů na poli elektromobilů, včetně společností Nio a BYD, podniká kroky směrem k zámořským trhům, zejména v Evropě. Podle výpočtů CNBC přesáhly údaje o zámořských prodejích společnosti BYD v roce 2023 242 000 vozů NEV.

V prosinci společnost BYD oznámila plány na výstavbu nového výrobního centra v Maďarsku. V současné době nabízí v Evropě pět modelů a očekává, že během nadcházejícího roku uvede na trh další tři.
Podle nedávné zprávy analytiků společnosti Nomura China autos “zatímco čínský trh je jedním z průkopníků vstupujících do éry elektromobilů, přesun do zámoří je pro přední čínské automobilky jedinou cestou, jak dlouhodobě uspět na globálním trhu”.
S ohledem na výše uvedené faktory rozhodnutí společnosti BYD postavit svou první továrnu v Maďarsku, která doplní stávající továrnu na výrobu autobusů v této zemi, pravděpodobně zmírní potenciální rizika na zámořských trzích. Společnost BYD jen v prosinci vykázala prodej 36 095 vozů NEV v zámoří, což je více než trojnásobek prodeje ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky