Boeing dodal 150 letadel, nejvíce od roku 2018, a zvýšil tržby o 35 %
Ztráta na akcii byla 1,24 USD, lepší než očekávaných 1,48 USD
Výroba se stabilizuje, ale certifikace modelů Max 7 a 10 se dále odkládá
CEO Ortberg označil rok 2025 za „rok obratu“, pokud firma udrží současný trend
Problémy ale zcela nezmizely.
Společnost Boeing vykázala za druhé čtvrtletí roku 2025 výrazné zlepšení výsledků, které překonaly očekávání trhu a naznačily možný obrat v dosud nepříznivém vývoji. Výrobce letadel, který se v uplynulých letech potýkal s řadou krizí – od fatálních havárií letounů 737 Max až po problémy s kvalitou a dohledovými orgány – oznámil nejvyšší počet dodaných letadel od roku 2018, což vedlo k meziročnímu růstu tržeb o 35 %.
Podle údajů společnosti vzrostly tržby na 22,75 miliardy dolarů, což překonalo odhady analytiků (21,84 miliardy USD). Po očištění o jednorázové položky Boeing vykázal ztrátu 1,24 USD na akcii, tedy méně než očekávaných 1,48 USD. Čistá ztráta za čtvrtletí činila 176 milionů dolarů, což je dramatické zlepšení oproti loňské ztrátě ve výši 1,09 miliardy dolarů. Změny tak podle vedení společnosti přinášejí první hmatatelné výsledky.
Dodávky letadel i stabilizace výroby přináší pozitivní impulzy
Největším tahounem pozitivních výsledků byla divize komerčních letadel. Tržby této divize vzrostly o 81 % na 10,87 miliardy dolarů. Zároveň se snížila záporná provozní marže z více než 10 % na 5,1 %. Významné je i to, že Boeing ve druhém čtvrtletí dodal 150 letadel – tolik jich naposledy dodal v roce 2018, tedy v posledním roce, kdy firma vykázala roční zisk.
Produkce nejdůležitějšího modelu 737 Max byla navýšena na 38 kusů měsíčně, což je aktuální limit stanovený Federálním úřadem pro letectví (FAA) po lednové nehodě, při níž došlo k uvolnění dveřní zátky na jednom z letadel během letu. Generální ředitel Kelly Ortberg uvedl, že Boeing plánuje v průběhu roku požádat FAA o povolení tento výrobní limit překročit.
Ortberg, který stojí v čele společnosti od srpna loňského roku, přinesl nový přístup a začíná získávat podporu i mezi zástupci aerolinek, kteří byli dříve velmi kritičtí. V dopise zaměstnancům uvedl, že vedení společnosti vidí pokrok napříč všemi divizemi a označil rok 2025 za možný „rok obratu“, pokud se společnosti podaří pokračovat v nastolené cestě zaměřené na bezpečnost, kvalitu a stabilitu.
Výdaje prudce klesly, ale problémy přetrvávají
Dalším pozitivním signálem je prudký pokles provozních výdajů. Boeing ve druhém čtvrtletí utratil 200 milionů dolarů, zatímco ve stejném období před rokem to bylo 4,3 miliardy dolarů. Tento rozdíl je výsledkem jak úspor, tak efektivnější výroby, která se po letech zmatků začíná stabilizovat.
Přestože výsledky dávají investorům důvod k opatrnému optimismu, zcela bez problémů Boeing rozhodně není. Společnost oznámila, že dlouho odkládaná certifikace modelů 737 Max 7 a Max 10 pravděpodobně opět nebude dokončena v tomto roce. To může oddálit dodávky těchto verzí, které mají pokrýt jak poptávku po menších, tak i větších kapacitách letadel.
Zdroj: BurzovníSvět.cz
Navíc se ozývá nespokojenost ze strany zaměstnanců. V obranné divizi, která byla v minulých čtvrtletích opakovaně kritizována za nízkou efektivitu a špatné výsledky, hrozí stávka. Zaměstnanci jedné z továren odmítli novou kolektivní smlouvu a od neděle hrozí přerušení výroby.
Výhled je opatrný, ale nadějný
Investoři nyní očekávají, že Ortberg a jeho tým poskytnou jasnější výhled, zejména co se týče dalšího růstu výroby a ziskovosti. Důležitým bodem bude i komunikace s regulátory, zejména s FAA, která od začátku roku pečlivě sleduje každý krok Boeingu. Vzhledem k tomu, že krize firmy trvá již od roku 2018 a zahrnovala nejen technické problémy, ale i právní a reputační skandály, je každé zlepšení pod pečlivým drobnohledem veřejnosti.
Zatím však trh na čísla zareagoval pozitivně. Investoři začínají věřit, že Boeing má šanci vrátit se na cestu růstu. Klíčové nyní bude, zda si společnost udrží tempo zlepšování a zvládne překonat další regulační a provozní překážky, které ji stále obklopují.
Problémy ale zcela nezmizely.Společnost Boeing vykázala za druhé čtvrtletí roku 2025 výrazné zlepšení výsledků, které překonaly očekávání trhu a naznačily možný obrat v dosud nepříznivém vývoji. Výrobce letadel, který se v uplynulých letech potýkal s řadou krizí – od fatálních havárií letounů 737 Max až po problémy s kvalitou a dohledovými orgány – oznámil nejvyšší počet dodaných letadel od roku 2018, což vedlo k meziročnímu růstu tržeb o 35 %.Podle údajů společnosti vzrostly tržby na 22,75 miliardy dolarů, což překonalo odhady analytiků . Po očištění o jednorázové položky Boeing vykázal ztrátu 1,24 USD na akcii, tedy méně než očekávaných 1,48 USD. Čistá ztráta za čtvrtletí činila 176 milionů dolarů, což je dramatické zlepšení oproti loňské ztrátě ve výši 1,09 miliardy dolarů. Změny tak podle vedení společnosti přinášejí první hmatatelné výsledky.The Boeing Company Dodávky letadel i stabilizace výroby přináší pozitivní impulzyNejvětším tahounem pozitivních výsledků byla divize komerčních letadel. Tržby této divize vzrostly o 81 % na 10,87 miliardy dolarů. Zároveň se snížila záporná provozní marže z více než 10 % na 5,1 %. Významné je i to, že Boeing ve druhém čtvrtletí dodal 150 letadel – tolik jich naposledy dodal v roce 2018, tedy v posledním roce, kdy firma vykázala roční zisk.Produkce nejdůležitějšího modelu 737 Max byla navýšena na 38 kusů měsíčně, což je aktuální limit stanovený Federálním úřadem pro letectví po lednové nehodě, při níž došlo k uvolnění dveřní zátky na jednom z letadel během letu. Generální ředitel Kelly Ortberg uvedl, že Boeing plánuje v průběhu roku požádat FAA o povolení tento výrobní limit překročit.Ortberg, který stojí v čele společnosti od srpna loňského roku, přinesl nový přístup a začíná získávat podporu i mezi zástupci aerolinek, kteří byli dříve velmi kritičtí. V dopise zaměstnancům uvedl, že vedení společnosti vidí pokrok napříč všemi divizemi a označil rok 2025 za možný „rok obratu“, pokud se společnosti podaří pokračovat v nastolené cestě zaměřené na bezpečnost, kvalitu a stabilitu.Výdaje prudce klesly, ale problémy přetrvávajíDalším pozitivním signálem je prudký pokles provozních výdajů. Boeing ve druhém čtvrtletí utratil 200 milionů dolarů, zatímco ve stejném období před rokem to bylo 4,3 miliardy dolarů. Tento rozdíl je výsledkem jak úspor, tak efektivnější výroby, která se po letech zmatků začíná stabilizovat.Přestože výsledky dávají investorům důvod k opatrnému optimismu, zcela bez problémů Boeing rozhodně není. Společnost oznámila, že dlouho odkládaná certifikace modelů 737 Max 7 a Max 10 pravděpodobně opět nebude dokončena v tomto roce. To může oddálit dodávky těchto verzí, které mají pokrýt jak poptávku po menších, tak i větších kapacitách letadel.Navíc se ozývá nespokojenost ze strany zaměstnanců. V obranné divizi, která byla v minulých čtvrtletích opakovaně kritizována za nízkou efektivitu a špatné výsledky, hrozí stávka. Zaměstnanci jedné z továren odmítli novou kolektivní smlouvu a od neděle hrozí přerušení výroby.Výhled je opatrný, ale nadějnýInvestoři nyní očekávají, že Ortberg a jeho tým poskytnou jasnější výhled, zejména co se týče dalšího růstu výroby a ziskovosti. Důležitým bodem bude i komunikace s regulátory, zejména s FAA, která od začátku roku pečlivě sleduje každý krok Boeingu. Vzhledem k tomu, že krize firmy trvá již od roku 2018 a zahrnovala nejen technické problémy, ale i právní a reputační skandály, je každé zlepšení pod pečlivým drobnohledem veřejnosti.Zatím však trh na čísla zareagoval pozitivně. Investoři začínají věřit, že Boeing má šanci vrátit se na cestu růstu. Klíčové nyní bude, zda si společnost udrží tempo zlepšování a zvládne překonat další regulační a provozní překážky, které ji stále obklopují.