Superauta od Ferrari, Lamborghini a dalších jsou na cestě k elektrifikaci, ale čelí mnoha výzvám
Lamborghini představilo elektrický model Lanzador, ale zatím neplánuje plně elektrické verze svých sportovních vozů
Prodeje elektrických aut rostou, ale některé modely, jako Porsche Taycan, čelí propadům před příchodem nových verzí
To však neznamená, že cesta k plně elektrickému pohonu nebude plná hrbolů.
První superauta na elektrický pohon zatím nevylétla z parkovišť a někteří výrobci automobilů k nim přistupují opatrně.
Například Lamborghini: Společnost loni během Monterey Car Week předvedla svůj Lanzador, čtyřmístný elektrický grand tourer 2+2. Měl by se objevit v roce 2028. Italská společnost však dosud neukázala bateriové elektrické verze svého nástupce Huracánu ani modelu Revuelto (který je již plug-in hybridem).
V rozhovoru pro Automotive News Europe generální ředitel Lamborghini Stephan Winkelmann uvedl, že elektrické superautomobily „zatím nejsou něčím, co by se prodávalo. Je příliš brzy a musíme se podívat do budoucna, jestli a kdy se to stane.“
Společnosti vyrábějící supersportovní vozy uvádějí, že jejich zákazníci – někteří, ne všichni – jsou velmi ohromeni řevem motoru V8 nebo V12. Elektromobily mohou nabídnout stejný výkon při rozjezdu, ale ne stejnou zvukovou symfonii.
Ferrari – jehož první elektromobil se očekává na konci roku 2025 – patří mezi automobilky, které věří, že zákazníci budou chtít pečlivě kalibrované umělé zvuky v elektromobilech, které nabízí. K podobným závěrům dospěla i společnost Stellantis.
Jedním z důvodů, proč se prodávají plug-in hybridy vyšších tříd, je, že nabízejí jak vynikající dojezd, tak ono uspokojivé dunění spalovacího motoru.
Zvuk je důležitý pro Louise Navelliera, zakladatele a investičního ředitele společnosti Navellier & Associates, která spravuje aktiva. „Jako majitel Porsche 918 Spyder a Ferrari 90 Spider si nedokážu představit, že bych si koupil sportovní elektromobil, protože superauto musí vydávat zvuk,“ říká. „Mám také rychlý elektromobil, Audi RS GT, ale ten je na sportovní vůz příliš těžký.
Zdroj: Getty images
Jsem rád, že jsem si to auto (na platformě Taycan) pronajal, protože jeho hodnota při opětovném prodeji je příšerná. Pointa je v tom, že výrobci elektromobilů musí mít speciální leasingové nabídky, aby se elektromobily rozjely. Hybridní superauta jsou v pořádku, ale ne EV superauta.“
Rimac vyrábí ultrarychlý supersport Nevera, který je také základem pro Pininfarinu Battista. Tyto vozy dokáží zrychlit na stovku za méně než dvě sekundy a dostalo se jim spousty publicity. Společnost Rimac, která sídlí v Chorvatsku, konzultuje elektrifikaci s mnoha dalšími automobilkami, ale zatím se jí nepodařilo přesunout všech 150 vozů Nevera, jejichž výroba je omezená.
Je mnoho způsobů, jak se na to dívat. Pořizovací cena modelu Nevera činí neuvěřitelných 2,2 milionu USD. Ale podobně drahé superautomobily jsou samozřejmě vyprodané. Bugatti Rimac, společný podnik Rimac Group a Porsche AG, vlastní Bugatti a elektrický pohon s touto značkou by se zdál přirozený, ale zatím se tak neděje. Náhrada za Chiron bude mít šestnáctistovku bez turbodmychadla v hybridním pohonném ústrojí.
Navellier to bere tak, že „zakladatel Rimacu [Mate Rimac] má pravdu. Nemůže prodávat další elektrické supersporty, takže i on chce nyní do svých vozů dávat motory a s Bugatti vyvinul pěkný motor V16.“
Například Porsche Taycan utrpělo v prvním čtvrtletí roku 2024 velký celosvětový propad prodejů o 54 % ve srovnání se stejným obdobím roku 2023. Ale (velké ale) Taycan je tak trochu chromá kachna, dokud se neobjeví model 2025 (v prodeji letos v létě) s větší baterií, větším dojezdem, rychlejším nabíjením a dalšími parametry. Když mají být modely nahrazeny, vždy trpí v prodejích.
„Ačkoli měl Taycan své momenty, byl pro nás úspěšný,“ říká mluvčí Porsche Calvin Kim. „Abychom vám poskytli určitý kontext, v době, kdy jsme neměli problémy s dodávkami, z hlediska objemu obecně držel krok s modelem 911.
V souvislosti s novou generací modelu, která by se měla u prodejců objevit zhruba za měsíc či dva, zaznamenáváme dobré uznání produktu ze strany zákazníků a očekáváme podobně pozitivní ohlasy na prodej.“
Porsche má daleko k ústupu, naopak rozšířilo svou nabídku elektromobilů o plně elektrickou verzi modelu Macan pro rok 2024. Cena vozu začíná na 80 450 USD.
Zdá se, že společnost Rivian se svými prognózami míří k cíli, když v prvním čtvrtletí dodala 13 588 svých relativně nákladných pick-upů a SUV. Analytici očekávali, že Rivian dodá v tomto čtvrtletí 13 000 vozů, a tento cíl byl mírně překonán. Za celý rok chce Rivian vyrobit 57 000 vozů.
Zdroj: Unsplash
Společnost Lucid, jejíž modely Air sedan začínají na 69 900 USD, dodala v prvním čtvrtletí celosvětově pouze 1 967 vozů, což však bylo o téměř 40 % více než ve stejném období roku 2023. Její tržby za toto období činily 172,7 milionu USD.
Debut modelu SUV Gravity na konci letošního roku by měl výrazně zvýšit prodeje, protože sedany dnes už tolik zákazníků nechce.
Slonem v porcelánu je stále Tesla, která v prvním čtvrtletí vyrobila 433 000 vozů a dodala 387 000 z nich. Z těchto dodávek připadalo 369 783 na Model 3 nebo Y a pouze 17 027 na ostatní modely. To je oproti roku 2023 pokles o 8,5 %.
Analytici očekávali prodeje ve výši 457 000 kusů. Jednalo se o první meziroční pokles společnosti Tesla od roku 2020. Možná se však jedná spíše o přerušenou výrobu než o nezájem zákazníků. Útoky na lodní dopravu v Rudém moři vyústily v dočasné uzavření německé továrny společnosti, kterou rovněž napadli ekologičtí aktivisté, kteří založili požár.
Tesla rovněž obviňovala pomalý náběh výroby modernizovaného Modelu 3 ve své továrně v kalifornském Fremontu.
Při pohledu na celkový trh s elektromobily, včetně hlavních výrobců, jsou výsledky smíšené. Plně elektrické vozy měly v prvním čtvrtletí v USA 7,3% podíl na trhu, což představuje pokles. Prodej v tomto čtvrtletí však meziročně vzrostl o 2,6 %.
Prodeje elektromobilů jsou pro velké výrobce pouhými skvrnami v bilanci. Ford (díky modelům F-150 Lightning a Mach-E Mustang) prodal Američanům ve čtvrtletí 20 233 elektromobilů a GM 16 169 vozů. Vítězem se stal Hyundai/Kia/Genesis, který s 22 936 kusy předstihl Ford. Částečně to lze vysvětlit velmi atraktivními a rozumně umístěnými novinkami, jako jsou Hyundai Ioniq 5 a 6.
Zdroj: Getty images
Rostoucí hojnost modelů elektromobilů na trhu snížila náskok Tesly. V roce 2023 měla Tesla v USA 55% podíl na trhu s elektromobily, ale v prvním čtvrtletí se tento podíl snížil na 52 %. Ještě v prvním čtvrtletí roku 2022 měla podíl elektromobilů 75 %.
Trh se neustále vyvíjí a na hrozivé závěry je ještě trochu brzy.
To však neznamená, že cesta k plně elektrickému pohonu nebude plná hrbolů.První superauta na elektrický pohon zatím nevylétla z parkovišť a někteří výrobci automobilů k nim přistupují opatrně.Například Lamborghini: Společnost loni během Monterey Car Week předvedla svůj Lanzador, čtyřmístný elektrický grand tourer 2+2. Měl by se objevit v roce 2028. Italská společnost však dosud neukázala bateriové elektrické verze svého nástupce Huracánu ani modelu Revuelto .V rozhovoru pro Automotive News Europe generální ředitel Lamborghini Stephan Winkelmann uvedl, že elektrické superautomobily „zatím nejsou něčím, co by se prodávalo. Je příliš brzy a musíme se podívat do budoucna, jestli a kdy se to stane.“Společnosti vyrábějící supersportovní vozy uvádějí, že jejich zákazníci – někteří, ne všichni – jsou velmi ohromeni řevem motoru V8 nebo V12. Elektromobily mohou nabídnout stejný výkon při rozjezdu, ale ne stejnou zvukovou symfonii.Ferrari – jehož první elektromobil se očekává na konci roku 2025 – patří mezi automobilky, které věří, že zákazníci budou chtít pečlivě kalibrované umělé zvuky v elektromobilech, které nabízí. K podobným závěrům dospěla i společnost Stellantis.Jedním z důvodů, proč se prodávají plug-in hybridy vyšších tříd, je, že nabízejí jak vynikající dojezd, tak ono uspokojivé dunění spalovacího motoru.Zvuk je důležitý pro Louise Navelliera, zakladatele a investičního ředitele společnosti Navellier & Associates, která spravuje aktiva. „Jako majitel Porsche 918 Spyder a Ferrari 90 Spider si nedokážu představit, že bych si koupil sportovní elektromobil, protože superauto musí vydávat zvuk,“ říká. „Mám také rychlý elektromobil, Audi RS GT, ale ten je na sportovní vůz příliš těžký.Jsem rád, že jsem si to auto pronajal, protože jeho hodnota při opětovném prodeji je příšerná. Pointa je v tom, že výrobci elektromobilů musí mít speciální leasingové nabídky, aby se elektromobily rozjely. Hybridní superauta jsou v pořádku, ale ne EV superauta.“Rimac vyrábí ultrarychlý supersport Nevera, který je také základem pro Pininfarinu Battista. Tyto vozy dokáží zrychlit na stovku za méně než dvě sekundy a dostalo se jim spousty publicity. Společnost Rimac, která sídlí v Chorvatsku, konzultuje elektrifikaci s mnoha dalšími automobilkami, ale zatím se jí nepodařilo přesunout všech 150 vozů Nevera, jejichž výroba je omezená.Je mnoho způsobů, jak se na to dívat. Pořizovací cena modelu Nevera činí neuvěřitelných 2,2 milionu USD. Ale podobně drahé superautomobily jsou samozřejmě vyprodané. Bugatti Rimac, společný podnik Rimac Group a Porsche AG, vlastní Bugatti a elektrický pohon s touto značkou by se zdál přirozený, ale zatím se tak neděje. Náhrada za Chiron bude mít šestnáctistovku bez turbodmychadla v hybridním pohonném ústrojí.Navellier to bere tak, že „zakladatel Rimacu [Mate Rimac] má pravdu. Nemůže prodávat další elektrické supersporty, takže i on chce nyní do svých vozů dávat motory a s Bugatti vyvinul pěkný motor V16.“Například Porsche Taycan utrpělo v prvním čtvrtletí roku 2024 velký celosvětový propad prodejů o 54 % ve srovnání se stejným obdobím roku 2023. Ale Taycan je tak trochu chromá kachna, dokud se neobjeví model 2025 s větší baterií, větším dojezdem, rychlejším nabíjením a dalšími parametry. Když mají být modely nahrazeny, vždy trpí v prodejích.„Ačkoli měl Taycan své momenty, byl pro nás úspěšný,“ říká mluvčí Porsche Calvin Kim. „Abychom vám poskytli určitý kontext, v době, kdy jsme neměli problémy s dodávkami, z hlediska objemu obecně držel krok s modelem 911.V souvislosti s novou generací modelu, která by se měla u prodejců objevit zhruba za měsíc či dva, zaznamenáváme dobré uznání produktu ze strany zákazníků a očekáváme podobně pozitivní ohlasy na prodej.“Porsche má daleko k ústupu, naopak rozšířilo svou nabídku elektromobilů o plně elektrickou verzi modelu Macan pro rok 2024. Cena vozu začíná na 80 450 USD.Zdá se, že společnost Rivian se svými prognózami míří k cíli, když v prvním čtvrtletí dodala 13 588 svých relativně nákladných pick-upů a SUV. Analytici očekávali, že Rivian dodá v tomto čtvrtletí 13 000 vozů, a tento cíl byl mírně překonán. Za celý rok chce Rivian vyrobit 57 000 vozů.Společnost Lucid, jejíž modely Air sedan začínají na 69 900 USD, dodala v prvním čtvrtletí celosvětově pouze 1 967 vozů, což však bylo o téměř 40 % více než ve stejném období roku 2023. Její tržby za toto období činily 172,7 milionu USD.Debut modelu SUV Gravity na konci letošního roku by měl výrazně zvýšit prodeje, protože sedany dnes už tolik zákazníků nechce.Slonem v porcelánu je stále Tesla, která v prvním čtvrtletí vyrobila 433 000 vozů a dodala 387 000 z nich. Z těchto dodávek připadalo 369 783 na Model 3 nebo Y a pouze 17 027 na ostatní modely. To je oproti roku 2023 pokles o 8,5 %.Analytici očekávali prodeje ve výši 457 000 kusů. Jednalo se o první meziroční pokles společnosti Tesla od roku 2020. Možná se však jedná spíše o přerušenou výrobu než o nezájem zákazníků. Útoky na lodní dopravu v Rudém moři vyústily v dočasné uzavření německé továrny společnosti, kterou rovněž napadli ekologičtí aktivisté, kteří založili požár.Tesla rovněž obviňovala pomalý náběh výroby modernizovaného Modelu 3 ve své továrně v kalifornském Fremontu.Při pohledu na celkový trh s elektromobily, včetně hlavních výrobců, jsou výsledky smíšené. Plně elektrické vozy měly v prvním čtvrtletí v USA 7,3% podíl na trhu, což představuje pokles. Prodej v tomto čtvrtletí však meziročně vzrostl o 2,6 %.Prodeje elektromobilů jsou pro velké výrobce pouhými skvrnami v bilanci. Ford prodal Američanům ve čtvrtletí 20 233 elektromobilů a GM 16 169 vozů. Vítězem se stal Hyundai/Kia/Genesis, který s 22 936 kusy předstihl Ford. Částečně to lze vysvětlit velmi atraktivními a rozumně umístěnými novinkami, jako jsou Hyundai Ioniq 5 a 6.Rostoucí hojnost modelů elektromobilů na trhu snížila náskok Tesly. V roce 2023 měla Tesla v USA 55% podíl na trhu s elektromobily, ale v prvním čtvrtletí se tento podíl snížil na 52 %. Ještě v prvním čtvrtletí roku 2022 měla podíl elektromobilů 75 %.Trh se neustále vyvíjí a na hrozivé závěry je ještě trochu brzy.
Zabezpečení na penzi a nová důchodová reforma jsou témata, která v současné době rezonují společností. Mezi ekonomicky aktivní generací vládnou ohledně...