Klíčové body
- Generace Z rychle rozšiřuje svůj ekonomický vliv a její kupní síla má do roku 2030 dosáhnout 12 bilionů dolarů
- Digitální návyky této generace výrazně ovlivňují maloobchod, technologický sektor a finanční služby
- Oblíbenost sociálních médií, online nakupování a streamovaného obsahu mění tradiční obchodní modely
- Firmy, které nebudou reagovat na preference generace Z, mohou ztratit konkurenceschopnost v následujících letech
Jakožto první generace prodchnutá digitalizovaným světem se očekává, že jejich trendy a preference ovlivní ekonomická odvětví.
Nejnovější údaje Bank of America naznačují, že výše globálních příjmů generace Z pravděpodobně vzroste z 9 bilionů dolarů v roce 2023 na přibližně 36 bilionů dolarů do roku 2030 a do roku 2040 se vyšplhá na obrovských 74 bilionů dolarů. Pokud se tyto prognózy naplní, může se generace Z stát nejbohatší generací v historii. Podle odhadů společnosti Cerulli Associates by navíc dědictví a převody majetku měly do roku 2045 přidat mladším generacím, včetně generace Z, majetek v hodnotě více než 84 bilionů dolarů. Podle zprávy společností NielsenIQ a World Data Lab se očekává, že kupní síla generace Z vzroste do roku 2030 na přibližně 12 bilionů dolarů.
Nejstarším příslušníkům této generace je kolem 30 let, nejmladší jsou ještě v pubertě. Haim Israel, globální stratég a vedoucí tematického výzkumu v Bank of America, v rozhovoru pro CNBC zdůrazňuje jedinečnost generace Z jako digitálních domorodců. Podle něj bude mít jejich celoživotní ponoření do digitální sféry dalekosáhlé důsledky pro mnoho odvětví, včetně bankovnictví, spotřebitelských produktů, finančních služeb a zdravotnictví.

Historicky poprvé starší generace upravují své zvyky tak, aby odpovídaly preferencím generace Z, což podtrhuje změnu tradičních rolí. Izrael tento trend vysvětluje a zdůrazňuje jeho význam přesahující pouze velikost populace. “Brzy se stanou těmi, kdo nejvíce naruší ekonomiku, trhy a sociální systémy,” uvedl v lednovém sdělení pro Bank of America.
Dopady výdajových zvyklostí generace Z
Ekonomické větry se pod vlivem kupní síly generace Z mění, přičemž důsledky jsou nejvíce patrné v technologickém, maloobchodním a restauračním sektoru. Sociální média se ukázala jako nepopiratelný příjemce návyků generace Z, vzhledem k tomu, že tato kohorta tráví denně přibližně 2,5 hodiny na platformách sociálních médií, jak uvádí zpráva společnosti Bernstein.
Oblíbenou sociální sítí u generace Z zůstává metapodnik Instagram, který měsíčně využívá 87 % dospívajících, jak vyplývá z říjnového průzkumu společnosti Piper Sandler mezi dospívajícími. Obrat společnosti Meta ke krátkému videoobsahu dále podpořil její popularitu v této věkové skupině.
Dospívající generace Z vykazuje výrazně odlišné priority než předchozí generace. Jejich času strávenému online dominují sociální média, videohry, streamovaný obsah a online nakupování. Z údajů společnosti Bernstein vyplývá, že Američané z generace Z tráví v současnosti více času hraním her než před deseti lety. Dále nelze přeceňovat jejich závislost na platformách elektronického obchodování a sociálních médiích při online nakupování; 53 % z nich uvedlo, že nakoupilo prostřednictvím tlačítek “koupit” na sociálních médiích, jak uvedly společnosti NielsenIQ a World Data Lab.

Přesto přetrvává kouzlo kamenných obchodů, které podporuje nákupy v obchodech. “Možnost vidět, osahat si a cítit osobně, komunikovat s prodejci, mít možnost se někde setkat, to také ukazuje, že lidé chtějí být spolu,” řekla Dana Telsey, generální ředitelka Telsey Advisory Group, společnosti zabývající se kapitálovým výzkumem, investičním bankovnictvím a poradenstvím se zaměřením na oblast spotřebitelů.
Podle průzkumu společnosti Piper Sandler je rozšíření chytrých telefonů mezi generací Z značné – 87 % dospívajících vlastní zařízení Apple. Identita značky Apple zaznamenala obrovský ohlas, investor Mark Malek, investiční ředitel společnosti Siebert Financial, ji přirovnal k “Coca-Cole této generace”.
Díky tomu, že generace Z dává přednost streamovanému obsahu, se hlavními uchazeči o první místo staly platformy jako Netflix a YouTube společnosti Alphabet. Pozoruhodným trendem je rostoucí preference krátkých videí a obsahu vytvářeného uživateli, což vytváří pro toto odvětví značný rozvrat.
Digitální povaha generace Z vedla také ke změnám v herních návycích. Většina příslušníků generace Z získala své první herní zkušenosti prostřednictvím mobilních zařízení, což svědčí o rostoucí dostupnosti her díky většímu rozšíření mobilních zařízení.
Maloobchodní preference generace Z
V oblasti maloobchodu dominuje elektronickému obchodování Amazon, který preferuje 52 % dospívajících z vyšších ročníků jako svou hlavní online nákupní destinaci. Fyzické maloobchodní prodejny, jako jsou Target a Walmart, zůstávají pro generaci Z oblíbené díky cenově výhodné nabídce a výhodným lokalitám. Společnost Telsey, která se zabývá pozorováním zvyklostí generace Z, komentuje, že generace Z upřednostňuje nakupování online, je otevřená novým značkám, ale zároveň vykazuje značnou loajalitu ke značkám.
Zdraví a hygiena “jsou novým bohatstvím” pro generaci Z, která se stejně tak zaměřuje na péči o pleť jako na make-up, jak naznačuje Bank of America, což vede k větší oblibě obchodů, jako je Ulta Beauty.
Posedlost generace Z technikou

Přitažlivost mladých investorů k technologiím přivedla do hledáčku generace Z platební platformy, makléřské služby a spořicí účty s vysokým výnosem. Analytici předpokládají, že se více aktiv přesune od makléřů s plným servisem k přístupnějším platformám, kde si příslušníci generace Z mohou udržet určitou úroveň sebeřízení s minimální asistencí.
Stravovací návyky generace Z
Ačkoli se příděly na stravování v rámci generace Z liší, vykazují vyšší sklon k jídlu venku než k domácímu vaření. Je zde patrný důraz na potraviny, které jsou ekologické nebo z udržitelných zdrojů. “Tradiční rychlé občerstvení [zde] není vůbec velkým příjemcem, ale více vašich zdravějších možností, jako je Chipotle, jako je Cava, a tyto druhy rychlého občerstvení jsou mnohem více příjemci než McDonald’s a Wendy’s,” řekl Luke O’Neill, portfolio manažer fondu Catalyst Dynamic Alpha.
Závěr
I když se může zdát, že plná realizace ekonomického vlivu generace Z je vzdálená, dopad se projeví dříve, než se předpokládalo. “V příštích několika letech každé odvětví pochopí, že dochází k tektonické změně… Tento posun v myšlení nastane během těchto pěti let, než se stanou nejbohatší generací. Každé odvětví, které nepřijme generaci Z jako dalšího spotřebitele, jako spotřebitele číslo jedna, už prostě nebude existovat,” říká Israel.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky