StubHub vstupuje na burzu s tržní kapitalizací přes 8,6 miliardy dolarů
Společnost čelí kritice kvůli přeprodeji vstupenek a hrozícím regulacím
Trh se vstupenkami má hodnotu až 194 miliard dolarů a rychle roste
IPO přichází v době, kdy Fed oznamuje první snížení úrokových sazeb v roce
Společnost, která vyrostla z nápadu spoluzakladatele Erica Bakera rychle získat vstupenky na muzikál „Lví král“ v roce 1999, dnes patří mezi největší hráče na globálním trhu s přeprodejem vstupenek. IPO bylo oceněno na 23,50 dolaru za akcii, což je téměř střed odhadovaného rozpětí. Celkem bylo nabídnuto více než 34 milionů akcií třídy A a očekává se, že obchodování začne ve středu pod symbolem STUB na newyorské burze.
Primární nabídka přinesla společnosti přibližně 800 milionů dolarů a ohodnotila ji na tržní kapitalizaci kolem 8,64 miliardy dolarů. To je výrazně více než u konkurenční společnosti Vivid Seats (176 milionů dolarů), ale stále méně než u Live Nation Entertainment, mateřské společnosti Ticketmasteru, jejíž hodnota přesahuje 40 miliard dolarů. Hlavními upisovateli byli J.P. Morgan a Goldman Sachs, což naznačuje silný zájem velkých investičních bank podílet se na této emisi.
Zdroj: Getty Images
IPO společnosti StubHub se zároveň stává testem současné nálady na trhu nových emisí. Nedávné vstupy jiných firem na burzu ukázaly, že investoři jsou ochotni riskovat. Společnosti Klarna Group a Gemini Space Station zaznamenaly solidní růst hned po vstupu na trh, zatímco Circle Internet Group a Figma nabídly ještě dramatičtější nárůsty. StubHub proto vstupuje do prostředí, které je sice plné příležitostí, ale také rizik spojených s očekáváními investorů.
Samotný byznys StubHubu vyvolává dlouhodobě kontroverze. Platforma umožňuje fanouškům získat vstupenky na akce, které jsou již vyprodané, a naopak prodejcům nabídnout lístky, na něž se nemohou dostavit. Tato rovina má svou jasnou přidanou hodnotu. Kritici však upozorňují, že mnoho prodejců využívá StubHub k rychlému zisku – nakupují vstupenky okamžitě po spuštění předprodeje a prodávají je s vysokou přirážkou. To podle nich znamená, že skuteční fanoušci často nemají šanci koupit lístky za původní cenu.
Situaci ještě více komplikuje regulace. Ticketmaster, největší konkurent StubHubu, čelí vyšetřování Federální obchodní komise kvůli dodržování pravidel amerického zákona Better Online Ticket Sales Act, který zakazuje využívání botů k hromadnému nákupu lístků. StubHub ve svém prospektu upozornil, že podobné problémy se týkají celého trhu. Některé státy v USA, kanadské provincie či evropské země již zakázaly přeprodej vstupenek za ceny vyšší než nominální. Společnost přiznává, že pokud by se podobné regulace rozšířily, mohlo by to zvýšit její provozní náklady a omezit část byznysu.
Navzdory těmto výzvám StubHub tvrdí, že funguje jako likvidní platforma, která pomáhá udržovat ceny pod kontrolou. Podle jeho vedení existuje celosvětová potřeba transparentního trhu, kde by se vstupenky mohly bezpečně prodávat i kupovat. Společnost se chce zaměřit na expanzi do dalších segmentů živých akcí a využít rostoucí technologické možnosti prodeje.
Finanční výsledky však ukazují, že cesta není bez problémů. Za první pololetí roku 2025 vykázal StubHub ztrátu 76 milionů dolarů při tržbách 827,9 milionu. Ve stejném období roku 2024 byla ztráta 24 milionů při tržbách 803,5 milionu. To znamená, že i když tržby mírně vzrostly, náklady rostly rychleji a tlak na ziskovost se prohloubil. Investoři proto budou sledovat, zda se společnosti podaří využít peníze z IPO k expanzi a zároveň zkrotit ztráty.
Velký potenciál spočívá v samotném trhu se vstupenkami. Podle údajů, které StubHub citoval ve svém prospektu, má sekundární trh hodnotu až 194 miliard dolarů. Roste dokonce rychleji než celé odvětví živých akcí, protože nominální hodnota vstupenek neustále stoupá. V roce 1996 činila průměrná cena vstupenky na koncert v rámci 100 největších severoamerických turné zhruba 34 dolarů. Do roku 2025 se vyšplhala na téměř 136 dolarů, což představuje nárůst o více než 400 %.
Zdroj: Getty Images
StubHub tak stojí na pomezí příležitosti a rizika. Na jedné straně je tu globální poptávka po živých akcích a stále rostoucí ceny vstupenek, které zvyšují atraktivitu sekundárního trhu. Na druhé straně se společnost musí vyrovnávat s rostoucí kritikou i s regulacemi, které mohou její podnikání zásadně omezit. Investoři, kteří se rozhodnou vsadit na StubHub, proto riskují, že se jejich investice stane obětí politických zásahů nebo veřejného odporu proti přeprodeji vstupenek.
Je symbolické, že k IPO dochází právě ve středu – ve stejný den, kdy americká centrální banka očekávaně sníží úrokové sazby. Zatímco Fed tímto krokem podporuje likviditu na trzích, StubHub testuje ochotu investorů věřit v odolnost a budoucí růst trhu s přeprodejem vstupenek.
Společnost, která vyrostla z nápadu spoluzakladatele Erica Bakera rychle získat vstupenky na muzikál „Lví král“ v roce 1999, dnes patří mezi největší hráče na globálním trhu s přeprodejem vstupenek. IPO bylo oceněno na 23,50 dolaru za akcii, což je téměř střed odhadovaného rozpětí. Celkem bylo nabídnuto více než 34 milionů akcií třídy A a očekává se, že obchodování začne ve středu pod symbolem STUB na newyorské burze.Primární nabídka přinesla společnosti přibližně 800 milionů dolarů a ohodnotila ji na tržní kapitalizaci kolem 8,64 miliardy dolarů. To je výrazně více než u konkurenční společnosti Vivid Seats , ale stále méně než u Live Nation Entertainment, mateřské společnosti Ticketmasteru, jejíž hodnota přesahuje 40 miliard dolarů. Hlavními upisovateli byli J.P. Morgan a Goldman Sachs, což naznačuje silný zájem velkých investičních bank podílet se na této emisi.IPO společnosti StubHub se zároveň stává testem současné nálady na trhu nových emisí. Nedávné vstupy jiných firem na burzu ukázaly, že investoři jsou ochotni riskovat. Společnosti Klarna Group a Gemini Space Station zaznamenaly solidní růst hned po vstupu na trh, zatímco Circle Internet Group a Figma nabídly ještě dramatičtější nárůsty. StubHub proto vstupuje do prostředí, které je sice plné příležitostí, ale také rizik spojených s očekáváními investorů.Samotný byznys StubHubu vyvolává dlouhodobě kontroverze. Platforma umožňuje fanouškům získat vstupenky na akce, které jsou již vyprodané, a naopak prodejcům nabídnout lístky, na něž se nemohou dostavit. Tato rovina má svou jasnou přidanou hodnotu. Kritici však upozorňují, že mnoho prodejců využívá StubHub k rychlému zisku – nakupují vstupenky okamžitě po spuštění předprodeje a prodávají je s vysokou přirážkou. To podle nich znamená, že skuteční fanoušci často nemají šanci koupit lístky za původní cenu.Situaci ještě více komplikuje regulace. Ticketmaster, největší konkurent StubHubu, čelí vyšetřování Federální obchodní komise kvůli dodržování pravidel amerického zákona Better Online Ticket Sales Act, který zakazuje využívání botů k hromadnému nákupu lístků. StubHub ve svém prospektu upozornil, že podobné problémy se týkají celého trhu. Některé státy v USA, kanadské provincie či evropské země již zakázaly přeprodej vstupenek za ceny vyšší než nominální. Společnost přiznává, že pokud by se podobné regulace rozšířily, mohlo by to zvýšit její provozní náklady a omezit část byznysu.Navzdory těmto výzvám StubHub tvrdí, že funguje jako likvidní platforma, která pomáhá udržovat ceny pod kontrolou. Podle jeho vedení existuje celosvětová potřeba transparentního trhu, kde by se vstupenky mohly bezpečně prodávat i kupovat. Společnost se chce zaměřit na expanzi do dalších segmentů živých akcí a využít rostoucí technologické možnosti prodeje.Finanční výsledky však ukazují, že cesta není bez problémů. Za první pololetí roku 2025 vykázal StubHub ztrátu 76 milionů dolarů při tržbách 827,9 milionu. Ve stejném období roku 2024 byla ztráta 24 milionů při tržbách 803,5 milionu. To znamená, že i když tržby mírně vzrostly, náklady rostly rychleji a tlak na ziskovost se prohloubil. Investoři proto budou sledovat, zda se společnosti podaří využít peníze z IPO k expanzi a zároveň zkrotit ztráty. Chcete využít této příležitosti?Velký potenciál spočívá v samotném trhu se vstupenkami. Podle údajů, které StubHub citoval ve svém prospektu, má sekundární trh hodnotu až 194 miliard dolarů. Roste dokonce rychleji než celé odvětví živých akcí, protože nominální hodnota vstupenek neustále stoupá. V roce 1996 činila průměrná cena vstupenky na koncert v rámci 100 největších severoamerických turné zhruba 34 dolarů. Do roku 2025 se vyšplhala na téměř 136 dolarů, což představuje nárůst o více než 400 %.StubHub tak stojí na pomezí příležitosti a rizika. Na jedné straně je tu globální poptávka po živých akcích a stále rostoucí ceny vstupenek, které zvyšují atraktivitu sekundárního trhu. Na druhé straně se společnost musí vyrovnávat s rostoucí kritikou i s regulacemi, které mohou její podnikání zásadně omezit. Investoři, kteří se rozhodnou vsadit na StubHub, proto riskují, že se jejich investice stane obětí politických zásahů nebo veřejného odporu proti přeprodeji vstupenek.Je symbolické, že k IPO dochází právě ve středu – ve stejný den, kdy americká centrální banka očekávaně sníží úrokové sazby. Zatímco Fed tímto krokem podporuje likviditu na trzích, StubHub testuje ochotu investorů věřit v odolnost a budoucí růst trhu s přeprodejem vstupenek.