Pomoc investorům
Invest mentoring
Odebírat Ranního Bullionáře
Podcast
Burzovnisvet Logo
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • IPO Radar

    Nadcházející IPO.

    MDLN 17 prosince, 2025

    Americký výrobce a distributor zdravotnických potřeb a zařízení

    471A 16 prosince, 2025

    Holdingová společnost poskytující služby záruky nájemného

    TBA Bude oznámeno

    Americká platforma pro nákup a prodej vstupenek na sportovní a kulturní akce

    TBA Bude oznámeno

    Komunikační platforma zaměřeá na hlasovou, video a textovou komunikaci

    Minulé IPO.

    CDNL 10 prosince, 2025

    Stavební společnost specializující se na infrastrukturní projekty

    PPHC.L 1 prosince, 2025

    Společnost specializující se na komunikaci v oblasti vládních vztahů

    UGAI 3 prosince, 2025

    UltraGreen.ai míří na burzu: vše podstatné o nadcházejícím IPO

    2685.HK 27 listopadu, 2025

    Digitální společnost zaměřená na e-commerce a využívající prvky AI

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
  • Login
Burzovnisvet.cz - Akcie, kurzy, burza, forex, komodity, IPO, dluhopisy - zpravodajství
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • IPO Radar

    Nadcházející IPO.

    MDLN 17 prosince, 2025

    Americký výrobce a distributor zdravotnických potřeb a zařízení

    471A 16 prosince, 2025

    Holdingová společnost poskytující služby záruky nájemného

    TBA Bude oznámeno

    Americká platforma pro nákup a prodej vstupenek na sportovní a kulturní akce

    TBA Bude oznámeno

    Komunikační platforma zaměřeá na hlasovou, video a textovou komunikaci

    Minulé IPO.

    CDNL 10 prosince, 2025

    Stavební společnost specializující se na infrastrukturní projekty

    PPHC.L 1 prosince, 2025

    Společnost specializující se na komunikaci v oblasti vládních vztahů

    UGAI 3 prosince, 2025

    UltraGreen.ai míří na burzu: vše podstatné o nadcházejícím IPO

    2685.HK 27 listopadu, 2025

    Digitální společnost zaměřená na e-commerce a využívající prvky AI

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
    • Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
BS Logo

Proč „vyčkávaní na příležitost“ není vždy cestou k úspěchu

Důvěryhodnost je dnes stále cennějším atributem.

David Škvára Autor: David Škvára
16 února, 2024
6 min. čtení
Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

6 min.
čtení
Přihlaste se k odběru newsletteru
Chcete využít této příležitosti?

Nikoho asi nepřekvapí, že podle průzkumu Edelman Trust Barometer 2023 došlo k nárůstu polarizace, přičemž USA se dostaly do první čtvrtiny zemí považovaných za „silně polarizované“. Podnikání se však tomuto trendu vymyká. Výzkum společnosti Edelman zjistil, že podnikatelská sféra je nyní nejen nejdůvěryhodnější institucí, ale také jedinou, které se celosvětově důvěřuje. Kromě toho výzkum zjistil, že respondenti v drtivé většině očekávají, že generální ředitelé využijí své zdroje k tomu, aby „hnali k odpovědnosti síly, které rozdělují společnost“, uvádí se v tiskové zprávě zprávy.

Aby však byly informace vnímány jako důvěryhodné, je třeba věřit i tomu, kdo je poskytuje. „Pokud nevěříte poslovi, nebudete věřit ani zprávě,“ říká Barry Z. Posner, profesor leadershipu na Santa Clara University. Nazývá to „prvním zákonem leadershipu“. Posner a jeho kolega James M. Kouzes, pracovník Doerrova institutu pro nové lídry na Riceově univerzitě, jsou spoluautory knihy Credibility: How Leaders Gain and Lose It, Why People Demand It. „[Dnes] to platí ještě víc, dalo by se říct, protože věříme poslovi, uvěříme i zprávě – i když není pravdivá,“ dodává. Proto je budování důvěryhodnosti imperativem prodchnutým odpovědností.

Co dělá někoho důvěryhodným? Kdo jsou ti lidé, kteří jako by si získali naši důvěru, někdy ještě předtím, než řeknou jediné slovo? Ukazuje se, že mají několik společných rysů:

JSOU KOMPETENTNÍ

Klíčovou složkou důvěryhodnosti jsou kompetence, říká Douglas Fisher, profesor a vedoucí katedry pedagogického vedení na Státní univerzitě v San Diegu a spoluautor knihy Leader Credibility: The Essential Traits of Those Who Engage, Inspire, and Transform. Ačkoli se to může zdát samozřejmé – měli byste vědět, co děláte nebo o čem mluvíte, abyste byli důvěryhodní – méně už je důležité, jak lidé kolem vás určují, zda jste kompetentní.

Zdroj: Getty Images

„Je opravdu zajímavé, že na pracovišti lidé, kteří jsou vám podřízeni, posuzují vaši kompetentnost na základě vašich komunikačních dovedností více než vaši šéfové, kteří posuzují vaši kompetentnost na základě vašich výkonnostních dovedností,“ říká. Takže vaše kompetence – a v důsledku toho i vaše důvěryhodnost – mohou být hodnoceny odlišně na základě vašeho vztahu.

DRŽÍ SLOVO

Důvěryhodní lídři komunikují dobře a často, ale to, co říkají a jak to říkají, má ještě jeden prvek. Posner ho nazývá „DWYSYWD“ – jinými slovy, dělejte to, co říkáte, že budete dělat. Důvěryhodní lidé neslibují nic, co nemohou nebo nehodlají dodržet. Pečlivě používají slova a pak se ujišťují, že dělají to, co formulovali. „Říkáme tomu „objevení sebe sama“ – poznání toho, co je pro vás důležité, abyste to mohli formulovat. A jakmile to zformulujete, naslouchejte sami sobě, abyste se ujistili, že neříkáte jednu věc a děláte druhou,“ říká Posner.

Advertisement
Chcete využít této příležitosti?

CENÍ SI ODPOVĚDNOSTI

Další důležitou složkou důvěryhodnosti je odpovědnost. „Nejde jen o to, abyste nesli odpovědnost sami za sebe, ale abyste byli důvěryhodní, musíte nést odpovědnost i za ostatní lidi,“ říká Posner. To znamená všímat si, když dělají věci špatně, ale také si všímat, když dělají věci správně. Pokud někdo podává vynikající výkony, je třeba ho na to také upozornit, protože to týmu vysílá zprávu, že odpovědnost není vždy negativní.

NAVAZUJÍ KONTAKT S OSTATNÍMI

Důvěryhodní lídři vědí, kdo jsou a jak komunikovat se svým publikem, říká koučka Carol Kauffmanová, spoluautorka knihy Real-Time Leadership: Find Your Winning Moves When the Stakes Are High. Dodává, že jdou také „nad rámec zlatého pravidla“.

„Zlaté pravidlo zní ‚chovej se k ostatním tak, jak chceš, aby se chovali k tobě‘. Ale abyste byli skutečně důvěryhodní, chcete se k ostatním chovat tak, jak byste chtěli, aby se chovali oni k vám,“ říká. Pokud jste tedy extrovertní vedoucí, přizpůsobte se potřebám introvertů ve svém týmu. Pokud jednáte s lidmi, kteří mají obavy, reagujete uklidňujícím způsobem. Být vztahovačný podporuje pocit propojení, který napomáhá důvěryhodnosti, dodává Fisher.

Zdroj: Getty Images

ZÁLEŽÍ NA NICH

Důvěryhodnost se zvyšuje také tehdy, když někomu na problému nebo situaci skutečně záleží. Jako příklad Posner uvádí ukrajinského prezidenta Volodymyra Zelenského: „Důvěryhodnost u národa si vybudoval tím, že neodcházel.“

Ukázat, že jste investovali tím, že vám leží na srdci nejlepší zájmy druhého člověka, může také zvýšit důvěryhodnost, říká Fisher. „Lidé kolem nás nás neustále sledují a je v lidské povaze například hledat další důkazy, že daná osoba není důvěryhodná,“ říká. „Takže říkáme: ‚Aha, mám tuhle zkušenost s člověkem, který nemá na srdci mé nejlepší zájmy nebo není spolehlivý‘, což vytváří trhliny v naší důvěryhodnosti.“

JSOU OTEVŘENÍ NOVÝM NÁPADŮM

Důvěryhodnost vyžaduje mít schopnost naslouchat a zpochybňovat své vlastní předpoklady, říká Kauffmanová. „(Důvěryhodní lidé) jsou ochotni říct: ‚Hele, možná nemám pravdu. Jaký je tvůj pohled na věc?“ To, že tak činí bez defenzivy, jim pomáhá zůstat otevřenými novým informacím a myšlenkám, které ovlivňují jejich názory a přesvědčení.

VĚDÍ, CO DĚLAT, KDYŽ TO POKAZÍ

Chyby se stávají. Termíny se nedodržují. Zkrátka, někdy to pokazíme. Důvěryhodní lidé si své chyby přiznají a zjistí, co udělat, aby je napravili. Chcete-li si udržet důvěryhodnost, přiznejte si chybu, omluvte se a co nejdříve ji napravte, říká Fisher. Nezapomeňte „uzavřít smyčku“, aby se ostatní, kterých se to týká, dozvěděli, co jste udělali pro nápravu. „Pak si dopřejte trochu milosti,“ říká. A zjistěte, co můžete udělat pro zlepšení okolností, které k chybě nebo přešlapu vedly.

Budování důvěryhodnosti je důležitou součástí získávání důvěry – a důvěra je stále cennější, protože je jí stále méně.

Nikoho asi nepřekvapí, že podle průzkumu Edelman Trust Barometer 2023 došlo k nárůstu polarizace, přičemž USA se dostaly do první čtvrtiny zemí považovaných za „silně polarizované“. Podnikání se však tomuto trendu vymyká. Výzkum společnosti Edelman zjistil, že podnikatelská sféra je nyní nejen nejdůvěryhodnější institucí, ale také jedinou, které se celosvětově důvěřuje. Kromě toho výzkum zjistil, že respondenti v drtivé většině očekávají, že generální ředitelé využijí své zdroje k tomu, aby „hnali k odpovědnosti síly, které rozdělují společnost“, uvádí se v tiskové zprávě zprávy.Aby však byly informace vnímány jako důvěryhodné, je třeba věřit i tomu, kdo je poskytuje. „Pokud nevěříte poslovi, nebudete věřit ani zprávě,“ říká Barry Z. Posner, profesor leadershipu na Santa Clara University. Nazývá to „prvním zákonem leadershipu“. Posner a jeho kolega James M. Kouzes, pracovník Doerrova institutu pro nové lídry na Riceově univerzitě, jsou spoluautory knihy Credibility: How Leaders Gain and Lose It, Why People Demand It. „[Dnes] to platí ještě víc, dalo by se říct, protože věříme poslovi, uvěříme i zprávě – i když není pravdivá,“ dodává. Proto je budování důvěryhodnosti imperativem prodchnutým odpovědností.Co dělá někoho důvěryhodným? Kdo jsou ti lidé, kteří jako by si získali naši důvěru, někdy ještě předtím, než řeknou jediné slovo? Ukazuje se, že mají několik společných rysů:JSOU KOMPETENTNÍKlíčovou složkou důvěryhodnosti jsou kompetence, říká Douglas Fisher, profesor a vedoucí katedry pedagogického vedení na Státní univerzitě v San Diegu a spoluautor knihy Leader Credibility: The Essential Traits of Those Who Engage, Inspire, and Transform. Ačkoli se to může zdát samozřejmé – měli byste vědět, co děláte nebo o čem mluvíte, abyste byli důvěryhodní – méně už je důležité, jak lidé kolem vás určují, zda jste kompetentní.„Je opravdu zajímavé, že na pracovišti lidé, kteří jsou vám podřízeni, posuzují vaši kompetentnost na základě vašich komunikačních dovedností více než vaši šéfové, kteří posuzují vaši kompetentnost na základě vašich výkonnostních dovedností,“ říká. Takže vaše kompetence – a v důsledku toho i vaše důvěryhodnost – mohou být hodnoceny odlišně na základě vašeho vztahu.DRŽÍ SLOVODůvěryhodní lídři komunikují dobře a často, ale to, co říkají a jak to říkají, má ještě jeden prvek. Posner ho nazývá „DWYSYWD“ – jinými slovy, dělejte to, co říkáte, že budete dělat. Důvěryhodní lidé neslibují nic, co nemohou nebo nehodlají dodržet. Pečlivě používají slova a pak se ujišťují, že dělají to, co formulovali. „Říkáme tomu „objevení sebe sama“ – poznání toho, co je pro vás důležité, abyste to mohli formulovat. A jakmile to zformulujete, naslouchejte sami sobě, abyste se ujistili, že neříkáte jednu věc a děláte druhou,“ říká Posner.Chcete využít této příležitosti?CENÍ SI ODPOVĚDNOSTIDalší důležitou složkou důvěryhodnosti je odpovědnost. „Nejde jen o to, abyste nesli odpovědnost sami za sebe, ale abyste byli důvěryhodní, musíte nést odpovědnost i za ostatní lidi,“ říká Posner. To znamená všímat si, když dělají věci špatně, ale také si všímat, když dělají věci správně. Pokud někdo podává vynikající výkony, je třeba ho na to také upozornit, protože to týmu vysílá zprávu, že odpovědnost není vždy negativní.NAVAZUJÍ KONTAKT S OSTATNÍMIDůvěryhodní lídři vědí, kdo jsou a jak komunikovat se svým publikem, říká koučka Carol Kauffmanová, spoluautorka knihy Real-Time Leadership: Find Your Winning Moves When the Stakes Are High. Dodává, že jdou také „nad rámec zlatého pravidla“.„Zlaté pravidlo zní ‚chovej se k ostatním tak, jak chceš, aby se chovali k tobě‘. Ale abyste byli skutečně důvěryhodní, chcete se k ostatním chovat tak, jak byste chtěli, aby se chovali oni k vám,“ říká. Pokud jste tedy extrovertní vedoucí, přizpůsobte se potřebám introvertů ve svém týmu. Pokud jednáte s lidmi, kteří mají obavy, reagujete uklidňujícím způsobem. Být vztahovačný podporuje pocit propojení, který napomáhá důvěryhodnosti, dodává Fisher.ZÁLEŽÍ NA NICHDůvěryhodnost se zvyšuje také tehdy, když někomu na problému nebo situaci skutečně záleží. Jako příklad Posner uvádí ukrajinského prezidenta Volodymyra Zelenského: „Důvěryhodnost u národa si vybudoval tím, že neodcházel.“Ukázat, že jste investovali tím, že vám leží na srdci nejlepší zájmy druhého člověka, může také zvýšit důvěryhodnost, říká Fisher. „Lidé kolem nás nás neustále sledují a je v lidské povaze například hledat další důkazy, že daná osoba není důvěryhodná,“ říká. „Takže říkáme: ‚Aha, mám tuhle zkušenost s člověkem, který nemá na srdci mé nejlepší zájmy nebo není spolehlivý‘, což vytváří trhliny v naší důvěryhodnosti.“JSOU OTEVŘENÍ NOVÝM NÁPADŮMDůvěryhodnost vyžaduje mít schopnost naslouchat a zpochybňovat své vlastní předpoklady, říká Kauffmanová. „ jsou ochotni říct: ‚Hele, možná nemám pravdu. Jaký je tvůj pohled na věc?“ To, že tak činí bez defenzivy, jim pomáhá zůstat otevřenými novým informacím a myšlenkám, které ovlivňují jejich názory a přesvědčení.VĚDÍ, CO DĚLAT, KDYŽ TO POKAZÍChyby se stávají. Termíny se nedodržují. Zkrátka, někdy to pokazíme. Důvěryhodní lidé si své chyby přiznají a zjistí, co udělat, aby je napravili. Chcete-li si udržet důvěryhodnost, přiznejte si chybu, omluvte se a co nejdříve ji napravte, říká Fisher. Nezapomeňte „uzavřít smyčku“, aby se ostatní, kterých se to týká, dozvěděli, co jste udělali pro nápravu. „Pak si dopřejte trochu milosti,“ říká. A zjistěte, co můžete udělat pro zlepšení okolností, které k chybě nebo přešlapu vedly.Budování důvěryhodnosti je důležitou součástí získávání důvěry – a důvěra je stále cennější, protože je jí stále méně.
Tagy: businessstrategieúspéch


    Chcete využít této příležitosti?


    Zanechte své kontaktní údaje, ozve se Vám licencovaný specialista a zároveň získáte:

    • Přístup k nejžhavějším IPO a investičním trendům.

    • Pravidelnou dávku aktuálních tipů pro Vaše portfolio v našem Newsletteru.

    • Investiční portfolio

    Máte zkušenosti s investováním?

    Jakou částku jste připraven použít na investování?



    Odesláním formuláře souhlasíte se zasíláním newsletteru Burzovní svět. Odhlásit se můžete kdykoli.

    Advertisement

    Breaking.

    22:43

    Ruské akcie klesají při uzavření trhu; index MOEX Russia zůstává stabilní.

    22:34

    Coca-Cola se zapojuje do závěrečných jednání o záchraně prodeje Costa Coffee, uvádí FT.

    22:20

    Let United Airlines se vrátil z důvodu poruchy motoru na letiště v oblasti DC.

    22:14

    Sobi se chystá koupit Arthrosi Therapeutics za 950 milionů dolarů

    12:54

    Jaký dopad má oslabující rupie na makroekonomiku?

    12:44

    Růst Indie v roce 2026 zpomalí, přesto zůstane nejsilnější mezi předními ekonomikami.

    Advertisement

    Příležitosti.

    Zdroj: Getty Images
    Akcie

    Citi vidí v akciích Boeing atraktivní příležitost před novým rokem

    12 prosince, 2025

    Investiční banka Citi se domnívá, že akcie společnosti Boeing vstupují do nového roku v mimořádně zajímavé pozici a mohou nabídnout...

    Zdroj: Getty Images

    Akcie Meta Platforms mohou být tichým vítězem AI, býci radí kupovat

    12 prosince, 2025
    Zdroj: Unsplash

    Akcie cestovních společností rostou díky sazbám Fedu a silné poptávce

    12 prosince, 2025
    Zdroj: Bloomberg

    Akcie Roku už letos posílily o více než 40 %, Jefferies očekává další růst

    11 prosince, 2025
    Zdroj: Burzovnísvět

    IPO JST a Beta Technologies: emise potvrzují sílu závěru roku 2025

    11 prosince, 2025

    IPO Radar.

    Medline Inc.

    Datum IPO: 17 prosince, 2025
    Potenciální ocenění: 55,3 miliardy USD

    Buďte u toho

    Nejčtenější zprávy.

    S&P 500 klesá, akcie Broadcomu dostávají zabrat

    12 prosince, 2025

    GE Vernova láme rekordy po vylepšeném výhledu a štědré dividendové politice

    11 prosince, 2025

    S&P 500 uzavřel níže, investoři jsou opatrní před rozhodnutím Fedu

    9 prosince, 2025

    S&P 500 uzavřel na rekordním maximu navzdory poklesu Oracle a AI

    11 prosince, 2025

    Akcie jsou před rozhodnutím Fedu volatilní; pozornost se soustředí na trh práce

    9 prosince, 2025

    Broadcom zajistil propad celého technologického sektoru

    12 prosince, 2025

    Dokáže Meta zopakovat „rok efektivity“ a znovu nastartovat růst akcií v roce 2026?

    13 prosince, 2025

    S&P 500 končí výše, Fed snížil sazby již potřetí v tomto roce

    10 prosince, 2025
    Advertisement

    Tip editora.

    Zdroj: BurzovníSvět.cz
    Tip editora

    Bublina na trhu nezastavila boom umělé inteligence v Silicon Valley

    30 listopadu, 2025

    Během technologického boomu, který definoval druhou dekádu tohoto století, byla uniformou Silicon Valley obyčejná mikina s kapucí. Tento symbol ležérnosti...

    Advertisement

    Veškeré materiály a informace umístěné na internetových stránkách Burzovního Světa jsou čerpány z veřejně dostupných zdrojů, jako napriklad tyto a slouží výhradně pro informační účely. Při jejich tvorbě bylo postupováno s vynaložením maximální péče. Informace uveřejněné na internetových stránkách Burzovní Svět nemají charakter právních, daňových či jiného doporučení, analýz nebo návrhů a nabídek ke koupi či prodeji investičních nástrojů, jejichž realizací může dojít k poklesu či ztrátě investovaného majetku. Investiční doporučení, která jsou takto označena, jsou pouze informativní a nezávazná. Burzovní Svět neodpovídá za jakoukoli případnou škodu, která v souvislosti s nimi vznikne. Pro obchodování s investičními nástroji proto využívejte výhradně společnosti s udělenou licencí ČNB, popřípadě s platným povolením k činnosti na území České Republiky.

    Burzovní Svět zároveň prohlašuje, že neodpovídá za přímou i nepřímou škodu vzniklou v důsledku obchodování na kapitálových trzích všeobecně a příspěvky v diskusích vyjadřující názory čtenářů, nemusí být v souladu s postojem provozovatele a není možno je tím pádem považovat za jeho názory. Udělením souhlasu / přijetím podmínek zároveň souhlasíte s možností zasílání, či jiného kontaktování v rámci marketingových služeb obchodních partnerů Burzovního Světa. Více informací o cookies

    • Zásady ochrany osobních údajů a cookies
    • Reklama
    • Kontakt

    Burzovnisvet.cz © 2025

    Burzovnisvet.cz © 2025

    Název nebo symbol
    Žádný výsledek
    Zobrazit všechny výsledky
    • Burzy
      • Headlines
      • Breaking
      • Akcie
      • ETF
      • Dividendy
      • IPO
      • Forex
      • Komodity
      • Kryptoměny
      • Ekonomika
      • Hospodářské výsledky
    • Příležitost
    • IPO Radar
    • Nejčtenější
    • Bullionář Daily
    • Úspěch
      • Alternativní investice
      • Škola bullionáře
      • Miliardáři
      • Business
      • Bullionářova knihspirace
      • Bullionářův almanach
      • Bullionářův slovníček
    • AI
    • Česko
    • Invest mentoring
    • E-booky
    • Srovnávač brokerů
    • Kariéra
    • Pomoc investorům
    Odebírat Ranního Bullionáře Podcast

    Retrieve your password

    Please enter your username or email address to reset your password.

    ·
    Poslední událost
    Poslední událost

      Používáme soubory cookie a podobné technologie, které jsou nezbytné pro provoz webových stránek. Další soubory cookie se používají k provádění analýzy používání webových stránek. Pokračováním v používání našich webových stránek vyjadřujete souhlas s používáním souborů cookie. Další informace naleznete v našich Zásadách ochrany osobních údajů.