Pomoc investorům
Invest mentoring
Odebírat Ranního Bullionáře
Podcast
Burzovnisvet Logo
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar

    Nadcházející IPO.

    02579.HK 17 listopadu, 2025

    Společnost specializující se na nové materiály pro baterie

    CBC 20 listopadu, 2025

    Americká bankovní společnost poskytující komplexní služby bankovnictví

    TBA Bude oznámeno

    Americká platforma pro nákup a prodej vstupenek na sportovní a kulturní akce

    TBA Bude oznámeno

    Komunikační platforma zaměřeá na hlasovou, video a textovou komunikaci

    Minulé IPO.

    AERO 6 listopadu, 2025

    Mexický letecký dopravce, který poskytuje mezinárodní i vnitrostátní lety

    BLLN 6 listopadu, 2025

    Molekulárně diagnostická společnost vyvíjející prenatalní a onkologické testy

    BETA 4 listopadu, 2025

    Beta Technologies a její úspešný vstup na americkou burzu

    NAVN 30 října, 2025

    Společnost specializující se na řízení služebních cest a firemních výdajů

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
  • Login
Burzovnisvet.cz - Akcie, kurzy, burza, forex, komodity, IPO, dluhopisy - zpravodajství
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar

    Nadcházející IPO.

    02579.HK 17 listopadu, 2025

    Společnost specializující se na nové materiály pro baterie

    CBC 20 listopadu, 2025

    Americká bankovní společnost poskytující komplexní služby bankovnictví

    TBA Bude oznámeno

    Americká platforma pro nákup a prodej vstupenek na sportovní a kulturní akce

    TBA Bude oznámeno

    Komunikační platforma zaměřeá na hlasovou, video a textovou komunikaci

    Minulé IPO.

    AERO 6 listopadu, 2025

    Mexický letecký dopravce, který poskytuje mezinárodní i vnitrostátní lety

    BLLN 6 listopadu, 2025

    Molekulárně diagnostická společnost vyvíjející prenatalní a onkologické testy

    BETA 4 listopadu, 2025

    Beta Technologies a její úspešný vstup na americkou burzu

    NAVN 30 října, 2025

    Společnost specializující se na řízení služebních cest a firemních výdajů

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
    • Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
BS Logo

Čína zpřísňuje kontrolu nad technologiemi baterií pro elektromobily

Čína podniká další strategický krok k upevnění své dominance v globálním průmyslu elektromobilů.

David Škvára Autor: David Škvára
17 července, 2025
4 min. čtení
Zdroj: Canva

Zdroj: Canva

4 min.
čtení
Přihlaste se k odběru newsletteru
Chcete využít této příležitosti?

Klíčové body

  • Čína omezuje vývoz klíčových technologií baterií pro elektromobily
  • Cílem je udržet kontrolu nad výrobou a duševním vlastnictvím
  • Dopad na zahraniční expanzi čínských výrobců zatím omezený
  • Západ hledá způsoby, jak omezit svou závislost na Číně

Zavedením nových vývozních omezení na technologie spojené s bateriemi pro elektromobily a zpracováním lithia zvyšuje svůj vliv na klíčové prvky dodavatelského řetězce. Podle oznámení čínského ministerstva obchodu bude vývoz těchto technologií do zahraničí – včetně formou spolupráce nebo investic – vyžadovat státní licenci. Tím Peking posiluje kontrolu nad duševním vlastnictvím a výrobními kapacitami v oblasti, kde je již dominantním hráčem.

Omezení se týkají především výroby katod pro lithium-železo-fosfátové (LFP) baterie, dále také těžby, rafinace a zpracování lithia – suroviny zásadní pro provoz elektromobilů. Tento krok navazuje na dřívější restrikce exportu vzácných zemin a magnetických materiálů, které Čína uplatnila před třemi měsíci. Všechny tyto komponenty hrají klíčovou roli nejen v elektromobilitě, ale i v dalších odvětvích, včetně spotřební elektroniky a obranného průmyslu.

Zdroj: Canva

Geopolitické dopady a reakce zahraničních trhů

Nové licenční požadavky vyvolaly nejistotu ohledně expanze čínských výrobců elektromobilů do zahraničí. Evropská unie mezitím zavedla cla na čínské automobily, aby donutila výrobce přesunout výrobu přímo na evropské území. V reakci na to čínské společnosti jako CATL nebo BYD začaly lokalizovat výrobu baterií v Evropě, jihovýchodní Asii a Spojených státech. CATL, největší světový výrobce baterií pro elektromobily a klíčový dodavatel společnosti Tesla (TSLA), má továrny v Německu a Maďarsku a plánuje rozšíření ve Španělsku. BYD, který loni předstihl Teslu a stal se největším světovým výrobcem elektromobilů, provozuje závody například v Brazílii, Maďarsku nebo Thajsku.

Podle Liz Lee z Counterpoint Research je nové čínské opatření důkazem, že dochází k geopolitickému oddělení v oblasti technologií, které se začíná týkat nejen materiálů, ale i samotného duševního vlastnictví. Její analýza zároveň naznačuje, že krátkodobý dopad může být omezený – většina čínských závodů v zahraničí se zaměřuje na výrobu bateriových článků a modulů, zatímco citlivé upstream technologie zůstávají doma.

Senior analytik společnosti Morningstar Vincent Sun dodává, že rozhodující bude, jak rychle a transparentně bude možné získat požadované licence. Pokud budou licence zadržovány, může to výrazně zpomalit přenos know-how mimo Čínu a omezit spolupráci se zahraničními partnery.

Dominance Číny v oblasti LFP baterií a lithia

Čína je v současnosti globálním lídrem v oblasti LFP baterií a zpracování lithia. Podle údajů společnosti Fastmarkets drží 94% podíl na globální výrobní kapacitě LFP baterií a dodává přibližně 70 % zpracovaného lithia na světovém trhu. Ačkoli tyto baterie nedosahují tak vysoké energetické hustoty jako alternativy na bázi niklu, manganu a kobaltu, jejich nižší cena a vyšší bezpečnost z nich činí preferovanou volbu pro levnější elektromobily, zejména čínských výrobců.

Advertisement

James Edmondson z IDTechEx upozorňuje, že Čína má významný technologický náskok, který ilustruje platforma BYD „Super E-Platform“, umožňující dojezd 250 mil při pouhých pěti minutách nabíjení – což je výkon překonávající Superchargery od Tesly, které potřebují třikrát více času. Reakce na sebe nenechala dlouho čekat a CATL představila svou vylepšenou LFP baterii s ještě delším dojezdem 320 mil a srovnatelnou rychlostí nabíjení.

Zásadní roli přitom hrají i prekurzory katod, které i při výrobě mimo Čínu často pocházejí právě od čínských dodavatelů. To znamená, že i v případech, kdy jsou baterie fyzicky vyráběny například v Evropě, je čínský technologický vliv stále přítomen.

Zdroj: Canva
Chcete využít této příležitosti?

Výhled: Lokalizace výroby a tlak na diverzifikaci

Nastolená omezení ještě více posilují trend, v jehož rámci se USA, EU a další země snaží diverzifikovat dodavatelské řetězce, lokalizovat výrobu baterií a investovat do domácí těžby a zpracování surovin. Vývoj napovídá, že závislost na Číně – zejména v oblasti bateriových technologií a materiálů – zůstává strukturálně hluboká, a její překonání bude dlouhodobou výzvou.

Pro americké automobilky, které plánují přechod na elektromobilitu, a evropské regulátory, kteří tlačí na nulové emise, představují čínské exportní bariéry komplikaci. Zejména s ohledem na ambice v oblasti energetické bezpečnosti a snížení závislosti na geopolitických rizicích.

Souběžně s tímto vývojem roste důraz na investice do výzkumu a vývoje alternativních technologií, jako jsou například sodíkové baterie, které by mohly v budoucnu představovat částečné řešení. V současnosti ale Čína stále zůstává technologicky i výrobně nepostradatelným hráčem v klíčové oblasti budoucí mobility.

Zavedením nových vývozních omezení na technologie spojené s bateriemi pro elektromobily a zpracováním lithia zvyšuje svůj vliv na klíčové prvky dodavatelského řetězce. Podle oznámení čínského ministerstva obchodu bude vývoz těchto technologií do zahraničí – včetně formou spolupráce nebo investic – vyžadovat státní licenci. Tím Peking posiluje kontrolu nad duševním vlastnictvím a výrobními kapacitami v oblasti, kde je již dominantním hráčem.Omezení se týkají především výroby katod pro lithium-železo-fosfátové baterie, dále také těžby, rafinace a zpracování lithia – suroviny zásadní pro provoz elektromobilů. Tento krok navazuje na dřívější restrikce exportu vzácných zemin a magnetických materiálů, které Čína uplatnila před třemi měsíci. Všechny tyto komponenty hrají klíčovou roli nejen v elektromobilitě, ale i v dalších odvětvích, včetně spotřební elektroniky a obranného průmyslu.Geopolitické dopady a reakce zahraničních trhůNové licenční požadavky vyvolaly nejistotu ohledně expanze čínských výrobců elektromobilů do zahraničí. Evropská unie mezitím zavedla cla na čínské automobily, aby donutila výrobce přesunout výrobu přímo na evropské území. V reakci na to čínské společnosti jako CATL nebo BYD začaly lokalizovat výrobu baterií v Evropě, jihovýchodní Asii a Spojených státech. CATL, největší světový výrobce baterií pro elektromobily a klíčový dodavatel společnosti Tesla , má továrny v Německu a Maďarsku a plánuje rozšíření ve Španělsku. BYD, který loni předstihl Teslu a stal se největším světovým výrobcem elektromobilů, provozuje závody například v Brazílii, Maďarsku nebo Thajsku.Podle Liz Lee z Counterpoint Research je nové čínské opatření důkazem, že dochází k geopolitickému oddělení v oblasti technologií, které se začíná týkat nejen materiálů, ale i samotného duševního vlastnictví. Její analýza zároveň naznačuje, že krátkodobý dopad může být omezený – většina čínských závodů v zahraničí se zaměřuje na výrobu bateriových článků a modulů, zatímco citlivé upstream technologie zůstávají doma.Senior analytik společnosti Morningstar Vincent Sun dodává, že rozhodující bude, jak rychle a transparentně bude možné získat požadované licence. Pokud budou licence zadržovány, může to výrazně zpomalit přenos know-how mimo Čínu a omezit spolupráci se zahraničními partnery.Dominance Číny v oblasti LFP baterií a lithiaČína je v současnosti globálním lídrem v oblasti LFP baterií a zpracování lithia. Podle údajů společnosti Fastmarkets drží 94% podíl na globální výrobní kapacitě LFP baterií a dodává přibližně 70 % zpracovaného lithia na světovém trhu. Ačkoli tyto baterie nedosahují tak vysoké energetické hustoty jako alternativy na bázi niklu, manganu a kobaltu, jejich nižší cena a vyšší bezpečnost z nich činí preferovanou volbu pro levnější elektromobily, zejména čínských výrobců.James Edmondson z IDTechEx upozorňuje, že Čína má významný technologický náskok, který ilustruje platforma BYD „Super E-Platform“, umožňující dojezd 250 mil při pouhých pěti minutách nabíjení – což je výkon překonávající Superchargery od Tesly, které potřebují třikrát více času. Reakce na sebe nenechala dlouho čekat a CATL představila svou vylepšenou LFP baterii s ještě delším dojezdem 320 mil a srovnatelnou rychlostí nabíjení.Zásadní roli přitom hrají i prekurzory katod, které i při výrobě mimo Čínu často pocházejí právě od čínských dodavatelů. To znamená, že i v případech, kdy jsou baterie fyzicky vyráběny například v Evropě, je čínský technologický vliv stále přítomen.Chcete využít této příležitosti?Výhled: Lokalizace výroby a tlak na diverzifikaciNastolená omezení ještě více posilují trend, v jehož rámci se USA, EU a další země snaží diverzifikovat dodavatelské řetězce, lokalizovat výrobu baterií a investovat do domácí těžby a zpracování surovin. Vývoj napovídá, že závislost na Číně – zejména v oblasti bateriových technologií a materiálů – zůstává strukturálně hluboká, a její překonání bude dlouhodobou výzvou.Pro americké automobilky, které plánují přechod na elektromobilitu, a evropské regulátory, kteří tlačí na nulové emise, představují čínské exportní bariéry komplikaci. Zejména s ohledem na ambice v oblasti energetické bezpečnosti a snížení závislosti na geopolitických rizicích.Souběžně s tímto vývojem roste důraz na investice do výzkumu a vývoje alternativních technologií, jako jsou například sodíkové baterie, které by mohly v budoucnu představovat částečné řešení. V současnosti ale Čína stále zůstává technologicky i výrobně nepostradatelným hráčem v klíčové oblasti budoucí mobility.
Tagy: čínaobchodní válkaUSA


    Chcete využít této příležitosti?


    Zanechte své kontaktní údaje, ozve se Vám licencovaný specialista a zároveň získáte:

    • Přístup k nejžhavějším IPO a investičním trendům.

    • Pravidelnou dávku aktuálních tipů pro Vaše portfolio v našem Newsletteru.

    • Investiční portfolio

    Máte zkušenosti s investováním?

    Jakou částku jste připraven použít na investování?



    Odesláním formuláře souhlasíte se zasíláním newsletteru Burzovní svět. Odhlásit se můžete kdykoli.

    Související:

    1. 18. srpna – Jak Elon Musk změnil hru se svou automobilkou Tesla
    2. Zbrusu nová Škoda Epiq na elektřinu dostane baterie typu LFP
    Advertisement

    Breaking.

    14:03

    Saúdskoarabské akcie klesly při uzavření trhu; Tadawul All Share se snížil o 1,12 %

    13:33

    Švýcarský ministr tvrdí, že nebyla uzavřena žádná „dohoda s ďáblem“ ohledně amerických cel.

    13:03

    Boeing oznamuje nadcházející partnerství pro návrh exportu cvičného letounu T-7

    12:53

    HDP Izraele roste ve třetím čtvrtletí anualizovanou rychlostí 12,4 %.

    12:28

    Hyundai Motor odhaluje investici 86 miliard dolarů v Jižní Koreji po obchodní dohodě s USA.

    12:23

    Tyto společnosti jsou „strategicky umístěny“, aby těžily z možných změn v pracovní síle – GS

    Advertisement

    Příležitosti.

    Zdroj: Shutterstock
    Příležitost

    GE Aerospace prezentuje silné výsledky a vysoké ocenění na nejistém trhu

    16 listopadu, 2025

    GE Aerospace (GE) zveřejnila velmi robustní výsledky za třetí čtvrtletí a potvrdila tak, že její aktuální růstová trajektorie stojí na...

    Zdroj: Getty Images

    JPMorgan sází na MP Materials díky rostoucí roli vzácných zemin v bezpečnosti USA

    16 listopadu, 2025
    Zdroj: Getty Images

    Akcie Nvidia mají před zveřejněním výsledků v příštím týdnu silnou pozici

    16 listopadu, 2025
    Zdroj: Shutterstoc

    Kteří hráči mohou i nadále těžit z boomu umělé inteligence?

    15 listopadu, 2025
    Zdroj: Getty Images

    Akcie s častým překonáním odhadů čekají nové výsledkové testy

    15 listopadu, 2025

    IPO Radar.

    CNGR Advanced Material Co., Ltd.

    Datum IPO: 17 listopadu, 2025
    Potenciální ocenění: 4,81 miliardy USD

    Buďte u toho

    Nejčtenější zprávy.

    USA uzavřely obchodní dohodu se Švýcarskem, tvrdí úředníci

    15 listopadu, 2025

    Největší riziko pro světovou ekonomiku v letech 2026–2027

    14 listopadu, 2025

    S&P 500 zaznamenal nárůst, investoři očekávají konec uzavření vlády

    12 listopadu, 2025

    Index S&P 500 uzavřel níže, technologický sektor zmírnil ztráty

    14 listopadu, 2025

    Indie sází na globální hudební ekonomiku. Co to znamená pro trh?

    12 listopadu, 2025

    Newyorská pobočka Fedu svolala schůzku s firmami z Wall Street

    15 listopadu, 2025

    Musk oznamuje odklad Groku 5 a slibuje průlom ve vývoji umělé inteligence

    16 listopadu, 2025

    S&P 500 klesá s pravděpodobností snížení úrokových sazeb Fedu

    13 listopadu, 2025
    Advertisement

    Tip editora.

    Zdroj: Shutterstock
    AI

    Akcie Cisco rostou díky prudké poptávce po infrastruktuře pro AI

    13 listopadu, 2025

    Akcie společnosti Cisco Systems zaznamenaly ve čtvrtek výrazný nárůst poté, co výrobce síťového vybavení zvýšil svou roční prognózu zisku i...

    Advertisement

    Veškeré materiály a informace umístěné na internetových stránkách Burzovního Světa jsou čerpány z veřejně dostupných zdrojů, jako napriklad tyto a slouží výhradně pro informační účely. Při jejich tvorbě bylo postupováno s vynaložením maximální péče. Informace uveřejněné na internetových stránkách Burzovní Svět nemají charakter právních, daňových či jiného doporučení, analýz nebo návrhů a nabídek ke koupi či prodeji investičních nástrojů, jejichž realizací může dojít k poklesu či ztrátě investovaného majetku. Investiční doporučení, která jsou takto označena, jsou pouze informativní a nezávazná. Burzovní Svět neodpovídá za jakoukoli případnou škodu, která v souvislosti s nimi vznikne. Pro obchodování s investičními nástroji proto využívejte výhradně společnosti s udělenou licencí ČNB, popřípadě s platným povolením k činnosti na území České Republiky.

    Burzovní Svět zároveň prohlašuje, že neodpovídá za přímou i nepřímou škodu vzniklou v důsledku obchodování na kapitálových trzích všeobecně a příspěvky v diskusích vyjadřující názory čtenářů, nemusí být v souladu s postojem provozovatele a není možno je tím pádem považovat za jeho názory. Udělením souhlasu / přijetím podmínek zároveň souhlasíte s možností zasílání, či jiného kontaktování v rámci marketingových služeb obchodních partnerů Burzovního Světa. Více informací o cookies

    • Zásady ochrany osobních údajů a cookies
    • Reklama
    • Kontakt

    Burzovnisvet.cz © 2025

    Burzovnisvet.cz © 2025

    Název nebo symbol
    Žádný výsledek
    Zobrazit všechny výsledky
    • Burzy
      • Headlines
      • Breaking
      • Akcie
      • ETF
      • Dividendy
      • IPO
      • Forex
      • Komodity
      • Kryptoměny
      • Ekonomika
      • Hospodářské výsledky
    • Příležitost
    • DIP
    • IPO Radar
    • Nejčtenější
    • Bullionář Daily
    • Úspěch
      • Alternativní investice
      • Škola bullionáře
      • Miliardáři
      • Business
      • Bullionářova knihspirace
      • Bullionářův almanach
      • Bullionářův slovníček
    • AI
    • Česko
    • Invest mentoring
    • E-booky
    • Srovnávač brokerů
    • Kariéra
    • Pomoc investorům
    Odebírat Ranního Bullionáře Podcast

    Retrieve your password

    Please enter your username or email address to reset your password.