Pomoc investorům
Invest mentoring
Odebírat Ranního Bullionáře
Podcast
Burzovnisvet Logo
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • IPO Radar

    Nadcházející IPO.

    MDLN 17 prosince, 2025

    Americký výrobce a distributor zdravotnických potřeb a zařízení

    471A 16 prosince, 2025

    Holdingová společnost poskytující služby záruky nájemného

    TBA Bude oznámeno

    Americká platforma pro nákup a prodej vstupenek na sportovní a kulturní akce

    TBA Bude oznámeno

    Komunikační platforma zaměřeá na hlasovou, video a textovou komunikaci

    Minulé IPO.

    CDNL 10 prosince, 2025

    Stavební společnost specializující se na infrastrukturní projekty

    PPHC.L 1 prosince, 2025

    Společnost specializující se na komunikaci v oblasti vládních vztahů

    UGAI 3 prosince, 2025

    UltraGreen.ai míří na burzu: vše podstatné o nadcházejícím IPO

    2685.HK 27 listopadu, 2025

    Digitální společnost zaměřená na e-commerce a využívající prvky AI

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
  • Login
Burzovnisvet.cz - Akcie, kurzy, burza, forex, komodity, IPO, dluhopisy - zpravodajství
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • IPO Radar

    Nadcházející IPO.

    MDLN 17 prosince, 2025

    Americký výrobce a distributor zdravotnických potřeb a zařízení

    471A 16 prosince, 2025

    Holdingová společnost poskytující služby záruky nájemného

    TBA Bude oznámeno

    Americká platforma pro nákup a prodej vstupenek na sportovní a kulturní akce

    TBA Bude oznámeno

    Komunikační platforma zaměřeá na hlasovou, video a textovou komunikaci

    Minulé IPO.

    CDNL 10 prosince, 2025

    Stavební společnost specializující se na infrastrukturní projekty

    PPHC.L 1 prosince, 2025

    Společnost specializující se na komunikaci v oblasti vládních vztahů

    UGAI 3 prosince, 2025

    UltraGreen.ai míří na burzu: vše podstatné o nadcházejícím IPO

    2685.HK 27 listopadu, 2025

    Digitální společnost zaměřená na e-commerce a využívající prvky AI

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
    • Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
BS Logo

EU přistoupila k zavedení předběžných cel na dovoz elektromobilů z Číny

Evropská unie pokročila v plánech na zavedení prozatímních cel na elektromobily dovážené z Číny, která by zvýšila sazby až na 48 %, což pravděpodobně povede k eskalaci obchodního napětí s Pekingem.

Michael Klos Autor: Michael Klos
5 července, 2024
6 min. čtení
Zdroj: Getty images

Zdroj: Getty images

6 min.
čtení
Přihlaste se k odběru newsletteru
Chcete využít této příležitosti?

Klíčové body

  • EU zavádí prozatímní cla na čínské elektromobily až 48 %, což může zvýšit obchodní napětí s Čínou
  • Nová cla ovlivní i západní výrobce jako Renault, BMW a Tesla, kteří dováží elektromobily z Číny
  • Čína hrozí odvetnými opatřeními na evropské zboží, včetně zemědělských produktů a automobilů

EU ve čtvrtek potvrdila, že uplatní prozatímní cla na tři čínské výrobce, kteří byli vybráni do vzorku pro její antisubvenční šetření. Státnímu výrobci MG SAIC Motor Corp. hrozí 37,6% clo nad rámec stávající 10% sazby, zatímco mateřské společnosti Volvo Car AB Geely a BYD Co. budou postiženy přidanými poplatky ve výši 19,9 %, resp. 17,4 %.

Ostatní výrobci elektromobilů v Číně, kteří při šetření spolupracovali, ale nebyli zařazeni do vzorku, budou podléhat váženému průměru cla ve výši 20,8 %, zatímco firmy, které nespolupracovaly, budou čelit 37,6% navýšení.

Opatření se týká i západních výrobců automobilů, jako jsou Renault, BMW a Tesla, přičemž americký výrobce v současnosti tvoří většinu dodávek elektromobilů z Číny do EU.

Prozatímní cla budou platit od pátku a definitivní cla by měla začít platit od listopadu, pokud nebude nalezeno alternativní řešení nebo pokud kvalifikovaná většina členských států EU konečný krok zablokuje.

EU, která uvedla, že rozhovory s Čínou se v posledních týdnech zintenzivnily, dospěla ve svém šetření k závěru, že Čína dotuje svůj průmysl elektromobilů v míře, která způsobuje výrobcům automobilů v bloku hospodářskou újmu.

Advertisement

„Tyto rozhovory s Čínou probíhají,“ řekl Valdis Dombrovskis, výkonný místopředseda Evropské komise, v rozhovoru s Francine Lacquaovou pro televizi Bloomberg.

Chcete využít této příležitosti?

„Pokud se objeví oboustranně výhodné řešení, můžeme pak také najít způsob, jak nakonec neuplatnit definitivní cla – ale je zcela jasné, že toto řešení musí vyřešit toto narušení trhu, které v současné době máme.“

Zdroj: Getty Images

Tento krok EU následuje po rozhodnutí USA uvalit na elektromobily z Číny 100% clo, ačkoli dodávky se v současné době blíží nule. Kanada minulý měsíc uvedla, že rovněž zvažuje zavedení cel.

Zatímco Čína pohrozila odvetnými opatřeními, relativně dobře situovaní spotřebitelé v EU představují důležité odbytiště pro domácí výrobce elektromobilů, kteří bojují s nadbytečnou kapacitou.

Čína již zahájila cílené antidumpingové šetření týkající se dovozu vepřového masa. Závěry šetření týkajícího se lihovin z EU by měly být známy na začátku příštího roku, ale na základě předchozích událostí mohou přijít kdykoli.

Peking varoval, že by mohl zasáhnout evropské zemědělské zboží, letectví a automobily s velkými motory. Čína by se také mohla rozhodnout napadnout šetření EU u Světové obchodní organizace.

„Nevidíme důvod k odvetným opatřením, protože to, co provádíme, je skutečně v souladu s pravidly WTO,“ řekl Dombrovskis.

Akcie společnosti Volvo Car ve čtvrtek ve Stockholmu klesly až o 8,9 %. Společnost plánuje v příštím roce přesunout výrobu svého nejprodávanějšího plně elektrického modelu, SUV EX30, z Číny do Belgie, ale prozatím bude podléhat novým odvodům. Bezprostřední komentář neposkytla.

EU a Čína vedou konzultace o dalším postupu a obě strany plánují v příštích čtyřech měsících v rozhovorech pokračovat. Čínští výrobci elektromobilů se stále více prosazují v Evropě, ačkoli jejich celkový podíl na trhu s prodejem pouze elektrických vozidel je prozatím nižší než 10 %.

V čele stojí MG, bývalá britská značka, kterou SAIC oživil, následovaná společnostmi BYD a Nio Inc.

Společnost Nio, která v Evropě prodává luxusní sedan ET7, ve čtvrtek uvedla, že v budoucnu možná zvýší ceny kvůli clům.

Společnost Tesla minulý měsíc přidala na své stránky s objednávkami v Evropě text, v němž potenciálním kupcům doporučuje, aby si sedany Model 3 převzali před očekávaným zvýšením cen od července.

Automobilka vyrábí vozy Model 3 v Šanghaji a požádala, aby se na ni vztahovala nižší celní sazba než na ostatní výrobce, což zdůvodnila tím, že využívá méně výrazné státní podpory.

Pravidla WTO

Pro Brusel musí mít jakékoli řešení oporu v pravidlech WTO a řešit základní škodlivé dotace, které sonda identifikovala. Peking se snaží vyšetřování přeměnit ve vyjednávání a snaží se členské státy rozdělit tím, že na ně vyvíjí dvoustranný tlak.

Některé země, včetně Německa, prosazují vyjednání kompromisu.

Podle lidí obeznámených s touto záležitostí Čína při jednáních mezi oběma stranami požádala EU, aby prozatímní opatření vůbec nezaváděla – nebo aby zvážila nižší sazby na základě menšího počtu kritérií a poté je v listopadu zvýšila, pokud se nepodaří najít řešení před termínem zavedení definitivních cel.

Peking se také zeptal, zda je možné sazby do listopadu upravit, pokud se situace v průběhu jednání změní, uvedli tito lidé.

Ačkoli jsou úpravy možné, EU dává přednost společnému chápání faktů před zkoumáním vzájemně dohodnutého řešení, které by dodržovalo pravidla WTO, dodali.

Zdroj: Shutterstock

Technické rozhovory budou obnoveny v nadcházejících dnech, uvedli tito lidé.

Prozatímní cla budou vydávána jako „záruky“ a budou vybírána pouze v případě, že budou zavedena cla konečná, uvedla EU.

Společnosti Zhejiang Geely Holding Group Co. a BYD se ve čtvrtek odmítly vyjádřit k tomu, že prozatímní cla vstoupí v platnost. Společnost SAIC na žádost o komentář okamžitě nereagovala.

Podle odhadu Moritze Schularicka, prezidenta německého Kielského institutu pro světovou ekonomiku, cla pravděpodobně sníží dovoz z Číny o čtvrtinu, což představuje hodnotu zhruba 4 miliard USD.

Proti vyšším clům se postavila řada evropských výrobců automobilů, včetně společností Mercedes-Benz Group AG a Volkswagen AG. Čína je pro Mercedes, VW a BMW AG největším trhem.

Cla jsou „slepou uličkou“ a poškodí evropské výrobce automobilů, přičemž mohou zpomalit pokrok v dekarbonizaci, uvedl v prohlášení generální ředitel BMW Oliver Zipse.

EU ve čtvrtek potvrdila, že uplatní prozatímní cla na tři čínské výrobce, kteří byli vybráni do vzorku pro její antisubvenční šetření. Státnímu výrobci MG SAIC Motor Corp. hrozí 37,6% clo nad rámec stávající 10% sazby, zatímco mateřské společnosti Volvo Car AB Geely a BYD Co. budou postiženy přidanými poplatky ve výši 19,9 %, resp. 17,4 %.Ostatní výrobci elektromobilů v Číně, kteří při šetření spolupracovali, ale nebyli zařazeni do vzorku, budou podléhat váženému průměru cla ve výši 20,8 %, zatímco firmy, které nespolupracovaly, budou čelit 37,6% navýšení.Opatření se týká i západních výrobců automobilů, jako jsou Renault, BMW a Tesla, přičemž americký výrobce v současnosti tvoří většinu dodávek elektromobilů z Číny do EU.Prozatímní cla budou platit od pátku a definitivní cla by měla začít platit od listopadu, pokud nebude nalezeno alternativní řešení nebo pokud kvalifikovaná většina členských států EU konečný krok zablokuje.EU, která uvedla, že rozhovory s Čínou se v posledních týdnech zintenzivnily, dospěla ve svém šetření k závěru, že Čína dotuje svůj průmysl elektromobilů v míře, která způsobuje výrobcům automobilů v bloku hospodářskou újmu.„Tyto rozhovory s Čínou probíhají,“ řekl Valdis Dombrovskis, výkonný místopředseda Evropské komise, v rozhovoru s Francine Lacquaovou pro televizi Bloomberg.Chcete využít této příležitosti?„Pokud se objeví oboustranně výhodné řešení, můžeme pak také najít způsob, jak nakonec neuplatnit definitivní cla – ale je zcela jasné, že toto řešení musí vyřešit toto narušení trhu, které v současné době máme.“Tento krok EU následuje po rozhodnutí USA uvalit na elektromobily z Číny 100% clo, ačkoli dodávky se v současné době blíží nule. Kanada minulý měsíc uvedla, že rovněž zvažuje zavedení cel.Zatímco Čína pohrozila odvetnými opatřeními, relativně dobře situovaní spotřebitelé v EU představují důležité odbytiště pro domácí výrobce elektromobilů, kteří bojují s nadbytečnou kapacitou.Čína již zahájila cílené antidumpingové šetření týkající se dovozu vepřového masa. Závěry šetření týkajícího se lihovin z EU by měly být známy na začátku příštího roku, ale na základě předchozích událostí mohou přijít kdykoli. Peking varoval, že by mohl zasáhnout evropské zemědělské zboží, letectví a automobily s velkými motory. Čína by se také mohla rozhodnout napadnout šetření EU u Světové obchodní organizace.„Nevidíme důvod k odvetným opatřením, protože to, co provádíme, je skutečně v souladu s pravidly WTO,“ řekl Dombrovskis.Akcie společnosti Volvo Car ve čtvrtek ve Stockholmu klesly až o 8,9 %. Společnost plánuje v příštím roce přesunout výrobu svého nejprodávanějšího plně elektrického modelu, SUV EX30, z Číny do Belgie, ale prozatím bude podléhat novým odvodům. Bezprostřední komentář neposkytla.EU a Čína vedou konzultace o dalším postupu a obě strany plánují v příštích čtyřech měsících v rozhovorech pokračovat. Čínští výrobci elektromobilů se stále více prosazují v Evropě, ačkoli jejich celkový podíl na trhu s prodejem pouze elektrických vozidel je prozatím nižší než 10 %.V čele stojí MG, bývalá britská značka, kterou SAIC oživil, následovaná společnostmi BYD a Nio Inc.Společnost Nio, která v Evropě prodává luxusní sedan ET7, ve čtvrtek uvedla, že v budoucnu možná zvýší ceny kvůli clům.Společnost Tesla minulý měsíc přidala na své stránky s objednávkami v Evropě text, v němž potenciálním kupcům doporučuje, aby si sedany Model 3 převzali před očekávaným zvýšením cen od července.Automobilka vyrábí vozy Model 3 v Šanghaji a požádala, aby se na ni vztahovala nižší celní sazba než na ostatní výrobce, což zdůvodnila tím, že využívá méně výrazné státní podpory.Pravidla WTOPro Brusel musí mít jakékoli řešení oporu v pravidlech WTO a řešit základní škodlivé dotace, které sonda identifikovala. Peking se snaží vyšetřování přeměnit ve vyjednávání a snaží se členské státy rozdělit tím, že na ně vyvíjí dvoustranný tlak.Některé země, včetně Německa, prosazují vyjednání kompromisu.Podle lidí obeznámených s touto záležitostí Čína při jednáních mezi oběma stranami požádala EU, aby prozatímní opatření vůbec nezaváděla – nebo aby zvážila nižší sazby na základě menšího počtu kritérií a poté je v listopadu zvýšila, pokud se nepodaří najít řešení před termínem zavedení definitivních cel.Peking se také zeptal, zda je možné sazby do listopadu upravit, pokud se situace v průběhu jednání změní, uvedli tito lidé.Ačkoli jsou úpravy možné, EU dává přednost společnému chápání faktů před zkoumáním vzájemně dohodnutého řešení, které by dodržovalo pravidla WTO, dodali.Technické rozhovory budou obnoveny v nadcházejících dnech, uvedli tito lidé.Prozatímní cla budou vydávána jako „záruky“ a budou vybírána pouze v případě, že budou zavedena cla konečná, uvedla EU.Společnosti Zhejiang Geely Holding Group Co. a BYD se ve čtvrtek odmítly vyjádřit k tomu, že prozatímní cla vstoupí v platnost. Společnost SAIC na žádost o komentář okamžitě nereagovala.Podle odhadu Moritze Schularicka, prezidenta německého Kielského institutu pro světovou ekonomiku, cla pravděpodobně sníží dovoz z Číny o čtvrtinu, což představuje hodnotu zhruba 4 miliard USD.Proti vyšším clům se postavila řada evropských výrobců automobilů, včetně společností Mercedes-Benz Group AG a Volkswagen AG. Čína je pro Mercedes, VW a BMW AG největším trhem.Cla jsou „slepou uličkou“ a poškodí evropské výrobce automobilů, přičemž mohou zpomalit pokrok v dekarbonizaci, uvedl v prohlášení generální ředitel BMW Oliver Zipse.
Tagy: čínacloelektromobilitaeu


    Chcete využít této příležitosti?


    Zanechte své kontaktní údaje, ozve se Vám licencovaný specialista a zároveň získáte:

    • Přístup k nejžhavějším IPO a investičním trendům.

    • Pravidelnou dávku aktuálních tipů pro Vaše portfolio v našem Newsletteru.

    • Investiční portfolio

    Máte zkušenosti s investováním?

    Jakou částku jste připraven použít na investování?



    Odesláním formuláře souhlasíte se zasíláním newsletteru Burzovní svět. Odhlásit se můžete kdykoli.

    Advertisement

    Breaking.

    13:13

    NBC 10 WJAR hlásí, že policie v Providence zadržela osobu podezřelou v souvislosti se střelbou na Brownově univerzitě.

    12:28

    Ruský zákaz herní platformy Roblox vyvolává neobvyklý protest.

    12:24

    Proč se americký železniční nákladní sektor stal více znečišťujícím než uhelné elektrárny

    11:54

    Mohl by se AI stát novou hlavní výzvou pro e-commerce a služby doručování jídla?

    11:13

    Zkoumání obrovské příležitosti v hodnotě 1 bilionu dolarů na trhu autonomních vozidel v USA

    10:58

    Japonská centrální banka: Očekávání roste před zvýšením úrokových sazeb tento týden.

    Advertisement

    Příležitosti.

    Zdroj: Getty Images
    Akcie

    Citi vidí v akciích Boeing atraktivní příležitost před novým rokem

    12 prosince, 2025

    Investiční banka Citi se domnívá, že akcie společnosti Boeing vstupují do nového roku v mimořádně zajímavé pozici a mohou nabídnout...

    Zdroj: Getty Images

    Akcie Meta Platforms mohou být tichým vítězem AI, býci radí kupovat

    12 prosince, 2025
    Zdroj: Unsplash

    Akcie cestovních společností rostou díky sazbám Fedu a silné poptávce

    12 prosince, 2025
    Zdroj: Bloomberg

    Akcie Roku už letos posílily o více než 40 %, Jefferies očekává další růst

    11 prosince, 2025
    Zdroj: Burzovnísvět

    IPO JST a Beta Technologies: emise potvrzují sílu závěru roku 2025

    11 prosince, 2025

    IPO Radar.

    Medline Inc.

    Datum IPO: 17 prosince, 2025
    Potenciální ocenění: 55,3 miliardy USD

    Buďte u toho

    Nejčtenější zprávy.

    Rok 2026 rozhodne o budoucnosti realitního modelu Opendoor

    13 prosince, 2025

    S&P 500 klesá, akcie Broadcomu dostávají zabrat

    12 prosince, 2025

    S&P 500 končí výše, Fed snížil sazby již potřetí v tomto roce

    10 prosince, 2025

    Broadcom zajistil propad celého technologického sektoru

    12 prosince, 2025

    CSG získává mnohamiliardový kontrakt na munici a posiluje svou globální pozici

    10 prosince, 2025

    Dokáže Meta zopakovat „rok efektivity“ a znovu nastartovat růst akcií v roce 2026?

    13 prosince, 2025

    Nvidia jako hlavní kandidát na první firmu s hodnotou 10 bilionů dolarů

    14 prosince, 2025

    S&P 500 uzavřel na rekordním maximu navzdory poklesu Oracle a AI

    11 prosince, 2025
    Advertisement

    Tip editora.

    Zdroj: BurzovníSvět.cz
    Tip editora

    Bublina na trhu nezastavila boom umělé inteligence v Silicon Valley

    30 listopadu, 2025

    Během technologického boomu, který definoval druhou dekádu tohoto století, byla uniformou Silicon Valley obyčejná mikina s kapucí. Tento symbol ležérnosti...

    Advertisement

    Veškeré materiály a informace umístěné na internetových stránkách Burzovního Světa jsou čerpány z veřejně dostupných zdrojů, jako napriklad tyto a slouží výhradně pro informační účely. Při jejich tvorbě bylo postupováno s vynaložením maximální péče. Informace uveřejněné na internetových stránkách Burzovní Svět nemají charakter právních, daňových či jiného doporučení, analýz nebo návrhů a nabídek ke koupi či prodeji investičních nástrojů, jejichž realizací může dojít k poklesu či ztrátě investovaného majetku. Investiční doporučení, která jsou takto označena, jsou pouze informativní a nezávazná. Burzovní Svět neodpovídá za jakoukoli případnou škodu, která v souvislosti s nimi vznikne. Pro obchodování s investičními nástroji proto využívejte výhradně společnosti s udělenou licencí ČNB, popřípadě s platným povolením k činnosti na území České Republiky.

    Burzovní Svět zároveň prohlašuje, že neodpovídá za přímou i nepřímou škodu vzniklou v důsledku obchodování na kapitálových trzích všeobecně a příspěvky v diskusích vyjadřující názory čtenářů, nemusí být v souladu s postojem provozovatele a není možno je tím pádem považovat za jeho názory. Udělením souhlasu / přijetím podmínek zároveň souhlasíte s možností zasílání, či jiného kontaktování v rámci marketingových služeb obchodních partnerů Burzovního Světa. Více informací o cookies

    • Zásady ochrany osobních údajů a cookies
    • Reklama
    • Kontakt

    Burzovnisvet.cz © 2025

    Burzovnisvet.cz © 2025

    Název nebo symbol
    Žádný výsledek
    Zobrazit všechny výsledky
    • Burzy
      • Headlines
      • Breaking
      • Akcie
      • ETF
      • Dividendy
      • IPO
      • Forex
      • Komodity
      • Kryptoměny
      • Ekonomika
      • Hospodářské výsledky
    • Příležitost
    • IPO Radar
    • Nejčtenější
    • Bullionář Daily
    • Úspěch
      • Alternativní investice
      • Škola bullionáře
      • Miliardáři
      • Business
      • Bullionářova knihspirace
      • Bullionářův almanach
      • Bullionářův slovníček
    • AI
    • Česko
    • Invest mentoring
    • E-booky
    • Srovnávač brokerů
    • Kariéra
    • Pomoc investorům
    Odebírat Ranního Bullionáře Podcast

    Retrieve your password

    Please enter your username or email address to reset your password.

    ·
    Poslední událost
    Poslední událost

      Používáme soubory cookie a podobné technologie, které jsou nezbytné pro provoz webových stránek. Další soubory cookie se používají k provádění analýzy používání webových stránek. Pokračováním v používání našich webových stránek vyjadřujete souhlas s používáním souborů cookie. Další informace naleznete v našich Zásadách ochrany osobních údajů.