Rivian uzavřel strategické partnerství s Volkswagenem pro vývoj EV technologií
Volkswagen investuje miliardy dolarů do Rivianu, což mu poskytne více času na růst
Investice posiluje finanční pozici Rivianu a podporuje jeho dlouhodobé cíle
Velká investice Volkswagenu dává společnosti Rivian mnohem více času na rozšíření jejího podnikání.
Společnost Rivian Automotive (RIVN) byla od své primární veřejné nabídky akcií (IPO) těžko dostupnou akcií. Výrobce elektromobilů vstoupil na burzu 10. listopadu 2021 za cenu 78 USD za akcii a o necelý týden později dosáhl rekordní hodnoty 172,01 USD, v současnosti se však obchoduje za zhruba 15 USD.
Rivian zpočátku investory zaujal, protože již vyráběl tisíce vozidel a byl podporován společnostmi Amazon a Ford Motor Company. Bohužel se její akcie propadly, protože nesplnila vlastní výrobní cíle, nabrala vysoké ztráty a ztratila Ford jako hlavního investora. Rostoucí úrokové sazby také narušily jeho bublinkové ocenění.
Dne 25. června však Rivian oznámil založení nového společného podniku s Volkswagenem (VWAPY), který bude společně vyvíjet nové technologie pro elektromobily.
Mnozí optimističtí investoři ocenili toto partnerství jako krok, který změní pravidla hry pro společnost Rivian, a její akcie od otevírací ceny toho dne vzrostly o více než 30 %. Podívejme se, co by tato dohoda mohla znamenat pro budoucnost společnosti Rivian.
Jak si mohou společnosti Rivian a Volkswagen vzájemně pomoci
Společný podnik společností Rivian a Volkswagen budou obě společnosti vlastnit a kontrolovat rovným dílem.
Jako základ pro vývoj nových softwarově definovaných vozidel (SDV) pro obě společnosti bude využívat zónovou hardwarovou konstrukci a integrovanou technologickou platformu společnosti Rivian. Společnost Rivian poskytne společnému podniku licenci na své duševní vlastnictví.
Volkswagen prozatím začne využívat stávající elektrickou architekturu a softwarovou platformu společnosti Rivian k výrobě nových elektromobilů. Do „druhé poloviny desetiletí“ však obě společnosti plánují uvést na trh nová vozidla vytvořená na základě společně vyvinutých technologií JV.
Zdroj: Getty Images
Nedávno se také objevily zvěsti, že Rivian vede s Volkswagenem počáteční jednání o rozšíření jejich softwarového partnerství na výrobní, ale Rivian tato tvrzení vyvrátil.
Volkswagen plánuje do společnosti Rivian a společného podniku investovat až 5 miliard dolarů USD, které budou 1. prosince převedeny na jeho kmenové akcie, a v letech 2025 a 2026 plánuje další dvě tranše investic ve výši 1 miliardy USD.
USD do společného podniku při jeho založení a v roce 2026 mu poskytne půjčku ve výši 1 miliardy USD.
Tato velká investice není příliš překvapivá vzhledem k tomu, že Volkswagen zůstává na trhu s elektrickými vozidly outsiderem. Jeho prodeje bateriových elektromobilů vzrostly v roce 2023 o téměř 35 % na více než 771 000 kusů, což však odpovídá pouze 8 % celosvětového trhu s elektromobily a méně než polovině 1,81 milionu dodávek společnosti Tesla.
Pro Volkswagen proto dává smysl investovat do menších výrobců elektromobilů, jako je Rivian, aby urychlil tento rychleji rostoucí byznys.
Vše je o penězích
Pokud jde o společnost Rivian, tato investice by měla rozptýlit některé obavy ohledně jejích peněžních toků a budoucích projektů.
Ještě musí otevřít svůj závod v Georgii za 5 miliard dolarů, zvýšit výrobu vlastních pohonných jednotek Enduro, aby zvýšila své hrubé marže, v letech 2026 a 2027 uvést na trh SUV R2, R3 a R3X a splnit dlouhodobou objednávku společnosti Amazon na 100 000 elektrických dodávkových vozů do roku 2030.
Společnost Rivian ukončila první čtvrtletí roku 2024 s celkovou likviditou 9,05 miliardy dolarů, ale analytici očekávají, že za celý rok vykáže čistou ztrátu 4,69 miliardy dolarů.
Velká investice Volkswagenu by jí proto měla zajistit mnohem více času na dosažení dlouhodobých cílů. Generální ředitel společnosti Rivian RJ Scaringe uvedl, že partnerství zajistí její „kapitálové potřeby pro podstatný růst“.
Rivian se stále jeví jako podhodnocený
Společnost Rivian očekává, že její roční produkce se v letošním roce téměř nezmění a bude činit 57 000 vozů, protože čelí tvrdším makroekonomickým vlivům, větší konkurenci a dočasnému uzavření hlavního závodu v Normalu ve státě Illinois kvůli modernizaci výrobních kapacit.
Stále však hodlá do čtvrtého čtvrtletí letošního roku dosáhnout kladné hrubé marže na vozidlo, protože se projeví úspory z rozsahu.
Analytici se domnívají, že společnost Rivian může v letech 2023 až 2026 zvyšovat své tržby složenou roční mírou růstu (CAGR) o 34 %, protože zavádí svá nová vozidla.
Zdroj: Getty Images
S hodnotou podniku ve výši 12,6 miliardy USD se stále jeví jako v zásadě levná při pouhém trojnásobku letošních tržeb. Tesla, která roste mnohem pomaleji, se obchoduje za 8násobek letošních tržeb.
Pokud se Rivian dá dohromady, zvýší výrobu a vyhne se dalším zpožděním a zklamáním, mohl by v budoucnu dosáhnout mnohem vyššího ocenění.
Investice Volkswagenu je vyjádřením důvěry ve schopnost dosáhnout těchto cílů – a pokud Rivian překoná své nejpalčivější problémy, mohl by v příštích několika letech dosáhnout velkých multibaggerových zisků.
Velká investice Volkswagenu dává společnosti Rivian mnohem více času na rozšíření jejího podnikání.Společnost Rivian Automotive byla od své primární veřejné nabídky akcií těžko dostupnou akcií. Výrobce elektromobilů vstoupil na burzu 10. listopadu 2021 za cenu 78 USD za akcii a o necelý týden později dosáhl rekordní hodnoty 172,01 USD, v současnosti se však obchoduje za zhruba 15 USD.Rivian zpočátku investory zaujal, protože již vyráběl tisíce vozidel a byl podporován společnostmi Amazon a Ford Motor Company. Bohužel se její akcie propadly, protože nesplnila vlastní výrobní cíle, nabrala vysoké ztráty a ztratila Ford jako hlavního investora. Rostoucí úrokové sazby také narušily jeho bublinkové ocenění.Dne 25. června však Rivian oznámil založení nového společného podniku s Volkswagenem , který bude společně vyvíjet nové technologie pro elektromobily.Mnozí optimističtí investoři ocenili toto partnerství jako krok, který změní pravidla hry pro společnost Rivian, a její akcie od otevírací ceny toho dne vzrostly o více než 30 %. Podívejme se, co by tato dohoda mohla znamenat pro budoucnost společnosti Rivian.Jak si mohou společnosti Rivian a Volkswagen vzájemně pomociSpolečný podnik společností Rivian a Volkswagen budou obě společnosti vlastnit a kontrolovat rovným dílem.Jako základ pro vývoj nových softwarově definovaných vozidel pro obě společnosti bude využívat zónovou hardwarovou konstrukci a integrovanou technologickou platformu společnosti Rivian. Společnost Rivian poskytne společnému podniku licenci na své duševní vlastnictví.Volkswagen prozatím začne využívat stávající elektrickou architekturu a softwarovou platformu společnosti Rivian k výrobě nových elektromobilů. Do „druhé poloviny desetiletí“ však obě společnosti plánují uvést na trh nová vozidla vytvořená na základě společně vyvinutých technologií JV.Nedávno se také objevily zvěsti, že Rivian vede s Volkswagenem počáteční jednání o rozšíření jejich softwarového partnerství na výrobní, ale Rivian tato tvrzení vyvrátil.Volkswagen plánuje do společnosti Rivian a společného podniku investovat až 5 miliard dolarů USD, které budou 1. prosince převedeny na jeho kmenové akcie, a v letech 2025 a 2026 plánuje další dvě tranše investic ve výši 1 miliardy USD.USD do společného podniku při jeho založení a v roce 2026 mu poskytne půjčku ve výši 1 miliardy USD.Tato velká investice není příliš překvapivá vzhledem k tomu, že Volkswagen zůstává na trhu s elektrickými vozidly outsiderem. Jeho prodeje bateriových elektromobilů vzrostly v roce 2023 o téměř 35 % na více než 771 000 kusů, což však odpovídá pouze 8 % celosvětového trhu s elektromobily a méně než polovině 1,81 milionu dodávek společnosti Tesla.Pro Volkswagen proto dává smysl investovat do menších výrobců elektromobilů, jako je Rivian, aby urychlil tento rychleji rostoucí byznys.Vše je o penězíchPokud jde o společnost Rivian, tato investice by měla rozptýlit některé obavy ohledně jejích peněžních toků a budoucích projektů.Ještě musí otevřít svůj závod v Georgii za 5 miliard dolarů, zvýšit výrobu vlastních pohonných jednotek Enduro, aby zvýšila své hrubé marže, v letech 2026 a 2027 uvést na trh SUV R2, R3 a R3X a splnit dlouhodobou objednávku společnosti Amazon na 100 000 elektrických dodávkových vozů do roku 2030. Společnost Rivian ukončila první čtvrtletí roku 2024 s celkovou likviditou 9,05 miliardy dolarů, ale analytici očekávají, že za celý rok vykáže čistou ztrátu 4,69 miliardy dolarů.Velká investice Volkswagenu by jí proto měla zajistit mnohem více času na dosažení dlouhodobých cílů. Generální ředitel společnosti Rivian RJ Scaringe uvedl, že partnerství zajistí její „kapitálové potřeby pro podstatný růst“.Rivian se stále jeví jako podhodnocenýSpolečnost Rivian očekává, že její roční produkce se v letošním roce téměř nezmění a bude činit 57 000 vozů, protože čelí tvrdším makroekonomickým vlivům, větší konkurenci a dočasnému uzavření hlavního závodu v Normalu ve státě Illinois kvůli modernizaci výrobních kapacit.Stále však hodlá do čtvrtého čtvrtletí letošního roku dosáhnout kladné hrubé marže na vozidlo, protože se projeví úspory z rozsahu.Analytici se domnívají, že společnost Rivian může v letech 2023 až 2026 zvyšovat své tržby složenou roční mírou růstu o 34 %, protože zavádí svá nová vozidla.S hodnotou podniku ve výši 12,6 miliardy USD se stále jeví jako v zásadě levná při pouhém trojnásobku letošních tržeb. Tesla, která roste mnohem pomaleji, se obchoduje za 8násobek letošních tržeb.Pokud se Rivian dá dohromady, zvýší výrobu a vyhne se dalším zpožděním a zklamáním, mohl by v budoucnu dosáhnout mnohem vyššího ocenění.Investice Volkswagenu je vyjádřením důvěry ve schopnost dosáhnout těchto cílů – a pokud Rivian překoná své nejpalčivější problémy, mohl by v příštích několika letech dosáhnout velkých multibaggerových zisků.