Prodeje Tesly (TSLA) ve Francii v květnu klesly o 67 %, což znepokojuje investory před zveřejněním globálních výsledků
Elon Musk čelí kritice za své politické postoje, což může negativně ovlivňovat evropské zákazníky
Tesla čelí silné konkurenci v Evropě i Číně, kde ji začínají předbíhat domácí výrobci elektromobilů
Nejnovější čísla z Francie ukazují výrazný propad dodávek elektromobilů, což signalizuje, že americký výrobce čelí nejen klesající poptávce, ale i rostoucí nedůvěře vůči osobě Elona Muska. Tento vývoj přichází v době, kdy se trh s elektromobily v Evropě zpomaluje a konkurence – zejména z Číny – posiluje své postavení.
Podle údajů francouzské asociace automobilového průmyslu PFA dodala Tesla(TSLA) během května 2025 pouze 721 vozů, zatímco ve stejném období předchozího roku to bylo 2 197 vozů. Tento meziroční pokles o 67 % znamená zásadní ztrátu tempa na jednom z nejdůležitějších trhů EU a vyvolává otázky ohledně budoucí strategie značky v regionu.
Zdroj: Getty images
Slábnoucí poptávka i kontroverze kolem Muska
Útlum prodejů ve Francii není jediným signálem problémů. Od začátku roku do konce května dodala Tesla ve Francii 8 277 vozů, zatímco ve stejném období roku 2024 to bylo 15 685 vozidel. Jedná se tak o pokles o 47 %, přestože celkový automobilový trh ve Francii během této doby klesl jen o 8,3 %. To naznačuje, že problémy Tesly nejsou jen důsledkem širšího tržního vývoje, ale mají i specifické příčiny.
Jedním z nich může být rostoucí nevole vůči osobě Elona Muska, který se v posledních měsících stal terčem kritiky v evropském veřejném prostoru. V dubnu podpořil kontroverzní pravicovou stranu Alternativa pro Německo, což vyvolalo vlnu negativních reakcí v Německu i mimo něj. Tyto postoje mohly přispět k ochlazení vztahu veřejnosti ke značce Tesla v některých evropských zemích.
Prodejní čísla jsou proto bedlivě sledována nejen investory, ale i regulátory a analytiky. Ti se snaží odhadnout, zda současný trend naznačuje strukturální problémy, nebo jde pouze o krátkodobé zpomalení spojené s cyklickými vlivy.
Propad v klíčových evropských zemích a konkurence z Číny
Francie není jediným trhem, kde Tesla ztrácí půdu pod nohama. Podle dat německé vlády a britské asociace SMMT klesly prodeje Tesly v dubnu i na dalších zásadních trzích, jako je Německo a Velká Británie. Tato čísla přicházejí navzdory tomu, že firma nedávno uvedla na trh vylepšenou verzi oblíbeného Modelu Y, který měl původně pomoci zvrátit pokles poptávky.
Navíc se v dubnu do čela evropského trhu s elektromobily dostal čínský konkurent BYD(BYDDY), který podle údajů agentury Jato Dynamics poprvé překonal Teslu. Čínské značky využívají kombinaci agresivní cenové politiky, širší nabídky a rostoucí technologické vyspělosti k tomu, aby si ukrojily stále větší část evropského trhu.
Elon Musk se snažil tyto trendy zlehčit. V rozhovoru pro Bloomberg na Katarském ekonomickém fóru označil Evropu za nejslabší trh Tesly a uvedl, že firma je „všude jinde silná“. Dodal také, že evropský automobilový trh jako celek považuje za „poměrně slabý“. Takové vyjádření však nemusí působit pozitivně na evropské zákazníky a investory, kteří hledají jistotu a dlouhodobou strategii.
Problémy Tesly se neomezují jen na Evropu
Zatímco Evropa představuje jeden z bolestivých bodů Tesly, firma se potýká s tlakem i na svém druhém největším trhu – v Číně. Podle Čínské asociace výrobců osobních automobilů byla Tesla v dubnu jediným výrobcem vozidel na nová paliva, který zaznamenal pokles prodejů. To je výrazný signál, že i v Číně – tradičně silném teritoriu pro značku – narůstá konkurence a zákazníci začínají upřednostňovat jiné možnosti.
Navíc se Tesla musela vypořádat i s vnitřními napětími v rámci americké veřejnosti. Elon Musk čelil v posledních měsících kritice, ale i jisté podpoře za svou účast v takzvaném Ministerstvu vládní efektivity (DOGE), což byla vládní iniciativa zaměřená na efektivnější správu. Minulý týden oznámil svůj odchod z tohoto projektu, čímž reagoval na narůstající kontroverze spojené s jeho veřejným vystupováním.
Očekává se, že globální prodejní a výrobní data za druhé čtvrtletí zveřejní Tesla na začátku července. Firma sice ve svých čtvrtletních zprávách detailně uvádí počty prodaných vozidel podle modelu, ale nedělí je podle regionu. Informace z národních automobilových asociací tak zůstávají jediným zdrojem pro sledování vývoje na jednotlivých trzích v předstihu.
Zatímco akcie Tesly v ranním obchodování klesly o 2,8 %, jejich celkový výkon v roce 2025 zůstává pod tlakem. Od začátku roku ztratily 16,5 % hodnoty, zatímco širší tržní index S&P 500 ve stejném období vzrostl o 0,3 %. To podtrhuje, že investoři mají stále větší pochybnosti o dalším směřování společnosti.
Nadcházející měsíce tak budou pro Teslu klíčové. Firma bude muset přesvědčit trhy, že má jasný plán, jak čelit slábnoucí poptávce, konkurenčním tlakům i reputačním rizikům spojeným s osobou jejího zakladatele. Bez zásadní změny strategie a stabilizace evropských prodejů bude obnova důvěry obtížná – a cesta zpět na výsluní může být delší, než si Elon Musk připouští.
Zdroj: Getty Images
Nejnovější čísla z Francie ukazují výrazný propad dodávek elektromobilů, což signalizuje, že americký výrobce čelí nejen klesající poptávce, ale i rostoucí nedůvěře vůči osobě Elona Muska. Tento vývoj přichází v době, kdy se trh s elektromobily v Evropě zpomaluje a konkurence – zejména z Číny – posiluje své postavení.Podle údajů francouzské asociace automobilového průmyslu PFA dodala Tesla během května 2025 pouze 721 vozů, zatímco ve stejném období předchozího roku to bylo 2 197 vozů. Tento meziroční pokles o 67 % znamená zásadní ztrátu tempa na jednom z nejdůležitějších trhů EU a vyvolává otázky ohledně budoucí strategie značky v regionu.Slábnoucí poptávka i kontroverze kolem MuskaÚtlum prodejů ve Francii není jediným signálem problémů. Od začátku roku do konce května dodala Tesla ve Francii 8 277 vozů, zatímco ve stejném období roku 2024 to bylo 15 685 vozidel. Jedná se tak o pokles o 47 %, přestože celkový automobilový trh ve Francii během této doby klesl jen o 8,3 %. To naznačuje, že problémy Tesly nejsou jen důsledkem širšího tržního vývoje, ale mají i specifické příčiny.Jedním z nich může být rostoucí nevole vůči osobě Elona Muska, který se v posledních měsících stal terčem kritiky v evropském veřejném prostoru. V dubnu podpořil kontroverzní pravicovou stranu Alternativa pro Německo, což vyvolalo vlnu negativních reakcí v Německu i mimo něj. Tyto postoje mohly přispět k ochlazení vztahu veřejnosti ke značce Tesla v některých evropských zemích.Prodejní čísla jsou proto bedlivě sledována nejen investory, ale i regulátory a analytiky. Ti se snaží odhadnout, zda současný trend naznačuje strukturální problémy, nebo jde pouze o krátkodobé zpomalení spojené s cyklickými vlivy.Propad v klíčových evropských zemích a konkurence z ČínyFrancie není jediným trhem, kde Tesla ztrácí půdu pod nohama. Podle dat německé vlády a britské asociace SMMT klesly prodeje Tesly v dubnu i na dalších zásadních trzích, jako je Německo a Velká Británie. Tato čísla přicházejí navzdory tomu, že firma nedávno uvedla na trh vylepšenou verzi oblíbeného Modelu Y, který měl původně pomoci zvrátit pokles poptávky.Navíc se v dubnu do čela evropského trhu s elektromobily dostal čínský konkurent BYD , který podle údajů agentury Jato Dynamics poprvé překonal Teslu. Čínské značky využívají kombinaci agresivní cenové politiky, širší nabídky a rostoucí technologické vyspělosti k tomu, aby si ukrojily stále větší část evropského trhu.Elon Musk se snažil tyto trendy zlehčit. V rozhovoru pro Bloomberg na Katarském ekonomickém fóru označil Evropu za nejslabší trh Tesly a uvedl, že firma je „všude jinde silná“. Dodal také, že evropský automobilový trh jako celek považuje za „poměrně slabý“. Takové vyjádření však nemusí působit pozitivně na evropské zákazníky a investory, kteří hledají jistotu a dlouhodobou strategii. Problémy Tesly se neomezují jen na EvropuZatímco Evropa představuje jeden z bolestivých bodů Tesly, firma se potýká s tlakem i na svém druhém největším trhu – v Číně. Podle Čínské asociace výrobců osobních automobilů byla Tesla v dubnu jediným výrobcem vozidel na nová paliva, který zaznamenal pokles prodejů. To je výrazný signál, že i v Číně – tradičně silném teritoriu pro značku – narůstá konkurence a zákazníci začínají upřednostňovat jiné možnosti.Navíc se Tesla musela vypořádat i s vnitřními napětími v rámci americké veřejnosti. Elon Musk čelil v posledních měsících kritice, ale i jisté podpoře za svou účast v takzvaném Ministerstvu vládní efektivity , což byla vládní iniciativa zaměřená na efektivnější správu. Minulý týden oznámil svůj odchod z tohoto projektu, čímž reagoval na narůstající kontroverze spojené s jeho veřejným vystupováním.Očekává se, že globální prodejní a výrobní data za druhé čtvrtletí zveřejní Tesla na začátku července. Firma sice ve svých čtvrtletních zprávách detailně uvádí počty prodaných vozidel podle modelu, ale nedělí je podle regionu. Informace z národních automobilových asociací tak zůstávají jediným zdrojem pro sledování vývoje na jednotlivých trzích v předstihu.Zatímco akcie Tesly v ranním obchodování klesly o 2,8 %, jejich celkový výkon v roce 2025 zůstává pod tlakem. Od začátku roku ztratily 16,5 % hodnoty, zatímco širší tržní index S&P 500 ve stejném období vzrostl o 0,3 %. To podtrhuje, že investoři mají stále větší pochybnosti o dalším směřování společnosti.Nadcházející měsíce tak budou pro Teslu klíčové. Firma bude muset přesvědčit trhy, že má jasný plán, jak čelit slábnoucí poptávce, konkurenčním tlakům i reputačním rizikům spojeným s osobou jejího zakladatele. Bez zásadní změny strategie a stabilizace evropských prodejů bude obnova důvěry obtížná – a cesta zpět na výsluní může být delší, než si Elon Musk připouští.
Společnost Chime Financial, působící v oblasti digitálního bankovnictví, ohlásila svůj záměr vstoupit na burzu prostřednictvím primární veřejné nabídky akcií (IPO)....