Klíčové body
- Společnost Nike vykázala o svátcích vyšší tržby, než se očekávalo, ale její růst v Číně se nadále zpomaluje
- Společnost je uprostřed rozsáhlé restrukturalizace, která má v příštích třech letech snížit náklady o přibližně 2 miliardy dolarů
- Tržby v Severní Americe však vzrostly o 3 %, což je více, než očekávali analytici
- Společnost se zaměří na snižování nákladů a zvyšování efektivity s cílem maximalizovat zisky a chránit marže
Společnosti se však podařilo překonat odhady horního i dolního řádku za třetí čtvrtletí fiskálního roku 2024, k čemuž přispěl nečekaně silný růst v Severní Americe a strategické změny cen.
Podle průzkumu společnosti LSEG, dříve známé jako Refinitiv, překonaly výsledky společnosti ve třetím čtvrtletí očekávání analytiků: zisk na akcii činil 77 centů, což je o 3 centy více než předpokládaných 74 centů. Tržby dosáhly 12,43 miliardy dolarů, čímž překonaly odhadovaných 12,28 miliardy dolarů.
Přesto zisk společnosti Nike mírně oslabil pokles čistého zisku za tříměsíční období končící 29. února. Vykázaný čistý zisk činil 1,17 miliardy dolarů, tj. 77 centů na akcii, což je oproti stejnému období předchozího roku pokles o 1,24 miliardy dolarů, tj. 79 centů na akcii. Společnost uvedla, že pokles čistého zisku byl způsoben poplatkem za restrukturalizaci ve výši 21 centů na akcii. Při vyloučení této mimořádné položky by zisk na akcii činil 98 centů.
NIKE, Inc.
Celkové tržby mírně vzrostly na 12,43 miliardy dolarů oproti 12,39 miliardy dolarů o rok dříve. Tento růst lze přičíst přibližně 3% nárůstu tržeb na 5,07 miliardy dolarů v Severní Americe, tedy v regionu, kde poptávka v poslední době kolísá.
Naopak tržby na ostatních světových trzích společnosti Nike do značné míry zaostaly za odhady. Tržby v Číně, která je pro společnost klíčovým trhem, dosáhly 2,08 miliardy dolarů, což je mírně pod hodnotou 2,09 miliardy dolarů, kterou předpovídali analytici. Přestože tržby v tomto regionu vzrostly o 5 %, tempo růstu se zpomalilo s tím, jak se poptávka začíná normalizovat po zmírnění výluk Covid-19.
Tržby v Evropě, na Blízkém východě a v Africe se rovněž snížily, a to o 3 % na 3,14 miliardy USD, což je horší výsledek než 3,17 miliardy USD, které předpovídali analytici. Mezitím tržby v Asii, Tichomoří a Latinské Americe prodělaly poněkud tlumený nárůst o 3 % na 1,65 miliardy USD, což je méně než 1,69 miliardy USD, které analytici předpovídali.
Akcie Nike po oznámení výsledků vykazovaly volatilitu, nejprve vzrostly o 5 % a poté se propadly až o 7 % poté, co společnost oznámila svůj výhled pro aktuální čtvrtletí a fiskální rok 2025.
Bez započtení restrukturalizačních poplatků společnost zachovala výhled tržeb pro fiskální rok 2024. Očekává růst tržeb o 1 %, což se přesně shoduje s růstem o 1,1 %, který předpokládá LSEG. Pokud jde o výhled tržeb na aktuální čtvrtletí, společnost předpokládá mírný nárůst, na rozdíl od 2% růstu očekávaného společností LSEG.
Společnost Nike rovněž předpokládá zlepšení hrubé marže o 1,6 až 1,8 procentního bodu. Finanční šéf Matthew Friend přičítá tento očekávaný nárůst různým faktorům, jako je strategická cenotvorba, pokles sazeb za námořní přepravu, nižší vstupní náklady na výrobky a lepší efektivita dodavatelského řetězce.

Předpokládá se však, že tyto přírůstky budou kompenzovány kombinací vyšších přirážek, snížením přínosů z mixu prodejních kanálů společnosti Nike a nepříznivými měnovými vlivy. Friend vysvětlil, že změny v mixu kanálů souvisejí se změnami v chování spotřebitelů, pokud jde o to, jak často nakupují online oproti nákupům v obchodech nebo prostřednictvím velkoobchodních partnerů společnosti Nike.
Za celý fiskální rok společnost očekává nárůst hrubé marže přibližně o 1,2 procentního bodu. To je o něco méně než nárůst o 1,4 až 1,6 procentního bodu, který předpovídali analytici.
Pokud jde o výhled do fiskálního roku 2025, Nike plánuje, že tržby i zisk ve srovnání s předchozím rokem vzrostou, společnost však neupřesnila, o kolik. Analytici trhu podle LSEG očekávali nárůst tržeb o 5,6 %.
Při hlubším pohledu do příštího fiskálního roku Friend naznačil, že společnost Nike opatrně předpokládá pokles tržeb v první polovině fiskálního roku 2025 o nízké jednociferné procento, což odráží poněkud utlumený globální ekonomický výhled.
V prostředí, kdy si spotřebitelé utahují opasky a diskreční výdaje na položky, jako je oblečení a obuv, klesají, se Nike soustředí na kontrolu toho, co může. Společnost se zaměří na snižování nákladů a zvyšování efektivity s cílem maximalizovat zisky a chránit marže.
V prosinci loňského roku společnost Nike oznámila rozsáhlý plán restrukturalizace, jehož cílem je snížit náklady o 2 miliardy dolarů během následujících tří let. Společnost také snížila své odhady tržeb a varovala před nižší poptávkou v nadcházejících čtvrtletích.
V únoru letošního roku odhalila plány na snížení počtu zaměstnanců o 2 %, tedy o více než 1 500 pracovních míst, aby mohla více investovat do svých slibně se rozvíjejících oblastí, jako je běh, kategorie dámské obuvi a značka Jordan.
V krátkodobém horizontu se zdálo, že restrukturalizace přispěla k tomu, že společnost Nike překonala očekávané zisky za čtvrtletí končící 30. listopadu, přestože již druhé čtvrtletí po sobě nesplnila odhady tržeb.
Další pozitivní vývoj restrukturalizačních plánů společnosti Nike, včetně strategických cenových opatření a nižších sazeb za námořní přepravu, vedl k nárůstu hrubé marže o 1,7 procentního bodu, což je poprvé za nejméně šest čtvrtletí, kdy společnost vykázala meziroční nárůst.
Oživení hrubé marže společnosti Nike pokračovalo i v posledním čtvrtletí, kdy hrubá marže maloobchodního prodejce vzrostla o 1,5 procentního bodu a dosáhla 44,8 %. Ke zlepšení přispěly strategické změny cen a pokles nákladů na námořní dopravu a logistiku. To však bylo poněkud zmírněno eskalací vstupních nákladů na výrobky a náklady na restrukturalizaci.
V této situaci zůstává Nike vedoucím konkurentem na trhu s teniskami a oděvy. Trh se však stal přeplněnějším a konkurenčnějším a někteří analytici naznačují, že Nike ztratil svou dřívější ostrost a zaostává v inovacích výrobků. To vede ke ztrátě podílu na trhu ve prospěch nově vznikajících značek, jako jsou Hoka a On Running, i tradičních rivalů, jako jsou Brooks Running a New Balance.

Minulý měsíc uvedla společnost Nike na trh svou nejnovější basketbalovou obuv Book 1 ve spolupráci s hvězdou NBA Devinem Bookerem. Není překvapením, že uvedení výrobku na trh nebylo přijato dobře, protože nová bota byla kritizována, že vypadá “spíše jako příležitostná teniska než basketbalová bota,” komentovala Jane Hali & Associates ve své výzkumné zprávě. V důsledku toho firma snížila svůj postoj k Nike z pozitivního na neutrální kvůli nejasnému budoucímu směřování značky, uvedla vedoucí analytička Jessica Ramirezová.
Ramirezová poznamenala, že společnost stáhla ze své nabídky mnoho produktů. To může naznačovat, že se Nike chystá přinést nové styly, ale v současné době není jasné, jaké přesně změny společnost plánuje.
“Už řekli, že tyto změny budou nějakou dobu trvat,” řekla Ramirezová televizi CNBC před zveřejněním výsledků společnosti Nike. “Je trochu znepokojující vědět, že zatím nemají pevný plán, o kterém bychom věděli.”
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky