Žaloby na JPMorgan Chase, Bank of America a Wells Fargo za podvody na Zelle
Úřad pro finanční ochranu spotřebitelů v pátek uvedl, že podal stížnost na tři největší banky v zemi a provozovatele nejrozšířenějšího peer-to-peer platebního systému Zelle, protože „umožnili, aby se v této síti rozšířily podvody“.
Banky JPMorgan Chase (JPM), Bank of America (BAC) a Wells Fargo (WFC) mají problém
Co se stalo na platformě Zelle?
Jak to ovlivní platby?
Co si ze situace můžeme odnést?
CFPB tvrdí, že v důsledku toho stovky tisíc zákazníků bank JPMorgan Chase (JPM), Bank of America (BAC) a Wells Fargo (WFC) přišly od spuštění služby Zelle před sedmi lety o více než 870 milionů dolarů. Společnost Zelle tento odhad zpochybňuje.
Tři banky uvedené jako žalované v žalobě jsou spoluvlastníky Zelle spolu s dalšími čtyřmi velkými americkými bankami: Capital One, PNC Bank, Truist a US Bank.
„Největší banky v zemi se cítily ohroženy konkurenčními platebními aplikacemi, a tak se vrhly na uvedení Zelle,“ uvedl v prohlášení ředitel CFPB Rohit Chopra. „Tím, že nezavedly řádná ochranná opatření, se Zelle stala zlatým dolem pro podvodníky, zatímco oběti často nechaly napospas osudu.“
CFPB konstatuje, že zákazníkům, kteří podali stížnost na podvod, „byla většinou odepřena pomoc, přičemž některým bylo řečeno, aby se obrátili přímo na podvodníky a získali zpět své peníze“.
CFPB navíc uvádí, že žalované subjekty stížnosti řádně neprošetřily a neposkytly spotřebitelům „zákonem požadovanou náhradu za podvody a chyby“.
Žaloba CFPB, podaná u okresního soudu USA pro okres Arizona, kde sídlí provozovatel služby Zelle Early Warning Services, konkrétně mimo jiné tvrdí, že banky nezastavily převody, když se objevily náznaky podvodu, a nechránily vlastní majitele účtů před používáním služby Zelle k páchání podvodů.
„Výsledkem selhání žalovaných byly miliony stížností na podvody se Zelle jen u (JP Morgan Chase, Bank of America a Wells Fargo), včetně stížností na ztráty způsobené podvody ve výši více než 290 milionů dolarů u 210 000 zákazníků Bank of America, více než 360 milionů dolarů u 420 000 zákazníků Chase a více než 220 milionů dolarů u 280 000 zákazníků Wells Fargo,“ tvrdí žaloba.
V pátek ráno v tiskovém hovoru jeden z představitelů agentury uvedl, že ačkoli Zelle používá více než 2 200 finančních institucí, tři banky, které jsou v žalobě jmenovány, „kontrolují drtivou většinu aktivit na Zelle“.
Zdroj: Getty Images
Společnost Zelle označuje žalobu za „neopodstatněnou“ a zpochybňuje tvrzení o ztrátách
V reakci na stížnost CFPB společnost Early Warning Services tento krok odsoudila a žalobu označila za „neopodstatněnou“.
„Útoky CFPB na společnost Zelle jsou právně i fakticky chybné a načasování této žaloby se zdá být vedeno politickými faktory, které se společností Zelle nesouvisejí,“ uvedla v prohlášení Jane Khodosová, mluvčí společnosti Zelle v EWS.
„Společnost Zelle je lídrem v boji proti podvodům a podvodníkům a má špičkové zásady úhrady, které jdou nad rámec zákona. Mylné útoky CFPB dodají odvahu zločincům, zdraží spotřebitelům poplatky, utlumí malé podniky a ztíží konkurenci tisícům komunitních bank a družstevních záložen,“ dodala Khodosová.
Společnost v pozdějším e-mailu pro CNN zpochybnila tvrzení CFPB, že zákazníci Chase, Bank of America a Wells Fargo, kteří si stěžovali na podvodné převody, přišli o více než 870 milionů dolarů. Toto číslo je zavádějící, protože „ne každá nahlášená stížnost na podvod je skutečným podvodem s platbami. Každý nahlášený nárok na podvod je prošetřen a často se zjistí, že k podvodu nedošlo,“ uvedla společnost. A poznamenala, že společnost Zelle „jde nad rámec toho, co vyžaduje zákon, a proplácí zákazníkům určité typy podvodů, u nichž zákazník transakci schválil“.
CFPB však oponovala, že její stížnost tvrdí, že „obžalovaní ve skutečnosti stížnosti spotřebitelů, kteří se stali obětí podvodu, neprošetřovali. CFPB dále tvrdí, že banky nesprávně zamítly desítky tisíc stížností na podvody s použitím chybné logiky“.
Mluvčí banky JPMorgan Chase Patricia Wexlerová mezitím žalobu kritizovala jako případ přehnaných pravomocí. „CFPB nyní jako poslední snahu při prosazování své politické agendy překračuje své pravomoci tím, že činí banky odpovědnými za zločince, a to i včetně romantických podvodníků,“ uvedla Wexlerová v e-mailu. „Je to ohromující ukázka regulace vynucováním, která obchází požadovaný proces tvorby pravidel.“
Bank of America ze své strany ujistila, že případy podvodů jsou vzácné a že Zelle používá 23 milionů zákazníků banky. „Více než 99,95 % transakcí v síti Zelle proběhne bez incidentů. Pokud má klient problém, spolupracujeme přímo s ním,“ uvedl mluvčí Bill Halldin. „Rozhodně nesouhlasíme se snahou CFPB uvalit na 2 200 bank a družstevních záložen, které klientům nabízejí bezplatnou službu Zelle, nové obrovské náklady.“
Společnost Wells Fargo se odmítla vyjádřit.
Šance, že případ přežije změnu administrativy
Žaloba CFPB byla podána v jednom z posledních zbývajících týdnů Bidenovy administrativy. A všeobecně se očekává, že nově zvolený prezident Donald Trump jmenuje do čela agentury pro své funkční období novou osobu. Co to bude znamenat pro žalobu Zelle, není jasné. [Chopra ve výpovědi před výborem pro finanční služby Sněmovny reprezentantů na začátku tohoto měsíce uvedl, že byl sice potvrzen na pětileté funkční období, ale respektuje, že „prezident nás může kdykoli a kdykoli odvolat“.]
„Normálně bychom žalobu podanou v posledních týdnech před inaugurací zamítli, ale tato by mohla mít nohy vzhledem k populistickým sklonům Trumpovy koalice. Hodně bude záležet na tom, koho Trump vybere jako ředitele CFPB,“ uvedl v e-mailu Jaret Seiberg, analytik pro politiku finančních služeb ve washingtonské výzkumné skupině TD Cowen.
Přesto Seiberg poznamenal, že banky mohou mít silnou obranu, „protože velká část boje se vede o autorizované transakce, které se ukáží jako podvodné. Je pro nás těžké si představit, že by soud požadoval, aby banky zastavily transakce, které spotřebitelé chtějí provést.“
Zdroj: Getty Images
CFPB tvrdí, že v důsledku toho stovky tisíc zákazníků bank JPMorgan Chase , Bank of America a Wells Fargo přišly od spuštění služby Zelle před sedmi lety o více než 870 milionů dolarů. Společnost Zelle tento odhad zpochybňuje.Tři banky uvedené jako žalované v žalobě jsou spoluvlastníky Zelle spolu s dalšími čtyřmi velkými americkými bankami: Capital One, PNC Bank, Truist a US Bank.„Největší banky v zemi se cítily ohroženy konkurenčními platebními aplikacemi, a tak se vrhly na uvedení Zelle,“ uvedl v prohlášení ředitel CFPB Rohit Chopra. „Tím, že nezavedly řádná ochranná opatření, se Zelle stala zlatým dolem pro podvodníky, zatímco oběti často nechaly napospas osudu.“CFPB konstatuje, že zákazníkům, kteří podali stížnost na podvod, „byla většinou odepřena pomoc, přičemž některým bylo řečeno, aby se obrátili přímo na podvodníky a získali zpět své peníze“.CFPB navíc uvádí, že žalované subjekty stížnosti řádně neprošetřily a neposkytly spotřebitelům „zákonem požadovanou náhradu za podvody a chyby“.Žaloba CFPB, podaná u okresního soudu USA pro okres Arizona, kde sídlí provozovatel služby Zelle Early Warning Services, konkrétně mimo jiné tvrdí, že banky nezastavily převody, když se objevily náznaky podvodu, a nechránily vlastní majitele účtů před používáním služby Zelle k páchání podvodů.„Výsledkem selhání žalovaných byly miliony stížností na podvody se Zelle jen u , včetně stížností na ztráty způsobené podvody ve výši více než 290 milionů dolarů u 210 000 zákazníků Bank of America, více než 360 milionů dolarů u 420 000 zákazníků Chase a více než 220 milionů dolarů u 280 000 zákazníků Wells Fargo,“ tvrdí žaloba.V pátek ráno v tiskovém hovoru jeden z představitelů agentury uvedl, že ačkoli Zelle používá více než 2 200 finančních institucí, tři banky, které jsou v žalobě jmenovány, „kontrolují drtivou většinu aktivit na Zelle“.Společnost Zelle označuje žalobu za „neopodstatněnou“ a zpochybňuje tvrzení o ztrátáchV reakci na stížnost CFPB společnost Early Warning Services tento krok odsoudila a žalobu označila za „neopodstatněnou“.„Útoky CFPB na společnost Zelle jsou právně i fakticky chybné a načasování této žaloby se zdá být vedeno politickými faktory, které se společností Zelle nesouvisejí,“ uvedla v prohlášení Jane Khodosová, mluvčí společnosti Zelle v EWS.„Společnost Zelle je lídrem v boji proti podvodům a podvodníkům a má špičkové zásady úhrady, které jdou nad rámec zákona. Mylné útoky CFPB dodají odvahu zločincům, zdraží spotřebitelům poplatky, utlumí malé podniky a ztíží konkurenci tisícům komunitních bank a družstevních záložen,“ dodala Khodosová.Společnost v pozdějším e-mailu pro CNN zpochybnila tvrzení CFPB, že zákazníci Chase, Bank of America a Wells Fargo, kteří si stěžovali na podvodné převody, přišli o více než 870 milionů dolarů. Toto číslo je zavádějící, protože „ne každá nahlášená stížnost na podvod je skutečným podvodem s platbami. Každý nahlášený nárok na podvod je prošetřen a často se zjistí, že k podvodu nedošlo,“ uvedla společnost. A poznamenala, že společnost Zelle „jde nad rámec toho, co vyžaduje zákon, a proplácí zákazníkům určité typy podvodů, u nichž zákazník transakci schválil“.CFPB však oponovala, že její stížnost tvrdí, že „obžalovaní ve skutečnosti stížnosti spotřebitelů, kteří se stali obětí podvodu, neprošetřovali. CFPB dále tvrdí, že banky nesprávně zamítly desítky tisíc stížností na podvody s použitím chybné logiky“.Mluvčí banky JPMorgan Chase Patricia Wexlerová mezitím žalobu kritizovala jako případ přehnaných pravomocí. „CFPB nyní jako poslední snahu při prosazování své politické agendy překračuje své pravomoci tím, že činí banky odpovědnými za zločince, a to i včetně romantických podvodníků,“ uvedla Wexlerová v e-mailu. „Je to ohromující ukázka regulace vynucováním, která obchází požadovaný proces tvorby pravidel.“Bank of America ze své strany ujistila, že případy podvodů jsou vzácné a že Zelle používá 23 milionů zákazníků banky. „Více než 99,95 % transakcí v síti Zelle proběhne bez incidentů. Pokud má klient problém, spolupracujeme přímo s ním,“ uvedl mluvčí Bill Halldin. „Rozhodně nesouhlasíme se snahou CFPB uvalit na 2 200 bank a družstevních záložen, které klientům nabízejí bezplatnou službu Zelle, nové obrovské náklady.“Společnost Wells Fargo se odmítla vyjádřit. Šance, že případ přežije změnu administrativyŽaloba CFPB byla podána v jednom z posledních zbývajících týdnů Bidenovy administrativy. A všeobecně se očekává, že nově zvolený prezident Donald Trump jmenuje do čela agentury pro své funkční období novou osobu. Co to bude znamenat pro žalobu Zelle, není jasné. [Chopra ve výpovědi před výborem pro finanční služby Sněmovny reprezentantů na začátku tohoto měsíce uvedl, že byl sice potvrzen na pětileté funkční období, ale respektuje, že „prezident nás může kdykoli a kdykoli odvolat“.]„Normálně bychom žalobu podanou v posledních týdnech před inaugurací zamítli, ale tato by mohla mít nohy vzhledem k populistickým sklonům Trumpovy koalice. Hodně bude záležet na tom, koho Trump vybere jako ředitele CFPB,“ uvedl v e-mailu Jaret Seiberg, analytik pro politiku finančních služeb ve washingtonské výzkumné skupině TD Cowen.Přesto Seiberg poznamenal, že banky mohou mít silnou obranu, „protože velká část boje se vede o autorizované transakce, které se ukáží jako podvodné. Je pro nás těžké si představit, že by soud požadoval, aby banky zastavily transakce, které spotřebitelé chtějí provést.“