Pomoc investorům
Invest mentoring
Odebírat Ranního Bullionáře
Podcast
Burzovnisvet Logo
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • IPO Radar

    Nadcházející IPO.

    02691.HK 22 prosince, 2025

    Finanční společnost zaměřená na obchodování s futures a deriváty

    MDLN 17 prosince, 2025

    Americký výrobce a distributor zdravotnických potřeb a zařízení

    TBA Bude oznámeno

    Americká platforma pro nákup a prodej vstupenek na sportovní a kulturní akce

    TBA Bude oznámeno

    Komunikační platforma zaměřeá na hlasovou, video a textovou komunikaci

    Minulé IPO.

    CDNL 10 prosince, 2025

    Stavební společnost specializující se na infrastrukturní projekty

    471A 16 prosince, 2025

    Holdingová společnost poskytující služby záruky nájemného

    PPHC.L 1 prosince, 2025

    Společnost specializující se na komunikaci v oblasti vládních vztahů

    UGAI 3 prosince, 2025

    UltraGreen.ai míří na burzu: vše podstatné o nadcházejícím IPO

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
  • Login
Burzovnisvet.cz - Akcie, kurzy, burza, forex, komodity, IPO, dluhopisy - zpravodajství
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • IPO Radar

    Nadcházející IPO.

    02691.HK 22 prosince, 2025

    Finanční společnost zaměřená na obchodování s futures a deriváty

    MDLN 17 prosince, 2025

    Americký výrobce a distributor zdravotnických potřeb a zařízení

    TBA Bude oznámeno

    Americká platforma pro nákup a prodej vstupenek na sportovní a kulturní akce

    TBA Bude oznámeno

    Komunikační platforma zaměřeá na hlasovou, video a textovou komunikaci

    Minulé IPO.

    CDNL 10 prosince, 2025

    Stavební společnost specializující se na infrastrukturní projekty

    471A 16 prosince, 2025

    Holdingová společnost poskytující služby záruky nájemného

    PPHC.L 1 prosince, 2025

    Společnost specializující se na komunikaci v oblasti vládních vztahů

    UGAI 3 prosince, 2025

    UltraGreen.ai míří na burzu: vše podstatné o nadcházejícím IPO

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
    • Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
BS Logo

Německé automobilky čelí vážné krizi a spoléhají na podporu nové vlády

Německý automobilový průmysl se nachází ve vážné krizi.

Michael Klos Autor: Michael Klos
19 února, 2025
5 min. čtení
Zdroj: Getty images

Zdroj: Getty images

5 min.
čtení
Přihlaste se k odběru newsletteru
Chcete využít této příležitosti?

Klíčové body

  • Německý automobilový průmysl se potýká s krizí, klesajícími prodeji a rostoucími náklady, což ohrožuje jeho konkurenceschopnost a budoucnost
  • Hrozba vysokých cel ze strany USA by mohla výrazně poškodit export německých značek jako BMW, Mercedes a Porsche na klíčový americký trh
  • Čína je největším trhem pro německé automobilky, ale tvrdá cenová válka a rostoucí konkurence ohrožují jejich podíl na tomto trhu

Prodeje klesají, zatímco výrobní náklady neustále rostou.

Volkswagen, Mercedes-Benz a další výrobci dílů zaostávají v přechodu na elektromobily, což ohrožuje jejich budoucnost.

Situaci ještě více zhoršují hrozby amerického prezidenta Donalda Trumpa, který plánuje zavést vysoká cla na dovoz automobilů do Spojených států. Automobilky doufají, že blížící se německé volby 23. února přinesou vládu, která podpoří průmysl a pomůže mu znovu získat konkurenceschopnost.

Sázky jsou obrovské. Německá ekonomika, největší v Evropě, čelí průmyslovému úpadku kvůli levné čínské konkurenci, narušení dodavatelských řetězců a rostoucím nákladům na energie po ztrátě dodávek ruského plynu. Bez vládní pomoci může Německo přijít o desítky tisíc pracovních míst, která se přesunou do zemí s nižšími náklady.

Zdroj: Getty images

Hrozba obchodních válek a rostoucí cla

Německé automobilky jsou extrémně závislé na exportu. Až 75 % vyrobených aut směřuje do zahraničí. Trumpova administrativa nyní plánuje 25% cla na dovoz oceli a hliníku a zároveň pohrozila sankcemi Kanadě, Mexiku a Evropské unii. To by mohlo mít drtivý dopad na německé výrobce, kteří v těchto zemích provozují továrny a dodavatelské řetězce.

Značky jako BMW, Porsche a Mercedes spoléhají na americký trh, kde jsou SUV a luxusní modely se spalovacími motory velmi žádané. Pokud Spojené státy skutečně zavedou nová cla, ceny těchto vozů se zvýší, což by mohlo vážně ohrozit prodeje a ziskovost německých automobilek.

Advertisement

Vedení automobilek proto ostře kritizuje cla a varuje před obchodními válkami. Šéf BMW Oliver Zipse označil volný obchod za „jeden z nejdůležitějších motorů růstu“. Evropská unie naznačila, že pokud USA cla skutečně uvalí, Brusel přijme odvetná opatření proti americkému dovozu. To by situaci ještě více vyostřilo.

Dalším velkým problémem jsou extrémně vysoké výrobní náklady. Ceny elektřiny v Německu jsou třikrát vyšší než v USA a Číně, což vážně narušuje konkurenceschopnost německého průmyslu. Sousední Francie má díky jaderným elektrárnám podstatně levnější energii, což dále znevýhodňuje německé automobilky.

Kandidáti na novou vládu se sice shodují, že je nutné snížit ceny energií, ale jejich přístupy se liší. Kancléř Olaf Scholz prosazuje rozvoj obnovitelných zdrojů, zatímco konzervativec Friedrich Merz navrhuje přehodnocení odchodu Německa z jaderné energetiky.

Průmysloví analytici upozorňují, že pokud vláda nezajistí stabilní a levné energie, Německo ztratí svou průmyslovou sílu. Firmy jako Volkswagen, BMW a BASF se totiž již nyní poohlížejí po levnějších výrobních lokalitách mimo Německo.

Chcete využít této příležitosti?

Závislost na Číně a zpomalení elektromobility

Čína je největším trhem pro většinu německých výrobců, kteří zde generují značnou část svých příjmů. Jenže konkurence roste. Domácí čínské automobilky spolu s Teslou vedou tvrdou cenovou válku, která tlačí německé značky do kouta.

Volkswagen chce do roku 2030 zvýšit prodej v Číně z 2,93 milionu na 4 miliony aut ročně, zatímco BMW investuje 20 miliard jüanů do rozšíření výroby elektromobilů v této zemi. Riziko je však obrovské. Německá vláda se snaží omezit závislost na Číně, ale automobilky se odmítají stáhnout, protože žádný jiný trh jim nenabídne podobné objemy prodeje.

Zatímco Čína představuje obchodní příležitost, evropský trh s elektromobily stagnuje. Německo loni ztratilo pozici největšího evropského trhu s elektromobily ve prospěch Velké Británie. Prodeje klesly poté, co Scholzova vláda nečekaně zrušila dotace.

Výrobci jako Volkswagen a Mercedes-Benz proto omezili investice do elektromobilů. Porsche dokonce plánuje rozšířit nabídku spalovacích motorů a hybridů, protože čistě elektrická auta zatím nenaplňují očekávání.

Další překážkou je přeregulovanost německého podnikatelského prostředí. Tesla zažila zdlouhavé schvalovací procesy při stavbě své továrny u Berlína, což ukazuje, jak složité je v Německu rychle reagovat na změny trhu.

Automobilový sektor tlačí na zjednodušení povolovacích procesů, omezení zbytečné byrokracie a snížení daňové zátěže. Friedrich Merz slíbil nižší daně a menší regulaci, zatímco Scholz navrhuje podporu elektromobilů prostřednictvím daňových pobídek.

Zdroj: Getty images

Co čeká německé automobilky dál?

Automobilový průmysl je páteří německé ekonomiky, ale momentálně čelí existenčním výzvám. Rostoucí cla, drahé energie, klesající poptávka po elektromobilech a silná čínská konkurence vytvářejí perfektní bouři, která může vážně poškodit německé výrobce.

Naděje nyní spočívá v politických změnách. Nová vláda musí podpořit průmysl, snížit náklady a odstranit překážky pro inovace. Pokud se to nepodaří, hrozí odliv výroby a další ztráty pracovních míst.

Německé automobilky mají stále silnou pozici, ale potřebují rychlé a razantní kroky, aby zůstaly konkurenceschopné ve světě, který se rychle mění.

Prodeje klesají, zatímco výrobní náklady neustále rostou. Volkswagen, Mercedes-Benz a další výrobci dílů zaostávají v přechodu na elektromobily, což ohrožuje jejich budoucnost.Situaci ještě více zhoršují hrozby amerického prezidenta Donalda Trumpa, který plánuje zavést vysoká cla na dovoz automobilů do Spojených států. Automobilky doufají, že blížící se německé volby 23. února přinesou vládu, která podpoří průmysl a pomůže mu znovu získat konkurenceschopnost.Sázky jsou obrovské. Německá ekonomika, největší v Evropě, čelí průmyslovému úpadku kvůli levné čínské konkurenci, narušení dodavatelských řetězců a rostoucím nákladům na energie po ztrátě dodávek ruského plynu. Bez vládní pomoci může Německo přijít o desítky tisíc pracovních míst, která se přesunou do zemí s nižšími náklady.Hrozba obchodních válek a rostoucí claNěmecké automobilky jsou extrémně závislé na exportu. Až 75 % vyrobených aut směřuje do zahraničí. Trumpova administrativa nyní plánuje 25% cla na dovoz oceli a hliníku a zároveň pohrozila sankcemi Kanadě, Mexiku a Evropské unii. To by mohlo mít drtivý dopad na německé výrobce, kteří v těchto zemích provozují továrny a dodavatelské řetězce.Značky jako BMW, Porsche a Mercedes spoléhají na americký trh, kde jsou SUV a luxusní modely se spalovacími motory velmi žádané. Pokud Spojené státy skutečně zavedou nová cla, ceny těchto vozů se zvýší, což by mohlo vážně ohrozit prodeje a ziskovost německých automobilek.Vedení automobilek proto ostře kritizuje cla a varuje před obchodními válkami. Šéf BMW Oliver Zipse označil volný obchod za „jeden z nejdůležitějších motorů růstu“. Evropská unie naznačila, že pokud USA cla skutečně uvalí, Brusel přijme odvetná opatření proti americkému dovozu. To by situaci ještě více vyostřilo.Dalším velkým problémem jsou extrémně vysoké výrobní náklady. Ceny elektřiny v Německu jsou třikrát vyšší než v USA a Číně, což vážně narušuje konkurenceschopnost německého průmyslu. Sousední Francie má díky jaderným elektrárnám podstatně levnější energii, což dále znevýhodňuje německé automobilky.Kandidáti na novou vládu se sice shodují, že je nutné snížit ceny energií, ale jejich přístupy se liší. Kancléř Olaf Scholz prosazuje rozvoj obnovitelných zdrojů, zatímco konzervativec Friedrich Merz navrhuje přehodnocení odchodu Německa z jaderné energetiky.Průmysloví analytici upozorňují, že pokud vláda nezajistí stabilní a levné energie, Německo ztratí svou průmyslovou sílu. Firmy jako Volkswagen, BMW a BASF se totiž již nyní poohlížejí po levnějších výrobních lokalitách mimo Německo.Chcete využít této příležitosti?Závislost na Číně a zpomalení elektromobilityČína je největším trhem pro většinu německých výrobců, kteří zde generují značnou část svých příjmů. Jenže konkurence roste. Domácí čínské automobilky spolu s Teslou vedou tvrdou cenovou válku, která tlačí německé značky do kouta.Volkswagen chce do roku 2030 zvýšit prodej v Číně z 2,93 milionu na 4 miliony aut ročně, zatímco BMW investuje 20 miliard jüanů do rozšíření výroby elektromobilů v této zemi. Riziko je však obrovské. Německá vláda se snaží omezit závislost na Číně, ale automobilky se odmítají stáhnout, protože žádný jiný trh jim nenabídne podobné objemy prodeje.Zatímco Čína představuje obchodní příležitost, evropský trh s elektromobily stagnuje. Německo loni ztratilo pozici největšího evropského trhu s elektromobily ve prospěch Velké Británie. Prodeje klesly poté, co Scholzova vláda nečekaně zrušila dotace.Výrobci jako Volkswagen a Mercedes-Benz proto omezili investice do elektromobilů. Porsche dokonce plánuje rozšířit nabídku spalovacích motorů a hybridů, protože čistě elektrická auta zatím nenaplňují očekávání.Další překážkou je přeregulovanost německého podnikatelského prostředí. Tesla zažila zdlouhavé schvalovací procesy při stavbě své továrny u Berlína, což ukazuje, jak složité je v Německu rychle reagovat na změny trhu.Automobilový sektor tlačí na zjednodušení povolovacích procesů, omezení zbytečné byrokracie a snížení daňové zátěže. Friedrich Merz slíbil nižší daně a menší regulaci, zatímco Scholz navrhuje podporu elektromobilů prostřednictvím daňových pobídek.Co čeká německé automobilky dál?Automobilový průmysl je páteří německé ekonomiky, ale momentálně čelí existenčním výzvám. Rostoucí cla, drahé energie, klesající poptávka po elektromobilech a silná čínská konkurence vytvářejí perfektní bouři, která může vážně poškodit německé výrobce.Naděje nyní spočívá v politických změnách. Nová vláda musí podpořit průmysl, snížit náklady a odstranit překážky pro inovace. Pokud se to nepodaří, hrozí odliv výroby a další ztráty pracovních míst.Německé automobilky mají stále silnou pozici, ale potřebují rychlé a razantní kroky, aby zůstaly konkurenceschopné ve světě, který se rychle mění.
Tagy: automobilový průmyslbmwclamercedes-benzněmeckovolkswagen


    Chcete využít této příležitosti?


    Zanechte své kontaktní údaje, ozve se Vám licencovaný specialista a zároveň získáte:

    • Přístup k nejžhavějším IPO a investičním trendům.

    • Pravidelnou dávku aktuálních tipů pro Vaše portfolio v našem Newsletteru.

    • Investiční portfolio

    Máte zkušenosti s investováním?

    Jakou částku jste připraven použít na investování?



    Odesláním formuláře souhlasíte se zasíláním newsletteru Burzovní svět. Odhlásit se můžete kdykoli.

    Advertisement

    Breaking.

    21:15

    Akcie Kyverna Therapeutics prudce klesly po nabídce akcií ve výši 100 milionů dolarů.

    21:07

    Bloomberg uvádí, že šéf globálního obchodování s úvěry Bank of Montreal se chystá do důchodu.

    21:02

    Carlyle najímá Goldman Sachs k asistenci s nabídkou na aktiva Lukoilu.

    20:58

    Jassy z Amazonu odhaluje nové vedení pro pokrok v oblasti AI a křemíku

    20:52

    YouTube získává exkluzivní práva na vysílání Oscarů od roku 2029.

    20:48

    Bloomberg News uvádí, že Novartis a Roche jsou blízko dosažení dohody o ceně léku v USA.

    Advertisement

    Příležitosti.

    Zdroj: Getty Images
    Akcie

    Neobvyklá sázka na umělou inteligenci pro rok 2026: chytré brýle

    17 prosince, 2025

    Investoři, kteří chtějí těžit z další vlny rozvoje umělé inteligence, se stále častěji poohlížejí i mimo tradiční technologické segmenty, jako...

    Zdroj: Getty images

    Nejlepší akcie Bank of America v oblasti čipů pro AI pro rok 2026

    17 prosince, 2025
    Zdroj: Bloomberg

    Bank of America věří hotelům IHG, mistrovství světa má být katalyzátor

    17 prosince, 2025
    Zdroj: Getty Images

    Akcie D-Wave mohou příští rok vyskočit o 90 %, míní Jefferies

    17 prosince, 2025
    Zdroj: Getty Images

    Dvě čínské technologické akcie, které mají těžit z boomu AI

    17 prosince, 2025

    IPO Radar.

    Nanhua Futures Co., Ltd.

    Datum IPO: 22 prosince, 2025
    Potenciální ocenění: 8,61–11,48 miliardy HKD

    Buďte u toho

    Nejčtenější zprávy.

    Akcie společnosti Nvidia balancují na hraně obav z bubliny AI

    16 prosince, 2025

    S&P 500 klesá kvůli výprodeji velkých technologických společností

    15 prosince, 2025

    Dokáže Meta zopakovat „rok efektivity“ a znovu nastartovat růst akcií v roce 2026?

    13 prosince, 2025

    S&P 500 klesá s propadem v technologickém sektoru, Nvidia nadále roste

    15 prosince, 2025

    Rok 2026 rozhodne o budoucnosti realitního modelu Opendoor

    13 prosince, 2025

    S&P 500 klesá kvůli obavám o ekonomiku USA; Tesla dosáhla rekordního závěru

    16 prosince, 2025

    Jak může Costco znovu potěšit investory díky speciální dividendě

    17 prosince, 2025

    Intuitive Machines získává důvěru Wall Street díky akvizici Lanteris

    14 prosince, 2025
    Advertisement

    Tip editora.

    Zdroj: Shutterstock
    AI

    Broadcom a další čipové akcie patří mezi hlavní sázky J.P. Morgan pro rok 2026

    17 prosince, 2025

    Obavy z možné bubliny v oblasti umělé inteligence na finančních trzích v posledních měsících sílí.

    Advertisement

    Veškeré materiály a informace umístěné na internetových stránkách Burzovního Světa jsou čerpány z veřejně dostupných zdrojů, jako napriklad tyto a slouží výhradně pro informační účely. Při jejich tvorbě bylo postupováno s vynaložením maximální péče. Informace uveřejněné na internetových stránkách Burzovní Svět nemají charakter právních, daňových či jiného doporučení, analýz nebo návrhů a nabídek ke koupi či prodeji investičních nástrojů, jejichž realizací může dojít k poklesu či ztrátě investovaného majetku. Investiční doporučení, která jsou takto označena, jsou pouze informativní a nezávazná. Burzovní Svět neodpovídá za jakoukoli případnou škodu, která v souvislosti s nimi vznikne. Pro obchodování s investičními nástroji proto využívejte výhradně společnosti s udělenou licencí ČNB, popřípadě s platným povolením k činnosti na území České Republiky.

    Burzovní Svět zároveň prohlašuje, že neodpovídá za přímou i nepřímou škodu vzniklou v důsledku obchodování na kapitálových trzích všeobecně a příspěvky v diskusích vyjadřující názory čtenářů, nemusí být v souladu s postojem provozovatele a není možno je tím pádem považovat za jeho názory. Udělením souhlasu / přijetím podmínek zároveň souhlasíte s možností zasílání, či jiného kontaktování v rámci marketingových služeb obchodních partnerů Burzovního Světa. Více informací o cookies

    • Zásady ochrany osobních údajů a cookies
    • Reklama
    • Kontakt

    Burzovnisvet.cz © 2025

    Burzovnisvet.cz © 2025

    Název nebo symbol
    Žádný výsledek
    Zobrazit všechny výsledky
    • Burzy
      • Headlines
      • Breaking
      • Akcie
      • ETF
      • Dividendy
      • IPO
      • Forex
      • Komodity
      • Ekonomika
      • Hospodářské výsledky
    • Příležitost
    • IPO Radar
    • Nejčtenější
    • Bullionář Daily
    • Úspěch
      • Alternativní investice
      • Škola bullionáře
      • Miliardáři
      • Business
      • Bullionářova knihspirace
      • Bullionářův almanach
      • Bullionářův slovníček
    • AI
    • Česko
    • Invest mentoring
    • E-booky
    • Srovnávač brokerů
    • Kariéra
    • Pomoc investorům
    Odebírat Ranního Bullionáře Podcast

    Retrieve your password

    Please enter your username or email address to reset your password.

    ·
    Poslední událost
    Poslední událost
      Kontaktujte nás

      Používáme soubory cookie a podobné technologie, které jsou nezbytné pro provoz webových stránek. Další soubory cookie se používají k provádění analýzy používání webových stránek. Pokračováním v používání našich webových stránek vyjadřujete souhlas s používáním souborů cookie. Další informace naleznete v našich Zásadách ochrany osobních údajů.