Klíčové body
- Čína vytvořila největší trh s elektromobily díky dotacím
- Nadprodukce a cenové války ničí zisky i dodavatelské řetězce
- Peking zavádí opatření, ale sociální dopady brzdí konsolidaci
- Očekává se, že přežije jen několik velkých značek
Na jedné straně prudký růst exportu a globální expanze značek jako BYD, Geely, Chery či Changan. Na druhé straně však stojí tvrdá cenová válka na domácím trhu, která vyčerpává zisky, ohrožuje dodavatelské řetězce a vede k bankrotům desítek firem. Příběh zkrachovalého startupu Ji Yue ukazuje, že ani silní partneři a slibný start nezaručují přežití v odvětví, kde přetlak výrobců a klesající marže vytvářejí prostředí nelítostného boje o přežití.
Boom a bolestivé následky přebytku kapacit
Čínská vláda od počátku 21. století masivně podporovala rozvoj elektromobilů prostřednictvím dotací a investic. Tento přístup pomohl vytvořit světové lídry, zejména společnost BYD [BYDDY], která v roce 2023 překonala v prodejích Teslu [TSLA]. Zároveň však vedl k přebytku kapacit – v zemi vzniklo téměř 500 domácích značek, z nichž dnes zůstává aktivních více než 150.
Následkem je cenová válka, kterou čínští představitelé sami označují za „neuspořádanou“ konkurenci. Firmy tlačí na dodavatele, aby prodávali pod cenou, a přenášejí finanční rizika na partnery prostřednictvím odkládání plateb. Podle údajů Čínské asociace osobních automobilů klesly průměrné marže automobilek z 8 % v roce 2017 na pouhých 4,3 % v roce 2023. Využití výrobních kapacit přitom stagnuje kolem 50 %.
Nadměrná produkce se odráží i v exportu. V roce 2023 dosáhl čínský vývoz automobilů téměř 6 milionů kusů – více než v jakékoli jiné zemi. Tento úspěch ale vyvolává znepokojení v zahraničí a vede k ochranářským opatřením v Evropě, Kanadě či Mexiku.

Politické snahy o stabilizaci
Peking si uvědomuje, že nekontrolovaný boj o ceny oslabuje celou ekonomiku. Prezident Si Ťin-pching proto vyzval k omezení „chaotických cenových válek“. V posledních měsících vláda představila opatření, jejichž cílem je stabilizace sektoru: omezení dotací, snaha o zkrácení platebních lhůt na 60 dnů či varování před agresivním snižováním cen.
Ekonomové ale upozorňují, že řešení nebude jednoduché. Podle Chetana Ahyi z Morgan Stanley sice jde o správný krok, ale samotné snižování kapacit může vyvolat sociální problémy. Automobilový průmysl zaměstnává přes 4,8 milionu lidí a masové bankroty by mohly narušit sociální stabilitu, na které stojí legitimita čínské vlády.
Zároveň platí, že konsolidace bude složitější než v jiných odvětvích. Elektromobily vyrábí velké množství soukromých firem, jejichž slučování nebo likvidace je obtížnější než u tradičních státních podniků. Struktura celého sektoru tak brání rychlému zavedení efektivních opatření.
Vyhlídky do budoucna a tvrdý boj o přežití
Odborníci se shodují, že v následujících letech bude pokračovat proces „vyřazovacích kol“. Podle Bo Yu z Jato Dynamics se produkty jednotlivých značek stále více podobají a prostor pro růst trhu je omezený. Výsledkem je ještě ostřejší konkurence. Výzkum HSBC ukazuje, že více než 50 čínských výrobců elektromobilů stále bojuje o místo na trhu, ale dlouhodobě přežije jen menšina.
Cenové války vedou také k poklesu kvality. Dodavatelé přiznávají, že jsou nuceni poskytovat každoročně až 10% slevy, což je tlačí ke snižování mezd a úsporám na materiálu. Podle Carla Chenga, manažera pojištění pro výrobce elektromobilů, se tím zhoršuje kvalita komponentů a klesá prostor pro inovace.
Někteří analytici varují, že automobilky mohou hledat cesty, jak cenovou konkurenci obejít – například nabízením levnějších verzí nových modelů nebo poskytováním dodatečných výhod při zachování oficiálních cen. Jinými slovy, tlak na cenu bude přetrvávat, i když se formálně omezí přímé slevy.
Zakladatel společnosti Xpeng [XPEV], He Xiaopeng, v srpnovém rozhovoru uvedl, že sektor čeká pět let „vyřazovacích kol“ a nakonec může přežít jen několik málo firem. Tento výhled ukazuje, že i přes globální expanzi a úspěch čínských elektromobilů na světovém trhu zůstává domácí prostředí krutým testem odolnosti.

Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky