Doordash koupí platformu SevenRooms za 1,2 miliardy dolarů pro expanzi v pohostinství
Výsledky za 1. čtvrtletí nesplnily očekávání trhu, akcie klesly o 5 %
Firma očekává silný zisk EBITDA, ale čelí geopolitickým a měnovým rizikům
Akvizice Deliveroo za 3,9 miliardy dolarů má posílit globální expanzi společnosti
Za 1,2 miliardy dolarů kupuje newyorskou technologickou platformu SevenRooms, která se specializuje na správu rezervací, hostů a dat pro podniky v pohostinství. Tato akvizice je klíčovým prvkem širší strategie společnosti, která se snaží rozšířit své služby za hranice klasického doručování jídla a proniknout hlouběji do lokálního obchodu. Přestože jde o ambiciózní a potenciálně transformativní krok, výsledky za první čtvrtletí roku 2025 nenaplnily očekávání analytiků, což vyústilo v pokles akcií společnosti o 5 %.
Z pohledu výsledků dosáhl Doordash ve zmíněném období tržeb ve výši 3,03 miliardy dolarů. I když jde o 21% meziroční růst, tržby mírně zaostaly za očekáváním trhu, který předpokládal 3,09 miliardy. Naopak čistý zisk pozitivně překvapil – 193 milionů dolarů oproti ztrátě 23 milionů ve stejném období loňského roku. Zisk na akcii činil 44 centů, což překonalo očekávání 39 centů. Růst objemu objednávek však stagnoval – sice dosáhl 732 milionů, což představuje 18% nárůst meziročně, ale trh čekal ještě o něco více: 732,7 milionu objednávek.
Kromě transakce se SevenRooms oznámila firma také dohodu o převzetí britské společnosti Deliveroo v hodnotě 3,9 miliardy dolarů. Tento krok potvrzuje snahu Doordash o výrazné posílení své mezinárodní přítomnosti. Pokud budou obě akvizice úspěšně dokončeny, rozšíří se působnost společnosti nejen na nové geografické trhy, ale také na další segmenty v oblasti restauračních technologií a doručování. V tiskovém prohlášení Doordash uvedl, že tyto dvě akvizice „rozšíří možnosti budovat služby světové úrovně“ a podpoří jejich cíle v oblasti lokálního obchodu.
Zdroj: Getty Images
Přesto však investoři reagovali na zprávy vlažně. Tržní náladu zchladilo zejména nenaplnění tržeb a lehce pod očekáváním se pohybující počet objednávek. Společnost se sice snaží vykreslit pozitivní výhled – pro druhé čtvrtletí očekává zisk před úroky, daněmi, odpisy a amortizací (EBITDA) v rozmezí 600 až 650 milionů dolarů, což je v souladu s odhadem 639 milionů – ale trhy očekávaly silnější důkazy o tom, že růstové investice již nyní přinášejí konkrétní výsledky.
Doordash zdůraznil, že poptávka zůstává silná a že růst zaznamenal zejména v segmentu doručování potravin. Firma poukázala na zrychlení průměrných výdajů na zákazníka, a to jak u čerstvých potravin, tak u rychle se kazícího zboží. Tyto trendy mohou být pro firmu výhodné zejména v období, kdy se zákazníci více orientují na pohodlí a širší nabídku produktů v rámci jedné služby.
Na druhé straně Doordash připustil, že jeho rostoucí mezinárodní přítomnost znamená i zvýšené geopolitické a měnové riziko. Ačkoliv se ve finanční zprávě neobjevila zmínka o clech jakožto hrozbě, společnost tím nepřímo přiznává, že její expanze s sebou přináší komplikace, které mohou v budoucnu ovlivnit náklady i zisky. S větším globálním rozptylem aktivit roste riziko výkyvů směnných kurzů, regulatorních změn a případných obchodních bariér.
Zajímavé je i to, že akvizice SevenRooms má být dokončena až v druhé polovině roku 2025. To znamená, že pozitivní dopad této transakce se do výsledků promítne nejdříve v roce 2026. Z pohledu investorů tak jde o sázku na dlouhodobý růst, nikoli o okamžité zlepšení výkonnosti. A právě zde může být klíč k pochopení poklesu akcií – trh aktuálně hledá důkazy o okamžité návratnosti a vyšší efektivitě, než mu Doordash v tuto chvíli nabízí.
Vedení společnosti ale zdůrazňuje, že směřuje k budování komplexního ekosystému lokálního doručování a restaurací. Díky kombinaci technologické infrastruktury, zákaznické báze a akvizic má Doordash šanci stát se dominantním hráčem nejen v oblasti rozvozu jídla, ale i v širším segmentu pohostinství a místního obchodu. Úspěch této strategie však bude záviset na schopnosti rychle integrovat nové akvizice, udržet konkurenceschopnost a zároveň reagovat na výkyvy v globální ekonomice.
Za 1,2 miliardy dolarů kupuje newyorskou technologickou platformu SevenRooms, která se specializuje na správu rezervací, hostů a dat pro podniky v pohostinství. Tato akvizice je klíčovým prvkem širší strategie společnosti, která se snaží rozšířit své služby za hranice klasického doručování jídla a proniknout hlouběji do lokálního obchodu. Přestože jde o ambiciózní a potenciálně transformativní krok, výsledky za první čtvrtletí roku 2025 nenaplnily očekávání analytiků, což vyústilo v pokles akcií společnosti o 5 %.Z pohledu výsledků dosáhl Doordash ve zmíněném období tržeb ve výši 3,03 miliardy dolarů. I když jde o 21% meziroční růst, tržby mírně zaostaly za očekáváním trhu, který předpokládal 3,09 miliardy. Naopak čistý zisk pozitivně překvapil – 193 milionů dolarů oproti ztrátě 23 milionů ve stejném období loňského roku. Zisk na akcii činil 44 centů, což překonalo očekávání 39 centů. Růst objemu objednávek však stagnoval – sice dosáhl 732 milionů, což představuje 18% nárůst meziročně, ale trh čekal ještě o něco více: 732,7 milionu objednávek.Kromě transakce se SevenRooms oznámila firma také dohodu o převzetí britské společnosti Deliveroo v hodnotě 3,9 miliardy dolarů. Tento krok potvrzuje snahu Doordash o výrazné posílení své mezinárodní přítomnosti. Pokud budou obě akvizice úspěšně dokončeny, rozšíří se působnost společnosti nejen na nové geografické trhy, ale také na další segmenty v oblasti restauračních technologií a doručování. V tiskovém prohlášení Doordash uvedl, že tyto dvě akvizice „rozšíří možnosti budovat služby světové úrovně“ a podpoří jejich cíle v oblasti lokálního obchodu.Přesto však investoři reagovali na zprávy vlažně. Tržní náladu zchladilo zejména nenaplnění tržeb a lehce pod očekáváním se pohybující počet objednávek. Společnost se sice snaží vykreslit pozitivní výhled – pro druhé čtvrtletí očekává zisk před úroky, daněmi, odpisy a amortizací v rozmezí 600 až 650 milionů dolarů, což je v souladu s odhadem 639 milionů – ale trhy očekávaly silnější důkazy o tom, že růstové investice již nyní přinášejí konkrétní výsledky.Doordash zdůraznil, že poptávka zůstává silná a že růst zaznamenal zejména v segmentu doručování potravin. Firma poukázala na zrychlení průměrných výdajů na zákazníka, a to jak u čerstvých potravin, tak u rychle se kazícího zboží. Tyto trendy mohou být pro firmu výhodné zejména v období, kdy se zákazníci více orientují na pohodlí a širší nabídku produktů v rámci jedné služby.Na druhé straně Doordash připustil, že jeho rostoucí mezinárodní přítomnost znamená i zvýšené geopolitické a měnové riziko. Ačkoliv se ve finanční zprávě neobjevila zmínka o clech jakožto hrozbě, společnost tím nepřímo přiznává, že její expanze s sebou přináší komplikace, které mohou v budoucnu ovlivnit náklady i zisky. S větším globálním rozptylem aktivit roste riziko výkyvů směnných kurzů, regulatorních změn a případných obchodních bariér.DoorDash, Inc. Chcete využít této příležitosti? Zajímavé je i to, že akvizice SevenRooms má být dokončena až v druhé polovině roku 2025. To znamená, že pozitivní dopad této transakce se do výsledků promítne nejdříve v roce 2026. Z pohledu investorů tak jde o sázku na dlouhodobý růst, nikoli o okamžité zlepšení výkonnosti. A právě zde může být klíč k pochopení poklesu akcií – trh aktuálně hledá důkazy o okamžité návratnosti a vyšší efektivitě, než mu Doordash v tuto chvíli nabízí.Vedení společnosti ale zdůrazňuje, že směřuje k budování komplexního ekosystému lokálního doručování a restaurací. Díky kombinaci technologické infrastruktury, zákaznické báze a akvizic má Doordash šanci stát se dominantním hráčem nejen v oblasti rozvozu jídla, ale i v širším segmentu pohostinství a místního obchodu. Úspěch této strategie však bude záviset na schopnosti rychle integrovat nové akvizice, udržet konkurenceschopnost a zároveň reagovat na výkyvy v globální ekonomice.
Meta Platforms zažila ve čtvrtek výrazný nárůst pozornosti investorů poté, co agentura Bloomberg zveřejnila informaci, že vedení společnosti zvažuje razantní...
Během technologického boomu, který definoval druhou dekádu tohoto století, byla uniformou Silicon Valley obyčejná mikina s kapucí. Tento symbol ležérnosti...