Klíčové body
- Dvě impresionistická díla od van Gogha a Moneta jsou hlavními lákadly první aukce Christie’s v novém sídle v Hongkongu1
- Van Goghův obraz Les canots amarrés má odhadní cenu 30–50 milionů USD a pochází ze sbírky italské královské rodiny
- Monetovo dílo Nymphéas, odhadované na 25–35 milionů USD, je součástí umělcovy první série leknínů
Dvě impresionistická mistrovská díla z konce 19. století jsou hlavními díly první aukce Christie’s v jejím novém asijském sídle v centru Hongkongu.
Obraz Vincenta van Gogha Les canots amarrés, krajina z roku 1887, která znamenala zásadní změnu v malířově technice a paletě a kterou 30 let vlastnila italská královská rodina, je nabízen za odhadní cenu mezi 30 a 50 miliony USD.
Obraz Les canots amarrés, který zachycuje život podél řeky Seiny severozápadně od Paříže, je spolu s dílem Clauda Moneta Nymphéas z let 1897-99, jehož cena se odhaduje na 25 až 35 milionů dolarů, hlavním dílem večerní aukce aukčního domu 20.-21. století, která se uskuteční 26. září v nově postaveném 39patrovém mrakodrapu Henderson od Zahy Hadid Architects.
„V panteonu umělců, o kterých sní asijští klienti, jsou tři jména – van Gogh, Monet a [Pablo] Picasso,“ říká Adrien Meyer, spolupředseda oddělení impresionistického a moderního umění v Christie’s, a dodává, že tito umělci ‚jsou symbolem napříč generacemi‘.
Van Goghův obraz je připraven stanovit rekord pro dílo tohoto umělce prodané v Asii a mohl by překonat rekord pro obraz z umělcova pařížského období
Zajištění významného Moneta – jednoho ze sedmi obrazů z umělcovy první série leknínů – a van Gogha pro hongkongskou aukci bylo záměrné.
„Naším zahajovacím prodejem jsme chtěli učinit silné prohlášení na trhu, který se stal tak instrumentálním,“ říká Meyer. „Velmi rychle to oslovilo oba odesílatele, pochopili důvody a přitažlivost toho, že tyto obrazy budou prezentovány v Asii.“
Tento konkrétní van Goghův obraz je „mimořádně důležitý“, říká Meyer, protože odhaluje nový „obrazový slovník“ umělce – barevný plenérový styl, který je odklonem od jeho dřívějších děl. Zároveň „ohlašuje poslední tři roky [van Goghova života], které definovaly jeho kariéru,“ říká Meyer.
Obraz „ukazuje jeho fascinaci nedávno vzniklým pointilistickým hnutím,“ říká Meyer s odkazem na díla umělců, jako byli Georges Seurat a Camille Pissarro, kteří malovali malými barevnými tečkami. Les canots amarrés odráží tento vliv, protože „barvy od sebe odděluje“, říká Meyer. „A je to docela nádherná oslava tohoto způsobu života mimo Paříž, který mu připadá docela podmanivý.“
Obraz je prodáván ze sbírky královské rodiny Bourbonů a Dvaceti Sicilských, kde byl po tři desetiletí mimo dosah veřejnosti. Obraz, který zobrazuje několik kánoí odpočívajících na břehu Seiny na pařížském předměstí Asnières, je jedním ze tří, které pravděpodobně tvořily triptych s názvem Bord de La Seine à Asnières
Ponts sur la Seine à Asnières z triptychu se nachází ve sbírce Emila Bührleho v Kunsthausu v Curychu a Restaurant de la Sirène, Asnières je v Ashmolean Museum v Oxfordu v Anglii.
„Zjevně byl natolik zaujat jakousi obrazovou scénou, že ji rozřezal na tři různé záběry,“ říká Meyer. Van Gogh tehdy namaloval tři triptychy, celkem devět obrazů, které se vyznačují tenkým malovaným okrajem, který je podle něj na některých obrazech vidět více než na jiných.
Jedním z důvodů vysokého odhadu obrazu Les canots amarrés je jeho „pozoruhodný stav“, říká Meyer. Obraz není podšitý a nikdy nebyl retušován, na rozdíl od mnoha děl van Gogha a dalších impresionistů, která prošla určitou retuší pod ultrafialovým světlem, protože často měnila majitele.
„Protože tento obraz zůstal po generace ve stejné rodině, než se dostal do vlastnictví současné rodiny, je v neporušeném stavu, což je vlastně docela vzácné,“ říká Meyer.
Italská herečka Edoarda Crocianiová, matka princezny Camilly Bourbonsko-dvousicilské, podle Meyera obraz koupila v roce 1991 v aukci Sotheby’s. V roce 1991 se obraz dostal do prodeje v aukční síni v New Yorku. Prodával ho tehdy skotský podnikatel a sběratel Royan Middleton, který ho koupil o 56 let dříve od Johna Tattersalla, jenž ho získal kolem roku 1918, uvedla Christie’s. Obraz byl vydražen v roce 1991.
Les canots amarrés je jedním z několika impresionistických obrazů ve vlastnictví italské královské rodiny a „klenotem“ sbírky, říká Meyer.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky