Akcie společnosti Tesla (TSLA) se obchodují za téměř 60násobek cash flow
Duchovní dítě Elona Muska nadále ztrácí podíl na trhu s elektromobily
Tesla nyní čelí tomu samému, čemu kdysi čelila General Motors (GM)
Není pochyb o tom, že ocenění akcií Tesla je přitažené za vlasy. Doslova a do písmene.
Akcie společnosti Tesla (NASDAQ:TSLA) pokrývá 58 analytiků. Z nich 24 ji stále hodnotí jako kupní. Překvapivě průměrná cílová cena analytiků je 213,45 USD, což je o 4 % méně, než se v současnosti obchoduje.
Jak je možné, že 24 z 55 analytiků z Wall Street hodnotí akcie na Buy, a přesto jsou jejich cílové ceny pod úrovní, kde se obchodují?
Tesla nadále ztrácí podíl na trhu, protože odvětví elektromobilů dozrává a stále více konkurentů nachází finanční zázemí díky kombinaci vyšších prodejů a lepší kontroly nákladů.
Podle nedávné zprávy časopisu Fortune podíl společnosti Tesla na americkém trhu s elektromobily ve 2. čtvrtletí 2024 poprvé klesl pod 50 %. Zatímco její prodeje v USA ve druhém čtvrtletí klesly o 6,3 %, prodeje elektromobilů v USA celkově vzrostly o 11,3 %.
V jakém okamžiku přestanou analytici dávat společnosti Tesla rating Buy jen proto, že Elon Musk je generálním ředitelem? Jak velký podíl na trhu musí Tesla ztratit, aby analytici začali jednat?
Zvažme tuto otázku.
Akcie Tesla ve srovnání s GM
Abychom získali historický pohled na tržní podíl v americkém automobilovém průmyslu, podívejme se na tržní podíl společnosti General Motors (NYSE:GM).
Ještě v roce 1962 činil více než 50 %, což je přibližně stejná úroveň jako současný podíl společnosti Tesla na americkém trhu s elektromobily. Toto označení je mnohem menší na základě počtu prodaných vozidel v daném čtvrtletí nebo měsíci. V roce 2009, kdy společnost GM vyhlásila bankrot, klesl její tržní podíl pod 20 % na 19,8 %.
V prosinci 2023 činil její tržní podíl 16,2 %. V loňském roce prodala společnost GM v USA 2,6 milionu vozidel, což je o 14 % více než o rok dříve. Pro srovnání, Tesla v roce 2023 prodala 670 000 vozidel, což je přibližně čtvrtina produkce GM.
Vzhledem ke všem těmto statistikám mezi oběma společnostmi je snadné pochopit, proč 66 % analytiků pokrývajících GM hodnotí GM jako Buy (koupit), zatímco u Tesly je to 49 %.
Je možné, že Tesla dostávala od analytiků dlouhou dobu výhodu pochybností, protože se účastní a dominuje odvětví, které je stále mladé a poměrně nezralé. Nyní by již neměla.
Může Tesla někdy dohnat výrobní čísla GM?
Pokud generální ředitelka GM Mary Barraová totálně nezpacká elektromobily, nestane se to za mého života ani za žádného dalšího života. Náskok je příliš velký na to, aby jej Tesla překonala, když víme, že strategie GM v oblasti elektromobilů se pomalu dává dohromady.
GM začátkem července oznámil výsledky výroby za 2. čtvrtletí 2024. Ve druhém čtvrtletí dodala 696 086 vozidel, což je o 0,6 % více než před rokem. Její prodeje elektromobilů meziročně vzrostly o 40 % a o 34 % oproti 1. čtvrtletí na 21 930 kusů, což představuje 3,2 % celkových dodávek.
To je působivé vzhledem k tomu, že po roce 2023 vyřadila ze své nabídky model Chevy Bolt EV, který loni v USA dodala v 62 044 exemplářích úsporného elektromobilu, zatímco v roce 2022 jich dodala 38 122 kusů. Nová generace modelu Bolt bude uvedena na trh v létě 2025. Očekává se, že půjde o nejlevnější elektromobil, jaký se kdy na americkém trhu prodával.
Ještě horší pro Teslu je, že GM bude mít do konce roku 10 modelů s označením EV, včetně modelu Equinox EV, který se již během jednoho měsíce stal jejím nejobjemnějším EV.
Jednou z výhod toho, že jste starším výrobcem automobilů, je to, že máte k dispozici řadu jmenovek, pro které můžete vyrábět verze EV, a udržovat tak angažovanost zákazníků.
Tesla musí s každým novým vozem začínat téměř od nuly, a i když má novinka své výhody, povědomí o starší značce pomáhá strategii GM v oblasti EV, která se přesouvá do druhé poloviny roku 2024.
Jak jsem již řekl, pokud se nestane něco, co by strategii GM pokazilo, Tesla bude GM vždy pronásledovat, což by mělo investory přimět k pochybnostem o jejich investicích do akcií Tesly.
Ocenění společnosti Tesla je přitažené za vlasy
Zatímco strategie GM v oblasti elektromobilů se stále vyvíjí a roste, o Tesle se to říci nedá. Jistě, má společnost Cybertruck, která investorům připomíná, že umí vyrábět nová vozidla, a podniká v oblasti robotaxi, ale dokáže vyrábět nová vozidla, která nezruinují banku? Zatím je odpověď záporná.
Přesto je její ocenění hodné pomyslno Sedmičky velkolepých. Neboli v angličtině „The Magnificient 7.“
„Tesla je podle ceny akcií nejhodnotnější automobilkou na světě. Její tržní kapitalizace je vyšší než dalších devět nejhodnotnějších automobilek – Toyota, BYD, Ferrari, Mercedes-Benz, Porsche, BMW, Volkswagen, Stellantis a General Motors – dohromady,“ napsala nedávno Amber DaSilva, přispěvatelka serveru Jalopnik.
Historicky byly akcie Tesly oceňovány jako technologická firma, nikoliv jako výrobce osobních a nákladních automobilů. Lze argumentovat, že tomu tak již není. Možná, že případné uvedení robotaxi na trh v tomto směru pomůže.
Mezitím ji známý investor Bill Gross označil za nejnovější meme akcie, a to nebyl zrovna lichotivý.
Není pochyb o tom, že ocenění akcií Tesla je přitažené za vlasy. Doslova a do písmene.
Akcie společnosti Tesla pokrývá 58 analytiků. Z nich 24 ji stále hodnotí jako kupní. Překvapivě průměrná cílová cena analytiků je 213,45 USD, což je o 4 % méně, než se v současnosti obchoduje.
Jak je možné, že 24 z 55 analytiků z Wall Street hodnotí akcie na Buy, a přesto jsou jejich cílové ceny pod úrovní, kde se obchodují?
Tesla nadále ztrácí podíl na trhu, protože odvětví elektromobilů dozrává a stále více konkurentů nachází finanční zázemí díky kombinaci vyšších prodejů a lepší kontroly nákladů.
Podle nedávné zprávy časopisu Fortune podíl společnosti Tesla na americkém trhu s elektromobily ve 2. čtvrtletí 2024 poprvé klesl pod 50 %. Zatímco její prodeje v USA ve druhém čtvrtletí klesly o 6,3 %, prodeje elektromobilů v USA celkově vzrostly o 11,3 %.
V jakém okamžiku přestanou analytici dávat společnosti Tesla rating Buy jen proto, že Elon Musk je generálním ředitelem? Jak velký podíl na trhu musí Tesla ztratit, aby analytici začali jednat?
Zvažme tuto otázku.
Akcie Tesla ve srovnání s GM
Abychom získali historický pohled na tržní podíl v americkém automobilovém průmyslu, podívejme se na tržní podíl společnosti General Motors .
Ještě v roce 1962 činil více než 50 %, což je přibližně stejná úroveň jako současný podíl společnosti Tesla na americkém trhu s elektromobily. Toto označení je mnohem menší na základě počtu prodaných vozidel v daném čtvrtletí nebo měsíci. V roce 2009, kdy společnost GM vyhlásila bankrot, klesl její tržní podíl pod 20 % na 19,8 %.
V prosinci 2023 činil její tržní podíl 16,2 %. V loňském roce prodala společnost GM v USA 2,6 milionu vozidel, což je o 14 % více než o rok dříve. Pro srovnání, Tesla v roce 2023 prodala 670 000 vozidel, což je přibližně čtvrtina produkce GM.
Vzhledem ke všem těmto statistikám mezi oběma společnostmi je snadné pochopit, proč 66 % analytiků pokrývajících GM hodnotí GM jako Buy , zatímco u Tesly je to 49 %.
Je možné, že Tesla dostávala od analytiků dlouhou dobu výhodu pochybností, protože se účastní a dominuje odvětví, které je stále mladé a poměrně nezralé. Nyní by již neměla.
Může Tesla někdy dohnat výrobní čísla GM?
Pokud generální ředitelka GM Mary Barraová totálně nezpacká elektromobily, nestane se to za mého života ani za žádného dalšího života. Náskok je příliš velký na to, aby jej Tesla překonala, když víme, že strategie GM v oblasti elektromobilů se pomalu dává dohromady.
GM začátkem července oznámil výsledky výroby za 2. čtvrtletí 2024. Ve druhém čtvrtletí dodala 696 086 vozidel, což je o 0,6 % více než před rokem. Její prodeje elektromobilů meziročně vzrostly o 40 % a o 34 % oproti 1. čtvrtletí na 21 930 kusů, což představuje 3,2 % celkových dodávek.
To je působivé vzhledem k tomu, že po roce 2023 vyřadila ze své nabídky model Chevy Bolt EV, který loni v USA dodala v 62 044 exemplářích úsporného elektromobilu, zatímco v roce 2022 jich dodala 38 122 kusů. Nová generace modelu Bolt bude uvedena na trh v létě 2025. Očekává se, že půjde o nejlevnější elektromobil, jaký se kdy na americkém trhu prodával.
Ještě horší pro Teslu je, že GM bude mít do konce roku 10 modelů s označením EV, včetně modelu Equinox EV, který se již během jednoho měsíce stal jejím nejobjemnějším EV.
Jednou z výhod toho, že jste starším výrobcem automobilů, je to, že máte k dispozici řadu jmenovek, pro které můžete vyrábět verze EV, a udržovat tak angažovanost zákazníků.
Tesla musí s každým novým vozem začínat téměř od nuly, a i když má novinka své výhody, povědomí o starší značce pomáhá strategii GM v oblasti EV, která se přesouvá do druhé poloviny roku 2024.
Jak jsem již řekl, pokud se nestane něco, co by strategii GM pokazilo, Tesla bude GM vždy pronásledovat, což by mělo investory přimět k pochybnostem o jejich investicích do akcií Tesly.
Ocenění společnosti Tesla je přitažené za vlasy
Zatímco strategie GM v oblasti elektromobilů se stále vyvíjí a roste, o Tesle se to říci nedá. Jistě, má společnost Cybertruck, která investorům připomíná, že umí vyrábět nová vozidla, a podniká v oblasti robotaxi, ale dokáže vyrábět nová vozidla, která nezruinují banku? Zatím je odpověď záporná.
Přesto je její ocenění hodné pomyslno Sedmičky velkolepých. Neboli v angličtině „The Magnificient 7.“
„Tesla je podle ceny akcií nejhodnotnější automobilkou na světě. Její tržní kapitalizace je vyšší než dalších devět nejhodnotnějších automobilek – Toyota, BYD, Ferrari, Mercedes-Benz, Porsche, BMW, Volkswagen, Stellantis a General Motors – dohromady,“ napsala nedávno Amber DaSilva, přispěvatelka serveru Jalopnik.
Historicky byly akcie Tesly oceňovány jako technologická firma, nikoliv jako výrobce osobních a nákladních automobilů. Lze argumentovat, že tomu tak již není. Možná, že případné uvedení robotaxi na trh v tomto směru pomůže.
Mezitím ji známý investor Bill Gross označil za nejnovější meme akcie, a to nebyl zrovna lichotivý.
Pokud jste se rozhodli svěřit své investice profesionálům v rámci asset managementu, první věc, na kterou narazíte bude pravděpodobně výběr investičního...