Takové sociální médium tady ještě nebylo. A dnes je součástí každodenního života mnoha z nás.
Dne 11. října roku 2010 Američané Kevin Systrom a Mike Krieger spustili Instagram, populární platformu pro sdílení fotografií. Nakonec se stala významným hráčem v technologickém průmyslu a v oblasti sociálních médií. Následně tuto platformu koupila společnost Facebook. Tedy pardon – Meta. Pojďme se podívat na příběh sociálního média, které mnoho z nás tak trochu připravilo o soukromí.
Při bližším pohledu do průřezu historií ale uvidíme, že toho na dnešní den připadá ještě o mnoho více:
1954 – Viet Minh vedený Ho Či Minem převzal kontrolu nad severním Vietnamem a vytvořil zde komunistickou Demokratickou republiku Vietnam.
1962 – Začátek prvního zasedání Druhého vatikánského koncilu.
1968 – Program Apollo: Start lodě Apollo 7, první s lidskou posádkou v tomto programu.
1986 – Studená válka: Ronald Reagan a Michail Gorbačov se sešli v Reykjavíku na Islandu, aby jednali o omezení svých jaderných arzenálů v Evropě.
A nyní se už jako obvykle přesuneme do světa byznysu a ekonomiky:
1984 – Astronautka raketoplánu Challenger Kathryn D. Sullivanová se stala první Američankou, která provedla výstup do volného prostoru, což byl významný okamžik pro NASA a kosmický průmysl.
2007 – Průmyslový index Dow Jones dosáhl historického maxima a uzavřel na hodnotě 14 164,53 bodu, než světová finanční krize v roce 2008 způsobila výrazný pokles trhů.
2018 – Společnost Sears Holdings, kdysi jeden z největších maloobchodních řetězců ve Spojených státech, požádala o ochranu před bankrotem podle kapitoly 11. Pro tuto ikonickou společnost to znamenalo výrazný úpadek.
Instagram — Jak se mění svět pomocí sociálních médií
nstagram je světově proslulá online platforma sociálních médií a sociální síť pro sdílení fotografií a videí. Aplikaci spustili v roce 2010 spoluzakladatelé Kevin Systrom a Mike Krieger a nyní ji vlastní společnost Meta Platforms, Inc., mateřská společnost Facebooku. Instagram je jednou z největších platforem sociálních médií na světě a v roce 2022 překročil hranici dvou miliard aktivních uživatelů měsíčně. Sídlo společnosti se nachází v Menlo Parku v Kalifornii.
U zrodu Instagramu stál absolvent Stanfordovy univerzity Kevin Systrom, který předtím pracoval ve společnosti Google. Jeho prvotním výtvorem byl Burbn, pojmenovaný tak kvůli jeho zájmu o whisky a bourbon. Burbn se inspiroval popularitou služby Foursquare a dalších platforem založených na poloze a umožňoval uživatelům zveřejňovat check-iny spolu s fotografiemi, které ještě nebyly základem zveřejňování příspěvků na sociálních sítích. Systrom zajistil pro Burbn rizikové financování a následně získal svého kolegu, absolventa Stanfordovy univerzity Mika Kriegera, který pracoval na platformě sociálních médií Meebo. Přepracovali koncept a zaměřili se na fotografie pořízené mobilními zařízeními a přejmenovali jej na Instagram. Systrom a Krieger se ve svém prototypu zaměřili na minimalismus a soustředili se na obrázky (s možností přidávat filtry), komentáře a funkce „lajkování“. Dvojice se také rozhodla upustit od webové verze ve prospěch aplikace pro iOS, která by využila mnohem lepších fotografických schopností iPhonu 4. Aplikaci dokončili během několika měsíců a v červenci 2010 zveřejnili první fotografie na této platformě. Instagram byl veřejnosti zpřístupněn v App Store společnosti Apple 6. října 2010 a hned první den dosáhl 25 000 uživatelů. O necelé tři měsíce později měl již milion uživatelů, což je fenomenální úspěch.
Zdroj: Unsplash
S rychlým růstem popularity Instagramu se o společnost začali zajímat různí investoři a potenciální kupci. V dubnu 2012, 18 měsíců po svém spuštění, koupila společnost Instagram za 1 miliardu dolarů v hotovosti a akciích společnost Facebook. K akvizici došlo zhruba měsíc před primární veřejnou nabídkou akcií společnosti Facebook.
Služba Instagram je poměrně jednoduchá. Zaměřuje se na příspěvky obsahující obrázky a/nebo krátká videa. Tyto příspěvky jsou obsaženy v profilu uživatele a mohou být zobrazovány veřejně v rámci Instagramu nebo soukromě pro jeho sledující. Existují dva hlavní kanály pro zveřejňování příspěvků: do stálého kanálu uživatele nebo do jeho „Stories“, speciální sekce, kde obsah zůstává po dobu 24 hodin, než zmizí (pokud není výslovně archivován). Je také možné „živě“ vysílat video přímo z kamery na platformu.
Uživatelé se mohou navzájem spojit prostřednictvím soukromé zprávy (tzv. přímé zprávy [DM), kde mohou sdílet trvalé fotografie nebo videa nebo mizející fotografie či videa (podobně jako na Snapchatu). Uživatelé se mohou navzájem „sledovat“, přičemž všechny účty, které sledují, jsou sdruženy do jednoho kanálu. Platforma také umožňuje procházení podle tématu nebo hashtagu a uživatel si může prohlížet náhodnou směs populárních příspěvků.
Instagram zahrnuje možnost pořizovat v aplikaci fotografie nebo videa a také upravovat nové nebo stávající fotografie či videa pomocí textu, gifů, ikon a filtrů, které přidávají různé světelné efekty, zkreslení nebo jiné prvky, včetně klobouků nebo kočičích uší. Obrázky musely být původně čtvercové, 640 × 640 pixelů, aby se vešly na šířku iPhonu. V roce 2015 však bylo omezení velikosti rozšířeno na 1080 pixelů.
Získejte předplatné Britannica Premium a získejte přístup k exkluzivnímu obsahu. Příspěvky v kanálu mohou obsahovat popisek od uživatele, údaje o zeměpisných značkách a/nebo značky odkazující na jiné uživatelské účty. Popisky často obsahují hashtagy, aby byly příspěvky snadno nalezitelné a vyhledatelné pro ostatní uživatele. Platforma také umožňuje přidávat k příspěvkům ve feedu textové komentáře a uživatelům „lajkovat“ příspěvky pomocí ikony srdíčka. V případě Příběhů mohou uživatelé posílat reakce založené na emoji nebo odpovídat soukromou zprávou.
Služba je zdarma a podobně jako sesterské společnosti Facebook přináší příjmy převážně z reklamy. Původně byla dostupná pouze pro systém iOS od společnosti Apple, později vyšly verze pro Android (2012), web (2012), Fire OS (2014) a Windows 10 (2016).
Popularita a charakter služby přivedly na Instagram mnoho inzerentů a pomohly zahájit éru „influencerů“ – osob, které si na sociálních sítích vybudovaly značný počet příznivců a využívají tento vliv k propagaci konkrétních produktů nebo služeb. Influencerům se často dvoří značky a za zveřejňování informací, recenzí nebo uvedení jména produktu ve svých příspěvcích či videích mohou dostávat finanční odměnu a produkty zdarma.
Ačkoli je Instagram široce chválen za svůj raketový vzestup a extrémní popularitu, dostal se pod palbu kritiky kvůli problémům, které trápí platformy sociálních médií: nevhodný obsah, dezinformace a dezinformace a nedostatečná kontrola. Studie také ukázaly, že může mít škodlivý vliv na duševní zdraví dospívajících, zejména dopad na sebevědomí mladých dívek.
Zdroj: Unsplash
Takové sociální médium tady ještě nebylo. A dnes je součástí každodenního života mnoha z nás.Dne 11. října roku 2010 Američané Kevin Systrom a Mike Krieger spustili Instagram, populární platformu pro sdílení fotografií. Nakonec se stala významným hráčem v technologickém průmyslu a v oblasti sociálních médií. Následně tuto platformu koupila společnost Facebook. Tedy pardon – Meta. Pojďme se podívat na příběh sociálního média, které mnoho z nás tak trochu připravilo o soukromí.Při bližším pohledu do průřezu historií ale uvidíme, že toho na dnešní den připadá ještě o mnoho více:
1954 – Viet Minh vedený Ho Či Minem převzal kontrolu nad severním Vietnamem a vytvořil zde komunistickou Demokratickou republiku Vietnam.
1962 – Začátek prvního zasedání Druhého vatikánského koncilu.
1968 – Program Apollo: Start lodě Apollo 7, první s lidskou posádkou v tomto programu.
1986 – Studená válka: Ronald Reagan a Michail Gorbačov se sešli v Reykjavíku na Islandu, aby jednali o omezení svých jaderných arzenálů v Evropě.
A nyní se už jako obvykle přesuneme do světa byznysu a ekonomiky:
1984 – Astronautka raketoplánu Challenger Kathryn D. Sullivanová se stala první Američankou, která provedla výstup do volného prostoru, což byl významný okamžik pro NASA a kosmický průmysl.
2007 – Průmyslový index Dow Jones dosáhl historického maxima a uzavřel na hodnotě 14 164,53 bodu, než světová finanční krize v roce 2008 způsobila výrazný pokles trhů.
2018 – Společnost Sears Holdings, kdysi jeden z největších maloobchodních řetězců ve Spojených státech, požádala o ochranu před bankrotem podle kapitoly 11. Pro tuto ikonickou společnost to znamenalo výrazný úpadek.
nstagram je světově proslulá online platforma sociálních médií a sociální síť pro sdílení fotografií a videí. Aplikaci spustili v roce 2010 spoluzakladatelé Kevin Systrom a Mike Krieger a nyní ji vlastní společnost Meta Platforms, Inc., mateřská společnost Facebooku. Instagram je jednou z největších platforem sociálních médií na světě a v roce 2022 překročil hranici dvou miliard aktivních uživatelů měsíčně. Sídlo společnosti se nachází v Menlo Parku v Kalifornii.U zrodu Instagramu stál absolvent Stanfordovy univerzity Kevin Systrom, který předtím pracoval ve společnosti Google. Jeho prvotním výtvorem byl Burbn, pojmenovaný tak kvůli jeho zájmu o whisky a bourbon. Burbn se inspiroval popularitou služby Foursquare a dalších platforem založených na poloze a umožňoval uživatelům zveřejňovat check-iny spolu s fotografiemi, které ještě nebyly základem zveřejňování příspěvků na sociálních sítích. Systrom zajistil pro Burbn rizikové financování a následně získal svého kolegu, absolventa Stanfordovy univerzity Mika Kriegera, který pracoval na platformě sociálních médií Meebo. Přepracovali koncept a zaměřili se na fotografie pořízené mobilními zařízeními a přejmenovali jej na Instagram. Systrom a Krieger se ve svém prototypu zaměřili na minimalismus a soustředili se na obrázky , komentáře a funkce „lajkování“. Dvojice se také rozhodla upustit od webové verze ve prospěch aplikace pro iOS, která by využila mnohem lepších fotografických schopností iPhonu 4. Aplikaci dokončili během několika měsíců a v červenci 2010 zveřejnili první fotografie na této platformě. Instagram byl veřejnosti zpřístupněn v App Store společnosti Apple 6. října 2010 a hned první den dosáhl 25 000 uživatelů. O necelé tři měsíce později měl již milion uživatelů, což je fenomenální úspěch.S rychlým růstem popularity Instagramu se o společnost začali zajímat různí investoři a potenciální kupci. V dubnu 2012, 18 měsíců po svém spuštění, koupila společnost Instagram za 1 miliardu dolarů v hotovosti a akciích společnost Facebook. K akvizici došlo zhruba měsíc před primární veřejnou nabídkou akcií společnosti Facebook.Služba Instagram je poměrně jednoduchá. Zaměřuje se na příspěvky obsahující obrázky a/nebo krátká videa. Tyto příspěvky jsou obsaženy v profilu uživatele a mohou být zobrazovány veřejně v rámci Instagramu nebo soukromě pro jeho sledující. Existují dva hlavní kanály pro zveřejňování příspěvků: do stálého kanálu uživatele nebo do jeho „Stories“, speciální sekce, kde obsah zůstává po dobu 24 hodin, než zmizí . Je také možné „živě“ vysílat video přímo z kamery na platformu.Uživatelé se mohou navzájem spojit prostřednictvím soukromé zprávy , kde mohou sdílet trvalé fotografie nebo videa nebo mizející fotografie či videa . Uživatelé se mohou navzájem „sledovat“, přičemž všechny účty, které sledují, jsou sdruženy do jednoho kanálu. Platforma také umožňuje procházení podle tématu nebo hashtagu a uživatel si může prohlížet náhodnou směs populárních příspěvků.Instagram zahrnuje možnost pořizovat v aplikaci fotografie nebo videa a také upravovat nové nebo stávající fotografie či videa pomocí textu, gifů, ikon a filtrů, které přidávají různé světelné efekty, zkreslení nebo jiné prvky, včetně klobouků nebo kočičích uší. Obrázky musely být původně čtvercové, 640 × 640 pixelů, aby se vešly na šířku iPhonu. V roce 2015 však bylo omezení velikosti rozšířeno na 1080 pixelů.Získejte předplatné Britannica Premium a získejte přístup k exkluzivnímu obsahu.Příspěvky v kanálu mohou obsahovat popisek od uživatele, údaje o zeměpisných značkách a/nebo značky odkazující na jiné uživatelské účty. Popisky často obsahují hashtagy, aby byly příspěvky snadno nalezitelné a vyhledatelné pro ostatní uživatele. Platforma také umožňuje přidávat k příspěvkům ve feedu textové komentáře a uživatelům „lajkovat“ příspěvky pomocí ikony srdíčka. V případě Příběhů mohou uživatelé posílat reakce založené na emoji nebo odpovídat soukromou zprávou.Služba je zdarma a podobně jako sesterské společnosti Facebook přináší příjmy převážně z reklamy. Původně byla dostupná pouze pro systém iOS od společnosti Apple, později vyšly verze pro Android , web , Fire OS a Windows 10 .Popularita a charakter služby přivedly na Instagram mnoho inzerentů a pomohly zahájit éru „influencerů“ – osob, které si na sociálních sítích vybudovaly značný počet příznivců a využívají tento vliv k propagaci konkrétních produktů nebo služeb. Influencerům se často dvoří značky a za zveřejňování informací, recenzí nebo uvedení jména produktu ve svých příspěvcích či videích mohou dostávat finanční odměnu a produkty zdarma.Ačkoli je Instagram široce chválen za svůj raketový vzestup a extrémní popularitu, dostal se pod palbu kritiky kvůli problémům, které trápí platformy sociálních médií: nevhodný obsah, dezinformace a dezinformace a nedostatečná kontrola. Studie také ukázaly, že může mít škodlivý vliv na duševní zdraví dospívajících, zejména dopad na sebevědomí mladých dívek.