Invest mentoring
Odebírat Ranního Bullionáře
Burzovnisvet Logo
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar
    TBA Bude oznámeno

    Finančně-technologická společnost nabízející širokou škálu finančních služeb

    TBA Bude oznámeno

    ​Komunikační platforma umožňující uživatelům komunikovat pomoci hlasu a textu

    TBA Bude oznámeno

    Britská digitální banka a první peer-to-peer (P2P) platforma na světě

    TBA Bude oznámeno

    Technologická společnost poskytující infrastrukturu pro online platby

    Zdroj: Shein
    TBA Bude oznámeno

    Čínska společnost pro globální online prodej rychlé módy za dostupné ceny

    TBA Bude oznámeno

    Společnost poskytující cloudovou platformu pro datovou analytiku

    TBA Bude oznámeno

    Švédská fintech společnost, která poskytuje služby „kup teď, zaplať později“

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
  • Login
Burzovnisvet.cz - Akcie, kurzy, burza, forex, komodity, IPO, dluhopisy - zpravodajství
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar
    TBA Bude oznámeno

    Finančně-technologická společnost nabízející širokou škálu finančních služeb

    TBA Bude oznámeno

    ​Komunikační platforma umožňující uživatelům komunikovat pomoci hlasu a textu

    TBA Bude oznámeno

    Britská digitální banka a první peer-to-peer (P2P) platforma na světě

    TBA Bude oznámeno

    Technologická společnost poskytující infrastrukturu pro online platby

    Zdroj: Shein
    TBA Bude oznámeno

    Čínska společnost pro globální online prodej rychlé módy za dostupné ceny

    TBA Bude oznámeno

    Společnost poskytující cloudovou platformu pro datovou analytiku

    TBA Bude oznámeno

    Švédská fintech společnost, která poskytuje služby „kup teď, zaplať později“

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
    • Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
BS Logo

Ekonomický vliv generace Z má významný dopad na ekonomiku a trh

Ekonomický vliv generace Z, technicky zdatné skupiny narozené v letech 1995 až 2012, se rozšiřuje s jejich rostoucími příjmy a rozvíjejícími se výdajovými návyky.

Jan Golda Autor: Jan Golda
10 března, 2025
6 min. čtení
Zdroj: Getty Images

Zdroj: Getty Images

6 min.
čtení
Chcete využít této příležitosti? Přihlaste se k odběru newsletteru

Klíčové body

  • Generace Z rychle rozšiřuje svůj ekonomický vliv a její kupní síla má do roku 2030 dosáhnout 12 bilionů dolarů
  • Digitální návyky této generace výrazně ovlivňují maloobchod, technologický sektor a finanční služby
  • Oblíbenost sociálních médií, online nakupování a streamovaného obsahu mění tradiční obchodní modely
  • Firmy, které nebudou reagovat na preference generace Z, mohou ztratit konkurenceschopnost v následujících letech

 

Jakožto první generace prodchnutá digitalizovaným světem se očekává, že jejich trendy a preference ovlivní ekonomická odvětví.

Nejnovější údaje Bank of America naznačují, že výše globálních příjmů generace Z pravděpodobně vzroste z 9 bilionů dolarů v roce 2023 na přibližně 36 bilionů dolarů do roku 2030 a do roku 2040 se vyšplhá na obrovských 74 bilionů dolarů. Pokud se tyto prognózy naplní, může se generace Z stát nejbohatší generací v historii. Podle odhadů společnosti Cerulli Associates by navíc dědictví a převody majetku měly do roku 2045 přidat mladším generacím, včetně generace Z, majetek v hodnotě více než 84 bilionů dolarů. Podle zprávy společností NielsenIQ a World Data Lab se očekává, že kupní síla generace Z vzroste do roku 2030 na přibližně 12 bilionů dolarů.

Nejstarším příslušníkům této generace je kolem 30 let, nejmladší jsou ještě v pubertě. Haim Israel, globální stratég a vedoucí tematického výzkumu v Bank of America, v rozhovoru pro CNBC zdůrazňuje jedinečnost generace Z jako digitálních domorodců. Podle něj bude mít jejich celoživotní ponoření do digitální sféry dalekosáhlé důsledky pro mnoho odvětví, včetně bankovnictví, spotřebitelských produktů, finančních služeb a zdravotnictví.

Zdroj: Getty Images

Historicky poprvé starší generace upravují své zvyky tak, aby odpovídaly preferencím generace Z, což podtrhuje změnu tradičních rolí. Izrael tento trend vysvětluje a zdůrazňuje jeho význam přesahující pouze velikost populace. “Brzy se stanou těmi, kdo nejvíce naruší ekonomiku, trhy a sociální systémy,” uvedl v lednovém sdělení pro Bank of America.

Dopady výdajových zvyklostí generace Z

Ekonomické větry se pod vlivem kupní síly generace Z mění, přičemž důsledky jsou nejvíce patrné v technologickém, maloobchodním a restauračním sektoru. Sociální média se ukázala jako nepopiratelný příjemce návyků generace Z, vzhledem k tomu, že tato kohorta tráví denně přibližně 2,5 hodiny na platformách sociálních médií, jak uvádí zpráva společnosti Bernstein.

Advertisement

Oblíbenou sociální sítí u generace Z zůstává metapodnik Instagram, který měsíčně využívá 87 % dospívajících, jak vyplývá z říjnového průzkumu společnosti Piper Sandler mezi dospívajícími. Obrat společnosti Meta ke krátkému videoobsahu dále podpořil její popularitu v této věkové skupině.

Dospívající generace Z vykazuje výrazně odlišné priority než předchozí generace. Jejich času strávenému online dominují sociální média, videohry, streamovaný obsah a online nakupování. Z údajů společnosti Bernstein vyplývá, že Američané z generace Z tráví v současnosti více času hraním her než před deseti lety. Dále nelze přeceňovat jejich závislost na platformách elektronického obchodování a sociálních médiích při online nakupování; 53 % z nich uvedlo, že nakoupilo prostřednictvím tlačítek “koupit” na sociálních médiích, jak uvedly společnosti NielsenIQ a World Data Lab.

Zdroj: Getty Images

Přesto přetrvává kouzlo kamenných obchodů, které podporuje nákupy v obchodech. “Možnost vidět, osahat si a cítit osobně, komunikovat s prodejci, mít možnost se někde setkat, to také ukazuje, že lidé chtějí být spolu,” řekla Dana Telsey, generální ředitelka Telsey Advisory Group, společnosti zabývající se kapitálovým výzkumem, investičním bankovnictvím a poradenstvím se zaměřením na oblast spotřebitelů.

Podle průzkumu společnosti Piper Sandler je rozšíření chytrých telefonů mezi generací Z značné – 87 % dospívajících vlastní zařízení Apple. Identita značky Apple zaznamenala obrovský ohlas, investor Mark Malek, investiční ředitel společnosti Siebert Financial, ji přirovnal k “Coca-Cole této generace”.

Díky tomu, že generace Z dává přednost streamovanému obsahu, se hlavními uchazeči o první místo staly platformy jako Netflix a YouTube společnosti Alphabet. Pozoruhodným trendem je rostoucí preference krátkých videí a obsahu vytvářeného uživateli, což vytváří pro toto odvětví značný rozvrat.

Digitální povaha generace Z vedla také ke změnám v herních návycích. Většina příslušníků generace Z získala své první herní zkušenosti prostřednictvím mobilních zařízení, což svědčí o rostoucí dostupnosti her díky většímu rozšíření mobilních zařízení.

Maloobchodní preference generace Z

V oblasti maloobchodu dominuje elektronickému obchodování Amazon, který preferuje 52 % dospívajících z vyšších ročníků jako svou hlavní online nákupní destinaci. Fyzické maloobchodní prodejny, jako jsou Target a Walmart, zůstávají pro generaci Z oblíbené díky cenově výhodné nabídce a výhodným lokalitám. Společnost Telsey, která se zabývá pozorováním zvyklostí generace Z, komentuje, že generace Z upřednostňuje nakupování online, je otevřená novým značkám, ale zároveň vykazuje značnou loajalitu ke značkám.

Zdraví a hygiena “jsou novým bohatstvím” pro generaci Z, která se stejně tak zaměřuje na péči o pleť jako na make-up, jak naznačuje Bank of America, což vede k větší oblibě obchodů, jako je Ulta Beauty.

Posedlost generace Z technikou

Zdroj: Getty Images

Přitažlivost mladých investorů k technologiím přivedla do hledáčku generace Z platební platformy, makléřské služby a spořicí účty s vysokým výnosem. Analytici předpokládají, že se více aktiv přesune od makléřů s plným servisem k přístupnějším platformám, kde si příslušníci generace Z mohou udržet určitou úroveň sebeřízení s minimální asistencí.

Stravovací návyky generace Z

Ačkoli se příděly na stravování v rámci generace Z liší, vykazují vyšší sklon k jídlu venku než k domácímu vaření. Je zde patrný důraz na potraviny, které jsou ekologické nebo z udržitelných zdrojů. “Tradiční rychlé občerstvení [zde] není vůbec velkým příjemcem, ale více vašich zdravějších možností, jako je Chipotle, jako je Cava, a tyto druhy rychlého občerstvení jsou mnohem více příjemci než McDonald’s a Wendy’s,” řekl Luke O’Neill, portfolio manažer fondu Catalyst Dynamic Alpha.

Závěr

I když se může zdát, že plná realizace ekonomického vlivu generace Z je vzdálená, dopad se projeví dříve, než se předpokládalo. “V příštích několika letech každé odvětví pochopí, že dochází k tektonické změně… Tento posun v myšlení nastane během těchto pěti let, než se stanou nejbohatší generací. Každé odvětví, které nepřijme generaci Z jako dalšího spotřebitele, jako spotřebitele číslo jedna, už prostě nebude existovat,” říká Israel.

Jakožto první generace prodchnutá digitalizovaným světem se očekává, že jejich trendy a preference ovlivní ekonomická odvětví.Nejnovější údaje Bank of America naznačují, že výše globálních příjmů generace Z pravděpodobně vzroste z 9 bilionů dolarů v roce 2023 na přibližně 36 bilionů dolarů do roku 2030 a do roku 2040 se vyšplhá na obrovských 74 bilionů dolarů. Pokud se tyto prognózy naplní, může se generace Z stát nejbohatší generací v historii. Podle odhadů společnosti Cerulli Associates by navíc dědictví a převody majetku měly do roku 2045 přidat mladším generacím, včetně generace Z, majetek v hodnotě více než 84 bilionů dolarů. Podle zprávy společností NielsenIQ a World Data Lab se očekává, že kupní síla generace Z vzroste do roku 2030 na přibližně 12 bilionů dolarů.Nejstarším příslušníkům této generace je kolem 30 let, nejmladší jsou ještě v pubertě. Haim Israel, globální stratég a vedoucí tematického výzkumu v Bank of America, v rozhovoru pro CNBC zdůrazňuje jedinečnost generace Z jako digitálních domorodců. Podle něj bude mít jejich celoživotní ponoření do digitální sféry dalekosáhlé důsledky pro mnoho odvětví, včetně bankovnictví, spotřebitelských produktů, finančních služeb a zdravotnictví.Historicky poprvé starší generace upravují své zvyky tak, aby odpovídaly preferencím generace Z, což podtrhuje změnu tradičních rolí. Izrael tento trend vysvětluje a zdůrazňuje jeho význam přesahující pouze velikost populace. “Brzy se stanou těmi, kdo nejvíce naruší ekonomiku, trhy a sociální systémy,” uvedl v lednovém sdělení pro Bank of America.Dopady výdajových zvyklostí generace ZEkonomické větry se pod vlivem kupní síly generace Z mění, přičemž důsledky jsou nejvíce patrné v technologickém, maloobchodním a restauračním sektoru. Sociální média se ukázala jako nepopiratelný příjemce návyků generace Z, vzhledem k tomu, že tato kohorta tráví denně přibližně 2,5 hodiny na platformách sociálních médií, jak uvádí zpráva společnosti Bernstein.Oblíbenou sociální sítí u generace Z zůstává metapodnik Instagram, který měsíčně využívá 87 % dospívajících, jak vyplývá z říjnového průzkumu společnosti Piper Sandler mezi dospívajícími. Obrat společnosti Meta ke krátkému videoobsahu dále podpořil její popularitu v této věkové skupině.Dospívající generace Z vykazuje výrazně odlišné priority než předchozí generace. Jejich času strávenému online dominují sociální média, videohry, streamovaný obsah a online nakupování. Z údajů společnosti Bernstein vyplývá, že Američané z generace Z tráví v současnosti více času hraním her než před deseti lety. Dále nelze přeceňovat jejich závislost na platformách elektronického obchodování a sociálních médiích při online nakupování; 53 % z nich uvedlo, že nakoupilo prostřednictvím tlačítek “koupit” na sociálních médiích, jak uvedly společnosti NielsenIQ a World Data Lab.Přesto přetrvává kouzlo kamenných obchodů, které podporuje nákupy v obchodech. “Možnost vidět, osahat si a cítit osobně, komunikovat s prodejci, mít možnost se někde setkat, to také ukazuje, že lidé chtějí být spolu,” řekla Dana Telsey, generální ředitelka Telsey Advisory Group, společnosti zabývající se kapitálovým výzkumem, investičním bankovnictvím a poradenstvím se zaměřením na oblast spotřebitelů.Podle průzkumu společnosti Piper Sandler je rozšíření chytrých telefonů mezi generací Z značné – 87 % dospívajících vlastní zařízení Apple. Identita značky Apple zaznamenala obrovský ohlas, investor Mark Malek, investiční ředitel společnosti Siebert Financial, ji přirovnal k “Coca-Cole této generace”.Díky tomu, že generace Z dává přednost streamovanému obsahu, se hlavními uchazeči o první místo staly platformy jako Netflix a YouTube společnosti Alphabet. Pozoruhodným trendem je rostoucí preference krátkých videí a obsahu vytvářeného uživateli, což vytváří pro toto odvětví značný rozvrat.Digitální povaha generace Z vedla také ke změnám v herních návycích. Většina příslušníků generace Z získala své první herní zkušenosti prostřednictvím mobilních zařízení, což svědčí o rostoucí dostupnosti her díky většímu rozšíření mobilních zařízení.Maloobchodní preference generace ZV oblasti maloobchodu dominuje elektronickému obchodování Amazon, který preferuje 52 % dospívajících z vyšších ročníků jako svou hlavní online nákupní destinaci. Fyzické maloobchodní prodejny, jako jsou Target a Walmart, zůstávají pro generaci Z oblíbené díky cenově výhodné nabídce a výhodným lokalitám. Společnost Telsey, která se zabývá pozorováním zvyklostí generace Z, komentuje, že generace Z upřednostňuje nakupování online, je otevřená novým značkám, ale zároveň vykazuje značnou loajalitu ke značkám.Zdraví a hygiena “jsou novým bohatstvím” pro generaci Z, která se stejně tak zaměřuje na péči o pleť jako na make-up, jak naznačuje Bank of America, což vede k větší oblibě obchodů, jako je Ulta Beauty.Posedlost generace Z technikouPřitažlivost mladých investorů k technologiím přivedla do hledáčku generace Z platební platformy, makléřské služby a spořicí účty s vysokým výnosem. Analytici předpokládají, že se více aktiv přesune od makléřů s plným servisem k přístupnějším platformám, kde si příslušníci generace Z mohou udržet určitou úroveň sebeřízení s minimální asistencí.Stravovací návyky generace ZAčkoli se příděly na stravování v rámci generace Z liší, vykazují vyšší sklon k jídlu venku než k domácímu vaření. Je zde patrný důraz na potraviny, které jsou ekologické nebo z udržitelných zdrojů. “Tradiční rychlé občerstvení [zde] není vůbec velkým příjemcem, ale více vašich zdravějších možností, jako je Chipotle, jako je Cava, a tyto druhy rychlého občerstvení jsou mnohem více příjemci než McDonald’s a Wendy’s,” řekl Luke O’Neill, portfolio manažer fondu Catalyst Dynamic Alpha.ZávěrI když se může zdát, že plná realizace ekonomického vlivu generace Z je vzdálená, dopad se projeví dříve, než se předpokládalo. “V příštích několika letech každé odvětví pochopí, že dochází k tektonické změně… Tento posun v myšlení nastane během těchto pěti let, než se stanou nejbohatší generací. Každé odvětví, které nepřijme generaci Z jako dalšího spotřebitele, jako spotřebitele číslo jedna, už prostě nebude existovat,” říká Israel.
Tagy: ekonomikagenerace ZsvětUSA

Chcete využít této příležitosti?

Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky

      Advertisement

      Breaking.

      00:12

      Společnost Northrop Grumman získala kontrakt v hodnotě 140 milionů dolarů na dodávku letadel E-2D pro Japonsko

      00:05

      S&P Global rozšiřuje partnerství v oblasti umělé inteligence s cílem zlepšit přístupnost dat – Bloomberg

      23:48

      Žaloba tvrdí, že hackeři společnosti Clorox získali hesla pouhým dotazem

      23:36

      Výrobce analogových čipů Texas Instruments předpovídá tržby za třetí čtvrtletí nad očekávání

      23:24

      Trump tvrdí, že po urovnání sporu s Paramountem obdržel platbu ve výši 16 milionů dolarů

      23:12

      ConocoPhillips se blíží prodeji aktiv v Oklahomě společnosti Flywheel Energy za 1,3 miliardy dolarů – Bloomberg

      Advertisement

      Příležitosti.

      Zdroj: Unsplash
      Akcie

      Nejnovější přírůstek pro slavný index S&P 500? The Trade Desk

      22 července, 2025

      Tato společnost má před sebou stále obrovské dlouhodobé příležitosti. Společnost The Trade Desk (TTD) má za sebou turbulentní období, ale...

      Zdroj: Shutterstock

      UBS doporučuje akcie Albertsons ke koupi a předpovídá až 35% růst

      22 července, 2025
      Zdroj: Getty Images

      JPMorgan i po 22% růstu dál láká investory. Přidají se další zisky v roce 2025?

      22 července, 2025
      Zdroj: BurzovniSvet.cz

      Analytici vidí příležitosti v akciích QXO Inc. a Pinterest

      22 července, 2025
      Zdroj: Unsplash

      Netflix: Výrazné tržby a vyšší marže. Jaký bude dlouhodobý trend?

      21 července, 2025

      Tip editora.

      Zdroj: Getty Images
      Akcie

      Figma míří na tržní hodnotu 16,4 miliardy dolarů díky oživení technologických IPO

      21 července, 2025

      Společnost Figma, známá jako jeden z lídrů v oblasti cloudového designového softwaru, se chystá vstoupit na newyorskou burzu s plánovanou...

      Nejčtenější zprávy.

      35bilionová tržní příležitost SoFi, které investoři (zatím) nevěnují pozornost

      21 července, 2025

      Nájmy v Česku 2. čtvrtletí zdražily meziročně o 9 % na 17 586 Kč

      20 července, 2025

      S&P 500 zakončuje seanci beze změny kvůli novým obavám z obchodní války

      18 července, 2025

      Wall Street zvyšuje nároky. Ani dobré výsledky už investorům nestačí

      20 července, 2025

      Čínský grafit je pro baterie elektromobilů zásadní. Trump na něj uvalil clo 93,5 %

      18 července, 2025

      S&P 500 poprvé uzavřel nad 6 300 body; pozornost se upírá na výsledky

      21 července, 2025

      S&P 500 navzdory výkyvům v odvětví čipů uzavřel na rekordní úrovni

      22 července, 2025

      TSMC překvapila silným růstem zisku a vstoupila do klubu bilionových firem

      19 července, 2025
      Advertisement

      IPO Radar.

      Revolut Group Holdings Ltd

      Datum IPO: 2025
      Potenciální ocenění: 45 miliard USD

      Buďte u toho
      Advertisement

      Veškeré materiály a informace umístěné na internetových stránkách Burzovního Světa jsou čerpány z veřejně dostupných zdrojů, jako napriklad tyto a slouží výhradně pro informační účely. Při jejich tvorbě bylo postupováno s vynaložením maximální péče. Informace uveřejněné na internetových stránkách Burzovní Svět nemají charakter právních, daňových či jiného doporučení, analýz nebo návrhů a nabídek ke koupi či prodeji investičních nástrojů, jejichž realizací může dojít k poklesu či ztrátě investovaného majetku. Investiční doporučení, která jsou takto označena, jsou pouze informativní a nezávazná. Burzovní Svět neodpovídá za jakoukoli případnou škodu, která v souvislosti s nimi vznikne. Pro obchodování s investičními nástroji proto využívejte výhradně společnosti s udělenou licencí ČNB, popřípadě s platným povolením k činnosti na území České Republiky.

      Burzovní Svět zároveň prohlašuje, že neodpovídá za přímou i nepřímou škodu vzniklou v důsledku obchodování na kapitálových trzích všeobecně a příspěvky v diskusích vyjadřující názory čtenářů, nemusí být v souladu s postojem provozovatele a není možno je tím pádem považovat za jeho názory. Udělením souhlasu / přijetím podmínek zároveň souhlasíte s možností zasílání, či jiného kontaktování v rámci marketingových služeb obchodních partnerů Burzovního Světa. Více informací o cookies

      • Zásady ochrany osobních údajů a cookies
      • Reklama
      • Kontakt

      Burzovnisvet.cz © 2025

      Burzovnisvet.cz © 2025

      Název nebo symbol
      Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
      • Burzy
        • Headlines
        • Breaking
        • Akcie
        • Hospodářské výsledky
        • ETF
        • Dividendy
        • IPO
        • Forex
        • Komodity
        • Kryptoměny
        • Ekonomika
      • Příležitost
      • DIP
      • IPO Radar
      • Nejčtenější
      • Bullionář Daily
      • Úspěch
        • Alternativní investice
        • Škola bullionáře
        • Miliardáři
        • Business
        • Bullionářova knihspirace
        • Bullionářův almanach
        • Bullionářův slovníček
      • AI
      • Česko
      • Invest mentoring
      • E-booky
      • Srovnávač brokerů
      • Kariéra
      Odebírat Ranního Bullionáře

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.