Klíčové body
- Z každého dolaru, který Spotify vydělá, připadá téměř 70 centů na hudební vydavatelství
- Hlavními konkurenty na trhu streamování zvuku jsou technologičtí giganti Apple, Amazon a Google
- Ve snaze o dosažení ziskovosti společnost v loňském roce ve třech kolech propustila přibližně 2 300 zaměstnanců
- Spotify nedávno uzavřela dohodu se společností Warner Bros. Discovery o distribuci a prodeji reklamy
Spotify, gigant v oblasti streamování audia s přibližně 600 miliony uživatelů a 30% podílem na trhu, má navzdory své dominantní pozici v oboru potíže s důsledným zpeněžováním.
Společnost se sídlem ve Stockholmu, jejíž hodnota dosahuje téměř 40 miliard dolarů, zjišťuje, že se jí nedaří promítnout spokojenost uživatelů se streamováním do významných zisků. Z každého dolaru, který Spotify vydělá díky svému hlavnímu podnikání v oblasti streamování hudby, připadá téměř 70 centů na hudební vydavatelství. Tento systém plateb není ve společnosti Spotify ojedinělý, ale je běžný v celém odvětví.
Vstup společnosti Spotify do podcastingu nebyl tak výnosný, jak se předpokládalo. Společnost investovala téměř 1 miliardu dolarů ve snaze prosadit se v tomto segmentu trhu, ale zatím se jí nepodařilo dosáhnout zisku. Kromě toho se její iniciativy v oblasti pořádání koncertů a prodeje vstupenek potýkají s problémy a její zavádění bezztrátového zvuku s vysokou věrností, jehož cílem je zlepšit kvalitu zvuku pro audiofily, zaostává za konkurencí o dva roky.
Hlavními konkurenty na trhu streamování zvuku jsou technologičtí giganti Apple, Amazon a Google. Na rozdíl od společnosti Spotify však tyto společnosti nejsou závislé na ziscích ze streamování, aby udržely svůj provoz.
Richard Kramer, zakladatel společnosti Arete Research, uvedl, že společnost Spotify vedla investory k přesvědčení, že bude provozovat ziskovou činnost, která ospravedlní její ocenění. Avšak navzdory tomu, že společnost na základě tohoto předpokládaného ocenění získala kapitál, se jí zatím nepodařilo proměnit své úsilí ve skutečné finanční zisky.
Ve snaze o dosažení ziskovosti společnost v loňském roce ve třech kolech propustila přibližně 2 300 zaměstnanců. Generální ředitel Daniel Ek oznámil poslední kolo propouštění poté, co ve třetím čtvrtletí vykázal silný růst počtu uživatelů, což se shodovalo s prvním čtvrtletním ziskem společnosti od začátku roku 2022.
Vedení společnosti Spotify uvádí, že společnost učinila pokroky v přechodu od služby streamování hudby ke společnosti zabývající se audiem. Předpovídají, že nedávné prosazení audioknih spolu s podcasty a streamováním hudby přinese do roku 2024 konzistentní zisky. Společnost Spotify zůstává v tomto odvětví jedinečná, protože za předplatné 10,99 USD poskytuje streamování hudby, podcasty a značné množství hodin poslechu audioknih v jedné aplikaci.
Dominantního postavení na trhu dosáhla společnost Spotify především díky své ochotě k rozsáhlým výdajům. Takový přístup přinesl krátkodobé ztráty, ale umožnil společnosti zajistit si vedoucí postavení na trhu. Toto období finančních úspor však prověřuje schopnost společnosti Spotify udržet si toto vedoucí postavení.
Odvětvový analytik Tim Ingham spekuluje, že replikovatelnost technologie Spotify by mohla lákat společnosti, jako je Microsoft, Netflix a Tencent, současný 8,5% akcionář, k převzetí streamovacího giganta.
Generální ředitel Ek prohlásil, že společnost Spotify byla příliš extravagantní a musí se vrátit ke svým nákladově efektivním startupovým kořenům. Zdůraznil, že je důležité najít rovnováhu mezi produktivitou a efektivitou.
Kromě společností Google, Apple a Amazon konkuruje Spotify také nesčetné množství dalších služeb, které doufají, že se jim podaří získat podíl na rostoucím počtu posluchačů streamované hudby.
Společnost Spotify se stala vedoucí platformou pro podcasty a zaznamenala významný růst v oblasti reklamy. Většina jejích pořadů, a to i těch, v nichž vystupovaly významné osobnosti, jako například Meghan Markle, však fungovala se ztrátou. V důsledku toho společnost letos v létě omezila své podcastové iniciativy, což vedlo ke zrušení přibližně 200 pracovních míst a omezení původních pořadů.
Vedení společnosti Spotify si uvědomilo, že má lepší znalosti o hudebních preferencích uživatelů než jejich rodinní příslušníci a blízcí přátelé, a proto se domnívalo, že propagace koncertů a prodej vstupenek je životaschopným rozšířením její hlavní činnosti.
Společnost Spotify zahájila projekt prodeje vstupenek na živé koncerty, který měl konkurovat hlavním hráčům v oboru, společnostem Live Nation a AEG.
Služba Spotify Stages byla spuštěna krátce předtím, než byly v lednu 2020 zavedeny uzavírací protokoly spojené s globální pandemií. Zpočátku se tým skládal ze šesti členů, jejichž počet se rozrostl na přibližně 100.
V létě 2022 Spotify Stages znovu spustilo kanál živých událostí, který upozorňuje na nadcházející koncerty v geografické oblasti uživatele podle umělců, které poslouchá. Iniciativa také začala propagovat jednorázová vystoupení několika desítek umělců na základě údajů o poslechovosti, včetně zaručení minimální platby, rezervace místa konání a prodeje vstupenek.
Společnosti Spotify se podařilo vytvořit cyklus fandovství, který byl podpořen prosperujícím rokem živých akcí. Zejména letní turné Taylor Swift a Beyoncé zvýšila prodej vinylů a merchandise. Společnost Spotify nedávno představila exkluzivní kolekce merchandise s umělci, jako jsou Rosalía, Daft Punk a Tyler, the Creator, a plánuje tuto nabídku rozšířit.
Společnost se nadále soustředí na nábor dalších podcasterů do svých distribučních a reklamních služeb. Společnost Spotify nedávno uzavřela dohodu se společností Warner Bros. Discovery o distribuci a prodeji reklamy proti podcastům od společností CNN, HBO a Max.
Vzhledem k tomu, že se Spotify připravuje na obnovení stávajících smluv s hvězdami, jako jsou Alex Cooper a Emma Chamberlainová, plánuje společnost tyto smlouvy upravit tak, aby nabízely menší minimální záruky a kladly důraz na sdílení příjmů.
Spotify je v počáteční fázi nové významné sázky na audioknihy, médium, které považuje za klíčové pro odlišení se od konkurence. Prozatím nabízí 15 hodin audioknih zdarma pro prémiové předplatitele, poté nabídne další hodiny poslechu za poplatek.
Zdá se, že investice Spotify do audioknih se vyplácí, protože společnost nedávno předběhla Apple a podle údajů Bookstatu se ve 4. čtvrtletí 2023 stala druhým poskytovatelem audioknih za Audible. V USA Spotify prodalo nebo streamovalo odhadem šest milionů jednotek.
Podle Mary Beth Rocheové, prezidentky a vydavatelky společnosti Macmillan Audio, by potenciál Spotify oslovit “velmi početné nové publikum” prostřednictvím podcastů mohl poskytnout cenný vstupní bod pro nové posluchače audioknih.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky