Klíčové body
- Neschopnost přijímat zpětnou vazbu může vážně brzdit kariérní postup
- Strach vyjádřit své ambice a požádat o povýšení může zablokovat kariérní růst
- Neochota učit se nové věci a působení jako všeználek brání v povýšení
Zásadní roli při určování vaší kariéry hrají prvky, jako je váš výkon a zkušenosti, a také věci, které nemůžete ovlivnit, například počet volných pozic a rozpočtová omezení.
Ale pokud jde o osobnost, existují vlastnosti, které vám mohou bránit v povýšení?
Podle Bonnie Dilber, manažerky náboru pro obchodní náborový tým společnosti Zapier, je důležité vzít v úvahu společnost, ve které pracujete, protože různé vlastnosti fungují lépe v různých prostředích.
Pokud se například prodejce bojí mluvit na veřejnosti, může mu to bránit v postupu, ale nemusí to mít vliv na někoho na jiné pozici, která nevyžaduje časté mluvení.
Přesto, pokud jde o povýšení, existuje několik vlastností, které budou někoho brzdit téměř v každém odvětví. Dobrou zprávou je, že pokud je vaším cílem povýšení, můžete na jejich změně často zapracovat.
NEOCHOTA PŘIJÍMAT ZPĚTNOU VAZBU
„Jedním z rysů, které někoho brzdí v povýšení téměř v každém oboru, je neschopnost přijímat zpětnou vazbu,“ říká Dilber.
Pokud někdo není vnímavý, je příliš arogantní a neumí zpětnou vazbu aplikovat na svou práci, může to podle ní výrazně ztížit jeho kariéru.
„Pokud nejste schopni přijímat zpětnou vazbu od ostatních, omezuje to vaši schopnost růst a zlepšovat se ve své práci. To samo o sobě z vás dělá méně přesvědčivého kandidáta na růst,“ říká.

Pokud zjistíte, že dostáváte stále stejnou zpětnou vazbu, berte to jako signál, že je to něco, na čem musíte opravdu zapracovat, radí Dilber.
Odtud „můžete udělat jednu věc: projevit vděčnost za zpětnou vazbu, kterou jste dostali, místo toho, abyste nabízeli výmluvy nebo vysvětlení,“ říká.
NESCHOPNOST ZOHLEDNIT JINÉ PERSPEKTIVY
Podobně je tomu podle Dilbera i v případě práce v týmu, kdy musíte být schopni zohlednit i perspektivy svých kolegů a spolupracovníků.
„Když firma přemýšlí o tom, komu chce svěřit větší zodpovědnost, čím výše se dostanete, tím více musíte spolupracovat,“ říká Dilber.
Pokud lidé nejsou otevřeni naslouchat názorům ostatních, mohou být vnímáni jako ti, se kterými je obtížné spolupracovat, nejsou dobrými týmovými hráči a nemají respekt k názorům ostatních, vysvětluje.
Chcete-li proti tomu bojovat, snažte se aktivně naslouchat svým kolegům a vyslechnout si jejich názory – i když si zpočátku myslíte, že s nimi nesouhlasíte.
NEOCHOTA UČIT SE
Daniel Space zastával různé pozice v oblasti lidských zdrojů ve společnostech, jako jsou WebMD, Electronic Arts a Spotify. Říká, že odmítání učit se a vystupování jako všeználek vám může bránit v postupu na vyšší pozici.
„Skvělým příkladem může být, když softwarový inženýr, který je velmi dobrý po technické stránce [a] chce být povýšen na vedoucí pozici, ale předpokládá, že protože je dobrý programátor, bude automaticky vědět, jak vést lidi,“ říká Space.
Jedná se o rozdílné dovednosti a v tomto případě by si dotyčný musel uvědomit, že vedení je dovednost, jejíž osvojení zabere čas. „Když firmy posuzují možnosti povýšení, touha učit se a pokora jsou často dovednosti, které vedoucí pracovníci hledají,“ říká.
Pokud vám někdo, například váš nadřízený, řekne, že je to něco, na čem máte pracovat, řešením by bylo požádat o příklady a naslouchat, aniž byste se začali bránit. Poté poděkujte za zpětnou vazbu a snažte se být si jí vědomější i nadále, říká Space.
Navrhuje, že při práci s novými zaměstnanci nebo kolegy byste mohli dokonce říct: „Byl jsem upozorněn na to, že umím být poněkud vševědoucí, a snažím se na tom pracovat. Jsem si toho nyní mnohem více vědom, ale chtěl bych vás požádat, abyste mě, pokud máte pocit, že se to děje, prosím zastavili, protože se chci ujistit, že se chovám uctivě.““
NEVYJADŘOVAT, ŽE CHCETE BÝT POVÝŠEN
Podle Space „jednou z vlastností, která lidi hodně brzdí, je strach. Konkrétně se lidé obávají říci svému nadřízenému, že chtějí být povýšeni.“
Vysvětluje, že mnoha zaměstnancům je nepříjemné mluvit za sebe a mluvit o svých cílech, o svých ambicích v práci.
Ale je to tak: „Pokud chcete být povýšeni, musíte se svými manažery mluvit,“ říká. „V mnoha případech, když si se zaměstnancem sednu při výstupním pohovoru, zaměstnanec řekne, že odchází, protože ‚nebyl prostor pro rozvoj‘ nebo postup,“ vysvětluje.

„Když si pak sednu s manažerem, ten řekne: ‚Nevěděl jsem, že se ten člověk chce rozvíjet nebo postoupit na vyšší pozici‘.
I když to může být nepříjemné, „je rozdíl mezi tím, když si s manažerem promluvíte a řeknete: ‚Zasloužím si být povýšen,‘ a tím, ‚Jak vypadá rozvoj pro mě?““.
Dilber se s tímto názorem ztotožňuje. Říci svému nadřízenému, že chcete být povýšeni, může být podle ní těžký rozhovor. Ale „pokud je vaším cílem růst, měli byste to svému nadřízenému sdělit, protože jinak váš nadřízený nebude vědět, jaké jsou vaše kariérní cíle,“ říká.
Kromě toho někteří lidé chtějí zůstat na stejném pracovním místě po mnoho let, takže nemůžete předpokládat, že váš nadřízený bude znát vaše cíle. Abyste si tento rozhovor usnadnili, navrhuje oslovit svého manažera otázkou: „Co byste ode mě potřeboval, abych si zasloužil povýšení?“.
Poté, co svému manažerovi sdělíte, že chcete být povýšeni, slaďte s ním, co by potřeboval vidět nebo co by potřeboval vidět podnik, aby se tak stalo,“ říká.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky