Klíčové body
- Podpora elektromobility v ČR je klíčovým tématem
- Jak se na EV fenomén dívají odborníci?
- Stárek: Restaurace v ČR mají na Velikonoce asi o pětinu méně rezervací než loni
V Česku je nyní 4313 dobíjecích bodů umístěných ve 2313 stanicích, podle pověřence ministra pro čistou mobilitu Jana Bezděkovského tento počet dále roste. Aktuální počet dobíjecích bodů zvládne obsloužit přes 90.000 elektromobilů, v Česku je přitom v tuhle chvíli 22.000 plně bateriových osobních vozidel, řekl Kupka. Aktuální stav dobíjecí infrastruktury hodnotí jako dobrý.
Aktuální počet dobíjecích stanic je zhruba o dvě třetiny vyšší než na konci předloňska. Tehdy stát podle statistik ministerstva průmyslu a obchodu evidoval 1364 stanic, které byly rozmístěny ve 1200 lokalitách. Podle Centra dopravního výzkumu bylo Česko loni v listopadu v počtu dobíjecích míst na 13. místě z 27 států Evropské unie, tedy zhruba v polovině.

Web Čistá doprava aktuálně eviduje 34.000 registrovaných bateriových elektrických vozidel všech kategorií. V Česku bylo loni podle webu Svazu dovozců automobilů registrovaných téměř devět milionů vozidel, bateriová elektrická vozidla tedy tvoří necelé 0,4 procenta všech vozidel. Osobní elektrická auta pak tvoří zhruba 0,3 procenta všech osobních vozidel.
Vznik 2600 dobíjecích bodů podpořilo ministerstvo dopravy z výzev evropských operačních programů. Aktuálně mohou zájemci podávat žádosti u výzev na podporu budování běžných dobíjecích stanic ve městech a obcích, rozvoje rychlodobíjecí infrastruktury pro nákladní a osobní vozidla nebo rozvoje dobíjecí infrastruktury s bateriovým úložištěm, které ministerstvo podpoří skrze Operační program Doprava III.
Ministerstvo bude podle Kupky rozvoj dobíjecí infrastruktury podporovat i dále. „Stejně jako jiné státy v Evropě bychom měli zajistit, že každých 60 kilometrů na hlavní síti silniční bude takový dobíjecí bod,“ řekl. Podle Kupky investice do elektromobility nejsou diktátem Bruselu. „To by se nejvíc elektrických vozidel neprodávalo a nevyrábělo v Číně,“ uvedl. Rostoucí zájem o elektromobilitu je podle něj výsledkem tlaku nových technologií a přirozeného zájmu snižovat negativní dopady dopravy na životní prostředí. „I v ČR pro to musíme vytvořit realistické podmínky,“ dodal.
Kupka také předpokládá, že ceny elektrických vozidel se v následujících letech budou významně snižovat. Zájem o elektromobilitu by se tedy měl společně s nástupem nových, cenově dostupnějších modelů rychle zvyšovat. Například Škoda Auto v příštím roce plánuje představit nový cenově dostupný model elektrického auta, uvedl ředitel českého zastoupení Škody Auto Jiří Maláček.
V říjnu 2021 podepsalo ministerstvo dopravy a další zástupci státu memorandum o spolupráci v oblasti elektromobility mezi veřejným a soukromým sektorem se společností Škoda Auto. Dokument stanovil hlavní výzvy a strategii pro osvětu čisté mobility, rozvoj dobíjecích bodů nebo informační systém dobíjecí infrastruktury. Cílem memoranda bylo podpořit firmy v plnění cílů stanovených evropským nařízením o zavádění infrastruktury pro alternativní paliva AFIR a Národního plánu čisté mobility na rok 2025. To se podle Maláčka zatím daří.
Stárek: Restaurace v ČR mají na Velikonoce asi o pětinu méně rezervací než loni
Restaurace v Česku mají na letošní Velikonoce zhruba o pětinu méně rezervací než loni. ČTK to řekl prezident Asociace hotelů a restaurací ČR Václav Stárek. Důvodem je podle něj to, že lidé stále šetří a částečně také opadl zvýšený zájem z posledních dvou let, které vyvolalo zrušení covidových restrikcí. Růst návštěvnosti Luboš Kastner z Českého gastronomického institutu očekává v mezitýdenním srovnání, i když by měl být nižší než loni. Zatímco v minulém roce činil 17 procent, tento rok se bude pohybovat nejspíš mezi deseti a 15 procenty, řekl ČTK.
„Ceny v restauracích bohužel i v letošním roce mírně vzrostly,“ uvedl Stárek. Lidé si podle něj objednávají méně jídla a pití. „Velikonoce jsou však obdobím, kdy si možná budou chtít dopřát větší zážitky i v restauracích,“ doplnil. O velikonočních svátcích podle něj roste poptávka po pivu, točeném i speciálech, a to o deset až 20 procent.
„Podle zpráv z trhu mají letošní Velikonoce o trochu menší náběh, co se rezervací týče. Velmi poptávku ovlivní počasí,“ řekl Kastner. Právě příznivé teploty, které se například v sobotu podle předpovědi Českého hydrometeorologického úřadu mají vyšplhat až k 23 stupňům, podle Kastnera povedou k tomu, že budou lidé grilovat na svých zahrádkách, a návštěvu restaurace tak třeba vynechají. „Snad se to nevyplní a lidé si zajdou užít Velikonoce i do restaurací. Ty povětšinou chystají speciální menu,“ doplnil.
V minulém roce podle Kastnera nejvíce lidí do restaurací zavítalo na Zelený čtvrtek, následovaly škaredá středa a velikonoční neděle. Na Velikonoční pondělí pak podle něj měla asi třetina podniků zavřeno. „V péči o hosta jsou stále velké rozdíly a host odměňuje ty, kteří udělají v tomto směru o krok více,“ řekl.
Negativně letos restaurace podle Kastnera ovlivňuje zvýšení spotřební daně na alkohol. Především zájem o tvrdý alkohol od ledna klesl o více než 15 procent, řekl. Kromě toho se do základní sazby DPH 21 procent přesunulo točené pivo a většina nápojů. „A to samozřejmě má vliv na poptávku, která bude logicky slabší. Přijde méně lidí a utratí méně. Ekonomické zákony platí v gastru dokonale,“ uvedl Kastner.
Tržby na Velikonoce se pak v restauracích Coloseum mimo nákupní centra blíží jiným svátečním dnům. „Lidé se pomalu smiřují s vyššími cenami v restauracích, které vyrostly v důsledku inflace, vyšších nákladů na vstupní suroviny nebo požadavků konsolidačního balíčku,“ řekl ČTK manažer značky Petr Vlastník. Speciální velikonoční menu podle něj restaurace Coloseum letos neplánují.

Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky