Klíčové body
- Akcie Keringu vzrostly díky lepším než očekávaným výsledkům a známkám stabilizace značky Gucci
- Tržby Gucci klesly o 24 %, ale v Číně se meziročně objevilo mírné zlepšení
- Kering plánuje snižovat náklady, zmrazit počet zaměstnanců a omezit expozici vůči nemovitostem
- Odchod návrháře značky Gucci představuje významnou změnu pod novým generálním ředitelem
Investory povzbudila zpráva, že opatření na kontrolu nákladů pomohla společnosti dosáhnout mírně vyššího ročního zisku, než se předpokládalo. V ranním obchodování v Paříži akcie Keringu vzrostly až o 6,7 %, přestože za posledních 12 měsíců zaznamenaly pokles o 38 %.
Značka Gucci, která představuje téměř dvě třetiny celkového zisku Keringu, byla v posledních letech těžce zasažena oslabením poptávky, především v Číně. Během čtvrtého čtvrtletí roku 2024 klesly tržby Gucci na srovnatelné bázi o 24 %. Finanční ředitelka Keringu Armelle Poulou však uvedla, že mezi třetím a čtvrtým čtvrtletím zaznamenala společnost v Číně mírné zlepšení. Analytici i nadále vyjadřují obezřetný optimismus. „Zdá se, že nejhorší období by mohlo být za námi, i když přesné načasování obnovení růstu zůstává nejisté,“ uvedl Piral Dadhania z RBC Capital Markets.
Změny ve vedení značky Gucci by mohly být jedním z klíčových faktorů obratu. Kering minulý týden oznámil odchod návrháře Sabata De Sarna, který působil na této pozici pouhé dva roky. Jeho odchod představuje jednu z prvních důležitých změn pod vedením nového generálního ředitele Gucci Stefana Cantina, jenž se funkce ujal v lednu. De Sarnovy minimalistické návrhy nedokázaly oslovit širší publikum a nevytvořily kolem značky potřebné vzrušení. V minulosti se značce Gucci dařilo pod vedením designérů, kteří prosazovali odvážné a extravagantní kolekce.

Problémy s oslabenou poptávkou po luxusním zboží se netýkají pouze Keringu. Podobné obtíže hlásí také konkurenti, jako je LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton SE, největší světová luxusní skupina. Společnost Hermes International SCA, známá svou věrnou klientelou, která se často ukazuje jako odolnější vůči ekonomickým otřesům, oznámí své výsledky koncem týdne.
Opakující se provozní výnosy Keringu loni klesly o 46 % na 2,55 miliardy eur, což je nejhorší výsledek od roku 2016. I přesto analytik Luca Solca ze společnosti Bernstein poznamenal, že vývoj provozního zisku překonal očekávání u většiny značek. Absolutní pokles oproti roku 2023 však zůstává znepokojivý. Společnost Kering nyní přijímá opatření ke snížení nákladů, včetně zmrazení počtu zaměstnanců a úsporných opatření v dodavatelském řetězci. Armelle Poulou během hovoru s novináři uvedla, že Kering plánuje omezit svou expozici vůči nemovitostem prostřednictvím transakcí s investičními fondy.
Společnost již prodala část svých nemovitostí v Paříži společnosti Ardian, což je součástí strategie ke snížení zadlužení. Poulou však odmítla sdělit, kdy by mohl být jmenován nový návrhář pro značku Gucci. Analytici se domnívají, že právě výběr nového kreativního vedení může být klíčovým faktorem pro návrat značky na růstovou trajektorii.

Luxusní segment byl v posledních letech pod tlakem v důsledku makroekonomických faktorů, včetně pandemie a geopolitických konfliktů. Kering tak stojí před výzvou, jak obnovit důvěru zákazníků a zajistit, aby Gucci znovu patřilo mezi nejžádanější značky na světě. Přestože poptávka po luxusním zboží zůstává v některých regionech slabá, investoři se mohou spolehnout na stabilní základ v podobě širšího portfolia značek, jako jsou Yves Saint Laurent a Bottega Veneta.
Analytici a investoři nyní budou pozorně sledovat další strategické kroky společnosti, včetně aktualizace finančních cílů a možných akvizic. Kering zatím naznačuje, že chce svou strategii přizpůsobit aktuálním podmínkám na trhu, a zdůrazňuje, že udržení finanční stability a růstu zůstává hlavní prioritou.
Zlepšení sentimentu mezi investory a mírné zotavení na klíčových trzích, jako je Čína, by mohly být prvními signály, že se společnost dostává z nejtěžšího období. Kering proto plánuje posilovat svou přítomnost na rostoucích trzích a současně hledat nové příležitosti k inovaci a posílení svých luxusních značek.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky