Klíčové body
- Mercedes-Benz W196 Streamliner z roku 1954 se prodal v aukci za přibližně 53 milionů dolarů, což je druhá nejvyšší cena za automobil v historii
- Vůz, řízený šampiony Formule 1 jako Fangio a Moss, je jediným ze čtyř existujících Streamlinerů, který nevlastní přímo společnost Mercedes-Benz
- Opětovné zprovoznění vozu by stálo kolem dvou milionů dolarů a trvalo přibližně dva roky, říká odborník na klasická auta Simon Kidston
Aukce proběhla v Muzeu Mercedes-Benz a po započítání prémií kupujícího se konečná částka vyšplhala na 51,155 milionu eur, což odpovídá zhruba 53 milionům dolarů.
Tento vůz byl součástí série tří automobilů pocházejících ze sbírky muzea Indianapolis Motor Speedway. Další významná aukce – tentokrát Ferrari 250 LM z roku 1964 – se má uskutečnit na autosalonu Retromobile v Paříži 5. února. Mercedes-Benz W196 R je prvním vozem svého druhu, který byl nabídnut k prodeji do soukromého vlastnictví, což z něj činí mimořádný sběratelský artikl.

Vzácný poklad závodní historie s odkazem šampionů
Streamliner W196 je jedním z nejvýznamnějších automobilů závodní historie a jeho současná cena je druhou nejvyšší částkou zaplacenou v aukci za automobil. Rekord stále drží jiný model Mercedes-Benz – slavné Uhlenhaut Coupé z roku 1955, které bylo v roce 2022 prodáno za 142 milionů dolarů.
Peter Haynes, mluvčí aukční společnosti RM Sotheby’s, která tuto dražbu zprostředkovala, potvrzuje, že podobné aukce jsou velice vzácné. „Poslední veřejně prodaný Mercedes W196, s otevřenou karoserií a podvozkem 00006/54, se prodal v roce 2013 za necelých 30 milionů dolarů. Další podobná příležitost může trvat desítky let,“ říká.
Vůz, který byl nyní prodán, nese podvozek číslo 00009/54. Je to jediný ze čtyř dochovaných modelů W196 ve verzi Streamliner, který nepatří přímo společnosti Mercedes-Benz. Tento exemplář se může pochlubit tím, že jej v závodech řídili takové legendy jako Juan Manuel Fangio a Stirling Moss. Fangio s tímto vozem dokonce vyhrál exhibiční závod v Buenos Aires v roce 1955.
Technická dokonalost ve své době
Mercedes-Benz W196 byl na svou dobu špičkový vůz vybavený řadovým osmiválcovým motorem. Nabízel dvě karosářské varianty – verzi s otevřenými koly pro lepší ovladatelnost v zatáčkách a aerodynamickou verzi Streamliner, optimalizovanou pro vysoké rychlosti na širokých tratích.
Simon Kidston, odborník na klasická auta a zakladatel indexu K500, vysvětluje, že tehdejší závodníci se o své vozy příliš nestarali. „Byly to pro ně jen pracovní nástroje. Řidičům nevadilo, když se vůz poškodil, a mechanici jej bez problémů přestavěli podle potřeb dalšího závodu. Právě tato historie dělá z těchto vozů tak cenné exempláře,“ uvádí Kidston.
Z celkem čtrnácti vyrobených podvozků W196 přežilo pouze deset. V konfiguraci Streamliner se dochovaly jen čtyři a z nich jediný nyní vlastní soukromý sběratel. To dodává vozu výjimečnou hodnotu, která přitahuje pozornost nadšenců i investorů po celém světě.
Navzdory úspěchu této dražby se W196 stále nepřibližuje ceně, za kterou bylo prodáno Uhlenhaut Coupé. Kidston vysvětluje, že důvodem je především vzácnost – Uhlenhaut je jedním ze dvou známých exemplářů, zatímco W196 má o něco širší zastoupení mezi sběrateli.
Navíc je Uhlenhaut, alespoň teoreticky, použitelnější. Na rozdíl od jednomístného W196, které se hodí spíše na závodní okruh nebo do muzea, má Uhlenhaut dvě sedadla, což z něj činí přitažlivější vůz pro sběratele, kteří chtějí své automobily také používat pro zábavné projížďky.

Výzvy spojené s provozem historického vozu
Přestože se ve videích propagujících tuto aukci objevil šéf týmu Mercedes-AMG Petronas F1 Toto Wolff za volantem obdobného vozu, podvozek 00009/54 nebyl od roku 1965 v provozu. Viceprezident muzea v Indianapolis Jason Vansickle vysvětluje, že vůz byl dlouho vystaven jako statický exponát a jeho opětovné zprovoznění by si vyžádalo značné úsilí.
Podle Kidstona by náklady na uvedení vozu do provozuschopného stavu mohly dosáhnout až dvou milionů dolarů a trvat přibližně dva roky. „Je to výzva nejen pro slabé povahy, ale i pro peněženky,“ dodává.
Fanoušci však měli možnost tento jedinečný vůz obdivovat na prestižních přehlídkách, jako je Pebble Beach Concours d’Elegance v Kalifornii. Zde vynikly detaily interiéru, jako je dřevěný volant a tartanové čalounění, které dodávají vozu jeho neobyčejné kouzlo.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky