Elon Musk přehodnocuje směřování Tesly a distancuje se od Donalda Trumpa
Veřejný konflikt mezi Elonem Muskem a Donaldem Trumpem nabral v posledních dnech na intenzitě a zároveň vyvolal otázky ohledně budoucnosti značky Tesla.
Elon Musk se veřejně distancoval od Donalda Trumpa a hnutí MAGA, aby ochránil reputaci Tesly
Značka Tesla (TSLA) zaznamenává zhoršené vnímání veřejnosti a ztrácí přízeň části zákazníků
Politické postoje Muska ovlivňují náladu investorů i vnímání značky na americkém i globálním trhu
V jádru sporu stojí odvážné rozhodnutí Elona Muska, který se začal distancovat od Trumpa a hnutí MAGA, což znamená zásadní obrat ve veřejném profilu nejen jeho samotného, ale i společnosti Tesla. Tento krok přichází v době, kdy Tesla čelí negativnímu vnímání veřejnosti a jejím akciím se na trhu nedaří tak, jak by si investoři přáli.
Zatímco média věnovala pozornost přestřelce plné osobních výpadů, v pozadí se odehrává hlubší změna. Musk obvinil Trumpa, že tají kompromitující informace o zesnulém finančníkovi Jeffrey Epsteinovi, což vzbudilo pozornost nejen v amerických médiích, ale i na mezinárodní scéně. Tento výrok, pronesený bez předložení důkazů, doplnil atmosféru napětí mezi dvěma nejviditelnějšími postavami americké politiky a byznysu.
Zdroj: Getty images
Rozchod s MAGA jako nutnost pro Teslu
Elon Musk podle některých analytiků neměl jinou možnost, než začít budovat odstup od Trumpa, jehož popularita je sice silná, ale polarizující. Spojení s Trumpem bylo pro Teslu značně problematické. Jeden z průzkumů ukázal, že dvě třetiny Američanů by si nekoupily vůz značky Tesla(TSLA), což ukazuje na vážný zásah do vnímání značky. V Evropě, kde je trh s elektromobily rovněž klíčový, může být situace ještě horší.
Podle nové zprávy od Electric Vehicle Intelligence Report má Tesla mezi spotřebiteli čistou oblíbenost -9 %, což znamená, že více lidí ji hodnotí negativně než pozitivně. Oproti tomu tradiční automobilky jako Honda(HMC) a Toyota(TM) se pohybují okolo +40 %. Co je důležitější – Teslu provází nejen negativní hodnocení, ale i silné emoce, což je pro značku dlouhodobě škodlivé.
Další výzkum ukázal, že 40 % majitelů vozů Tesla v USA uvedlo nějakou formu poškození vozu, a třetina z nich zvažuje jeho prodej. To vytváří nejen riziko poklesu loajality zákazníků, ale i tlak na další pokles hodnoty značky.
Tlak na vedení a konkurence z Číny
Značka Tesla se navíc potýká i s narůstajícím tlakem ze strany investorů. Představenstvo společnosti obdrželo kritický dopis od institucionálních investorů, který by v jiných dobách pravděpodobně vedl k rezignacím. Místo toho se zdá, že někteří členové vedení začali prodávat akcie a opce. Podle údajů Verity Data prodali členové představenstva od prezidentských voleb akcie v hodnotě 672 milionů dolarů.
Na burze mezitím Tesla ztrácí půdu pod nohama vůči svému čínskému konkurentovi BYD(BYDDY), který operuje pod heslem „Build Your Dreams“. Zatímco akcie Tesly od začátku roku poklesly o 24 %, BYD zaznamenala nárůst o 49 %. Kdo by začátkem roku vsadil na BYD místo Tesly, mohl by mít nyní téměř dvojnásobek investice. Je příznačné, že tento trend se kryje s obdobím, kdy se Musk začal silně identifikovat s hnutím MAGA.
BYD dnes vyrábí více elektromobilů než Tesla a přitom má násobně nižší tržní hodnotu – pouhých 84 miliard dolarů oproti více než bilionu dolarů u Tesly. To je 18násobek předpokládaného zisku pro BYD, zatímco Tesla je stále oceněna na 130násobek. Pro investory je to jasný signál k zamyšlení nad tím, jaké valuace jsou dlouhodobě udržitelné.
Ztráty a možné body obratu
Všechny výše zmíněné faktory přispěly k tomu, že akcie Tesly během uplynulého týdne ztratily až 18 % své hodnoty, i když později část ztrát smazaly. Od vrcholu loni na podzim, kdy euforie po Trumpově zvolení vrcholila, se však akcie nacházejí o třetinu níž. I přes pokles zůstává valuace firmy extrémně vysoká.
Muskovo gesto vůči Trumpovi – veřejný rozchod a dokonce i konfrontace – může být v tomto kontextu vnímáno jako snaha zachránit image značky. Je možné, že s postupem času bude veřejnost opět vnímat Teslu jako technologického lídra bez politických vazeb. Také je možné, že si investoři uvědomí, že propojení s kontroverzními politickými figurami má svou cenu – a že značka, která dlouhodobě stavěla na inovacích a vizi, nemůže riskovat další erozi důvěry.
Důležité je, že konflikt s Trumpem nezůstane bez následků. Trump pohrozil Muskovi zrušením federálních zakázek, což by – pokud by k tomu skutečně došlo – mělo přímý dopad na byznys Tesly ve Spojených státech. Vzhledem k tomu, že šlo o přímou reakci na Muskovo vyjádření, jedná se o potenciálně ústavně problematický krok ze strany prezidenta.
Otázkou nyní je, zda se Muskovi podaří tuto turbulentní fázi využít ke skutečné změně pozice značky. Pokud ano, může to být důležitý zlom v příběhu Tesly. Pokud ne, může aktuální roztržka představovat začátek trvalého odklonu zákazníků i investorů.
Zdroj: BurzovniSvet.cz
V jádru sporu stojí odvážné rozhodnutí Elona Muska, který se začal distancovat od Trumpa a hnutí MAGA, což znamená zásadní obrat ve veřejném profilu nejen jeho samotného, ale i společnosti Tesla. Tento krok přichází v době, kdy Tesla čelí negativnímu vnímání veřejnosti a jejím akciím se na trhu nedaří tak, jak by si investoři přáli.Zatímco média věnovala pozornost přestřelce plné osobních výpadů, v pozadí se odehrává hlubší změna. Musk obvinil Trumpa, že tají kompromitující informace o zesnulém finančníkovi Jeffrey Epsteinovi, což vzbudilo pozornost nejen v amerických médiích, ale i na mezinárodní scéně. Tento výrok, pronesený bez předložení důkazů, doplnil atmosféru napětí mezi dvěma nejviditelnějšími postavami americké politiky a byznysu.Rozchod s MAGA jako nutnost pro TesluElon Musk podle některých analytiků neměl jinou možnost, než začít budovat odstup od Trumpa, jehož popularita je sice silná, ale polarizující. Spojení s Trumpem bylo pro Teslu značně problematické. Jeden z průzkumů ukázal, že dvě třetiny Američanů by si nekoupily vůz značky Tesla , což ukazuje na vážný zásah do vnímání značky. V Evropě, kde je trh s elektromobily rovněž klíčový, může být situace ještě horší.Podle nové zprávy od Electric Vehicle Intelligence Report má Tesla mezi spotřebiteli čistou oblíbenost -9 %, což znamená, že více lidí ji hodnotí negativně než pozitivně. Oproti tomu tradiční automobilky jako Honda a Toyota se pohybují okolo +40 %. Co je důležitější – Teslu provází nejen negativní hodnocení, ale i silné emoce, což je pro značku dlouhodobě škodlivé.Další výzkum ukázal, že 40 % majitelů vozů Tesla v USA uvedlo nějakou formu poškození vozu, a třetina z nich zvažuje jeho prodej. To vytváří nejen riziko poklesu loajality zákazníků, ale i tlak na další pokles hodnoty značky. Tlak na vedení a konkurence z ČínyZnačka Tesla se navíc potýká i s narůstajícím tlakem ze strany investorů. Představenstvo společnosti obdrželo kritický dopis od institucionálních investorů, který by v jiných dobách pravděpodobně vedl k rezignacím. Místo toho se zdá, že někteří členové vedení začali prodávat akcie a opce. Podle údajů Verity Data prodali členové představenstva od prezidentských voleb akcie v hodnotě 672 milionů dolarů.Na burze mezitím Tesla ztrácí půdu pod nohama vůči svému čínskému konkurentovi BYD , který operuje pod heslem „Build Your Dreams“. Zatímco akcie Tesly od začátku roku poklesly o 24 %, BYD zaznamenala nárůst o 49 %. Kdo by začátkem roku vsadil na BYD místo Tesly, mohl by mít nyní téměř dvojnásobek investice. Je příznačné, že tento trend se kryje s obdobím, kdy se Musk začal silně identifikovat s hnutím MAGA.BYD dnes vyrábí více elektromobilů než Tesla a přitom má násobně nižší tržní hodnotu – pouhých 84 miliard dolarů oproti více než bilionu dolarů u Tesly. To je 18násobek předpokládaného zisku pro BYD, zatímco Tesla je stále oceněna na 130násobek. Pro investory je to jasný signál k zamyšlení nad tím, jaké valuace jsou dlouhodobě udržitelné. Ztráty a možné body obratuVšechny výše zmíněné faktory přispěly k tomu, že akcie Tesly během uplynulého týdne ztratily až 18 % své hodnoty, i když později část ztrát smazaly. Od vrcholu loni na podzim, kdy euforie po Trumpově zvolení vrcholila, se však akcie nacházejí o třetinu níž. I přes pokles zůstává valuace firmy extrémně vysoká.Muskovo gesto vůči Trumpovi – veřejný rozchod a dokonce i konfrontace – může být v tomto kontextu vnímáno jako snaha zachránit image značky. Je možné, že s postupem času bude veřejnost opět vnímat Teslu jako technologického lídra bez politických vazeb. Také je možné, že si investoři uvědomí, že propojení s kontroverzními politickými figurami má svou cenu – a že značka, která dlouhodobě stavěla na inovacích a vizi, nemůže riskovat další erozi důvěry.Důležité je, že konflikt s Trumpem nezůstane bez následků. Trump pohrozil Muskovi zrušením federálních zakázek, což by – pokud by k tomu skutečně došlo – mělo přímý dopad na byznys Tesly ve Spojených státech. Vzhledem k tomu, že šlo o přímou reakci na Muskovo vyjádření, jedná se o potenciálně ústavně problematický krok ze strany prezidenta.Otázkou nyní je, zda se Muskovi podaří tuto turbulentní fázi využít ke skutečné změně pozice značky. Pokud ano, může to být důležitý zlom v příběhu Tesly. Pokud ne, může aktuální roztržka představovat začátek trvalého odklonu zákazníků i investorů.