Invest mentoring
Odebírat Ranního Bullionáře
Podcast
Burzovnisvet Logo
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar
    Zdroj: BS
    NTSK 19 září, 2025

    Globální lídr v oblasti cloudové kybernetické bezpečnosti

    GEMI 12 září, 2025

    Americká regulovaná kryptoměnová burza

    TBA Bude oznámeno

    Finančně-technologická společnost nabízející širokou škálu finančních služeb

    TBA Bude oznámeno

    ​Komunikační platforma umožňující uživatelům komunikovat pomoci hlasu a textu

    TBA Bude oznámeno

    Technologická společnost poskytující infrastrukturu pro online platby

    Zdroj: Shein
    TBA Bude oznámeno

    Čínska společnost pro globální online prodej rychlé módy za dostupné ceny

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
  • Login
Burzovnisvet.cz - Akcie, kurzy, burza, forex, komodity, IPO, dluhopisy - zpravodajství
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar
    Zdroj: BS
    NTSK 19 září, 2025

    Globální lídr v oblasti cloudové kybernetické bezpečnosti

    GEMI 12 září, 2025

    Americká regulovaná kryptoměnová burza

    TBA Bude oznámeno

    Finančně-technologická společnost nabízející širokou škálu finančních služeb

    TBA Bude oznámeno

    ​Komunikační platforma umožňující uživatelům komunikovat pomoci hlasu a textu

    TBA Bude oznámeno

    Technologická společnost poskytující infrastrukturu pro online platby

    Zdroj: Shein
    TBA Bude oznámeno

    Čínska společnost pro globální online prodej rychlé módy za dostupné ceny

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
    • Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
BS Logo

Německé automobilky čelí vážné krizi a spoléhají na podporu nové vlády

Německý automobilový průmysl se nachází ve vážné krizi.

Michael Klos Autor: Michael Klos
19 února, 2025
5 min. čtení
Zdroj: Getty images

Zdroj: Getty images

5 min.
čtení
Chcete využít této příležitosti? Přihlaste se k odběru newsletteru

Klíčové body

  • Německý automobilový průmysl se potýká s krizí, klesajícími prodeji a rostoucími náklady, což ohrožuje jeho konkurenceschopnost a budoucnost
  • Hrozba vysokých cel ze strany USA by mohla výrazně poškodit export německých značek jako BMW, Mercedes a Porsche na klíčový americký trh
  • Čína je největším trhem pro německé automobilky, ale tvrdá cenová válka a rostoucí konkurence ohrožují jejich podíl na tomto trhu

Prodeje klesají, zatímco výrobní náklady neustále rostou.

Volkswagen, Mercedes-Benz a další výrobci dílů zaostávají v přechodu na elektromobily, což ohrožuje jejich budoucnost.

Situaci ještě více zhoršují hrozby amerického prezidenta Donalda Trumpa, který plánuje zavést vysoká cla na dovoz automobilů do Spojených států. Automobilky doufají, že blížící se německé volby 23. února přinesou vládu, která podpoří průmysl a pomůže mu znovu získat konkurenceschopnost.

Sázky jsou obrovské. Německá ekonomika, největší v Evropě, čelí průmyslovému úpadku kvůli levné čínské konkurenci, narušení dodavatelských řetězců a rostoucím nákladům na energie po ztrátě dodávek ruského plynu. Bez vládní pomoci může Německo přijít o desítky tisíc pracovních míst, která se přesunou do zemí s nižšími náklady.

Zdroj: Getty images

Hrozba obchodních válek a rostoucí cla

Německé automobilky jsou extrémně závislé na exportu. Až 75 % vyrobených aut směřuje do zahraničí. Trumpova administrativa nyní plánuje 25% cla na dovoz oceli a hliníku a zároveň pohrozila sankcemi Kanadě, Mexiku a Evropské unii. To by mohlo mít drtivý dopad na německé výrobce, kteří v těchto zemích provozují továrny a dodavatelské řetězce.

Značky jako BMW, Porsche a Mercedes spoléhají na americký trh, kde jsou SUV a luxusní modely se spalovacími motory velmi žádané. Pokud Spojené státy skutečně zavedou nová cla, ceny těchto vozů se zvýší, což by mohlo vážně ohrozit prodeje a ziskovost německých automobilek.

Advertisement

Vedení automobilek proto ostře kritizuje cla a varuje před obchodními válkami. Šéf BMW Oliver Zipse označil volný obchod za „jeden z nejdůležitějších motorů růstu“. Evropská unie naznačila, že pokud USA cla skutečně uvalí, Brusel přijme odvetná opatření proti americkému dovozu. To by situaci ještě více vyostřilo.

Dalším velkým problémem jsou extrémně vysoké výrobní náklady. Ceny elektřiny v Německu jsou třikrát vyšší než v USA a Číně, což vážně narušuje konkurenceschopnost německého průmyslu. Sousední Francie má díky jaderným elektrárnám podstatně levnější energii, což dále znevýhodňuje německé automobilky.

Kandidáti na novou vládu se sice shodují, že je nutné snížit ceny energií, ale jejich přístupy se liší. Kancléř Olaf Scholz prosazuje rozvoj obnovitelných zdrojů, zatímco konzervativec Friedrich Merz navrhuje přehodnocení odchodu Německa z jaderné energetiky.

Průmysloví analytici upozorňují, že pokud vláda nezajistí stabilní a levné energie, Německo ztratí svou průmyslovou sílu. Firmy jako Volkswagen, BMW a BASF se totiž již nyní poohlížejí po levnějších výrobních lokalitách mimo Německo.

Chcete využít této příležitosti?

Závislost na Číně a zpomalení elektromobility

Čína je největším trhem pro většinu německých výrobců, kteří zde generují značnou část svých příjmů. Jenže konkurence roste. Domácí čínské automobilky spolu s Teslou vedou tvrdou cenovou válku, která tlačí německé značky do kouta.

Volkswagen chce do roku 2030 zvýšit prodej v Číně z 2,93 milionu na 4 miliony aut ročně, zatímco BMW investuje 20 miliard jüanů do rozšíření výroby elektromobilů v této zemi. Riziko je však obrovské. Německá vláda se snaží omezit závislost na Číně, ale automobilky se odmítají stáhnout, protože žádný jiný trh jim nenabídne podobné objemy prodeje.

Zatímco Čína představuje obchodní příležitost, evropský trh s elektromobily stagnuje. Německo loni ztratilo pozici největšího evropského trhu s elektromobily ve prospěch Velké Británie. Prodeje klesly poté, co Scholzova vláda nečekaně zrušila dotace.

Výrobci jako Volkswagen a Mercedes-Benz proto omezili investice do elektromobilů. Porsche dokonce plánuje rozšířit nabídku spalovacích motorů a hybridů, protože čistě elektrická auta zatím nenaplňují očekávání.

Další překážkou je přeregulovanost německého podnikatelského prostředí. Tesla zažila zdlouhavé schvalovací procesy při stavbě své továrny u Berlína, což ukazuje, jak složité je v Německu rychle reagovat na změny trhu.

Automobilový sektor tlačí na zjednodušení povolovacích procesů, omezení zbytečné byrokracie a snížení daňové zátěže. Friedrich Merz slíbil nižší daně a menší regulaci, zatímco Scholz navrhuje podporu elektromobilů prostřednictvím daňových pobídek.

Zdroj: Getty images

Co čeká německé automobilky dál?

Automobilový průmysl je páteří německé ekonomiky, ale momentálně čelí existenčním výzvám. Rostoucí cla, drahé energie, klesající poptávka po elektromobilech a silná čínská konkurence vytvářejí perfektní bouři, která může vážně poškodit německé výrobce.

Naděje nyní spočívá v politických změnách. Nová vláda musí podpořit průmysl, snížit náklady a odstranit překážky pro inovace. Pokud se to nepodaří, hrozí odliv výroby a další ztráty pracovních míst.

Německé automobilky mají stále silnou pozici, ale potřebují rychlé a razantní kroky, aby zůstaly konkurenceschopné ve světě, který se rychle mění.

Prodeje klesají, zatímco výrobní náklady neustále rostou. Volkswagen, Mercedes-Benz a další výrobci dílů zaostávají v přechodu na elektromobily, což ohrožuje jejich budoucnost.Situaci ještě více zhoršují hrozby amerického prezidenta Donalda Trumpa, který plánuje zavést vysoká cla na dovoz automobilů do Spojených států. Automobilky doufají, že blížící se německé volby 23. února přinesou vládu, která podpoří průmysl a pomůže mu znovu získat konkurenceschopnost.Sázky jsou obrovské. Německá ekonomika, největší v Evropě, čelí průmyslovému úpadku kvůli levné čínské konkurenci, narušení dodavatelských řetězců a rostoucím nákladům na energie po ztrátě dodávek ruského plynu. Bez vládní pomoci může Německo přijít o desítky tisíc pracovních míst, která se přesunou do zemí s nižšími náklady.Hrozba obchodních válek a rostoucí claNěmecké automobilky jsou extrémně závislé na exportu. Až 75 % vyrobených aut směřuje do zahraničí. Trumpova administrativa nyní plánuje 25% cla na dovoz oceli a hliníku a zároveň pohrozila sankcemi Kanadě, Mexiku a Evropské unii. To by mohlo mít drtivý dopad na německé výrobce, kteří v těchto zemích provozují továrny a dodavatelské řetězce.Značky jako BMW, Porsche a Mercedes spoléhají na americký trh, kde jsou SUV a luxusní modely se spalovacími motory velmi žádané. Pokud Spojené státy skutečně zavedou nová cla, ceny těchto vozů se zvýší, což by mohlo vážně ohrozit prodeje a ziskovost německých automobilek.Vedení automobilek proto ostře kritizuje cla a varuje před obchodními válkami. Šéf BMW Oliver Zipse označil volný obchod za „jeden z nejdůležitějších motorů růstu“. Evropská unie naznačila, že pokud USA cla skutečně uvalí, Brusel přijme odvetná opatření proti americkému dovozu. To by situaci ještě více vyostřilo.Dalším velkým problémem jsou extrémně vysoké výrobní náklady. Ceny elektřiny v Německu jsou třikrát vyšší než v USA a Číně, což vážně narušuje konkurenceschopnost německého průmyslu. Sousední Francie má díky jaderným elektrárnám podstatně levnější energii, což dále znevýhodňuje německé automobilky.Kandidáti na novou vládu se sice shodují, že je nutné snížit ceny energií, ale jejich přístupy se liší. Kancléř Olaf Scholz prosazuje rozvoj obnovitelných zdrojů, zatímco konzervativec Friedrich Merz navrhuje přehodnocení odchodu Německa z jaderné energetiky.Průmysloví analytici upozorňují, že pokud vláda nezajistí stabilní a levné energie, Německo ztratí svou průmyslovou sílu. Firmy jako Volkswagen, BMW a BASF se totiž již nyní poohlížejí po levnějších výrobních lokalitách mimo Německo. Chcete využít této příležitosti?Závislost na Číně a zpomalení elektromobilityČína je největším trhem pro většinu německých výrobců, kteří zde generují značnou část svých příjmů. Jenže konkurence roste. Domácí čínské automobilky spolu s Teslou vedou tvrdou cenovou válku, která tlačí německé značky do kouta.Volkswagen chce do roku 2030 zvýšit prodej v Číně z 2,93 milionu na 4 miliony aut ročně, zatímco BMW investuje 20 miliard jüanů do rozšíření výroby elektromobilů v této zemi. Riziko je však obrovské. Německá vláda se snaží omezit závislost na Číně, ale automobilky se odmítají stáhnout, protože žádný jiný trh jim nenabídne podobné objemy prodeje.Zatímco Čína představuje obchodní příležitost, evropský trh s elektromobily stagnuje. Německo loni ztratilo pozici největšího evropského trhu s elektromobily ve prospěch Velké Británie. Prodeje klesly poté, co Scholzova vláda nečekaně zrušila dotace.Výrobci jako Volkswagen a Mercedes-Benz proto omezili investice do elektromobilů. Porsche dokonce plánuje rozšířit nabídku spalovacích motorů a hybridů, protože čistě elektrická auta zatím nenaplňují očekávání.Další překážkou je přeregulovanost německého podnikatelského prostředí. Tesla zažila zdlouhavé schvalovací procesy při stavbě své továrny u Berlína, což ukazuje, jak složité je v Německu rychle reagovat na změny trhu.Automobilový sektor tlačí na zjednodušení povolovacích procesů, omezení zbytečné byrokracie a snížení daňové zátěže. Friedrich Merz slíbil nižší daně a menší regulaci, zatímco Scholz navrhuje podporu elektromobilů prostřednictvím daňových pobídek.Co čeká německé automobilky dál?Automobilový průmysl je páteří německé ekonomiky, ale momentálně čelí existenčním výzvám. Rostoucí cla, drahé energie, klesající poptávka po elektromobilech a silná čínská konkurence vytvářejí perfektní bouři, která může vážně poškodit německé výrobce.Naděje nyní spočívá v politických změnách. Nová vláda musí podpořit průmysl, snížit náklady a odstranit překážky pro inovace. Pokud se to nepodaří, hrozí odliv výroby a další ztráty pracovních míst.Německé automobilky mají stále silnou pozici, ale potřebují rychlé a razantní kroky, aby zůstaly konkurenceschopné ve světě, který se rychle mění.
Tagy: automobilový průmyslbmwclamercedes-benzněmeckovolkswagen

Chcete využít této příležitosti?

Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky

      Advertisement

      Breaking.

      09:01

      Australská burza v červených číslech, zlato a těžba pod tlakem

      08:55

      Campari předpovídá růst: RBC zvyšuje hodnocení akcií

      08:52

      Xpeng vstupuje do Evropy: Elektromobily z Rakouska!

      08:36

      Swatch zdražuje hodinky v USA kvůli novým clům

      08:32

      Sainsbury’s plánuje prodej Argosu: Zaměřuje se na potraviny!

      08:17

      BYD se připojuje k revoluci v platební etice automobilového průmyslu

      Advertisement

      Příležitosti.

      Zdroj: Shutterstock
      Příležitost

      Bude humanoidní robotika v budoucnu pro Teslu tolik klíčová?

      14 září, 2025

      Elon Musk znovu ukázal, že jeho ambice sahají daleko za hranice elektromobilů. Nejnovější vyjádření, že až 80 % hodnoty Tesly...

      Zdroj: Shutterstock

      Kyndryl je podceňovaná technologická akcie, kterou chcete mít

      13 září, 2025
      Zdroj: Getty Images

      Podceňované menší akcie, které mohou v závěru roku 2025 vzrůst

      12 září, 2025
      Zdroj: Getty Images

      Tyto „hotovostně bohaté“ akcie mohou překonat pokles trhu

      12 září, 2025
      Zdroj: Getty Images

      Zlato dosahuje rekordů a UBS věří, že růst ještě zdaleka nekončí

      12 září, 2025

      IPO Radar.

      Netskope, Inc.

      Datum IPO: 19 září, 2025
      Potenciální ocenění: 6,5 miliardy USD

      Buďte u toho

      Nejčtenější zprávy.

      O’Reilly Automotive překonavá odhady a dosáhuje nového maxima

      14 září, 2025

      Opendoor mění vedení, akcie rostou na víc než tříleté maximum

      13 září, 2025

      Rekordní růst S&P 500 pokračuje, sázky na snížení úrokových sazeb Fedu sílí

      11 září, 2025

      Lumen Technologies posiluje důvěru investorů díky růstu a novým plánům

      13 září, 2025

      Srpnová inflace pod drobnohledem: rozhodující test pro Fed i trhy

      11 září, 2025

      Tesla spouští robotaxi a vyostřuje souboj s Uberem a Lyftem

      14 září, 2025

      Ceny zlata se drží poblíž rekordních maxim před rozhodnutím Fedu

      15 září, 2025

      Index S&P 500 klesá, ale aktuální trend je více než pozitivní

      12 září, 2025
      Advertisement

      Tip editora.

      Zdroj: Gemini
      Investice

      Gemini Space Station – toto IPO může změnit kryptoměnový trh

      8 září, 2025

      Svět kryptoměn zažívá další klíčový okamžik. Společnost Gemini Space Station, založená Cameronem a Tylerem Winklevossovými, oznámila termín svého dlouho očekávaného...

      Advertisement

      Veškeré materiály a informace umístěné na internetových stránkách Burzovního Světa jsou čerpány z veřejně dostupných zdrojů, jako napriklad tyto a slouží výhradně pro informační účely. Při jejich tvorbě bylo postupováno s vynaložením maximální péče. Informace uveřejněné na internetových stránkách Burzovní Svět nemají charakter právních, daňových či jiného doporučení, analýz nebo návrhů a nabídek ke koupi či prodeji investičních nástrojů, jejichž realizací může dojít k poklesu či ztrátě investovaného majetku. Investiční doporučení, která jsou takto označena, jsou pouze informativní a nezávazná. Burzovní Svět neodpovídá za jakoukoli případnou škodu, která v souvislosti s nimi vznikne. Pro obchodování s investičními nástroji proto využívejte výhradně společnosti s udělenou licencí ČNB, popřípadě s platným povolením k činnosti na území České Republiky.

      Burzovní Svět zároveň prohlašuje, že neodpovídá za přímou i nepřímou škodu vzniklou v důsledku obchodování na kapitálových trzích všeobecně a příspěvky v diskusích vyjadřující názory čtenářů, nemusí být v souladu s postojem provozovatele a není možno je tím pádem považovat za jeho názory. Udělením souhlasu / přijetím podmínek zároveň souhlasíte s možností zasílání, či jiného kontaktování v rámci marketingových služeb obchodních partnerů Burzovního Světa. Více informací o cookies

      • Zásady ochrany osobních údajů a cookies
      • Reklama
      • Kontakt

      Burzovnisvet.cz © 2025

      Burzovnisvet.cz © 2025

      Název nebo symbol
      Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
      • Burzy
        • Headlines
        • Breaking
        • Akcie
        • ETF
        • Dividendy
        • IPO
        • Forex
        • Komodity
        • Kryptoměny
        • Ekonomika
        • Hospodářské výsledky
      • Příležitost
      • DIP
      • IPO Radar
      • Nejčtenější
      • Bullionář Daily
      • Úspěch
        • Alternativní investice
        • Škola bullionáře
        • Miliardáři
        • Business
        • Bullionářova knihspirace
        • Bullionářův almanach
        • Bullionářův slovníček
      • AI
      • Česko
      • Invest mentoring
      • E-booky
      • Srovnávač brokerů
      • Kariéra
      Odebírat Ranního Bullionáře Podcast

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.