Klíčové body
- Stávka 33 000 dělníků by mohla Boeingu způsobit denní ztrátu až 100 milionů dolarů
- Nový generální ředitel Kelly Ortberg má příležitost obnovit důvěru a změnit směr společnosti
- Boeing nabízí nové smluvní podmínky, včetně 30% zvýšení mezd a vyšších bonusů, aby ukončil stávku
- Společnost Jefferies následně snížila cílovou cenu akcií Boeing ze 270 na 240 USD
Ortberg, který převzal řízení společnosti v době, kdy se před ní objevily četné institucionální problémy, včetně stávky zaměstnanců a finančních potíží, vyjádřil v nedávném dopise zaměstnancům svůj optimismus, pokud jde o změnu situace společnosti.
“Závažnost úkolu, který je přede mnou, se neztrácí. Je zřejmé, že cesta, která nás čeká, zahrnuje poměrně značné množství práce, abychom obnovili důvěru, kterou jsme ztratili, ale zůstávám přesvědčen, že s kolektivním smyslem pro cíl můžeme získat zpět status Boeingu jako lídra v oboru,” poznamenal Ortberg.
Ortberg stojí před nelehkým úkolem řídit stávku 33 000 strojních dělníků, kteří 13. září odložili své nástroje. Odborový svaz pracovníků, Mezinárodní asociace strojírenských a leteckých dělníků, upřesnil, že 94,6 % jeho hlasujících členů odmítlo návrh smlouvy společnosti Boeing na 25% zvýšení mezd během čtyř let a místo toho dalo přednost stávce – tento krok schválilo přibližně 96 % hlasujících členů.
Analytici společnosti Northcoast Research předpokládají, že probíhající stávka by mohla společnost Boeing potenciálně stát každý den nehorázných 100 milionů dolarů. I přes obrovský tlak se však pozorovatelé domnívají, že Ortbergův vstup do boje mu poskytuje jedinečnou příležitost tyto problémy přímo řešit a podnítit tolik potřebnou změnu.
Ashley Fulmerová, odborná asistentka manažerské vědy na Robinson College of Business na Georgijské státní univerzitě, naznačila, že Ortbergova novost v oblasti problémů Boeingu by mohla pracovat v jeho prospěch. “Ortberg přichází s čistým štítem a má omezenou dobu na to, aby si získal důvěru, nově definoval očekávání a nasměroval společnost novým směrem tak, aby ho zainteresované strany začaly vnímat jako katalyzátor změn, a ne jako další součást organizace, která se zdá být více zainteresovaná na zachování statu quo,” poznamenala.
Obnovení důvěry ve společnost podle ní dále komplikuje emocionální dopad historických přešlapů, kdy zainteresované strany údajně projevují pocity hněvu, strachu a úzkosti.
Ve snaze o nápravu Boeing nedávno oznámil něco, co označuje jako “nejlepší a konečnou nabídku smlouvy”, která navrhuje zvýšení mezd a obnovení ročních bonusů. Podle nového návrhu by se obecné mzdy během čtyř let zvýšily o 30 % oproti původně nabízenému zvýšení o 25 %. Kromě toho byl zdvojnásoben ratifikační bonus na 6 000 USD a obnoven roční bonus.
Společnost Boeing také vyslala signály o přijetí drastičtějších opatření k zajištění svého přežití tím, že propouští zaměstnance a zavádí úsporná opatření, jako je zastavení veškerého cestování zaměstnanců v první a obchodní třídě, požádání dodavatelů o zastavení dodávek dílů pro některá letadla a ukončení veškerých stravovacích služeb v kancelářích nesouvisejících se zákazníky.
Problémy společnosti Boeing však nezačaly stávkou. Začátkem letošního roku se společnost dostala do centra pozornosti poté, co se na ni zaměřil Federální úřad pro letectví, který začal vyšetřovat incident z 5. ledna, kdy musel letoun Boeing 737 Max 9 nouzově přistát poté, co se za letu utrhla zátka dveří.
Kromě toho společnost Boeing utrpěla v první polovině roku měsíční hotovostní ztráty přesahující 1 miliardu dolarů v důsledku omezení výroby komerčních letadel s cílem řešit nedostatky v kvalitě, které byly odhaleny po lednovém nouzovém přistání. Předcházelo tomu také období poznamenané smrtelnými nehodami nejprodávanějšího modelu 737 Max v letech 2018 a 2019, které vedly k uzemnění tohoto modelu proudového letadla na 20 měsíců.
Minulý měsíc Boeing a rodiny obětí havárií dosáhly dohody o přiznání viny, kterou schválilo americké ministerstvo spravedlnosti a v níž se společnost přiznala ke zločinnému spiknutí za účelem podvodu, což následně připravilo půdu pro to, aby Boeing zaplatil maximální pokutu ve výši přibližně 487 milionů dolarů.
Ačkoli není definitivní konec stávky v dohledu, analytik Kahyaoglu z investiční společnosti Jefferies uvedl, že se jejich očekávání stále více přiklání k déle trvající stávce až do začátku října. V důsledku toho firma od té doby upravila svůj výhled finančních výsledků společnosti Boeing v reakci na pravděpodobné zpomalení výroby letadel 737 a “pokračující tlaky v oblasti obrany” a následně snížila cílovou cenu akcií Boeing ze 270 na 240 USD.
The Boeing Company
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky