Čínské značky elektromobilů Neta a Zeekr v posledních letech nadhodnocovaly prodej, aby dosáhly agresivních cílů. Podle dokumentů, které prozkoumala agentura Reuters, a rozhovorů s prodejci a kupujícími se to týká více než 60 000 automobilů značky Neta.
Dokumenty ukazují, že společnosti zajistily pojištění vozů před jejich prodejem kupujícím, což jim podle čínských postupů při registraci vozidel umožnilo předčasně zaúčtovat prodeje, aby mohly dosáhnout měsíčních a čtvrtletních cílů, uvedli prodejci a kupující.
Podle kopií záznamů, které Neta zaslala prodejcům a které Reuters viděla, společnost touto metodou předběžně zaznamenala prodej nejméně 64 719 vozů od ledna 2023 do března 2024. To představuje více než polovinu z 117 000 vozů, které společnost za 15 měsíců prodala. O snaze společnosti Neta předběžně zaznamenávat prodej dosud nebylo informováno.
Zeekr, prémiová značka elektromobilů vlastněná společností Geely, použila stejnou metodu k předběžnému prodeji na konci roku 2024 v jižním městě Xiamen prostřednictvím svého hlavního dealera, státem vlastněné společnosti Xiamen C&D Automobile, podle dealerů, kupujících a prodejních dokladů, které viděla agentura Reuters.
Analytici a investoři sledující výkonnost čínského automobilového průmyslu a odhadující stav zásob používají dvě sady údajů o prodeji. Velkoobchodní údaje, které automobilky nahlásily průmyslovému sdružení, ukazují prodej automobilek dealerům, zatímco maloobchodní údaje sestavené z registrací povinného pojištění vozidel ukazují prodej uživatelům.
Vozidla rezervovaná jako prodaná předtím, než se dostanou k kupujícímu, se v čínském automobilovém průmyslu nazývají „ojetá vozidla s nulovým stavem tachometru“. Tato praxe vznikla v důsledku tvrdé konkurence o prodej na největším automobilovém trhu světa, který se potýká s brutální, několik let trvající cenovou válkou způsobenou chronickou nadprodukcí.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky