Klíčové body
- Volkswagen plánuje zavřít více továren a propustit tisíce zaměstnanců v Německu jako součást restrukturalizace, která má zmírnit finanční problémy a zvýšit efektivitu výroby
- Škrty zahrnují snížení mezd a zrušení některých benefitů pro dlouhodobé zaměstnance, což vyvolává nespokojenost mezi zaměstnanci, kteří mají obavy z dalšího omezování výroby v Německu
- Napětí mezi vedením a zaměstnanci narůstá, přičemž zaměstnanci zvažují protestní stávky, pokud jednání nepřinese výsledky do prosince
Tento krok, bezprecedentní v historii největší evropské automobilky, má pomoci zastavit její klesající výkon a podpořit finanční stabilitu společnosti.
Návrhy na ozdravení značky VW, která se potýká s problémy, představují bezprecedentní škrty a podtrhují rozsah krize ve Volkswagenu. Německý výrobce nikdy nezavřel žádnou továrnu ve své domovské zemi a plán na snížení mezd o 10 % by se mohl dotknout přibližně 140 000 tamních pracovníků.
Po týdnech napětí poté, co Volkswagen letos v létě zrušil dohodu o garanci pracovních míst, se v pondělí v centrále společnosti ve Wolfsburgu sešlo přibližně 25 000 zaměstnanců.
Daniela Cavallo, šéfka mocné podnikové rady Volkswagenu, na shromáždění oznámila návrh automobilky, aby se pokusila vyvolat odpor. Jednání probíhají již několik týdnů, ale dříve nebyla jasná závažnost plánovaných škrtů, o které se usiluje.
Zaměstnanci VW se obávají, že škrty jsou jen začátkem plánů na redukci aktivit automobilky v Německu, která se potýká s poměrně vysokými náklady na energie a zaměstnance. Tyto kroky by byly další ranou pro největší evropskou ekonomiku, která by měla v roce 2024 již druhý rok po sobě klesat.

„Je to postupné oslabování a vyčerpávání,“ prohlásila Cavallo. Podle ní plány VW ohrožují „desítky tisíc“ pracovních míst v Německu.
Společnost se dostala do krize poté, co zpackala přechod na elektromobily. Slabá modelová řada brzdila prodeje v Číně, kde konkurenti, jako je BYD Co. získávají podíl na trhu. Kromě toho je prodej automobilů v Evropě zhruba o pětinu nižší než před pandemií a hluboká restrukturalizace VW signalizuje, co může čekat další kolegy v regionu.
V posledních týdnech se objevila celá řada varování evropských výrobců automobilů ohledně zisku. Mercedes-Benz Group AG se potýká s poklesem prodejů v Číně, BMW AG se potýká s nákladnou svolávací akcí a Stellantis NV je zasažen špatnými výsledky v USA.
Pro Volkswagen pondělní rallye zahajuje týden, který by mohl být kontroverzní. Očekává se, že až společnost ve středu oznámí výsledky za třetí čtvrtletí, vykáže pokles tržeb a zisku.
Generální ředitel Oliver Blume poukázal na vysoké náklady značky VW, ale zástupci zaměstnanců oponují, že zaměstnanci jsou nuceni platit za chyby představenstva.
Plány na snižování počtu zaměstnanců posílí obavy v Německu, kde problémová ekonomika podnítila pravicový politický posun a podnítila protiimigrační nálady. Úspory v rozpočtu a válka na Ukrajině ještě zvýšily obavy voličů, kteří se v září příštího roku zúčastní celostátních voleb.
„Je známo, že Volkswagen je v obtížné situaci,“ řekl v pondělí na pravidelné tiskové konferenci v Berlíně Wolfgang Büchner, mluvčí vlády kancléře Olafa Scholze. „Případná špatná rozhodnutí managementu však nesmí jít na úkor zaměstnanců.“
Volkswagen má tradičně úzké vazby na zaměstnance, kteří kontrolují polovinu míst v dozorčí radě. Toto zastoupení spolu s velkým podílem vlastněným domovskou spolkovou zemí Dolní Sasko znamenalo, že německé provozy VW byly do značné míry izolovány od minulých restrukturalizačních snah.
Úspory zahrnují zmrazení mezd v příštím roce a v roce 2026, uvedl Cavallo, a zrušení jednorázových odměn pro pracovníky, kteří zůstali v automobilce 25 a 35 let. Dodala, že Porsche – rovněž vedené Blumem – ukončilo výrobní vztah a plánování budoucích modelů s továrnou VW v dolnosaském Osnabrücku.
Volkswagen se odmítl vyjádřit k přesné povaze škrtů, pouze uvedl, že situace je „vážná“ a že obě strany mají odpovědnost za zajištění budoucnosti společnosti.
„V našich německých závodech nejsme dostatečně produktivní,“ uvedl generální ředitel značky VW Thomas Schäfer a dodal, že náklady továren jsou o 25 až 50 % vyšší, než společnost plánovala.

Akcie Volkswagenu, které se letos propadly o 19 %, klesly ve Frankfurtu ve 14:10 místního času o 1,4 %.
Německá automobilka, která koncem září vydala již druhé varování ohledně zisku za poslední tři měsíce, se nachází v obtížném období. Zatímco její prémiové značky včetně Audi a Porsche byly v posledních letech největším zdrojem zisku automobilky, nyní se potýkají s problémy.
Společnost Porsche AG v pátek uvedla, že zvažuje snížení nákladů a přezkoumání své modelové řady poté, co pokles poptávky v Číně zasáhl její zisky.
Jednání mezi vedením a zaměstnanci zatím nepřinesla žádné výsledky. Příští měsíc vyprší odkladná lhůta. Poté by bylo možné zahájit varovné stávky v závodech VW v Německu již 1. prosince.
„Toto nejsou jen plané hrozby ve vyjednávání,“ uvedl Cavallo. „Je to promyšlený záměr největšího německého průmyslového koncernu začít se systematickým odprodejem na domácím trhu.“
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky