Klíčové body
- ChargePoint (CHPT) nedávno zdůraznila význam technologického pokroku v oblasti nabíjení elektromobilů.
- Společnost vynakládá obrovské finanční prostředky na výzkum a vývoj.
- Vzhledem k neustálé potřebě investovat do výzkumu a vývoje to vypadá, že společnost ChargePoint bude i v příštích letech prodělávat.
Ačkoli nevyrábí vozidla, poskytuje důležité nabíjecí produkty a služby, které jsou nezbytné pro široké rozšíření elektromobilů. Je to v mnoha ohledech vzrušující příběh, ale je tu malý problém, který by investoři měli pochopit, než ji koupí. ChargePoint krvácí červeným inkoustem a nic nenasvědčuje tomu, že by se to mělo v dohledné době změnit.
Co dělá společnost ChargePoint?
Aniž bychom se pouštěli příliš hluboko do technologického lesa, ChargePoint vyrábí produkty pro nabíjení elektromobilů a nabízí služby nabíjení elektromobilů. V oblasti elektromobilů se jedná o investici typu „vybereš a dostaneš“, protože pokud chcete s elektromobilem jezdit, musíte nabíjet jeho baterii. ChargePoint není tak „sexy“ jako Tesla
Vzhledem k pokračujícímu odklonu od uhlíkových paliv, jako je benzín, a vládním nařízením týkajícím se počtu ujetých kilometrů a vozidel se spalovacími motory se zdá být velmi pravděpodobné, že ChargePoint slouží rostoucí mezeře v automobilovém sektoru. Jako příklad společnost nedávno uvedla výdaje svých 25 největších zákazníků v průběhu času. V roce 2017 tato skupina utratila u společnosti ChargePoint v prvním čtvrtletí 5 milionů dolarů. Do roku 2023 tato částka vzrostla na 83 milionů dolarů, což představuje 16násobný nárůst.
Vzhledem k tomu, že penetrace elektromobilů je ve Spojených státech stále poměrně skromná, necelých 10 %, má ChargePoint před sebou ještě velký růstový potenciál. S tím, jak se bude prodávat více elektromobilů, bude potřeba nabíjení jen růst. A co je pozoruhodné, společnost prodává řešení napříč celým nabíjecím prostředím, od domácích systémů až po nabíječky umístěné mimo domov a od spotřebitelského využití až po firemní využití. Má tak vynikající pozici pro růst spolu s celým odvětvím elektromobilů. Je tu jen jeden problém: přechod na elektromobily je teprve na začátku.

ChargePoint se zaměřuje na technologii
V září 2024 společnost ChargePoint vydala dokument, v němž zdůrazňuje význam technologického rozvoje v oblasti nabíjení EV. Podle dokumentu „ChargePoint pracuje ve všech segmentech trhu a všech klasifikacích elektrických vozidel, aby zůstal lídrem v oblasti inovací nabíjení a vyvíjel produkty již nyní pro budoucí ekosystém nabíjení“. Pokročilé technologie nejsou ve skutečnosti důležité; důležité je, že společnost ChargePoint je odhodlána být lídrem v oboru v oblasti technologií.
Právě v tom spočívá problém společnosti, pokud jde o ziskovost. Jedná se o mladou společnost působící v relativně novém odvětví, takže červený inkoust ve výsledovce není šokující. Nicméně odhodlání věnovat se výzkumu a vývoji naznačuje, že ChargePoint se v dohledné době do černých čísel nedostane.
Například ve druhém fiskálním čtvrtletí roku 2025 dosáhla společnost hrubého zisku zhruba 25,6 milionu dolarů. To bylo podstatně více než v předchozím roce, ale na prodejní a marketingové náklady vynaložila 36,7 milionu dolarů a na všeobecné a administrativní náklady dalších 15,1 milionu dolarů. Tyto dva náklady v celkové výši 51,8 milionu dolarů jsou v podstatě nutné k zajištění běžného provozu. Jen s těmito dvěma náklady přichází ChargePoint o obrovské množství peněz.
A co všechen ten důležitý výzkum a vývoj? Výdaje na tuto oblast činily 36,5 milionu dolarů. To samo o sobě bylo mnohem více než hrubý zisk, který společnost vygenerovala. Zatímco prodej a marketing, stejně jako všeobecné a administrativní náklady jsou pro každodenní provoz společnosti zásadní, ChargePoint má zcela jasno v tom, že výzkum a vývoj je pro jeho budoucí úspěch životně důležitý. Jinými slovy, možností, jak snížit náklady, je opravdu jen několik. Společnost ChargePoint potřebuje do svých nákladů růst, což znamená, že červený inkoust bude pravděpodobně ještě dlouho na pořadu dne.
ChargePoint je vysoce riziková investice
Přestože společnost ChargePoint dosáhla za krátkou dobu velkého úspěchu, jedná se o akcii, která je nejvhodnější pro agresivní investory. Příležitost, která je před námi, vypadá obrovská, ale dostat se z dneška do budoucnosti, která bude poháněna elektrickými vozidly, bude stát hodně peněz. ChargePoint je dnes lídrem v oblasti nabíjení, ale to neznamená, že bude lídrem i v budoucnu, nebo že bude dokonce existovat, pokud nedokáže najít hotovost, kterou potřebuje na další výdaje na výzkum a vývoj, nemluvě o základních nákladech na provoz podniku. A i kdyby se jí podařilo najít hotovost, obrovské náklady na výzkum a vývoj pravděpodobně udrží červený inkoust v příštích letech.

Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky