Klíčové body
- Společnost Procter & Gamble překonala odhady zisku, ale nedosáhla očekávaných tržeb kvůli slabé poptávce v Číně
- Čisté tržby P&G dosáhly 21,71 miliardy USD, což je méně než očekávaných 21,91 miliardy USD
- Objem prodeje v USA vzrostl, ale poptávka v Číně, především u výrobků pro péči o vlasy a ústní hygienu, klesla
- Divize péče o tělo P&G, zahrnující značky Gillette a Venus, zaznamenala 4% nárůst objemu, což bylo světlým bodem
P&G hlásí nižší než očekávané tržby a upozorňuje na pokračující propad prodeje v Číně.
Páteční finanční výsledky odhalily, že společnost Procter & Gamble Co. zaznamenala pokles tržeb za své poslední vykázané čtvrtletí, což nesplnilo očekávání Wall Street a způsobilo 1% pokles akcií společnosti během předobchodní fáze. Výpadek byl přičítán pokračující oslabené poptávce ve Velké Číně, což poukazuje na přetrvávající problém, který nadále zatěžuje údaje o tržbách společnosti.
Analýza zisku společnosti
Společnost P&G, do jejíhož portfolia patří prací prášek Tide, plenky Pampers a zubní pasta Crest, představila podle finančních údajů získaných od skupiny London Stock Exchange Group upravený zisk na akcii ve výši 1,93 USD, zatímco Wall Street předpovídala 1,90 USD. Tyto údaje však nezmírnily zklamání z tržeb, neboť čtvrtletní zpráva vykázala zisk ve výši 21,74 miliardy USD oproti očekávaným 21,91 miliardy USD.
Bližší zkoumání údajů ilustruje snížení čistého zisku za první fiskální čtvrtletí. Konkrétně připadá na společnost, čistý zisk se snížil ze 4,52 miliardy USD, tj. 1,83 USD na akcii, v předchozím roce na 3,96 miliardy USD, tj. 1,61 USD na akcii. Po započtení nákladů na restrukturalizaci a dalších mimořádných položek společnost přesto vydělala 1,93 USD na akcii.
Tržby, ceny a poptávka
Pokud se podíváme na tržby, 1% snížení vedlo k čistým tržbám ve výši 21,71 miliardy USD. Organické tržby po zohlednění kurzových rozdílů, akvizic a odprodejů vykázaly 2% nárůst, který byl způsoben zvýšením cen. Pozoruhodné je, že společnost vykázala za čtvrtletí nezměněný objemový ukazatel. Vzhledem k tomu, že toto měření vynechává cenové aspekty, poskytuje přesnější údaj o úrovni poptávky ve srovnání s tržbami. V důsledku toho po několika letech vytrvalého zvyšování cen zaznamenala společnost P&G, podobně jako mnoho spotřebitelských společností, deficit v poptávce po výrobcích. V posledním čtvrtletí společnost poprvé za více než dva roky zaznamenala nárůst objemu.
Na rozdíl od obecného trendu se objem Procter & Gamble v rámci USA zvýšil v osmi z deseti kategorií, přičemž podle finančního ředitele Andreho Schultena nebyl patrný žádný posun k výrobkům privátních značek.
Výkonnost společnosti ve Velké Číně se však výrazně lišila. Vzhledem k tomu, že se jedná o druhý největší trh pro P&G, znepokojující byl zejména pokles objemu u výrobků pro péči o vlasy a ústní hygienu. Společnost tvrdí, že oživení poptávky by si mohlo vyžádat několik čtvrtletí, a to i přes nedávné plány na podporu ekonomiky navržené čínskou vládou. Pan Schulten přiznal: “Trh je stále slabý a domníváme se, že bude slabý ještě několik čtvrtletí.”
Výkonnost trhu napříč divizemi
Zkoumání jednotlivých kategorií společnosti ukazuje rozdílné trendy. Kosmetická divize P&G, která zahrnuje značky jako Pantene a Olay, vykázala v tomto čtvrtletí 2% pokles objemu. Segmentu péče o pleť se bohužel dařilo ještě hůře a jeho organické tržby se propadly o více než 20 %. Výrazný pokles byl způsoben sníženým objemem a oslabením prodejů špičkové značky SK-II, na kterou měly dopad zejména výluky vynucené pandemií COVID-19.
Mezitím jak divize péče o zdraví, tak divize péče o děti, ženy a rodinu vykázaly za čtvrtletí 1% pokles objemu. Segment péče o děti, zahrnující značku Pampers, prožíval obzvláště náročné období, kdy organické tržby klesly do středních jednociferných čísel.
The Procter & Gamble Company
Světlým bodem byla divize péče o tělo společnosti P&G, která je domovem značek Gillette a Venus a která zaznamenala 4% nárůst objemu. Tento pozitivní výsledek byl připsán úspěšným inovačním iniciativám. Kromě toho sekce tkanin a péče o domácnost, která zahrnuje značky jako Swiffer, Febreze a Tide, zaznamenala v průběhu čtvrtletí 1% nárůst objemu.
Budoucí očekávání
Společnost P&G zachovává svou prognózu pro fiskální rok 2025 a předpokládá, že čistý zisk na akcii se bude pohybovat v rozmezí 6,91 až 7,05 USD a tempo růstu tržeb mezi 2 a 4 %. Navzdory nedávnému poklesu výkonnosti v klíčových segmentech se společnost zdá být přesvědčena o oživení ve střednědobém horizontu. Zásadním faktorem budoucích úspěchů by mělo být oživení poptávky z Velké Číny, regionu, který se v současnosti potácí v pomalém hospodářském růstu a snížené spotřebitelské poptávce.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky