Klíčové body
- Macy’s (M) patří mezi nejznámější obchodní řetězce v USA
- Prochází obchodní domy krizí?!
- Rozdělí se společnost napříč svými departmenty?
To je argument, který uvedly aktivistická investiční společnost Barington Capital a soukromá kapitálová společnost Thor Equities v pondělním návrhu, v němž společnost vyzvaly k provedení drastických změn, které by zvýšily cenu jejích akcií.
Problém je podle nich v tom, že Macy’s sedí na nemovitostech, které jsou cennější než samotná společnost – což je neudržitelná situace, která zakrývá skutečnou hodnotu společnosti. Kvůli problémům Macy’s jsou její akcie tak neatraktivní, že jejich hodnota je nižší než součet jejich částí, tvrdí.
Řešení: Rozdělit ji na části.
„Macy’s vlastní cenné nemovitosti,“ uvedl Barington v prezentaci zveřejněné na internetu. „Trh naznačuje, že maloobchodní operace Macy’s jsou v podstatě bezcenné.“

Investoři tvrdí, že nemovitosti Macy’s, včetně vlajkového obchodu na Herald Square v New Yorku, mají na volném trhu hodnotu až 9 miliard dolarů, což je téměř dvojnásobek pondělní závěrečné tržní hodnoty Macy’s ve výši 4,7 miliardy dolarů. Tvrdí, že Macy’s může ze svých nemovitostí vytěžit větší hodnotu tím, že bude platit nájem dceřiné společnosti, která nemovitosti kontroluje. Společnost by také mohla prodat prostory developerům, kteří by na nemovitostech Macy’s stavěli hotely, byty nebo kanceláře.
Macy’s vlastní 720 obchodů, včetně luxusního obchodního domu Bloomingdale’s a kosmetického řetězce Bluemercury. Hodnota nemovitostí uzamčených v obchodních místech Macy’s není novým objevem – investoři a developeři se již dlouho snaží stavět na místě Macy’s Herald Square a Macy’s navrhla kancelářskou věž nad obchodem.
Společnost Macy’s v pondělí na návrh investorů reagovala prohlášením, že je odhodlána „dosahovat udržitelného a ziskového růstu a zvyšovat hodnotu pro akcionáře“. Společnost Macy’s uvedla, že je přesvědčena o své strategii, která zahrnuje zavírání nevýkonných prodejen a investice do 50 nejlepších prodejen s lepším personálním obsazením a novým zbožím.
Skupiny investorů, jako jsou soukromé kapitálové fondy a hedgeové fondy, v posledních letech někdy kupovaly maloobchodní prodejce, kteří se potýkali s problémy nebo nebyli dostatečně výkonní, s cílem převzít je do soukromých rukou, změnit jejich situaci a prodat je se ziskem. Výsledky však často vedly k uzavření, nikoliv k záchraně společností, jako jsou Sears
Podle Marka Cohena, který letos odešel do důchodu z pozice ředitele maloobchodních studií na Columbia Business School, by Macy’s měl návrh investorů odmítnout.
„Investory nezajímá dlouhodobá životaschopnost podniku,“ řekl. „Kdyby byli ponecháni sami sobě, společnost by zardousili.“
Cesta nastíněná Baringtonem a Thorem je podobná té, kterou se vydal provozovatel hedgeových fondů Eddie Lampert poté, co získal kontrolu nad společnostmi Sears a Kmart. Nakonec velkou část jejich nemovitostí prodal nebo zastavěl.
Prodal také některé z mnoha cenných značek, které byly se Searsem spojeny, včetně nářadí Craftsmen. A utratil více než 6 miliard dolarů za zpětný odkup akcií společnosti Sears Holdings, kterou založil za účelem řízení obou řetězců, v neúspěšném pokusu podpořit klesající cenu jejích akcií.
Výsledky nebyly dobré. Prodejny byly zavřeny, když si již nemohly dovolit platit nájem oddělené společnosti, která nyní kontrolovala její nemovitosti. Tržby se propadly, protože společnosti chyběly peníze potřebné na investice do prodejen, aby byly pro zákazníky atraktivní. V roce 2018, po letech zavírání stovek prodejen, společnost vyhlásila bankrot. Z bankrotu se sice dostala počátkem roku 2019, ale i nadále se potýkala s problémy a uzavřela většinu svých zbývajících prodejen, takže jí zůstala jen hrstka poboček Sears a žádné plnohodnotné prodejny Kmarts v pevninské části Spojených států.
A Sears a Kmart nejsou jediné kdysi ikonické maloobchodní značky, které zanikly, jakmile nad nimi převzali kontrolu soukromí investoři a hedgeové fondy. V posledních deseti letech ukončily svou činnost maloobchodní řetězce od luxusního obchodního domu Lord & Taylor přes RadioShack a Toys ‚R‘ Us až po Payless Shoes a Sports Authority.
Macy’s se potýká s problémy
Macy’s a další obchodní domy, jako jsou Kohl’s, Nordstrom a JCPenney, v posledních letech prohrávají s internetovými prodejci, jako je Amazon, s velkými maloobchodními řetězci, které prodávají potraviny a řadu spotřebního zboží, jako jsou Walmart
Letos je to již podruhé, co se aktivističtí investoři pokusili vyvinout tlak na společnost Macy’s.
Vedení Macy’s v červenci ukončilo jednání se soukromými investory, kteří se pokoušeli společnost převzít. Investoři plánovali převzít Macy’s do soukromých rukou a zvážit vyčlenění jejích nemovitostí nebo oddělení online operací od kamenných obchodů.
Představenstvo společnosti Macy’s jednomyslně odhlasovalo ukončení rozhovorů se společnostmi Arkhouse Management a Brigade Capital Management ohledně nabídek těchto investorů na převzetí řetězce. Společnost Macy’s uvedla, že není jasné, zda by investoři byli schopni dohodu financovat, a že to není v nejlepším zájmu akcionářů.
Nový návrh přichází také jen několik týdnů poté, co společnost Macy’s zveřejnila, že jeden ze zaměstnanců během téměř tří let úmyslně zatajil výdaje ve výši až 154 milionů dolarů.

Kvůli účetnímu problému byla společnost Macy’s nucena odložit čtvrtletní zprávu o hospodaření. Společnost vykáže čtvrtletní zisk ve středu.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky