Invest mentoring
Odebírat Ranního Bullionáře
Podcast
Burzovnisvet Logo
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar
    KLAR 10 září, 2025

    Švédská fintech společnost, která poskytuje služby „kup teď, zaplať později“

    TBA Bude oznámeno

    Finančně-technologická společnost nabízející širokou škálu finančních služeb

    TBA Bude oznámeno

    ​Komunikační platforma umožňující uživatelům komunikovat pomoci hlasu a textu

    TBA Bude oznámeno

    Britská digitální banka a první peer-to-peer (P2P) platforma na světě

    TBA Bude oznámeno

    Technologická společnost poskytující infrastrukturu pro online platby

    Zdroj: Shein
    TBA Bude oznámeno

    Čínska společnost pro globální online prodej rychlé módy za dostupné ceny

    TBA Bude oznámeno

    Společnost poskytující cloudovou platformu pro datovou analytiku

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
  • Login
Burzovnisvet.cz - Akcie, kurzy, burza, forex, komodity, IPO, dluhopisy - zpravodajství
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar
    KLAR 10 září, 2025

    Švédská fintech společnost, která poskytuje služby „kup teď, zaplať později“

    TBA Bude oznámeno

    Finančně-technologická společnost nabízející širokou škálu finančních služeb

    TBA Bude oznámeno

    ​Komunikační platforma umožňující uživatelům komunikovat pomoci hlasu a textu

    TBA Bude oznámeno

    Britská digitální banka a první peer-to-peer (P2P) platforma na světě

    TBA Bude oznámeno

    Technologická společnost poskytující infrastrukturu pro online platby

    Zdroj: Shein
    TBA Bude oznámeno

    Čínska společnost pro globální online prodej rychlé módy za dostupné ceny

    TBA Bude oznámeno

    Společnost poskytující cloudovou platformu pro datovou analytiku

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
    • Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
BS Logo

Ekonomický vliv generace Z má významný dopad na ekonomiku a trh

Ekonomický vliv generace Z, technicky zdatné skupiny narozené v letech 1995 až 2012, se rozšiřuje s jejich rostoucími příjmy a rozvíjejícími se výdajovými návyky.

Jan Golda Autor: Jan Golda
10 března, 2025
6 min. čtení
Zdroj: Getty Images

Zdroj: Getty Images

6 min.
čtení
Chcete využít této příležitosti? Přihlaste se k odběru newsletteru

Klíčové body

  • Generace Z rychle rozšiřuje svůj ekonomický vliv a její kupní síla má do roku 2030 dosáhnout 12 bilionů dolarů
  • Digitální návyky této generace výrazně ovlivňují maloobchod, technologický sektor a finanční služby
  • Oblíbenost sociálních médií, online nakupování a streamovaného obsahu mění tradiční obchodní modely
  • Firmy, které nebudou reagovat na preference generace Z, mohou ztratit konkurenceschopnost v následujících letech

 

Jakožto první generace prodchnutá digitalizovaným světem se očekává, že jejich trendy a preference ovlivní ekonomická odvětví.

Nejnovější údaje Bank of America naznačují, že výše globálních příjmů generace Z pravděpodobně vzroste z 9 bilionů dolarů v roce 2023 na přibližně 36 bilionů dolarů do roku 2030 a do roku 2040 se vyšplhá na obrovských 74 bilionů dolarů. Pokud se tyto prognózy naplní, může se generace Z stát nejbohatší generací v historii. Podle odhadů společnosti Cerulli Associates by navíc dědictví a převody majetku měly do roku 2045 přidat mladším generacím, včetně generace Z, majetek v hodnotě více než 84 bilionů dolarů. Podle zprávy společností NielsenIQ a World Data Lab se očekává, že kupní síla generace Z vzroste do roku 2030 na přibližně 12 bilionů dolarů.

Nejstarším příslušníkům této generace je kolem 30 let, nejmladší jsou ještě v pubertě. Haim Israel, globální stratég a vedoucí tematického výzkumu v Bank of America, v rozhovoru pro CNBC zdůrazňuje jedinečnost generace Z jako digitálních domorodců. Podle něj bude mít jejich celoživotní ponoření do digitální sféry dalekosáhlé důsledky pro mnoho odvětví, včetně bankovnictví, spotřebitelských produktů, finančních služeb a zdravotnictví.

Zdroj: Getty Images

Historicky poprvé starší generace upravují své zvyky tak, aby odpovídaly preferencím generace Z, což podtrhuje změnu tradičních rolí. Izrael tento trend vysvětluje a zdůrazňuje jeho význam přesahující pouze velikost populace. “Brzy se stanou těmi, kdo nejvíce naruší ekonomiku, trhy a sociální systémy,” uvedl v lednovém sdělení pro Bank of America.

Dopady výdajových zvyklostí generace Z

Ekonomické větry se pod vlivem kupní síly generace Z mění, přičemž důsledky jsou nejvíce patrné v technologickém, maloobchodním a restauračním sektoru. Sociální média se ukázala jako nepopiratelný příjemce návyků generace Z, vzhledem k tomu, že tato kohorta tráví denně přibližně 2,5 hodiny na platformách sociálních médií, jak uvádí zpráva společnosti Bernstein.

Advertisement

Oblíbenou sociální sítí u generace Z zůstává metapodnik Instagram, který měsíčně využívá 87 % dospívajících, jak vyplývá z říjnového průzkumu společnosti Piper Sandler mezi dospívajícími. Obrat společnosti Meta ke krátkému videoobsahu dále podpořil její popularitu v této věkové skupině.

Chcete využít této příležitosti?

Dospívající generace Z vykazuje výrazně odlišné priority než předchozí generace. Jejich času strávenému online dominují sociální média, videohry, streamovaný obsah a online nakupování. Z údajů společnosti Bernstein vyplývá, že Američané z generace Z tráví v současnosti více času hraním her než před deseti lety. Dále nelze přeceňovat jejich závislost na platformách elektronického obchodování a sociálních médiích při online nakupování; 53 % z nich uvedlo, že nakoupilo prostřednictvím tlačítek “koupit” na sociálních médiích, jak uvedly společnosti NielsenIQ a World Data Lab.

Zdroj: Getty Images

Přesto přetrvává kouzlo kamenných obchodů, které podporuje nákupy v obchodech. “Možnost vidět, osahat si a cítit osobně, komunikovat s prodejci, mít možnost se někde setkat, to také ukazuje, že lidé chtějí být spolu,” řekla Dana Telsey, generální ředitelka Telsey Advisory Group, společnosti zabývající se kapitálovým výzkumem, investičním bankovnictvím a poradenstvím se zaměřením na oblast spotřebitelů.

Podle průzkumu společnosti Piper Sandler je rozšíření chytrých telefonů mezi generací Z značné – 87 % dospívajících vlastní zařízení Apple. Identita značky Apple zaznamenala obrovský ohlas, investor Mark Malek, investiční ředitel společnosti Siebert Financial, ji přirovnal k “Coca-Cole této generace”.

Díky tomu, že generace Z dává přednost streamovanému obsahu, se hlavními uchazeči o první místo staly platformy jako Netflix a YouTube společnosti Alphabet. Pozoruhodným trendem je rostoucí preference krátkých videí a obsahu vytvářeného uživateli, což vytváří pro toto odvětví značný rozvrat.

Digitální povaha generace Z vedla také ke změnám v herních návycích. Většina příslušníků generace Z získala své první herní zkušenosti prostřednictvím mobilních zařízení, což svědčí o rostoucí dostupnosti her díky většímu rozšíření mobilních zařízení.

Maloobchodní preference generace Z

V oblasti maloobchodu dominuje elektronickému obchodování Amazon, který preferuje 52 % dospívajících z vyšších ročníků jako svou hlavní online nákupní destinaci. Fyzické maloobchodní prodejny, jako jsou Target a Walmart, zůstávají pro generaci Z oblíbené díky cenově výhodné nabídce a výhodným lokalitám. Společnost Telsey, která se zabývá pozorováním zvyklostí generace Z, komentuje, že generace Z upřednostňuje nakupování online, je otevřená novým značkám, ale zároveň vykazuje značnou loajalitu ke značkám.

Zdraví a hygiena “jsou novým bohatstvím” pro generaci Z, která se stejně tak zaměřuje na péči o pleť jako na make-up, jak naznačuje Bank of America, což vede k větší oblibě obchodů, jako je Ulta Beauty.

Posedlost generace Z technikou

Zdroj: Getty Images

Přitažlivost mladých investorů k technologiím přivedla do hledáčku generace Z platební platformy, makléřské služby a spořicí účty s vysokým výnosem. Analytici předpokládají, že se více aktiv přesune od makléřů s plným servisem k přístupnějším platformám, kde si příslušníci generace Z mohou udržet určitou úroveň sebeřízení s minimální asistencí.

Stravovací návyky generace Z

Ačkoli se příděly na stravování v rámci generace Z liší, vykazují vyšší sklon k jídlu venku než k domácímu vaření. Je zde patrný důraz na potraviny, které jsou ekologické nebo z udržitelných zdrojů. “Tradiční rychlé občerstvení [zde] není vůbec velkým příjemcem, ale více vašich zdravějších možností, jako je Chipotle, jako je Cava, a tyto druhy rychlého občerstvení jsou mnohem více příjemci než McDonald’s a Wendy’s,” řekl Luke O’Neill, portfolio manažer fondu Catalyst Dynamic Alpha.

Závěr

I když se může zdát, že plná realizace ekonomického vlivu generace Z je vzdálená, dopad se projeví dříve, než se předpokládalo. “V příštích několika letech každé odvětví pochopí, že dochází k tektonické změně… Tento posun v myšlení nastane během těchto pěti let, než se stanou nejbohatší generací. Každé odvětví, které nepřijme generaci Z jako dalšího spotřebitele, jako spotřebitele číslo jedna, už prostě nebude existovat,” říká Israel.

Jakožto první generace prodchnutá digitalizovaným světem se očekává, že jejich trendy a preference ovlivní ekonomická odvětví.Nejnovější údaje Bank of America naznačují, že výše globálních příjmů generace Z pravděpodobně vzroste z 9 bilionů dolarů v roce 2023 na přibližně 36 bilionů dolarů do roku 2030 a do roku 2040 se vyšplhá na obrovských 74 bilionů dolarů. Pokud se tyto prognózy naplní, může se generace Z stát nejbohatší generací v historii. Podle odhadů společnosti Cerulli Associates by navíc dědictví a převody majetku měly do roku 2045 přidat mladším generacím, včetně generace Z, majetek v hodnotě více než 84 bilionů dolarů. Podle zprávy společností NielsenIQ a World Data Lab se očekává, že kupní síla generace Z vzroste do roku 2030 na přibližně 12 bilionů dolarů.Nejstarším příslušníkům této generace je kolem 30 let, nejmladší jsou ještě v pubertě. Haim Israel, globální stratég a vedoucí tematického výzkumu v Bank of America, v rozhovoru pro CNBC zdůrazňuje jedinečnost generace Z jako digitálních domorodců. Podle něj bude mít jejich celoživotní ponoření do digitální sféry dalekosáhlé důsledky pro mnoho odvětví, včetně bankovnictví, spotřebitelských produktů, finančních služeb a zdravotnictví.Historicky poprvé starší generace upravují své zvyky tak, aby odpovídaly preferencím generace Z, což podtrhuje změnu tradičních rolí. Izrael tento trend vysvětluje a zdůrazňuje jeho význam přesahující pouze velikost populace. “Brzy se stanou těmi, kdo nejvíce naruší ekonomiku, trhy a sociální systémy,” uvedl v lednovém sdělení pro Bank of America.Dopady výdajových zvyklostí generace ZEkonomické větry se pod vlivem kupní síly generace Z mění, přičemž důsledky jsou nejvíce patrné v technologickém, maloobchodním a restauračním sektoru. Sociální média se ukázala jako nepopiratelný příjemce návyků generace Z, vzhledem k tomu, že tato kohorta tráví denně přibližně 2,5 hodiny na platformách sociálních médií, jak uvádí zpráva společnosti Bernstein.Oblíbenou sociální sítí u generace Z zůstává metapodnik Instagram, který měsíčně využívá 87 % dospívajících, jak vyplývá z říjnového průzkumu společnosti Piper Sandler mezi dospívajícími. Obrat společnosti Meta ke krátkému videoobsahu dále podpořil její popularitu v této věkové skupině. Chcete využít této příležitosti?Dospívající generace Z vykazuje výrazně odlišné priority než předchozí generace. Jejich času strávenému online dominují sociální média, videohry, streamovaný obsah a online nakupování. Z údajů společnosti Bernstein vyplývá, že Američané z generace Z tráví v současnosti více času hraním her než před deseti lety. Dále nelze přeceňovat jejich závislost na platformách elektronického obchodování a sociálních médiích při online nakupování; 53 % z nich uvedlo, že nakoupilo prostřednictvím tlačítek “koupit” na sociálních médiích, jak uvedly společnosti NielsenIQ a World Data Lab.Přesto přetrvává kouzlo kamenných obchodů, které podporuje nákupy v obchodech. “Možnost vidět, osahat si a cítit osobně, komunikovat s prodejci, mít možnost se někde setkat, to také ukazuje, že lidé chtějí být spolu,” řekla Dana Telsey, generální ředitelka Telsey Advisory Group, společnosti zabývající se kapitálovým výzkumem, investičním bankovnictvím a poradenstvím se zaměřením na oblast spotřebitelů.Podle průzkumu společnosti Piper Sandler je rozšíření chytrých telefonů mezi generací Z značné – 87 % dospívajících vlastní zařízení Apple. Identita značky Apple zaznamenala obrovský ohlas, investor Mark Malek, investiční ředitel společnosti Siebert Financial, ji přirovnal k “Coca-Cole této generace”.Díky tomu, že generace Z dává přednost streamovanému obsahu, se hlavními uchazeči o první místo staly platformy jako Netflix a YouTube společnosti Alphabet. Pozoruhodným trendem je rostoucí preference krátkých videí a obsahu vytvářeného uživateli, což vytváří pro toto odvětví značný rozvrat.Digitální povaha generace Z vedla také ke změnám v herních návycích. Většina příslušníků generace Z získala své první herní zkušenosti prostřednictvím mobilních zařízení, což svědčí o rostoucí dostupnosti her díky většímu rozšíření mobilních zařízení.Maloobchodní preference generace ZV oblasti maloobchodu dominuje elektronickému obchodování Amazon, který preferuje 52 % dospívajících z vyšších ročníků jako svou hlavní online nákupní destinaci. Fyzické maloobchodní prodejny, jako jsou Target a Walmart, zůstávají pro generaci Z oblíbené díky cenově výhodné nabídce a výhodným lokalitám. Společnost Telsey, která se zabývá pozorováním zvyklostí generace Z, komentuje, že generace Z upřednostňuje nakupování online, je otevřená novým značkám, ale zároveň vykazuje značnou loajalitu ke značkám.Zdraví a hygiena “jsou novým bohatstvím” pro generaci Z, která se stejně tak zaměřuje na péči o pleť jako na make-up, jak naznačuje Bank of America, což vede k větší oblibě obchodů, jako je Ulta Beauty.Posedlost generace Z technikouPřitažlivost mladých investorů k technologiím přivedla do hledáčku generace Z platební platformy, makléřské služby a spořicí účty s vysokým výnosem. Analytici předpokládají, že se více aktiv přesune od makléřů s plným servisem k přístupnějším platformám, kde si příslušníci generace Z mohou udržet určitou úroveň sebeřízení s minimální asistencí.Stravovací návyky generace ZAčkoli se příděly na stravování v rámci generace Z liší, vykazují vyšší sklon k jídlu venku než k domácímu vaření. Je zde patrný důraz na potraviny, které jsou ekologické nebo z udržitelných zdrojů. “Tradiční rychlé občerstvení [zde] není vůbec velkým příjemcem, ale více vašich zdravějších možností, jako je Chipotle, jako je Cava, a tyto druhy rychlého občerstvení jsou mnohem více příjemci než McDonald’s a Wendy’s,” řekl Luke O’Neill, portfolio manažer fondu Catalyst Dynamic Alpha.ZávěrI když se může zdát, že plná realizace ekonomického vlivu generace Z je vzdálená, dopad se projeví dříve, než se předpokládalo. “V příštích několika letech každé odvětví pochopí, že dochází k tektonické změně… Tento posun v myšlení nastane během těchto pěti let, než se stanou nejbohatší generací. Každé odvětví, které nepřijme generaci Z jako dalšího spotřebitele, jako spotřebitele číslo jedna, už prostě nebude existovat,” říká Israel.
Tagy: ekonomikagenerace ZsvětUSA

Chcete využít této příležitosti?

Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky

      Advertisement

      Breaking.

      20:47

      Bitcoin zůstává pod hranicí 112 000 USD po nepříznivé zprávě o zaměstnanosti a sázkách na snížení sazeb Fedu. Co bude dál?

      20:32

      Fiala znovu označil program ANO za rozpočtový armagedon, podle Babiše jen straší

      20:15

      Trump říká, že Indie a Rusko se zdají být „ztraceny“ v „nejhlubší a nejtemnější Číně“

      20:00

      Americká SEC uzavřela vyšetřování Swedbank

      19:55

      Řecký premiér představil daňové úlevy uprostřed krize životních nákladů

      19:47

      Nástroj pro kódování AI společnosti Coinbase byl shledán zranitelným vůči zneužití „CopyPasta“

      Advertisement

      Příležitosti.

      Zdroj: Getty Images
      Akcie

      Wall Street sází na společnosti DraftKings a Flutter před startem NFL

      4 září, 2025

      Wall Street se před zahájením nové sezóny NFL soustředí na online sázkové platformy, především na DraftKings a Flutter Entertainment, vlastníka...

      Zdroj: Unsplash

      Nejlepší akcie v oblasti kosmetiky, které stojí za pozornost

      4 září, 2025
      Zdroj: Bloomberg

      Společnost Brinker International míří k růstu o více než 30 %

      4 září, 2025
      Zdroj: Shutterstock

      Pure Storage je rychle rostoucí hráč na poli datových úložišť a AI

      4 září, 2025
      Zdroj: Shutterstock

      Meta Platforms je stále dominantní hráč v reklamě a vývoji AI

      4 září, 2025

      Tip editora.

      Zdroj: Shutterstock
      Akcie

      Evercore očekává nové rekordy S&P 500 díky umělé inteligenci

      2 září, 2025

      Současný akciový trh je často přirovnáván k technologické rally z konce devadesátých let.

      Nejčtenější zprávy.

      Nvidia může do 3 let výrazně posílit díky AI a datovým centrům

      5 září, 2025

      Finanční trhy před očekávaným reportem o pracovním trhu vzrostly

      4 září, 2025

      Index S&P 500 klesá kvůli nejistotě ohledně Trumpových cel

      2 září, 2025

      S&P 500 dosáhl rekordního uzavření, rostou naděje na snížení úrokových sazeb

      4 září, 2025

      Americké akcie klesají kvůli neustálé nejistotě ohledně cel

      2 září, 2025

      S&P 500 zakončuje seanci níže, zaměstnanost vyvolávají obavy

      5 září, 2025

      Bessent útočí na Fed a požaduje omezení jeho vlivu a pravomocí

      6 září, 2025

      S&P 500 uzavřel seanci výše díky posílení akcií společnosti Alphabet

      3 září, 2025
      Advertisement

      IPO Radar.

      Klarna

      Datum IPO: 10 září, 2025
      Potenciální ocenění: 13 - 14 miliard dolarů

      Buďte u toho
      Advertisement

      Veškeré materiály a informace umístěné na internetových stránkách Burzovního Světa jsou čerpány z veřejně dostupných zdrojů, jako napriklad tyto a slouží výhradně pro informační účely. Při jejich tvorbě bylo postupováno s vynaložením maximální péče. Informace uveřejněné na internetových stránkách Burzovní Svět nemají charakter právních, daňových či jiného doporučení, analýz nebo návrhů a nabídek ke koupi či prodeji investičních nástrojů, jejichž realizací může dojít k poklesu či ztrátě investovaného majetku. Investiční doporučení, která jsou takto označena, jsou pouze informativní a nezávazná. Burzovní Svět neodpovídá za jakoukoli případnou škodu, která v souvislosti s nimi vznikne. Pro obchodování s investičními nástroji proto využívejte výhradně společnosti s udělenou licencí ČNB, popřípadě s platným povolením k činnosti na území České Republiky.

      Burzovní Svět zároveň prohlašuje, že neodpovídá za přímou i nepřímou škodu vzniklou v důsledku obchodování na kapitálových trzích všeobecně a příspěvky v diskusích vyjadřující názory čtenářů, nemusí být v souladu s postojem provozovatele a není možno je tím pádem považovat za jeho názory. Udělením souhlasu / přijetím podmínek zároveň souhlasíte s možností zasílání, či jiného kontaktování v rámci marketingových služeb obchodních partnerů Burzovního Světa. Více informací o cookies

      • Zásady ochrany osobních údajů a cookies
      • Reklama
      • Kontakt

      Burzovnisvet.cz © 2025

      Burzovnisvet.cz © 2025

      Název nebo symbol
      Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
      • Burzy
        • Headlines
        • Breaking
        • Akcie
        • ETF
        • Dividendy
        • IPO
        • Forex
        • Komodity
        • Kryptoměny
        • Ekonomika
        • Hospodářské výsledky
      • Příležitost
      • DIP
      • IPO Radar
      • Nejčtenější
      • Bullionář Daily
      • Úspěch
        • Alternativní investice
        • Škola bullionáře
        • Miliardáři
        • Business
        • Bullionářova knihspirace
        • Bullionářův almanach
        • Bullionářův slovníček
      • AI
      • Česko
      • Invest mentoring
      • E-booky
      • Srovnávač brokerů
      • Kariéra
      Odebírat Ranního Bullionáře Podcast

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.