V Česku jezdí téměř 580.000 fabií, po Škoda Octavii jde o nejrozšířenější auto
Jaké části trhu se šetření týká, mluvčí úřadu Martin Švanda neuvedl. Firma je majitelem stejnojmenného internetového vyhledávače či zpravodajských webů, jako jsou například Novinky či Seznam Zprávy. Patří také mezi klíčové hráče v on-line reklamě. Podle Radiožurnálu by úřad mohl prošetřovat případné zneužití dominantního postavení společnosti v některé z těchto oblastí. ČTK vyjádření firmy zjišťuje. Radiožurnálu nicméně sdělila, že kroky úřadu nebude komentovat.
Fáze prověřování, kterou antimonopolní úřad zahajuje z vlastní iniciativy, je u všech firem vždy neveřejná a může trvat mnoho měsíců. Pokud pracovníci úřadu dospějí k závěru, že je podezření vůči dané společnosti oprávněné, zahájí správní řízení. Jeho závěrem pak je konstatování, že firma pravidla buď neporušila, nebo porušila. Pokud ano, je součástí rozhodnutí také sankce.
I když je obvykle prověřování skryté, v tomto případě ÚOHS upozornil sám, že v případě firmy Seznam.cz koná. A to v tiskové zprávě jako reakci na článek Seznam Zpráv, v němž zpravodajský web popisoval údajnou spolupráci vedení úřadu s vydavatelem časopisu Veřejné zakázky. Úřad v tiskové zprávě napsal, že ho zaráží vydání článku zrovna v době, kdy ministerstvo pro místní rozvoj připravuje reformu veřejných zakázek spadajících pod agendu úřadu.
„Může se nicméně jednat také o výstražné gesto ze strany společnosti Seznam.cz směrem k úřadu, který se v poslední době začal v rámci své činnosti o působení této společnosti zajímat,“ napsal ÚOHS. Podle Švandy se pro toto sdělení ÚOHS rozhodl proto, že se „zamýšlel nad motivacemi, proč se Seznam bagatelním a nejspíše zástupným tématem začal zabývat“.
Dále Švanda uvedl, že o několik dnů později vyšel navazující článek a že se zdá, že důvodem vzniku článků je „zejména náš postoj k reformě dozoru nad veřejným zadáváním, kterou se snaží prosadit ministerstva pro místní rozvoj a některá nezisková uskupení“.
„Obsah služby Seznam Zpráv tvoří samostatná a nezávislá redakce společnosti Seznam Zprávy, a. s. Zdali orgány státní správy vůči naší společnosti vedou, či nevedou jakákoliv řízení a jestli při tom plní své zákonné povinnosti, nebudeme komentovat,“ sdělila Radiožurnálu mluvčí společnosti Veronika Geltner.
Loni ÚOHS prověřoval, zda nenaruší hospodářskou soutěž to, že Seznam.cz koupil vydavatelství Borgis s deníkem Právo a zpravodajským webem Novinky.cz. Dospěl k závěru, že nikoliv.
<!– DIP popup–>
Zdroj: Unsplash
V Česku jezdí téměř 580.000 fabií, po Škoda Octavii jde o nejrozšířenější auto
V Česku jezdí téměř 580.000 vozů Škoda Fabia. Po sesterské Škoda Octavii jde o druhý nejrozšířenější model na tuzemských silnicích. Současná čtvrtá generace je i přes letošní 19 procentní pokles prodejů na českém trhu sedmým nejprodávanějším vozem. Vyplývá to z údajů ministerstva dopravy a Svazu dovozců automobilů. Fabia tento týden slaví 25 let od svého prvního představení.
Fabia, která byla dříve jako jeden z pilířů značky k dostání ve třech karosářských verzích, se nyní prodává jako hatchback a podle motoristického experta ze serveru iDNES.cz Františka Dvořáka je pro Škodu kvůli výrobním nákladům a stále bohatší a dražší povinné výbavě na hranici rentability. Právě vysoké náklady stály i za koncem oblíbené verze kombi.
„Když fabia nahradila svou předchůdkyni, rustikální Felicii, byl to víc než generační krok. Byl to skok do nové dimenze, ve všech ohledech. Zrovna první generace fabie byla i z pohledu konstrukce, použitých technologií i bezpečnosti naprosto špičkový vůz, který v některých ohledech předčil řadu konkurenčních modelů. Po Octavii to bylo další moderní auto. Škodováci s fabií potvrdili, že je koncern VW bere jako plnohodnotného člena skupiny a dokázali dobře využít zázemí silné firmy,“ řekl Dvořák.
Fabia dostala ve své době nejmodernější koncernovou platformu pro malá auta označovanou PQ24. A přijela v moderní éře mezi prvními evropskými značkami s tříválcovými motory. Proslavené agregáty HTP vyvinuté v Mladé Boleslavi pro celý koncern VW měly premiéru právě ve vozu Škoda Fabia.
Podle Dvořáka dokládá kvalitu vozu i fakt, že koncern VW koketoval s myšlenkou, že by fabii první generace v provedení sedan vyráběl a prodával v Mexiku pod značkou Volkswagenu. „A když v novém tisíciletí dobíhala v Africe výroba první generace Volkswagenu Golf, toho z roku 1974 po nespočtu modernizací a modifikací, dostával právě přístrojovku z fabie první generace,“ dodal.
Nástupce modelu Felicia ve třídě malých vozů si dobře vede i na českém trhu ojetin, kde je druhým nejprodávanějším modelem, opět za Octavií. „U nás v síti AAA Auto má aktuálně 6,2procentní podíl na všech prodejích, což ji řadí na druhé místo za Octavii (10,7 procenta), následuje třetí Superb (3,4 procenta). Na českém sekundárním trhu je jich aktuálně v nabídce 6600 kusů s mediánovou cenou 84.000 korun, stářím 15 let a nájezdem 150.000 km,“ uvedl společný generální ředitel skupiny Aures Holdings Petr Vaněček.
Škoda Auto dosud vyrobila 4,9 milionu fabií. Podle nedávného vyjádření předsedy představenstva Klause Zellmera automobilka s výrobou modelu počítá do konce tohoto desetiletí, i když původně měl skončit dříve.
Zdroj: Getty Images
Jaké části trhu se šetření týká, mluvčí úřadu Martin Švanda neuvedl. Firma je majitelem stejnojmenného internetového vyhledávače či zpravodajských webů, jako jsou například Novinky či Seznam Zprávy. Patří také mezi klíčové hráče v on-line reklamě. Podle Radiožurnálu by úřad mohl prošetřovat případné zneužití dominantního postavení společnosti v některé z těchto oblastí. ČTK vyjádření firmy zjišťuje. Radiožurnálu nicméně sdělila, že kroky úřadu nebude komentovat.Fáze prověřování, kterou antimonopolní úřad zahajuje z vlastní iniciativy, je u všech firem vždy neveřejná a může trvat mnoho měsíců. Pokud pracovníci úřadu dospějí k závěru, že je podezření vůči dané společnosti oprávněné, zahájí správní řízení. Jeho závěrem pak je konstatování, že firma pravidla buď neporušila, nebo porušila. Pokud ano, je součástí rozhodnutí také sankce.I když je obvykle prověřování skryté, v tomto případě ÚOHS upozornil sám, že v případě firmy Seznam.cz koná. A to v tiskové zprávě jako reakci na článek Seznam Zpráv, v němž zpravodajský web popisoval údajnou spolupráci vedení úřadu s vydavatelem časopisu Veřejné zakázky. Úřad v tiskové zprávě napsal, že ho zaráží vydání článku zrovna v době, kdy ministerstvo pro místní rozvoj připravuje reformu veřejných zakázek spadajících pod agendu úřadu.„Může se nicméně jednat také o výstražné gesto ze strany společnosti Seznam.cz směrem k úřadu, který se v poslední době začal v rámci své činnosti o působení této společnosti zajímat,“ napsal ÚOHS. Podle Švandy se pro toto sdělení ÚOHS rozhodl proto, že se „zamýšlel nad motivacemi, proč se Seznam bagatelním a nejspíše zástupným tématem začal zabývat“.Dále Švanda uvedl, že o několik dnů později vyšel navazující článek a že se zdá, že důvodem vzniku článků je „zejména náš postoj k reformě dozoru nad veřejným zadáváním, kterou se snaží prosadit ministerstva pro místní rozvoj a některá nezisková uskupení“.„Obsah služby Seznam Zpráv tvoří samostatná a nezávislá redakce společnosti Seznam Zprávy, a. s. Zdali orgány státní správy vůči naší společnosti vedou, či nevedou jakákoliv řízení a jestli při tom plní své zákonné povinnosti, nebudeme komentovat,“ sdělila Radiožurnálu mluvčí společnosti Veronika Geltner.Loni ÚOHS prověřoval, zda nenaruší hospodářskou soutěž to, že Seznam.cz koupil vydavatelství Borgis s deníkem Právo a zpravodajským webem Novinky.cz. Dospěl k závěru, že nikoliv.<!– DIP popup–>V Česku jezdí téměř 580.000 fabií, po Škoda Octavii jde o nejrozšířenější autoV Česku jezdí téměř 580.000 vozů Škoda Fabia. Po sesterské Škoda Octavii jde o druhý nejrozšířenější model na tuzemských silnicích. Současná čtvrtá generace je i přes letošní 19 procentní pokles prodejů na českém trhu sedmým nejprodávanějším vozem. Vyplývá to z údajů ministerstva dopravy a Svazu dovozců automobilů. Fabia tento týden slaví 25 let od svého prvního představení.Fabia, která byla dříve jako jeden z pilířů značky k dostání ve třech karosářských verzích, se nyní prodává jako hatchback a podle motoristického experta ze serveru iDNES.cz Františka Dvořáka je pro Škodu kvůli výrobním nákladům a stále bohatší a dražší povinné výbavě na hranici rentability. Právě vysoké náklady stály i za koncem oblíbené verze kombi.„Když fabia nahradila svou předchůdkyni, rustikální Felicii, byl to víc než generační krok. Byl to skok do nové dimenze, ve všech ohledech. Zrovna první generace fabie byla i z pohledu konstrukce, použitých technologií i bezpečnosti naprosto špičkový vůz, který v některých ohledech předčil řadu konkurenčních modelů. Po Octavii to bylo další moderní auto. Škodováci s fabií potvrdili, že je koncern VW bere jako plnohodnotného člena skupiny a dokázali dobře využít zázemí silné firmy,“ řekl Dvořák.Fabia dostala ve své době nejmodernější koncernovou platformu pro malá auta označovanou PQ24. A přijela v moderní éře mezi prvními evropskými značkami s tříválcovými motory. Proslavené agregáty HTP vyvinuté v Mladé Boleslavi pro celý koncern VW měly premiéru právě ve vozu Škoda Fabia.Podle Dvořáka dokládá kvalitu vozu i fakt, že koncern VW koketoval s myšlenkou, že by fabii první generace v provedení sedan vyráběl a prodával v Mexiku pod značkou Volkswagenu. „A když v novém tisíciletí dobíhala v Africe výroba první generace Volkswagenu Golf, toho z roku 1974 po nespočtu modernizací a modifikací, dostával právě přístrojovku z fabie první generace,“ dodal.Nástupce modelu Felicia ve třídě malých vozů si dobře vede i na českém trhu ojetin, kde je druhým nejprodávanějším modelem, opět za Octavií. „U nás v síti AAA Auto má aktuálně 6,2procentní podíl na všech prodejích, což ji řadí na druhé místo za Octavii , následuje třetí Superb . Na českém sekundárním trhu je jich aktuálně v nabídce 6600 kusů s mediánovou cenou 84.000 korun, stářím 15 let a nájezdem 150.000 km,“ uvedl společný generální ředitel skupiny Aures Holdings Petr Vaněček.Škoda Auto dosud vyrobila 4,9 milionu fabií. Podle nedávného vyjádření předsedy představenstva Klause Zellmera automobilka s výrobou modelu počítá do konce tohoto desetiletí, i když původně měl skončit dříve.