Snapchat změnil způsob, jak uvažujeme o sociálních sítích
Jeho mateřská společnost Snap Inc (SNAP) zažila opravdu velkolepé IPO
Proč je tato společnost doslova revoluční ve svém odvětví?!
Dne 23. února roku 2017 Snap Inc., mateřská společnost Snapchatu, vstoupila na burzu s primární nabídkou akcií (IPO), která vynesla 3,4 miliardy dolarů a ocenila technologickou firmu na 24 miliard dolarů.
Při bližším pohledu do průřezu historií ale uvidíme, že toho na dnešní den připadá ještě o mnoho více:
1530 – Historicky poslední korunovace císaře, provedená papežem: Klement VII. v Bologni korunoval Karla V. císařem Svaté říše římské, tedy i pro České království a přidružené země.
1893 – Rudolf Diesel získal patent na dieselový motor.
1941 – Glenn Seaborg v USA jako první izoloval čisté plutonium.
1944 – V Sovětském svazu byla zahájena operace Čočka («Чечеви́ца»): násilná deportace Čečenců a Ingušů z oblasti Kavkazu do střední Asie.
1945 – Druhá světová válka: Američané osvobodili Manilu, hlavní město na Filipínách.
1947 – Byla založena Mezinárodní organizace pro normalizaci – ISO.
1981 – Ve Španělsku proběhl neúspěšný pokus o státní převrat.
1987 – Byla pozorována supernova SN 1987A.
1999 – Obří lavina zasypala rakouskou alpskou vesnici a lyžařské středisko Galtür. Pronikla až do tzv. zelené zóny, která byla do té doby považována za lavinami neohroženou, a zabila 31 lidí.
2016 – Jihoafrický soud odsoudil českého občana Radovana Krejčíře k 35letému trestu odnětí svobody za únos, pokus o vraždu a drogové delikty.
A nyní se už jako obvykle přesuneme do světa byznysu a ekonomiky:
1836 – Mise Alamo v texaském San Antoniu padla po třináctidenním obléhání během Texaské revoluce do rukou mexických vojsk vedených generálem Antoniem Lópezem de Santa Annou. Ačkoli se nejednalo přímo o obchodní událost, měla významné důsledky pro hospodářskou a politickou situaci v regionu.
1886 – Charles Martin Hall si nechal patentovat levnou metodu výroby hliníku, která nakonec vedla k široké dostupnosti tohoto kovu pro různá průmyslová odvětví.
Snapchat, Snap a jejich cesta ke hvězdám
Snapchat je jednou z nejpoužívanějších platforem sociálních médií na světě.
Od ledna 2020 má 360 milionů aktivních uživatelů měsíčně a každý den na ní vzniknou tři miliardy „snapů“ (fotografií a videí).
Jak se společnost Snapchat (SNAP) stala tak velkou a za tak krátkou dobu?
Zde je pohled do historie společnosti a důvod, proč Snapchat, alespoň jako společnost, nevykazuje žádné známky zániku.
Raná historie
Společnost Snapchat založili v roce 2011 Evan Spiegel, Reggie Brown a Bobby Murphy, všichni studenti Stanfordovy univerzity.Brown údajně přišel s nápadem aplikace pro sociální média, která by uživatelům umožnila zveřejňovat fotografie a videa, jež by po několika okamžicích ze stránky zmizely.
Brown údajně s nápadem oslovil Spiegela a oba se shodli na tom, že myšlenka platformy sociálních médií po vzoru mizejícího obsahu je dobrý nápad. Dvojice pak oslovila Bobbyho Murphyho, aby napsal kód použitý k vytvoření aplikace.
V červenci 2011 spoluzakladatelé vydali „Picaboo“, předchůdce Snapchatu. Hned poté Spiegel s Murphym donutili Browna ze společnosti odejít a v září 2011 ji znovu spustili jako Snapchat.
Oba studenti Stanfordovy univerzity byli v té době teprve v prvním ročníku vysoké školy. Pokud jde o Browna, v září 2014 se s oběma spoluzakladateli dohodl na vyrovnání ve výši 157 milionů dolarů. Byl také oficiálně připsán jako spoluzakladatel Snapchatu.
S čistým štítem a zajímavým obchodním modelem se Spiegel (nyní výkonný ředitel společnosti) a Murphy pustili do budování začínající společnosti.
Revoluce na sociálních sítích
Ve vůbec prvním příspěvku na blogu společnosti Spiegel představil argumenty pro Snapchat jako nový způsob sdílení informací, které jste chtěli nechat zmizet.
A poté, co si vyslechl veselé historky o nouzovém detagování fotek z Facebooku před pracovními pohovory a o vyfocení skvrn z upřímných snímků předtím, než se dostanou na internet (protože by se vám zhroutil svět, kdyby někdo zjistil, že máte 38. den deváté třídy pupínek), muselo existovat lepší řešení.
Snapchat není o zachycení tradičních okamžiků jako Kodak. Jde o komunikaci s celou škálou lidských emocí – nejen s tím, co se zdá být hezké nebo dokonalé. Třeba když si myslím, že umím dobře napodobit obličej krtka s hvězdicovým nosem, nebo když chci kamarádovi ukázat holku, do které jsem se zamiloval (bylo by trapné, kdyby se to rozkřiklo), a když jsem pryč na vysoké a stýská se mi po mámě… ehm… po kamarádech.
Vytváříme aplikaci pro focení, která se nepodřizuje nerealistickým představám o kráse nebo dokonalosti, ale spíš vytváří prostor pro to, abyste byli vtipní, upřímní nebo cokoli jiného, na co máte zrovna chuť v okamžiku, kdy pořizujete a sdílíte snímek.
V rozhovoru pro The Telegraph v roce 2013 Spiegel vyzdvihl skutečný důvod, proč se Snapchat stal takovým hitem mezi mladými uživateli sociálních médií – nechtěli, aby se jejich historie ze sociálních médií vrátila a pronásledovala je.
„Snapchat změnil vnímání toho, že smazání něčeho je špatné,“ řekl. „Na internetu obvykle něco mažete, když je to špatné nebo když je to opravdu trapné.“
„Snapchat řekl, že pokud se snažíme modelovat konverzace, jak probíhají, jsou do značné míry efemérní. Můžeme se snažit zapisovat a ukládat si opravdu výjimečné okamžiky, ale zkrátka a dobře se snažíme nechat všechno plavat. Pamatujeme si to, ale nesnažíme se to uchovávat.“
Zdroj: Getty Images
Budování dokonalé platformy
Po roce své existence Snapchat zvýšil laťku – a počet uživatelů – zavedením videa do aplikace, která se právě začala prodávat v obchodě Google Play. Videa byla dlouhá jen 10 sekund, ale zavedení bylo natolik úspěšné, že se počet takzvaných „snapů“ vyšplhal na 50 milionů denně.
V roce 2013 Snapchat navázal dvěma novými funkcemi – „Stories“ a „Chat“. Funkce příběhů umožnila uživatelům Snapchatu zveřejnit sérii snímků, které zůstaly aktivní a zobrazitelné po dobu 24 hodin.
Funkce Chat pomohla posunout Snapchat na vyšší příčky pyramidy sociálních médií. Funkce Chat, představená v květnu 2014, umožňovala uživatelům hovořit spolu v okně chatu prostřednictvím živého videochatu. Snapchat také představil „Our Story“, další funkci příběhu, která umožnila uživatelům Snapchatu po celém světě zveřejňovat fotografie a videa z míčových her, koncertů, politických shromáždění a dalších veřejných akcí.
Později téhož roku Snapchat představil geofiltry, které uživatelům webu umožnily přizpůsobit si obsah a zveřejnit svou polohu v době zveřejnění.
Rok 2014 byl rušný, protože v prosinci Snapchat zavedl Snapcash, funkci pro peněžní transakce, která umožňuje uživatelům webu posílat a přijímat hotovost od jiných uživatelů a nechat si ji ihned poslat na svůj bankovní účet. V prosinci 2014 také Snapchat rozšířil svůj záběr do finanční sféry pomocí komunitních geofiltrů. Nyní si spotřebitelé Snapchatu mohli vytvářet vlastní Geofiltry nebo si jednoduše koupit značkové filtry pro vlastní použití.
Do roku 2015 dosahoval Snapchat měsíčně 75 milionů uživatelů. Na webu nyní byly všudypřítomné reklamy, což společnosti poskytlo obrovský zdroj příjmů (podle interních finančních údajů společnosti Snap, Inc. pocházelo do roku 2018 99 % celkových příjmů z reklamy). Video bylo i nadále jedním z nejpoužívanějších nástrojů společnosti ze strany spotřebitelů – pouhé tři roky po zavedení videa na webu bylo denně zaznamenáno šest miliard videí.
Brzy společnost oficiálně vytvoří mateřskou společnost s názvem Snap, Inc. a začne se připravovat na primární veřejnou nabídku akcií v hodnotě 25 miliard dolarů, která odstartuje v roce 2017.
Problémy a výzvy
V roce 2013 se do Snapchatu nabourala anonymní skupina a odhalila osobní údaje 4,6 milionu uživatelů. Společnost se za hackerský útok omluvila, únik napravila a v následujících sedmi letech nezaznamenala žádný závažný bezpečnostní incident.
V následujícím roce se Snapchat vyrovnal s americkou Federální obchodní komisí, která společnost obvinila z přehánění procesu, který používá k ochraně soukromí uživatelů, s tím, že nemůže „zaručit“, že zprávy uživatelů „budou vymazány v určitém časovém rámci“. FTC Snapchat oficiálně neobvinila, ale společnost bude v příštích 20 letech monitorována.
Zakladatel Snapchatu Spiegel se ocitl v horké vodě po žalobě zaměstnance společnosti Anthonyho Pompliana z roku 2015, který citoval Spiegelovy komentáře, že společnost má zájem expandovat pouze do „bohatých“ zemí a držet se dál od chudších zemí, jako je Indie.
Akcie Snapchatu po žalobě klesly o 1 %, ale společnost neutrpěla žádné trvalé škody, přičemž společnost uvedla, že představa, že se Snapchat omezuje na země s vyššími příjmy, jako „směšná“.
Zdroj: Getty Images
Dne 23. února roku 2017 Snap Inc., mateřská společnost Snapchatu, vstoupila na burzu s primární nabídkou akcií , která vynesla 3,4 miliardy dolarů a ocenila technologickou firmu na 24 miliard dolarů.Při bližším pohledu do průřezu historií ale uvidíme, že toho na dnešní den připadá ještě o mnoho více:
1530 – Historicky poslední korunovace císaře, provedená papežem: Klement VII. v Bologni korunoval Karla V. císařem Svaté říše římské, tedy i pro České království a přidružené země.
1893 – Rudolf Diesel získal patent na dieselový motor.
1941 – Glenn Seaborg v USA jako první izoloval čisté plutonium.
1944 – V Sovětském svazu byla zahájena operace Čočka : násilná deportace Čečenců a Ingušů z oblasti Kavkazu do střední Asie.
1945 – Druhá světová válka: Američané osvobodili Manilu, hlavní město na Filipínách.
1947 – Byla založena Mezinárodní organizace pro normalizaci – ISO.
1981 – Ve Španělsku proběhl neúspěšný pokus o státní převrat.
1987 – Byla pozorována supernova SN 1987A.
1999 – Obří lavina zasypala rakouskou alpskou vesnici a lyžařské středisko Galtür. Pronikla až do tzv. zelené zóny, která byla do té doby považována za lavinami neohroženou, a zabila 31 lidí.
2016 – Jihoafrický soud odsoudil českého občana Radovana Krejčíře k 35letému trestu odnětí svobody za únos, pokus o vraždu a drogové delikty.
A nyní se už jako obvykle přesuneme do světa byznysu a ekonomiky:
1836 – Mise Alamo v texaském San Antoniu padla po třináctidenním obléhání během Texaské revoluce do rukou mexických vojsk vedených generálem Antoniem Lópezem de Santa Annou. Ačkoli se nejednalo přímo o obchodní událost, měla významné důsledky pro hospodářskou a politickou situaci v regionu.
1886 – Charles Martin Hall si nechal patentovat levnou metodu výroby hliníku, která nakonec vedla k široké dostupnosti tohoto kovu pro různá průmyslová odvětví.
Snapchat je jednou z nejpoužívanějších platforem sociálních médií na světě.Od ledna 2020 má 360 milionů aktivních uživatelů měsíčně a každý den na ní vzniknou tři miliardy „snapů“ .Jak se společnost Snapchat stala tak velkou a za tak krátkou dobu?Zde je pohled do historie společnosti a důvod, proč Snapchat, alespoň jako společnost, nevykazuje žádné známky zániku.Raná historieSpolečnost Snapchat založili v roce 2011 Evan Spiegel, Reggie Brown a Bobby Murphy, všichni studenti Stanfordovy univerzity.Brown údajně přišel s nápadem aplikace pro sociální média, která by uživatelům umožnila zveřejňovat fotografie a videa, jež by po několika okamžicích ze stránky zmizely.Brown údajně s nápadem oslovil Spiegela a oba se shodli na tom, že myšlenka platformy sociálních médií po vzoru mizejícího obsahu je dobrý nápad. Dvojice pak oslovila Bobbyho Murphyho, aby napsal kód použitý k vytvoření aplikace.V červenci 2011 spoluzakladatelé vydali „Picaboo“, předchůdce Snapchatu. Hned poté Spiegel s Murphym donutili Browna ze společnosti odejít a v září 2011 ji znovu spustili jako Snapchat.Oba studenti Stanfordovy univerzity byli v té době teprve v prvním ročníku vysoké školy. Pokud jde o Browna, v září 2014 se s oběma spoluzakladateli dohodl na vyrovnání ve výši 157 milionů dolarů. Byl také oficiálně připsán jako spoluzakladatel Snapchatu.S čistým štítem a zajímavým obchodním modelem se Spiegel a Murphy pustili do budování začínající společnosti.Revoluce na sociálních sítíchVe vůbec prvním příspěvku na blogu společnosti Spiegel představil argumenty pro Snapchat jako nový způsob sdílení informací, které jste chtěli nechat zmizet.A poté, co si vyslechl veselé historky o nouzovém detagování fotek z Facebooku před pracovními pohovory a o vyfocení skvrn z upřímných snímků předtím, než se dostanou na internet , muselo existovat lepší řešení.Snapchat není o zachycení tradičních okamžiků jako Kodak. Jde o komunikaci s celou škálou lidských emocí – nejen s tím, co se zdá být hezké nebo dokonalé. Třeba když si myslím, že umím dobře napodobit obličej krtka s hvězdicovým nosem, nebo když chci kamarádovi ukázat holku, do které jsem se zamiloval , a když jsem pryč na vysoké a stýská se mi po mámě… ehm… po kamarádech.Vytváříme aplikaci pro focení, která se nepodřizuje nerealistickým představám o kráse nebo dokonalosti, ale spíš vytváří prostor pro to, abyste byli vtipní, upřímní nebo cokoli jiného, na co máte zrovna chuť v okamžiku, kdy pořizujete a sdílíte snímek.V rozhovoru pro The Telegraph v roce 2013 Spiegel vyzdvihl skutečný důvod, proč se Snapchat stal takovým hitem mezi mladými uživateli sociálních médií – nechtěli, aby se jejich historie ze sociálních médií vrátila a pronásledovala je.„Snapchat změnil vnímání toho, že smazání něčeho je špatné,“ řekl. „Na internetu obvykle něco mažete, když je to špatné nebo když je to opravdu trapné.“„Snapchat řekl, že pokud se snažíme modelovat konverzace, jak probíhají, jsou do značné míry efemérní. Můžeme se snažit zapisovat a ukládat si opravdu výjimečné okamžiky, ale zkrátka a dobře se snažíme nechat všechno plavat. Pamatujeme si to, ale nesnažíme se to uchovávat.“Budování dokonalé platformyPo roce své existence Snapchat zvýšil laťku – a počet uživatelů – zavedením videa do aplikace, která se právě začala prodávat v obchodě Google Play. Videa byla dlouhá jen 10 sekund, ale zavedení bylo natolik úspěšné, že se počet takzvaných „snapů“ vyšplhal na 50 milionů denně.V roce 2013 Snapchat navázal dvěma novými funkcemi – „Stories“ a „Chat“. Funkce příběhů umožnila uživatelům Snapchatu zveřejnit sérii snímků, které zůstaly aktivní a zobrazitelné po dobu 24 hodin.Funkce Chat pomohla posunout Snapchat na vyšší příčky pyramidy sociálních médií. Funkce Chat, představená v květnu 2014, umožňovala uživatelům hovořit spolu v okně chatu prostřednictvím živého videochatu. Snapchat také představil „Our Story“, další funkci příběhu, která umožnila uživatelům Snapchatu po celém světě zveřejňovat fotografie a videa z míčových her, koncertů, politických shromáždění a dalších veřejných akcí.Později téhož roku Snapchat představil geofiltry, které uživatelům webu umožnily přizpůsobit si obsah a zveřejnit svou polohu v době zveřejnění.Rok 2014 byl rušný, protože v prosinci Snapchat zavedl Snapcash, funkci pro peněžní transakce, která umožňuje uživatelům webu posílat a přijímat hotovost od jiných uživatelů a nechat si ji ihned poslat na svůj bankovní účet. V prosinci 2014 také Snapchat rozšířil svůj záběr do finanční sféry pomocí komunitních geofiltrů. Nyní si spotřebitelé Snapchatu mohli vytvářet vlastní Geofiltry nebo si jednoduše koupit značkové filtry pro vlastní použití.Do roku 2015 dosahoval Snapchat měsíčně 75 milionů uživatelů. Na webu nyní byly všudypřítomné reklamy, což společnosti poskytlo obrovský zdroj příjmů . Video bylo i nadále jedním z nejpoužívanějších nástrojů společnosti ze strany spotřebitelů – pouhé tři roky po zavedení videa na webu bylo denně zaznamenáno šest miliard videí.Brzy společnost oficiálně vytvoří mateřskou společnost s názvem Snap, Inc. a začne se připravovat na primární veřejnou nabídku akcií v hodnotě 25 miliard dolarů, která odstartuje v roce 2017.Problémy a výzvyV roce 2013 se do Snapchatu nabourala anonymní skupina a odhalila osobní údaje 4,6 milionu uživatelů. Společnost se za hackerský útok omluvila, únik napravila a v následujících sedmi letech nezaznamenala žádný závažný bezpečnostní incident.V následujícím roce se Snapchat vyrovnal s americkou Federální obchodní komisí, která společnost obvinila z přehánění procesu, který používá k ochraně soukromí uživatelů, s tím, že nemůže „zaručit“, že zprávy uživatelů „budou vymazány v určitém časovém rámci“. FTC Snapchat oficiálně neobvinila, ale společnost bude v příštích 20 letech monitorována.Zakladatel Snapchatu Spiegel se ocitl v horké vodě po žalobě zaměstnance společnosti Anthonyho Pompliana z roku 2015, který citoval Spiegelovy komentáře, že společnost má zájem expandovat pouze do „bohatých“ zemí a držet se dál od chudších zemí, jako je Indie.Akcie Snapchatu po žalobě klesly o 1 %, ale společnost neutrpěla žádné trvalé škody, přičemž společnost uvedla, že představa, že se Snapchat omezuje na země s vyššími příjmy, jako „směšná“.