Klíčové body
- Intelmatix získal 20 milionů dolarů v rámci financování Series A na rozšíření AI řešení v regionu MENA
- Startup nabízí platformu EDIX, která usnadňuje podnikové rozhodování pomocí umělé inteligence
- Zaměřuje se na odvětví jako maloobchod, logistika a pracovní síla, s cílem zlepšit efektivitu
Startup, který má pobočky v saúdskoarabském Rijádu, britském Londýně a americkém Bostonu, byl založen již v roce 2021, ale svou podnikovou platformu AI EDIX spustil až v březnu 2024.
Podle průzkumu společnosti BCC se předpokládá, že celosvětový trh s podnikovou umělou inteligencí poroste exponenciálně a do roku 2028 dosáhne 68,9 miliardy dolarů při 43,9% růstu, přičemž růst je tažen investicemi do technologií umělé inteligence a zvýšeným zaváděním řešení umělé inteligence společnostmi, které chtějí zvýšit efektivitu a udržet si konkurenceschopnost.
I když se však zavádění řešení pro rozhodování pomocí AI v podnicích rozbíhá, existuje spousta problémů, jak poznamenala společnost IBM – včetně přístupu k dovednostem a odborným znalostem v oblasti AI, složitosti dat, problémů s integrací, vysokých nákladů, nedostatku nástrojů pro vývoj modelů AI a etických obav.
Pro regiony, jako je MENA, je zavádění automatizovaného rozhodování pomalé, protože většina podnikových řešení AI není přizpůsobena místním potřebám, což je pro společnosti usilující o AI nepraktické, tvrdí Dr. Anas Alfaris, spoluzakladatel a generální ředitel společnosti Intelmatix. Právě zde chce tento startup vstoupit do hry a pomoci s místními daty, znalostmi a odbornými znalostmi.

„[Konkurenční podnikové] platformy AI jsou navrženy a vyškoleny na souborech dat z USA a nezpracovávají data, která zahrnují souvislosti regionu MENA. Tyto platformy byly také navrženy pro velké podniky, které investovaly jak do infrastruktury, tak do týmů [datové vědy a AI], což je v regionu další velký problém, protože zde existuje nedostatek talentů,“ uvedl Alfaris a jako klíčové konkurenty uvedl například americké společnosti o9 a Palantir.
Tyto problémy se Intelmatix snaží řešit svou stěžejní platformou EDIX pro podnikovou rozhodovací inteligenci založenou na umělé inteligenci, kterou lze podle Alfarise rychle nasadit napříč firmami a k jejímuž používání není potřeba tým AI.
Startup se v současné době zaměřuje na odvětví maloobchodu, logistiky a pracovních sil, kde mohou podniky odemknout inteligenci v provozních a strategických otázkách, jako je poptávka a nabídka, umístění, nábor, plánování a rozvrhování zaměstnanců, řízení vozového parku a marketing.
Obchodní řetězec využívající softwarovou sadu EDIX by například mohl podle společnosti Alfaris získat doporučení ohledně nejlepšího místa pro otevření nové pobočky a její předpokládané tržby s přesností 80 %.
„Většina podniků dnes nemá přístup k možnostem umělé inteligence a my jim tuto možnost z 80 % poskytujeme. Možná jim ještě nedáváme 100 %, ale tím, že je okamžitě zpřístupňujeme, posouváme ručičku z nuly na 80,“ řekl. „To je vlastně jádro toho, proč je EDIX takový, jaký je, a proč jsme investovali do jeho vybudování v našem regionu … abychom AI skutečně zpřístupnili tím, že odstraníme velkou část složitosti.“
Marketingový tah startupu vykresluje obrázek podniků v oblasti MENA, které již nemusí odhadovat svůj další krok, protože EDIX je navržen tak, aby okamžitě odpovídal a poskytoval doporučení – což znamená, že jej lze využít jak pro operativní, tak pro strategická rozhodnutí. Alfaris uvedl, že algoritmy Intelmatix pro rozhodovací inteligenci využívají k doporučením klientské a další kontextové údaje, které startup získává.
„Rozhodování je vysoce propojené.
Nemůžete učinit rozhodnutí v marketingu, které zvýší poptávku na vašich prodejnách, aniž byste to okamžitě propojili s vašimi zásobami a pochopili, co se tam bude dít. Totéž platí pro váš personál a provoz. Rozhodování je vysoce integrované.
Přesto malé nástroje, které dnes existují a které některé subjekty používají, jsou vysoce oddělené a velmi specifické pro určitou funkci v podniku – i když jsou užitečné, potřebujete komplexní řešení,“ argumentoval.
Během ročního pilotního projektu své technologie v potravinářském a nápojovém sektoru společnost Intelmatix uvedla, že přesnost její platformy při předvídání poptávky se zvýšila o 15 %, náklady na plýtvání klesly o 75 %, dodatečné přesčasy se zmenšily o 25 % a platforma dokázala předpovídat tržby pro nové pobočky s přesností více než 80 %.
Umění rozhodování je Alfarisovi velmi dobře známé – vedl totiž výzkum zkoumající vzájemnou provázanost a složitost rozhodování v Centru pro komplexní inženýrské systémy při Městě krále Abdulazíze pro vědu a technologie

Toto centrum pomáhal v roce 2012 vytvořit jako společný program MIT a KACST, což vedlo k dalšímu programu, nazvanému Joint Centers of Excellence Program, který realizoval výzkumné projekty s dalšími špičkovými univerzitami a technologickými firmami v USA a Velké Británii. Právě v KACST se Alfaris také seznámil se svými spoluzakladateli Intelmatixu, Ahmadem Alabdulkareem a Almahou Almalkim, před spuštěním startupu v roce 2021.
Plánem společnosti Intelmatix je nyní usilovat o větší rozsah tím, že se zaměří na velké a střední podniky i veřejné subjekty v oblasti MENA. Nové financování bude podle Alfarise použito také na rozšíření možností a dosahu jeho platformy.
„Plánujeme rozšířit nabídku těchto sad, abychom nabídli více rozhodnutí a více funkcí, o kterých se domníváme, že by mohly být pro naše klienty užitečné,“ uvedl. „Myšlenka demokratizace přístupu k umělé inteligenci byla vždy něčím, co nás velmi zajímalo.“
Kolo Série A vedla společnost Shorooq Partners a podílely se na něm soukromé i veřejné subjekty, včetně Olayan Financing Company, Rua Growth Fund, Saudi Technology Ventures, Saudi Venture Capital Company, Sultan Holdings a Zain Ventures.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky