Invest mentoring
Odebírat Ranního Bullionáře
Podcast
Burzovnisvet Logo
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar
    NP 1 října, 2025

    Americká technologická společnost využívající AI k predikci rizik

    TBA 25 září, 2025

    ​Čínský výrobce automobilů zaměřený na dostupná vozidla a export

    TBA Bude oznámeno

    Finančně-technologická společnost nabízející širokou škálu finančních služeb

    Zdroj: Shein
    TBA Bude oznámeno

    Čínska společnost pro globální online prodej rychlé módy za dostupné ceny

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
  • Login
Burzovnisvet.cz - Akcie, kurzy, burza, forex, komodity, IPO, dluhopisy - zpravodajství
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar
    NP 1 října, 2025

    Americká technologická společnost využívající AI k predikci rizik

    TBA 25 září, 2025

    ​Čínský výrobce automobilů zaměřený na dostupná vozidla a export

    TBA Bude oznámeno

    Finančně-technologická společnost nabízející širokou škálu finančních služeb

    Zdroj: Shein
    TBA Bude oznámeno

    Čínska společnost pro globální online prodej rychlé módy za dostupné ceny

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
    • Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
BS Logo

Čínské elektromobily dobývají svět, ale doma čelí ničivé cenové válce

Čínský automobilový průmysl zažívá dvojí realitu.

David Škvára Autor: David Škvára
28 září, 2025
4 min. čtení
Zdroj: Getty Images

Zdroj: Getty Images

4 min.
čtení
Přihlaste se k odběru newsletteru
Chcete využít této příležitosti?

Klíčové body

  • Čína vytvořila největší trh s elektromobily díky dotacím
  • Nadprodukce a cenové války ničí zisky i dodavatelské řetězce
  • Peking zavádí opatření, ale sociální dopady brzdí konsolidaci
  • Očekává se, že přežije jen několik velkých značek

 

Na jedné straně prudký růst exportu a globální expanze značek jako BYD, Geely, Chery či Changan. Na druhé straně však stojí tvrdá cenová válka na domácím trhu, která vyčerpává zisky, ohrožuje dodavatelské řetězce a vede k bankrotům desítek firem. Příběh zkrachovalého startupu Ji Yue ukazuje, že ani silní partneři a slibný start nezaručují přežití v odvětví, kde přetlak výrobců a klesající marže vytvářejí prostředí nelítostného boje o přežití.

Boom a bolestivé následky přebytku kapacit

Čínská vláda od počátku 21. století masivně podporovala rozvoj elektromobilů prostřednictvím dotací a investic. Tento přístup pomohl vytvořit světové lídry, zejména společnost BYD [BYDDY], která v roce 2023 překonala v prodejích Teslu [TSLA]. Zároveň však vedl k přebytku kapacit – v zemi vzniklo téměř 500 domácích značek, z nichž dnes zůstává aktivních více než 150.

Následkem je cenová válka, kterou čínští představitelé sami označují za „neuspořádanou“ konkurenci. Firmy tlačí na dodavatele, aby prodávali pod cenou, a přenášejí finanční rizika na partnery prostřednictvím odkládání plateb. Podle údajů Čínské asociace osobních automobilů klesly průměrné marže automobilek z 8 % v roce 2017 na pouhých 4,3 % v roce 2023. Využití výrobních kapacit přitom stagnuje kolem 50 %.

Nadměrná produkce se odráží i v exportu. V roce 2023 dosáhl čínský vývoz automobilů téměř 6 milionů kusů – více než v jakékoli jiné zemi. Tento úspěch ale vyvolává znepokojení v zahraničí a vede k ochranářským opatřením v Evropě, Kanadě či Mexiku.

Zdroj: Shutterstock

Politické snahy o stabilizaci

Peking si uvědomuje, že nekontrolovaný boj o ceny oslabuje celou ekonomiku. Prezident Si Ťin-pching proto vyzval k omezení „chaotických cenových válek“. V posledních měsících vláda představila opatření, jejichž cílem je stabilizace sektoru: omezení dotací, snaha o zkrácení platebních lhůt na 60 dnů či varování před agresivním snižováním cen.

Advertisement

Ekonomové ale upozorňují, že řešení nebude jednoduché. Podle Chetana Ahyi z Morgan Stanley sice jde o správný krok, ale samotné snižování kapacit může vyvolat sociální problémy. Automobilový průmysl zaměstnává přes 4,8 milionu lidí a masové bankroty by mohly narušit sociální stabilitu, na které stojí legitimita čínské vlády.

Zároveň platí, že konsolidace bude složitější než v jiných odvětvích. Elektromobily vyrábí velké množství soukromých firem, jejichž slučování nebo likvidace je obtížnější než u tradičních státních podniků. Struktura celého sektoru tak brání rychlému zavedení efektivních opatření.

Chcete využít této příležitosti?

Vyhlídky do budoucna a tvrdý boj o přežití

Odborníci se shodují, že v následujících letech bude pokračovat proces „vyřazovacích kol“. Podle Bo Yu z Jato Dynamics se produkty jednotlivých značek stále více podobají a prostor pro růst trhu je omezený. Výsledkem je ještě ostřejší konkurence. Výzkum HSBC ukazuje, že více než 50 čínských výrobců elektromobilů stále bojuje o místo na trhu, ale dlouhodobě přežije jen menšina.

Cenové války vedou také k poklesu kvality. Dodavatelé přiznávají, že jsou nuceni poskytovat každoročně až 10% slevy, což je tlačí ke snižování mezd a úsporám na materiálu. Podle Carla Chenga, manažera pojištění pro výrobce elektromobilů, se tím zhoršuje kvalita komponentů a klesá prostor pro inovace.

Někteří analytici varují, že automobilky mohou hledat cesty, jak cenovou konkurenci obejít – například nabízením levnějších verzí nových modelů nebo poskytováním dodatečných výhod při zachování oficiálních cen. Jinými slovy, tlak na cenu bude přetrvávat, i když se formálně omezí přímé slevy.

Zakladatel společnosti Xpeng [XPEV], He Xiaopeng, v srpnovém rozhovoru uvedl, že sektor čeká pět let „vyřazovacích kol“ a nakonec může přežít jen několik málo firem. Tento výhled ukazuje, že i přes globální expanzi a úspěch čínských elektromobilů na světovém trhu zůstává domácí prostředí krutým testem odolnosti.

Zdroj: Shutterstock
Na jedné straně prudký růst exportu a globální expanze značek jako BYD, Geely, Chery či Changan. Na druhé straně však stojí tvrdá cenová válka na domácím trhu, která vyčerpává zisky, ohrožuje dodavatelské řetězce a vede k bankrotům desítek firem. Příběh zkrachovalého startupu Ji Yue ukazuje, že ani silní partneři a slibný start nezaručují přežití v odvětví, kde přetlak výrobců a klesající marže vytvářejí prostředí nelítostného boje o přežití.Boom a bolestivé následky přebytku kapacitČínská vláda od počátku 21. století masivně podporovala rozvoj elektromobilů prostřednictvím dotací a investic. Tento přístup pomohl vytvořit světové lídry, zejména společnost BYD [BYDDY], která v roce 2023 překonala v prodejích Teslu [TSLA]. Zároveň však vedl k přebytku kapacit – v zemi vzniklo téměř 500 domácích značek, z nichž dnes zůstává aktivních více než 150. Následkem je cenová válka, kterou čínští představitelé sami označují za „neuspořádanou“ konkurenci. Firmy tlačí na dodavatele, aby prodávali pod cenou, a přenášejí finanční rizika na partnery prostřednictvím odkládání plateb. Podle údajů Čínské asociace osobních automobilů klesly průměrné marže automobilek z 8 % v roce 2017 na pouhých 4,3 % v roce 2023. Využití výrobních kapacit přitom stagnuje kolem 50 %.Nadměrná produkce se odráží i v exportu. V roce 2023 dosáhl čínský vývoz automobilů téměř 6 milionů kusů – více než v jakékoli jiné zemi. Tento úspěch ale vyvolává znepokojení v zahraničí a vede k ochranářským opatřením v Evropě, Kanadě či Mexiku.Politické snahy o stabilizaciPeking si uvědomuje, že nekontrolovaný boj o ceny oslabuje celou ekonomiku. Prezident Si Ťin-pching proto vyzval k omezení „chaotických cenových válek“. V posledních měsících vláda představila opatření, jejichž cílem je stabilizace sektoru: omezení dotací, snaha o zkrácení platebních lhůt na 60 dnů či varování před agresivním snižováním cen.Ekonomové ale upozorňují, že řešení nebude jednoduché. Podle Chetana Ahyi z Morgan Stanley sice jde o správný krok, ale samotné snižování kapacit může vyvolat sociální problémy. Automobilový průmysl zaměstnává přes 4,8 milionu lidí a masové bankroty by mohly narušit sociální stabilitu, na které stojí legitimita čínské vlády.Zároveň platí, že konsolidace bude složitější než v jiných odvětvích. Elektromobily vyrábí velké množství soukromých firem, jejichž slučování nebo likvidace je obtížnější než u tradičních státních podniků. Struktura celého sektoru tak brání rychlému zavedení efektivních opatření.Chcete využít této příležitosti?Vyhlídky do budoucna a tvrdý boj o přežitíOdborníci se shodují, že v následujících letech bude pokračovat proces „vyřazovacích kol“. Podle Bo Yu z Jato Dynamics se produkty jednotlivých značek stále více podobají a prostor pro růst trhu je omezený. Výsledkem je ještě ostřejší konkurence. Výzkum HSBC ukazuje, že více než 50 čínských výrobců elektromobilů stále bojuje o místo na trhu, ale dlouhodobě přežije jen menšina.Cenové války vedou také k poklesu kvality. Dodavatelé přiznávají, že jsou nuceni poskytovat každoročně až 10% slevy, což je tlačí ke snižování mezd a úsporám na materiálu. Podle Carla Chenga, manažera pojištění pro výrobce elektromobilů, se tím zhoršuje kvalita komponentů a klesá prostor pro inovace.Někteří analytici varují, že automobilky mohou hledat cesty, jak cenovou konkurenci obejít – například nabízením levnějších verzí nových modelů nebo poskytováním dodatečných výhod při zachování oficiálních cen. Jinými slovy, tlak na cenu bude přetrvávat, i když se formálně omezí přímé slevy.Zakladatel společnosti Xpeng [XPEV], He Xiaopeng, v srpnovém rozhovoru uvedl, že sektor čeká pět let „vyřazovacích kol“ a nakonec může přežít jen několik málo firem. Tento výhled ukazuje, že i přes globální expanzi a úspěch čínských elektromobilů na světovém trhu zůstává domácí prostředí krutým testem odolnosti.
Tagy: bydBYDDYčínaevteslatsla

Chcete využít této příležitosti?

Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky

      Související:

      1. Čína bojuje s nadbytečnou kapacitou, ale bez stimulu riskuje stagnaci
      2. Stát podpoří přenosové a distribuční sítě částkou až 15 miliard Kč
      3. Tyto přehlížené akcie mohou být chybějícím článkem vašeho portfolia
      4. Kingsoft Cloud zrychluje růst díky AI a partnerstvím s technologickými giganty
      5. Eli Lilly posiluje: nadějný lék na obezitu a miliardová expanze
      6. Akcie obranného průmyslu posilují díky Trumpovu obratu v otázce Ukrajiny
      7. Čínská automobilka Lynk&Co slavnostně vstupuje na český trh
      8. Americké společnosti vykázaly největší překonání zisků od 1. čtvrtletí 2022
      9. ON Semiconductor splnila očekávání, ale investory nepřesvědčila. Akcie klesají
      10. Ford chystá dostupný elektrický pickup a revoluci ve výrobě, akcie prudce rostou
      Advertisement

      Breaking.

      15:42

      Russel Metals posiluje pozici v USA nákupem za 119 milionů USD

      15:22

      Pracovní trh v USA: Klíčový test pro investory i centrální banku

      15:13

      Kreml: Zelenského výstrahy ignorujeme, Ukrajina je na ústupu

      15:08

      ExxonMobil přináší revoluci v těžbě: Nový proppant z petkoksu

      15:02

      Saúdské akcie zažívají pokles, pojišťovny na vzestupu

      12:42

      Miami na pokraji realitní bubliny: Co čeká trh?

      Advertisement

      Příležitosti.

      Zdroj: Shutterstock
      Akcie

      Může být IonQ novou Nvidií v nastupující éře kvantových počítačů?

      28 září, 2025

      Nvidia jako inspirace pro investory Společnost Nvidia (NVDA) byla v posledním desetiletí na konci dne jedním z největších vítězů na...

      Zdroj: burzovnisvet.cz

      Kvantové výpočty mohou být do pěti let trhem v hodnotě 4 miliard dolarů

      26 září, 2025
      Zdroj: Getty Images

      Amazon se obchoduje s historickou slevou. Nejlepší nákup desetiletí?

      26 září, 2025
      Zdroj: Reuters

      Společnost CSX poroste díky dohodě s BNSF a úsporám z projektů

      26 září, 2025
      Zdroj: Getty Images

      Nvidia roste díky novým obchodům, Barclays očekává významný růst

      25 září, 2025

      IPO Radar.

      Neptune Insurance Holdings Inc.

      Datum IPO: 1 října, 2025
      Potenciální ocenění: 2,6 až 2,9 miliardy USD

      Buďte u toho

      Nejčtenější zprávy.

      Costco zůstává jistotou navzdory slabším výsledkům a konkurenci

      27 září, 2025

      S&P 500 se chystá přerušit třídenní sérii poklesů díky datům o inflaci

      26 září, 2025

      S&P 500 klesá druhý den v řadě, akcie spojené s AI dále ztrácejí

      24 září, 2025

      S&P 500 zaznamenal týdenní ztrátu navzdory dnešnímu růstu

      26 září, 2025

      Bristol Myers Squibb spoléhá na nové léky a atraktivní dividendu

      24 září, 2025

      USA dodrží 15% strop na cla pro léky z Evropské unie a Japonska

      27 září, 2025

      Může být IonQ novou Nvidií v nastupující éře kvantových počítačů?

      28 září, 2025

      S&P 500 klesá, výnosy dluhopisů oslabují technologický sektor

      25 září, 2025
      Advertisement

      Tip editora.

      Zdroj: Shutterstock
      Komodity

      Zlato láme rekordy a potvrzuje svou roli bezpečného aktiva

      14 září, 2025

      Zlato letos přepisuje historii – investoři už více než třicetkrát sledovali nové rekordní ceny, a to navzdory výrazným výkyvům na...

      Advertisement

      Veškeré materiály a informace umístěné na internetových stránkách Burzovního Světa jsou čerpány z veřejně dostupných zdrojů, jako napriklad tyto a slouží výhradně pro informační účely. Při jejich tvorbě bylo postupováno s vynaložením maximální péče. Informace uveřejněné na internetových stránkách Burzovní Svět nemají charakter právních, daňových či jiného doporučení, analýz nebo návrhů a nabídek ke koupi či prodeji investičních nástrojů, jejichž realizací může dojít k poklesu či ztrátě investovaného majetku. Investiční doporučení, která jsou takto označena, jsou pouze informativní a nezávazná. Burzovní Svět neodpovídá za jakoukoli případnou škodu, která v souvislosti s nimi vznikne. Pro obchodování s investičními nástroji proto využívejte výhradně společnosti s udělenou licencí ČNB, popřípadě s platným povolením k činnosti na území České Republiky.

      Burzovní Svět zároveň prohlašuje, že neodpovídá za přímou i nepřímou škodu vzniklou v důsledku obchodování na kapitálových trzích všeobecně a příspěvky v diskusích vyjadřující názory čtenářů, nemusí být v souladu s postojem provozovatele a není možno je tím pádem považovat za jeho názory. Udělením souhlasu / přijetím podmínek zároveň souhlasíte s možností zasílání, či jiného kontaktování v rámci marketingových služeb obchodních partnerů Burzovního Světa. Více informací o cookies

      • Zásady ochrany osobních údajů a cookies
      • Reklama
      • Kontakt

      Burzovnisvet.cz © 2025

      Burzovnisvet.cz © 2025

      Název nebo symbol
      Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
      • Burzy
        • Headlines
        • Breaking
        • Akcie
        • ETF
        • Dividendy
        • IPO
        • Forex
        • Komodity
        • Kryptoměny
        • Ekonomika
        • Hospodářské výsledky
      • Příležitost
      • DIP
      • IPO Radar
      • Nejčtenější
      • Bullionář Daily
      • Úspěch
        • Alternativní investice
        • Škola bullionáře
        • Miliardáři
        • Business
        • Bullionářova knihspirace
        • Bullionářův almanach
        • Bullionářův slovníček
      • AI
      • Česko
      • Invest mentoring
      • E-booky
      • Srovnávač brokerů
      • Kariéra
      Odebírat Ranního Bullionáře Podcast

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.