Stále více podniků používá datové modely k organizaci a standardizaci dat, což však přináší problémy s jejich správou
Cube Cloud poskytuje univerzální sémantickou vrstvu pro efektivní správu a využití dat napříč různými aplikacemi
Cube získala 25 milionů dolarů na rozšíření svého týmu a využití rostoucí poptávky po umělé inteligenci a sémantických vrstvách
Stále více podniků využívá datové modely – abstraktní modely, které organizují prvky dat a standardizují jejich vzájemné vztahy.
Ale s tím, jak boom datové analytiky a umělé inteligence nutí organizace očekávat od datových modelů více, se ukazuje, že mnohá stará paradigmata se obtížně spravují – a jsou mimořádně křehká.
Alespoň to ve své práci vypozorovali inženýři a podnikatelé Artyom Keydunov a Pavel Tiunov. Během svého působení ve společnosti Statsbot, startupu zaměřeném na analýzu dat, který dvojice v roce 2016 spoluzaložila, Keydunov a Tiunov často konzultovali organizace, které se snažily dát svůj „datový dům“ takříkajíc do pořádku.
Cube začal v roce 2019 jako open source projekt nabízející to, co Keydunov popisuje jako „univerzální sémantickou vrstvu“ pro organizační data, která může být použita v databázích, nástrojích business intelligence (BI), a dokonce i v chatbotech poháněných umělou inteligencí. Nyní, o pět let později, mají Keydunov a Tiunov v rukou skutečný byznys, protože spustili službu založenou na předplatném postavenou na Cube – Cube Cloud -, která přidává automatizované pracovní postupy a nástroje pro správu a nasazení zaměřené na podniky.
„O data není nouze,“ uvádí Keydunov. „A poptávka po datech stále roste mezi zaměstnanci, partnery i zákazníky, kteří jsou motivováni myšlenkou, že rozhodnutí založená na datech vedou ke zlepšení provozní efektivity, větší spokojenosti zákazníků a konkurenční výhodě. Technologie jako umělá inteligence, strojové učení, internet věcí a blockchain mění podobu datového prostředí a způsobují revoluci v tom, jak organizace shromažďují, zpracovávají a získávají z dat hodnotu. Data nepotřebují jen lidé, ale nyní je potřebují i stroje.“
Nehledě na problémy s datovým modelováním průzkumy naznačují, že relativně málo organizací dosahuje byť jen základních úspěchů při získávání hodnoty ze svých dat. Průzkum společnosti Gartner mezi vedoucími pracovníky v oblasti datové analytiky z roku 2022 zjistil, že méně než polovina z nich věří, že jejich týmy efektivně poskytují hodnotu svým zaměstnavatelům. A to i přesto, že podle stejného průzkumu firmy vynakládají v průměru více než 5 milionů dolarů na iniciativy v oblasti správy, řízení a analýzy dat.
Co tedy dělat? Pro Keydunova a Tiunova bylo odpovědí pokusit se vytvořit platformu, která by sloužila jako jednotný zdroj pravdy pro všechna data a metriky společnosti.
„Cube Cloud je univerzální sémantická vrstva, která je nezávislou, a přesto interoperabilní součástí moderního datového zásobníku, který se nachází mezi zdroji dat a jejich spotřebiteli,“ řekl Keydunov. „Univerzální sémantická vrstva umožňuje každému koncovému bodu dat – ať už jde o nástroje BI, vestavěné analytické nástroje nebo agenty a chatboty s umělou inteligencí – pracovat se stejnou sémantikou a podkladovými daty.“
Firmy využívají Cube Cloud k vytvoření této sémantické vrstvy a jejímu propojení s různými aplikacemi a nástroji, přičemž využívají řízení přístupu na základě rolí, ukládání dat do mezipaměti, jednotné přihlašování a škálování infrastruktury podle potřeby. Zákazníci podnikové úrovně získají přístup ke konzultantům, kteří mohou vyškolit jejich datové inženýry pro práci s Cube Cloud a nabídnout podporu na vyžádání, stejně jako vybudovat počáteční instanci Cube Cloud – buď na serverech vlastněných společností Cube, nebo lokálně – na míru danému podniku.
„Cube Cloud automaticky upravuje dotazy a vkládá příslušný kontext zabezpečení – údaje o uživateli nebo roli – aby bylo zajištěno, že přístup mají pouze příslušní uživatelé,“ dodává Keydunov. „A díky přehledu o výkonu v Cube mohou zákazníci najít nadbytečné dotazy nebo jiné příležitosti pro ukládání výsledků dotazů do mezipaměti a jejich předběžnou agregaci, čímž se sníží množství potřebných výpočtů.“
Cube konkuruje společnosti AtScale, která rovněž nabízí sémantickou vrstvu pro modelování a obsluhu dat, a nedávno získané společnosti Transform od Dtb Labs. Zdá se však, že Cube si drží svou pozici, protože má zákaznickou základnu zahrnující více než 200 značek z žebříčku Fortune 1000 a uživatelskou základnu blížící se 5 milionům lidí, uvádí firma.
Keydunov uvádí, že open source projekt Cube překročil 10 milionů stažení, zatímco Cube Cloud je nyní nainstalován na přibližně 90 000 serverech. Počet rezervací se od roku 2023 do roku 2024 zvýšil 3x, zatímco průměrná velikost obchodu vzrostla 3x.
Bezpochyby právě tento úspěch přilákal do firmy nové investice. Společnost Cube se sídlem v San Francisku tento týden oznámila, že získala 25 milionů dolarů od sponzorů, mezi něž patří Databricks Ventures, Decibel, Bain Capital Ventures, Eniac Ventures a 645 Ventures. Keydunov uvedl, že nová hotovost, kterou startup se 40 zaměstnanci získal, bude použita na podporu marketingových aktivit a rozšiřování možností Cube Cloud.
„Naši investoři nás povzbudili k navýšení vlastního kapitálu, abychom podpořili rozšíření našeho go-to-market týmu a mohli tak využít obrovského nárůstu poptávky po AI a sémantické vrstvě,“ pokračoval Keydunov. „Zaznamenali jsme, že podnikové firmy jsou ve svých hodnoceních uvážlivější a opatrnější, což může prodejní proces trochu zpomalit – ale díky tomu máme více času prokázat naši hodnotu oproti konkurenci. Díky novému kolu financování jsme dobře kapitalizováni a máme dostatek prostoru pro růst společnosti k dalšímu milníku.“
Stále více podniků využívá datové modely – abstraktní modely, které organizují prvky dat a standardizují jejich vzájemné vztahy. Ale s tím, jak boom datové analytiky a umělé inteligence nutí organizace očekávat od datových modelů více, se ukazuje, že mnohá stará paradigmata se obtížně spravují – a jsou mimořádně křehká. Alespoň to ve své práci vypozorovali inženýři a podnikatelé Artyom Keydunov a Pavel Tiunov. Během svého působení ve společnosti Statsbot, startupu zaměřeném na analýzu dat, který dvojice v roce 2016 spoluzaložila, Keydunov a Tiunov často konzultovali organizace, které se snažily dát svůj „datový dům“ takříkajíc do pořádku. Cube začal v roce 2019 jako open source projekt nabízející to, co Keydunov popisuje jako „univerzální sémantickou vrstvu“ pro organizační data, která může být použita v databázích, nástrojích business intelligence , a dokonce i v chatbotech poháněných umělou inteligencí. Nyní, o pět let později, mají Keydunov a Tiunov v rukou skutečný byznys, protože spustili službu založenou na předplatném postavenou na Cube – Cube Cloud -, která přidává automatizované pracovní postupy a nástroje pro správu a nasazení zaměřené na podniky. „O data není nouze,“ uvádí Keydunov. „A poptávka po datech stále roste mezi zaměstnanci, partnery i zákazníky, kteří jsou motivováni myšlenkou, že rozhodnutí založená na datech vedou ke zlepšení provozní efektivity, větší spokojenosti zákazníků a konkurenční výhodě. Technologie jako umělá inteligence, strojové učení, internet věcí a blockchain mění podobu datového prostředí a způsobují revoluci v tom, jak organizace shromažďují, zpracovávají a získávají z dat hodnotu. Data nepotřebují jen lidé, ale nyní je potřebují i stroje.“Apartmány Benecko - Investiční apartmány v obci Benecko přímo na sjezdovce Reklama Nehledě na problémy s datovým modelováním průzkumy naznačují, že relativně málo organizací dosahuje byť jen základních úspěchů při získávání hodnoty ze svých dat. Průzkum společnosti Gartner mezi vedoucími pracovníky v oblasti datové analytiky z roku 2022 zjistil, že méně než polovina z nich věří, že jejich týmy efektivně poskytují hodnotu svým zaměstnavatelům. A to i přesto, že podle stejného průzkumu firmy vynakládají v průměru více než 5 milionů dolarů na iniciativy v oblasti správy, řízení a analýzy dat. Co tedy dělat? Pro Keydunova a Tiunova bylo odpovědí pokusit se vytvořit platformu, která by sloužila jako jednotný zdroj pravdy pro všechna data a metriky společnosti. „Cube Cloud je univerzální sémantická vrstva, která je nezávislou, a přesto interoperabilní součástí moderního datového zásobníku, který se nachází mezi zdroji dat a jejich spotřebiteli,“ řekl Keydunov. „Univerzální sémantická vrstva umožňuje každému koncovému bodu dat – ať už jde o nástroje BI, vestavěné analytické nástroje nebo agenty a chatboty s umělou inteligencí – pracovat se stejnou sémantikou a podkladovými daty.“ Firmy využívají Cube Cloud k vytvoření této sémantické vrstvy a jejímu propojení s různými aplikacemi a nástroji, přičemž využívají řízení přístupu na základě rolí, ukládání dat do mezipaměti, jednotné přihlašování a škálování infrastruktury podle potřeby. Zákazníci podnikové úrovně získají přístup ke konzultantům, kteří mohou vyškolit jejich datové inženýry pro práci s Cube Cloud a nabídnout podporu na vyžádání, stejně jako vybudovat počáteční instanci Cube Cloud – buď na serverech vlastněných společností Cube, nebo lokálně – na míru danému podniku. „Cube Cloud automaticky upravuje dotazy a vkládá příslušný kontext zabezpečení – údaje o uživateli nebo roli – aby bylo zajištěno, že přístup mají pouze příslušní uživatelé,“ dodává Keydunov. „A díky přehledu o výkonu v Cube mohou zákazníci najít nadbytečné dotazy nebo jiné příležitosti pro ukládání výsledků dotazů do mezipaměti a jejich předběžnou agregaci, čímž se sníží množství potřebných výpočtů.“ Cube konkuruje společnosti AtScale, která rovněž nabízí sémantickou vrstvu pro modelování a obsluhu dat, a nedávno získané společnosti Transform od Dtb Labs. Zdá se však, že Cube si drží svou pozici, protože má zákaznickou základnu zahrnující více než 200 značek z žebříčku Fortune 1000 a uživatelskou základnu blížící se 5 milionům lidí, uvádí firma. Keydunov uvádí, že open source projekt Cube překročil 10 milionů stažení, zatímco Cube Cloud je nyní nainstalován na přibližně 90 000 serverech. Počet rezervací se od roku 2023 do roku 2024 zvýšil 3x, zatímco průměrná velikost obchodu vzrostla 3x. Bezpochyby právě tento úspěch přilákal do firmy nové investice. Společnost Cube se sídlem v San Francisku tento týden oznámila, že získala 25 milionů dolarů od sponzorů, mezi něž patří Databricks Ventures, Decibel, Bain Capital Ventures, Eniac Ventures a 645 Ventures. Keydunov uvedl, že nová hotovost, kterou startup se 40 zaměstnanci získal, bude použita na podporu marketingových aktivit a rozšiřování možností Cube Cloud. „Naši investoři nás povzbudili k navýšení vlastního kapitálu, abychom podpořili rozšíření našeho go-to-market týmu a mohli tak využít obrovského nárůstu poptávky po AI a sémantické vrstvě,“ pokračoval Keydunov. „Zaznamenali jsme, že podnikové firmy jsou ve svých hodnoceních uvážlivější a opatrnější, což může prodejní proces trochu zpomalit – ale díky tomu máme více času prokázat naši hodnotu oproti konkurenci. Díky novému kolu financování jsme dobře kapitalizováni a máme dostatek prostoru pro růst společnosti k dalšímu milníku.“