Cadillac Optiq 2025: luxusní vstupenka do světa elektromobility bez kompromisů
Když manažer exteriérového designu značky Cadillac Hoon Kim v loňském roce popisoval nový model Cadillac Optiq 2025, zdůraznil jeho sportovní charakter a přitažlivost pro mladší zákazníky.
Cadillac Optiq 2025 je nejdostupnější elektrické SUV značky, ale nepůsobí základně
Cílí na mladší publikum a konkuruje BMW iX i Tesla Model Y
Slabinou zůstává pomalejší nabíjení oproti některým rivalům
Tento směr potvrzují i čísla – během posledních pěti let získal Cadillac přes milion nových klientů, z nichž 5 % bylo mladších čtyřiceti let.
Po týdenním testování vozu v barvě coastal blue metallic(volitelná výbava za 625 USD) na silnicích v Los Angeles je jasné, že jde o vůz, který může pomoci mateřské společnosti General Motors (GM) konkurovat modelům značek jako BMW či Tesla (TSLA). Optiq stojí na platformě GM BEV3, kterou sdílí s dalšími elektromobily, například Chevroletem Equinox, a nabízí vyváženou kombinaci designu, technologií a uživatelského komfortu.
Model je snadno ovladatelný, má jednoduché rozhraní a působí svěžím dojmem. Navzdory výzvám, kterým automobilový průmysl v současnosti čelí, uvedl Cadillac na trh promyšlený a relativně dostupný elektromobil, který stojí za zvážení.
Zdroj: Shutterstock
Technické parametry a nabídka výbavy
Základní cena modelu Optiq činí 55 095 USD, což z něj dělá nejdostupnější elektrické SUV značky v Severní Americe. Řadí se pod větší model Lyriq (58 595 USD), který po pomalém startu získal prodejní dynamiku.
Optiq je pětidveřové SUV s pěti sedadly, standardním pohonem všech kol a dvojicí elektromotorů napájených z 85kWh baterie. Nabízí čtyři jízdní režimy a elegantní exteriér se skloněnou linií střechy, vysokými LED světlomety a výrazně tvarovanou zádí. Prostor uvnitř je středně velký – menší než u BMW iX nebo Tesly Model Y, ale s více úložnými možnostmi než u Audi Q4 e-Tron či Volva EX30.
K dispozici jsou dvě výbavové linie – Luxury a Sport. Testovaná verze Luxury byla doplněna o černou střechu (600 USD) a 21palcová litá kola (3 995 USD), což zvýšilo cenu na 61 810 USD. Vůz standardně nabízí systém autonomní jízdy Super Cruise a špičkový 19reproduktorový audio systém AKG Dolby Atmos. Od roku 2026 má být k dispozici také verze s pohonem zadních kol.
Jízdní vlastnosti, interiér a spotřeba
Interiér působí vzdušně díky plovoucí středové konzoli a 33palcovému LED displeji na palubní desce. Materiály zahrnují recyklované tkaniny, dýhu z tulipánového dřeva a syntetickou kůži – pravá kůže není v nabídce. Sedadla v testovaném voze byla v jemném šedém odstínu, čímž doplňovala moderní a čistý vzhled kabiny.
Jízdní projev Optiqu je klidný a vyvážený. Synchronizované elektromotory poskytují výkon 300 koní a točivý moment 354 liber-stop, což zajišťuje plynulé zrychlení a lineární brzdění. Z 0 na 100 km/h se vůz dostane za pět sekund, což není špička ve třídě, ale pro běžnou jízdu je dynamika dostatečná. Celkový dojezd 486 km na jedno nabití je nadprůměrný a v běžném provozu eliminuje obavy z nedostatečné kapacity baterie.
Denní používání vozu v městském prostředí i na delších trasách ukázalo, že Optiq zvládá jak pohodlnou jízdu do kanceláře, tak cestování po klikatých silnicích Mulholland Drive. Pocit „klouzání“ po vozovce a minimální hluk v kabině zvyšují komfort při jízdě.
Spotřeba je dle výrobce 103 MPGe s odhadovanými ročními náklady na „palivo“ kolem 800 USD. V praxi se však náklady mohou lišit v závislosti na ceně elektřiny a způsobu nabíjení.
Slabiny a tržní kontext
Největší slabinou je rychlost nabíjení. Cadillac uvádí, že na rychlonabíječce lze získat dojezd 127 km za 10 minut, při AC nabíjení úrovně 2 pak 88,5 km za přibližně hodinu. V praxi však test ukázal, že nabití z 45 % na plnou kapacitu může trvat i více než devět hodin. K dispozici je adaptér pro severoamerický nabíjecí standard, který umožňuje využívat síť Tesla Supercharger, což částečně rozšiřuje nabíjecí možnosti.
Optiq přichází na trh v době, kdy cla na dovoz automobilů a ochlazující se poptávka po elektromobilech představují pro výrobce, včetně GM, výrazné výzvy. Tyto faktory mohou krátkodobě omezit prodejní potenciál, přestože vůz samotný má kvalitní konstrukci, bohatou výbavu a konkurenceschopnou cenu.
Cadillac Optiq 2025 ukazuje, že i nejdostupnější model v nabídce nemusí působit ochuzeně. Svým designem, komfortem a technologiemi může zaujmout zákazníky hledající prémiové, ale cenově dosažitelné elektrické SUV. Pokud se GM podaří zvládnout aktuální tržní překážky, má Optiq potenciál stát se důležitým hráčem ve své kategorii.
Zdroj: Shutterstock
Tento směr potvrzují i čísla – během posledních pěti let získal Cadillac přes milion nových klientů, z nichž 5 % bylo mladších čtyřiceti let.Po týdenním testování vozu v barvě coastal blue metallic na silnicích v Los Angeles je jasné, že jde o vůz, který může pomoci mateřské společnosti General Motors konkurovat modelům značek jako BMW či Tesla . Optiq stojí na platformě GM BEV3, kterou sdílí s dalšími elektromobily, například Chevroletem Equinox, a nabízí vyváženou kombinaci designu, technologií a uživatelského komfortu.Model je snadno ovladatelný, má jednoduché rozhraní a působí svěžím dojmem. Navzdory výzvám, kterým automobilový průmysl v současnosti čelí, uvedl Cadillac na trh promyšlený a relativně dostupný elektromobil, který stojí za zvážení.Technické parametry a nabídka výbavyZákladní cena modelu Optiq činí 55 095 USD, což z něj dělá nejdostupnější elektrické SUV značky v Severní Americe. Řadí se pod větší model Lyriq , který po pomalém startu získal prodejní dynamiku.Optiq je pětidveřové SUV s pěti sedadly, standardním pohonem všech kol a dvojicí elektromotorů napájených z 85kWh baterie. Nabízí čtyři jízdní režimy a elegantní exteriér se skloněnou linií střechy, vysokými LED světlomety a výrazně tvarovanou zádí. Prostor uvnitř je středně velký – menší než u BMW iX nebo Tesly Model Y, ale s více úložnými možnostmi než u Audi Q4 e-Tron či Volva EX30.K dispozici jsou dvě výbavové linie – Luxury a Sport. Testovaná verze Luxury byla doplněna o černou střechu a 21palcová litá kola , což zvýšilo cenu na 61 810 USD. Vůz standardně nabízí systém autonomní jízdy Super Cruise a špičkový 19reproduktorový audio systém AKG Dolby Atmos. Od roku 2026 má být k dispozici také verze s pohonem zadních kol.Jízdní vlastnosti, interiér a spotřebaInteriér působí vzdušně díky plovoucí středové konzoli a 33palcovému LED displeji na palubní desce. Materiály zahrnují recyklované tkaniny, dýhu z tulipánového dřeva a syntetickou kůži – pravá kůže není v nabídce. Sedadla v testovaném voze byla v jemném šedém odstínu, čímž doplňovala moderní a čistý vzhled kabiny.Jízdní projev Optiqu je klidný a vyvážený. Synchronizované elektromotory poskytují výkon 300 koní a točivý moment 354 liber-stop, což zajišťuje plynulé zrychlení a lineární brzdění. Z 0 na 100 km/h se vůz dostane za pět sekund, což není špička ve třídě, ale pro běžnou jízdu je dynamika dostatečná. Celkový dojezd 486 km na jedno nabití je nadprůměrný a v běžném provozu eliminuje obavy z nedostatečné kapacity baterie.Denní používání vozu v městském prostředí i na delších trasách ukázalo, že Optiq zvládá jak pohodlnou jízdu do kanceláře, tak cestování po klikatých silnicích Mulholland Drive. Pocit „klouzání“ po vozovce a minimální hluk v kabině zvyšují komfort při jízdě.Spotřeba je dle výrobce 103 MPGe s odhadovanými ročními náklady na „palivo“ kolem 800 USD. V praxi se však náklady mohou lišit v závislosti na ceně elektřiny a způsobu nabíjení.Slabiny a tržní kontextNejvětší slabinou je rychlost nabíjení. Cadillac uvádí, že na rychlonabíječce lze získat dojezd 127 km za 10 minut, při AC nabíjení úrovně 2 pak 88,5 km za přibližně hodinu. V praxi však test ukázal, že nabití z 45 % na plnou kapacitu může trvat i více než devět hodin. K dispozici je adaptér pro severoamerický nabíjecí standard, který umožňuje využívat síť Tesla Supercharger, což částečně rozšiřuje nabíjecí možnosti.Optiq přichází na trh v době, kdy cla na dovoz automobilů a ochlazující se poptávka po elektromobilech představují pro výrobce, včetně GM, výrazné výzvy. Tyto faktory mohou krátkodobě omezit prodejní potenciál, přestože vůz samotný má kvalitní konstrukci, bohatou výbavu a konkurenceschopnou cenu.Cadillac Optiq 2025 ukazuje, že i nejdostupnější model v nabídce nemusí působit ochuzeně. Svým designem, komfortem a technologiemi může zaujmout zákazníky hledající prémiové, ale cenově dosažitelné elektrické SUV. Pokud se GM podaří zvládnout aktuální tržní překážky, má Optiq potenciál stát se důležitým hráčem ve své kategorii.
Investiční banka Goldman Sachs vydala pozitivní prognózu pro akcie americké těžařské společnosti Uranium Energy, kterou vidí jako jednoho z hlavních...