Klíčové body
- Opatrnější přístup k investicím do umění: Navzdory zájmu o dílčí podíly na uměleckých dílech jsou kupující letos opatrnější
- Zvýšený zájem mezi mladými kupujícími: 23 % mladých kupujících investovalo loni do dílčích uměleckých děl, což ukazuje rostoucí zájem
- Budoucí investiční vyhlídky: Pouze 14 % ze všech věkových skupin a 18 % kupujících do 35 let plánuje v příštích 12 měsících investovat do dílčího umění
Ze sběratelů, kterých se společnost ArtTactic v květnu dotázala, investovalo do dílčích uměleckých děl v uplynulém roce 16 % ze všech věkových skupin – a 23 % mladých kupujících, přičemž o rok dříve tak učinilo celkem 9 %.
Přesto však ve všech věkových skupinách pouze 14 % z nich uvedlo, že v nadcházejících 12 měsících pravděpodobně investují do dílčích uměleckých děl; mezi mladšími kupujícími do 35 let to podle průzkumu „pravděpodobně“ udělá 18 %.
To je velký pokles oproti situaci před rokem, kdy 61 % dotázaných uvedlo, že do roka investuje do dílčího umění, uvedla společnost ArtTactic, která se zabývá daty a analýzami v oblasti umění.
Podle firmy mohou tento pokles poptávky vysvětlovat mírnější podmínky na trhu s uměním.
V této situaci nejznámější firma v tomto oboru – newyorská Masterworks – pokračuje v nákupu uměleckých děl, která chce frakcionovat a prodávat investorům.
V květnu společnost Masterworks oznámila, že od svého založení v roce 2017 koupila více než 415 uměleckých děl a získala kapitál ve výši více než 1 miliardy USD.
Letos do začátku července společnost zatím nakoupila 46 uměleckých děl za 53,2 milionu USD, které byly veřejně oznámeny americké Komisi pro cenné papíry, uvedl mluvčí společnosti Masterworks.

Společnost také koupila neznámý počet děl, která jsou v její rozvaze, ale nebudou nahlášena u SEC, dokud firma nenabídne jejich akcie investorům. Další umělecká díla byla nakoupena za účelem prodeje prostřednictvím soukromých fondů akreditovaným investorům, uvedl mluvčí.
Při zkoumání veřejných dokumentů společnosti Masterworks pro Komisi pro cenné papíry
V prvním čtvrtletí letošního roku společnost ArtTactic zjistila, že firma podala žádost o prodej 12 obrazů v celkové hodnotě téměř 10 milionů USD; to je méně než 43 děl nakoupených za téměř 72 milionů USD, která byla podána SEC v prvním čtvrtletí loňského roku, uvedla firma.
Ti, kteří investovali do obrazů zakoupených společností Masterworks a následně prodaných, dosáhli podle ArtTactic dosud působivých výnosů. V červnu společnost veřejně prodala 23 z více než 400 děl, čímž realizovala celkem téměř 65 milionů USD z nákupů za téměř 42,8 milionu USD, uvedla společnost ArtTactic.
Například obraz Tracing od Sama Gilliama z roku 1971 prodala společnost Masterworks za téměř 1,65 milionu USD poté, co jej vlastnila 2,2 roku.
Obraz byl původně zakoupen za 700 000 USD, což vedlo k celkovému hrubému výnosu 135,7 %, který nezahrnuje poplatky ani čistý výnos pro investory, uvedla společnost ArtTactic. Zpráva neuvádí data nákupu děl.
Obraz Cecily Brown There is a land of pure delight, 2011, byl zakoupen za 810 000 USD a prodán o 1,9 roku později za 1,8 milionu USD, což představuje 122% celkový hrubý výnos, zatímco obraz Yayoi Kusama Infinity Nets T.I.T. byl zakoupen za 1,1 milionu USD a prodán o 2,9 roku později za 2,25 milionu USD, což představuje 104,5% celkový hrubý výnos, uvedla společnost ArtTactic.
Nejnižší celkový hrubý výnos, který společnost Masterworks dosud realizovala, byl 18 % u obrazu Flowers od Andyho Warhola z roku 1964, který byl zakoupen za 3 miliony USD, držen osm měsíců a poté prodán za 3,5 milionu USD, uvedla společnost ArtTactic.
Existuje několik dalších firem s takovými či onakými platformami pro dílčí umělecká díla, z nichž několik ArtTactic ve své zprávě rovněž podrobně popisuje.
Jednou z nich je Artex, která sídlí v Lichtenštejnsku a je regulována tamním Úřadem pro finanční trh v rámci evropské směrnice o trzích finančních nástrojů.
V březnu Artex Global Markets prodal 550 000 akcií akciové společnosti Art Share 002, která tyto prostředky použila na nákup triptychu Francise Bacona Tři studie k portrétu George Dyera z roku 1963 v hodnotě 55 milionů USD.
Akcie byly prodány prostřednictvím soukromé nabídky za 100 USD za kus kvalifikovaným investorům v Evropě a Velké Británii.
Přitažlivost nákupu dílů uměleckého díla namísto celého obrazu, který by bylo možné pověsit na zeď, spočívá v možnosti podílet se na tržním odvětví, jehož hodnota za posledních 20 let balonově vzrostla, uvedla společnost ArtTactic.
„Přístup byl na trhu s uměním vždy velkou překážkou,“ uvedla firma. Jedním z důvodů je cena, ale ArtTactic také poznamenává, že trh „může často působit neprostupně a zastrašujícím dojmem pro ty, kteří nejsou dobře propojeni s obchodníky a zasvěcenými lidmi ze světa umění“.
Firma také říká, že „neregulovaná povaha trhu s uměním … děsí mnoho potenciálních investorů“.
Nákupem teoretického kousku umění za 1 000 USD nebo více se investor může podílet na exkluzivním trhu, kde hodnota děl „blue-chip“ často stoupá.

Průzkum společnosti ArtTactic zjistil, že 79 % respondentů považuje částečné vlastnictví za způsob, jak získat přístup k umění, které by si jinak nemohli dovolit, a 43 % uvedlo, že jim umožňuje vytvořit portfolio, o němž si myslí, že má potenciál
Jako u každé investice však i u částečného vlastnictví umění existuje riziko, že obraz může ztratit na hodnotě nebo nenajde kupce.
Ve skutečnosti se 71 % potenciálních investorů, kteří se zúčastnili průzkumu, obává, že by mohlo být obtížné opustit podíl v částečném vlastnictví, protože sekundární trh není plně rozvinutý, uvedla společnost ArtTactic.
Průzkum také zjistil, že 48 % respondentů se obává nedostatečné transparentnosti tohoto odvětví a 43 % se domnívá, že trh není dostatečně regulován.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky